Eredeti megjelent
Modell-Mix 2000. májusi szám 7.-8. old.
Írta: Schmidt Lajos
Közreműködött: Kovács Sándor
Modell gőzhajó építés
5.
A kazán
A gőzgép működéséhez szükséges gőzt gőzkazánban állítjuk elő. A gőzkazánokat több nagy csoportra oszthatjuk.
Működésük szerint: tűzcsöves, vízcsöves; elrendezésük szerint álló és fekvő. A fejlődés során ezen belül igen sokféle kazánt építettek, általában a követelményekhez igazodva Pl. az úgynevezett lokomotívkazánt gőzmozdonyba, hajóba Schott vagy Yarrow kazánt. Természetesen előfordult, hogy hajókat is mozdonykazánokkal üzemeltettek. Ilyenek voltak például a dunai monitorok.
Említésre méltó a két alapvető kazánrendszer párharca, a tűzcsövesé (schott) - tüzet a vízbe - és a vízcsövesé (yarrow) - vizet a tűzbe -, amelyből végül is a kisebb súlyú, mégis nagyobb teljesítményű vízcsöves kazán került ki győztesen.
Modell gőzhajóba álló vagy fekvő rendszerű kazánokat is építhetünk attól függően, hogy mennyi helyünk van. Mindkét elrendezésű kazánnal jó tapasztalataim vannak. A fekvő elrendezésű kazán ugyan több helyet foglal el, de alacsonyabb súlypontja miatt a hajó stabilabb. Hátránya viszont, hogy megépítése jóval több és pontosabb munkát igényel mint az álló kazáné.
A továbbiakban az előzőekben megismert gőzgéphez tervezett, egyszerűen megépíthető álló kazánnal foglalkozunk.
A kazán
anyagszükséglete:
- sárgaréz lemez palást 0,8 mm vastag 160x355 mm
- sárgaréz vagy vörösréz cső 1 db átmérő 40 mm hossz 125 mm vtg. 1,5 mm
- sárgaréz vagy vörösréz cső 5 db átmérő 10 mm hossz 45 mm vtg. 2 mm
- sárgaréz lemez (kazánfenék és tető) 2 db átmérő 110 mm 0,8 mm vtg.
- sárgaréz vagy vörösréz cső 1 db 150 mm hossz 6x 1 mm a csőcsonkokhoz és
- 10x100x1,5 mm-es lemezcsík a talpakhoz, csőtartókhoz.
Az anyag beszerzése után először 40 mm és 10 mm átmérőjű csöveket esztergapadon felbordázzuk, azaz egy 1.5-2 mm él szélességű késsel óvatosan kb 0,5 mm mélységben 2 mm-enként beleszúrunk. Ezzel a csövek fűtőfelületét tetemes módon meg lehet növelni.
Ezután a 40 mm-es cső egyik végétől kezdve kb. 18-20 mm-enként 10 mm-es fúróval (csavarmenetszerűen) 5 db átmenő lyukat fúrunk. Ezekbe a lyukakba kerülnek az előzőleg felbordázott 10 mm-es csövek keményforrasztva.
Ezután a fenék és tető lemezt (miután középen 40 mm-es lyukat készítettünk) forrasztjuk a csőre, ügyelve, hogy a tető lemez felett kb. 5-10 mm cső maradjon a kémény csatlakozásához.
Miután ez a belsőrész elkészült a már előzőleg meghengerelt palástlemezt rászorítjuk a fenék és tető lemezre (összerakjuk a kazánt) és a palást érintkezésénél (átlapolásánál) keményen összeforrasztjuk.
Ezután kijelöljük a kazán palástján a csonkok helyeit, valamint a gőzvezető és síphoz vezető csövek tartóinak helyeit és a tüzelő nyílást. Miután ez megtörtént a hengerből kihúzzuk a kazán belső részét és a paláston bejelölt helyeket kifúrjuk. Ezen lyukakba keményforrasztással helyezzük el a csonkokat (menetes vagy forrasztható csatlakozókat) nem feledve a takaró gallérokat (rózsákat). Számítsunk a szigetelésre (3 mm fa és 3 mm vtg. üveggyapot hőszigetelés).
A kazánba az alábbi csonkok elhelyezése szükséges:
1 db a biztonsági szelep részére, mely egyben lehet a kazán töltőnyílása, 1 db a gáznyomás szabályozó lángszabályozó oldalához való csatlakozáshoz, 1 db a feszmérő részére.Ezek a csonkok mind a kazán gőzterébe kerülnek. Még 2db csonkot kell beforrasztani a kazánpalástba a vízállás mutató részére. Utoljára forrasztjuk (ezüsttel) a kazán alsó részére a szintén előre elkészített 3db lábat, mely később a kazánt rögzíti az alaplaphoz. Minden csonk 6 mm átm. és kb 20-25 mm hosszú.
A fő gőzvezető csövet csak a sikeres nyomáspróba után ágaztatjuk le a kazán tetejéből. Miután minden csonkot beforrasztottunk a kazánt összeállítjuk, azaz a hengerbe betoljuk a belső részt. Ezután a kazán fenék és tetőlemezét a hengerpalásthoz forrasztjuk (lágyforrasztás).
A csonkok ideiglenes lezárása után az egyik csonkon keresztül (a biztonsági szelep csonkja), kompresszorral 2,5 bar nyomást hozunk létre a kazánba, majd az egész kazánt egy vödör vízbe nyomjuk. A nyomáspróba során legyünk óvatosak, mert egy hibás forrasztás felhasadása komoly sérülést is okozhat. Ha a vízbe merített kazán forrasztásainál nem tapasztalunk buborék megjelenést úgy a kazánunk jó, a további munkákat elvégezhetjük rajta.
A gőz elvezető csövet (átm. 4x0,75 mm) előre meghajlítjuk, illesztjük a kazánhoz úgy, hogy a túlhevítő rész bekerüljön a 40 mm-es füstcső felső részébe a keresztcsövek fölé. Ez a cső hollandival csatlakozik a gőzgépre.
A gőzgépre csatlakozásnál egy "T" elágazással egy szervóval működtethető csap kerül, amire a síp csatlakozik.
A kémény átm. 30 mm, ami egy átmeneti darabbal csatlakozik a kazánhoz.
♣ Archiválta SRY 2009 július 23. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2009