Petrik Ottó
Légpárnás jármű modellje
A katonai szempontok
Mindenekelőtt azt hangsúlyozzuk, hogy a légpárnás járműveket - mint új típusú közlekedési, illetve harceszközöket - mind a polgári, mind a katonai alkalmazás területén abból a szempontból kell megítélnünk, hogy mennyiben alkalmasak valamely feladatnak az eddigieknél hatékonyabb megoldására, illetve - meglevő eszközök mellett - milyen új feladatokat képesek teljesíteni. A légpárnás járművek katonai alkalmazását elsősorban a jó terepjáró képességük, a nagy sebességük és a kétéltűségük indokolja. Igen alkalmasak felderítésre, kisebb kötelékek gyors, meglepésszerű mozgatására, valamint utánpótlás szállítására.
Így például folyón való átkelésnél a légpárnás deszantjárművek hátul, az ellenségtől viszonylag távol előkészíthetők; hosszabb utat is gyorsan megtehetnek a folyóig, és különleges műszaki előkészület és megállás nélkül kelhetnek át a vízi akadályokon. Legfeljebb arra lehet szükség, hogy a folyómeder partfalát a leereszkedéshez lerobbantsák. Ez azonban rejtve előkészíthető, és az utolsó pillanatban, a már mozgásban levő járművek előtt hajtható végre.
A légpárnás járműnek a felszíntől való viszonylagos függetlensége következtében a fajlagos talajnyomás igen kicsi; ez katonai szempontból jelentős előny. Az összehasonlítás érdekében felsorolunk néhány fajlagos talajnyomás-értéket:
kerekes járművek 1,5-3,0 kp/cm2 ;
lánctalpas járművek, harckocsik 0,5-0,8 kp/cm2 ;
gyalogos ember 0,3-0,6 kp/cm2 ;
légpárnás járművek 0,015-0,02 kp/cm2.
Csupán emlékeztetőül megemlítjük, hogy a gyalogsági aknák működtetéséhez kb. 0,2-0,3 kp/cm2 nyomás szükséges, a légpárnás járművek tehát gyakorlatilag ezekre is érzéketlenek. Ez a tulajdonságuk elsősorban felderítési feladatok ellátására teszi alkalmassá őket.
A légpárnás járművek a tűzfegyverekkel szemben is viszonylag védetteknek mondhatók. Maga a légpárna - illetve a kötény - gyalogsági nehézfegyverek lövedékeire gyakorlatilag érzéketlen, mivel a megszökő levegő mennyisége még több találat esetén is igen csekély. A jármű felépítménye megközelítően a szokványos gépjárművekével azonos védettségű, s csupán az érzékeny gépészeti berendezéseket közvetlenül érő találat teszi a járművet működésképtelenné.
Ezzel kapcsolatban felvetődik a légpárnás járművek nagy méretének kérdése. Önmagában ez a tény - a nagy célpontot nyújtó felület -, mint mondottuk, még nem lenne akadály; a nehézség a terepen való mozgáskor mutatkozik. Így például megművelt területen, kis épületek, kerítések stb. között (amelyek a harckocsinak nem okoznak akadályt), már nem alkalmazható, nem is beszélve az erdővel fedett vidékekről.
Felmerül a légpárnás jármű védettségének kérdése. Ideális lenne, ha megfelelő páncélzattal lehetne ellátni, ennek azonban megint csak a súly- és így a méretnövekedés szab gátat. Hozzávetőleges adatok szerint egy közepes védettségű, kb. 30 Mp súlyú légpárnás járműnek legalább 8x15 m felülete lenne, ez pedig négyszerese az azonos befogadóképességű, mai könnyűszerkezetes építésű járműének. Kísérletek folynak nagy szilárdságú könnyűfémek és erősített műanyag felhasználásával ún. szendvicspáncélzat előállítására, ami esetleg a jövőben járható út lehet.
A légpárnás járművek további hátrányos tulajdonsága katonai szempontból a zajos voltuk (nem annyira a motor mint a kifúvott levegő zaja), az általuk keltett porfelhő vagy párafüggöny, valamint az erős infrasugárzás, ami mind megkönnyíti a felderítésüket.
A járművek tetemes előállítási költségeit jelenleg úgy igyekeznek csökkenteni, hogy a polgári és a katonai célú szerkezeteket lehetőleg azonos elemekből és kivitelben gyártják; csupán a berendezésükben van különbség. Fegyverzetük nehézgéppuska és könnyű gépágyú, esetleg hátrasiklás nélküli löveg lehet.
Megemlítjük még, hogy a hadseregekben többféle céllal előnyösen lehet felhasználni a jelenleg kísérleti stádiumban levő - már említett -, ún. hibrid járműveket. Ezek súlyának egy részét kerekek viselik, és így egyesítik a kerekes (lánctalpas) és légpárnás járművek kedvező tulajdonságait.
Itt említjük meg, hogy a Zrínyi Katonai Kiadó gondozásában megjelent Haditechnika 1974 című könyv a légpárnás járművek katonai alkalmazását tárgyaló, részletes tanulmányt tartalmaz.
♣ Archiválta SRY 2008 október 06. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2008