SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Eredeti megjelent

Modell-Mix 2000. februári szám 6.-7. old.

Írta: Schmidt Lajos

Közreműködött: Kovács Sándor

 

Modell gőzhajó építés

2.

A gőzgép

 

 

A hajómodellek meghajtásához - ugyanúgy mint a nagyha­jónál - a gőzgépek igen változatos építésűek, nagyságúak, faj­tájúak lehetnek. Osztályozni sokféle szempont szerint lehetsé­ges, ezekre azonban nem térek ki. A mi gőzgépünkkel szem­ben a legfőbb követelmények az alábbiak:

 

1. Minden helyzetből való biztos indulás (mindkét irányban)

2. Nyugodt, biztos működés.

3. A bevezetett gőz energiájának minél jobb hasznosítása (Tömítettség)

 

Ebben a cikkben az oszcillált gőzgép építését ismertetem. Elöljáróban mi is az az oszcillált gőzgép?

 

Ez a meghatározás a gép vezérlésére utal, ami a lehető leg­egyszerűbb vezérlési mód. Legegyszerűbben talán úgy lehetne ismertetni az oszcillált vezérlést, hogy a gőzhenger hosszten­gelyében, annak felénél egy csap van, amely így az ide-oda bil­legő gőzhenger forgástengelye. E körül a csap körül végzi bil­legő mozgását a henger, miközben a palástján kialakított fura­tok a megfelelő időben találkoznak a beömlő és kipufogó gőz­csatornákkal. A gép lehet egyszeres, vagy kétszeres működésű. Mint ismeretes, a kétszeres működésű gép dugattyújának mindkét oldalán végez munkát a gőz.

 

Működési vázlatukat az alábbi ábrák mutatják.

 

 

Mint minden gőzgépnél alapvető feltétel a gőz be és kiá­ramlásának a dugattyú mozgásával összhangban való pontos vezérlése. Oszcillált gőzgépeknél, mint az előbbi ábrákon lát­ható ezt a vezérlőfuratok egymástól való távolságát az alábbi képlet szerint lehet meghatározni:

 

 

Ennyi kitérő után rátérek a tulajdonképpeni gőzgép építésre. Az anyagbeszerzés szerencsére még hazánkban sem ütkö­zik nagy akadályba, mivel egy ilyen, vagy ehhez hasonló ki­csiny gép megépítéséhez szükséges anyagokat jóformán hulla­dékból lehet adott esetben teljesen költségmentesen beszerez­ni. Ezek olyan réz, bronz stb. anyagok, melyeket a forgácsoló műhelyek már nem tudnak felhasználni.

 

Esetünkben egy álló elrendezésű három hengeres, kétszeres működésű oszcillált gőzgép építését ismertetem. Versenyeken, bemutatókon igen üzembiztosan működnek és megépítésük is viszonylag egyszerű.

 

A gőzgép anyaga általánosságban kemény sárgaréz illetve bronz, mivel így korrózióval nem kell számolni és a megmun­kálás is könnyebb. Természetesen egyes alkatrészeket (pl. tartó 1.) lehet vasanyagból is készíteni. Az alaplapot, (2.) melyre a gőzgép felépítésre kerül, a súlycsökkenés miatt célszerű kemény alumíniumból kialakítani. Igen fontos, hogy a főtengely (3.) a tartó csapágyaiban pontosan és szorulás nélkül helyezkedjen el. A kétrészes csapágyakat két-három tizeddel kisebb átmérőre fúrom fel majd az alaplapra véglegesen felszerelem. A csapágyak alsó és felsőrészét gondosan jelöljük össze. Ezu­tán egy 5 mm-es átmérőjű dörzsárat mindhárom kétrészes csap­ágyon keresztül hajtom. Így a kétrészes csapágyak biztosan egy vonalba esnek. Igen fontos, hogy a főtengely (3.) megmunkálá­sa pontos legyen és a csapágyakba kerülő részek egy vonalba essenek. A forgattyú karokat a főtengelyre, túl azon, hogy csappal rögzítem még ezüsttel is megforrasztom. Az alaplapra pontosan egy vonalba felrögzített csapágyak felső részét lesze­reljük, a főtengelyt a csapágyakba helyezzük majd a csapágyak felső részét a jelölések alapján visszaszereljük.

 

 

 

 

 

 

Ezután a tengelyt állandó olajozás mellet alacsony fordula­ton járatjuk. A bejáratást addig végezzük, míg a tengely kön­nyen, szorulás nélkül forog. A bejáratások során ügyelni kell az olajozás folytonosságára, nehogy valamelyik alkatrész berá­gódjon. Ha ilyen hiba mégis előfordulna a sérült alkatrészt újra kell cserélni és szükség szerint a bejáratást megismételni.

 

Következő számunkban a hengerek elkészítésével foglal­kozunk.

 

Előző rész

Következő rész

Vissza a tartalomjegyzékhez

 

♣ Archiválta SRY 2009 július 22. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2009