SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Eredeti megjelent

Modell-Mix 2000. májusi szám 7.-8. old.

Írta: Schmidt Lajos

Közreműködött: Kovács Sándor

 

Modell gőzhajó építés

5.

A kazán

 

 

  A gőzgép működéséhez szükséges gőzt gőzkazánban állítjuk elő. A gőzkazá­nokat több nagy csoportra oszthatjuk.

 

  Működésük szerint: tűzcsöves, vízcsöves; elrendezésük szerint álló és fekvő. A fejlődés során ezen belül igen sokféle kazánt építettek, általában a követelmé­nyekhez igazodva Pl. az úgynevezett lokomotívkazánt gőzmozdonyba, hajóba Schott vagy Yarrow kazánt. Természetesen előfordult, hogy hajókat is mozdony­kazánokkal üzemeltettek. Ilyenek voltak például a dunai monitorok.

 

Említésre méltó a két alapvető kazánrendszer párharca, a tűzcsövesé (schott) - tüzet a vízbe - és a vízcsövesé (yarrow) - vizet a tűzbe -, amelyből végül is a kisebb súlyú, mégis nagyobb teljesítményű vízcsöves kazán került ki győztesen.

 

Modell gőzhajóba álló vagy fekvő rendszerű kazánokat is építhetünk attól füg­gően, hogy mennyi helyünk van. Mindkét elrendezésű kazánnal jó tapasztalataim vannak. A fekvő elrendezésű kazán ugyan több helyet foglal el, de alacsonyabb súlypontja miatt a hajó stabilabb. Hátránya viszont, hogy megépítése jóval több és pontosabb munkát igényel mint az álló kazáné.

 

A továbbiakban az előzőekben megismert gőzgéphez tervezett, egyszerűen megépíthető álló kazánnal foglalkozunk.

 

A kazán anyagszükséglete:

- sárgaréz lemez palást 0,8 mm vastag 160x355 mm

- sárgaréz vagy vörösréz cső 1 db átmérő 40 mm hossz 125 mm vtg. 1,5 mm

- sárgaréz vagy vörösréz cső 5 db átmérő 10 mm hossz 45 mm vtg. 2 mm

- sárgaréz lemez (kazánfenék és tető) 2 db át­mérő 110 mm 0,8 mm vtg.

- sárgaréz vagy vörösréz cső 1 db 150 mm hossz 6x 1 mm a csőcsonkokhoz és

- 10x100x1,5 mm-es lemezcsík a talpakhoz, csőtartókhoz.

 

Az anyag beszerzése után először 40 mm és 10 mm átmérőjű csöveket esztergapadon felbordázzuk, azaz egy 1.5-2 mm él szélessé­gű késsel óvatosan kb 0,5 mm mélységben 2 mm-enként beleszúrunk. Ezzel a csövek fű­tőfelületét tetemes módon meg lehet növelni.

 

Ezután a 40 mm-es cső egyik végétől kezdve kb. 18-20 mm-enként 10 mm-es fúró­val (csavarmenetszerűen) 5 db átmenő lyu­kat fúrunk. Ezekbe a lyukakba kerülnek az előzőleg felbordázott 10 mm-es csövek ke­ményforrasztva.

 

Ezután a fenék és tető lemezt (miután kö­zépen 40 mm-es lyukat készítettünk) for­rasztjuk a csőre, ügyelve, hogy a tető lemez felett kb. 5-10 mm cső maradjon a kémény csatlakozásához.

 

Miután ez a belsőrész elkészült a már elő­zőleg meghengerelt palástlemezt rászorítjuk a fenék és tető lemezre (összerakjuk a kazánt) és a palást érintkezésénél (átlapolásánál) keményen összeforrasztjuk.

 

Ezután kijelöljük a kazán palástján a csonkok helyeit, valamint a gőzvezető és síp­hoz vezető csövek tartóinak helyeit és a tüze­lő nyílást. Miután ez megtörtént a hengerből kihúzzuk a kazán belső részét és a paláston bejelölt helyeket kifúrjuk. Ezen lyukakba ke­ményforrasztással helyezzük el a csonkokat (menetes vagy forrasztható csatlakozókat) nem feledve a takaró gallérokat (rózsákat). Számítsunk a szigetelésre (3 mm fa és 3 mm vtg. üveggyapot hőszigetelés).

 

 

 

A kazánba az alábbi csonkok elhelyezése szükséges:

1 db a biztonsági szelep részére, mely egyben lehet a kazán töltőnyílása, 1 db a gáznyomás szabályozó lángszabályozó oldalához való csatlakozáshoz, 1 db a feszmérő részére.Ezek a csonkok mind a kazán gőzterébe ke­rülnek. Még 2db csonkot kell beforrasztani a kazánpalástba a vízállás mutató részére. Utoljára forrasztjuk (ezüsttel) a kazán alsó részére a szintén előre elkészített 3db lábat, mely később a kazánt rögzíti az alaplaphoz. Minden csonk 6 mm átm. és kb 20-25 mm hosszú.

 

A fő gőzvezető csövet csak a sikeres nyomáspróba után ágaztatjuk le a kazán tetejéből. Miután minden csonkot befor­rasztottunk a kazánt összeállítjuk, azaz a hengerbe betoljuk a belső részt. Ezután a kazán fenék és tetőlemezét a hengerpa­lásthoz forrasztjuk (lágyforrasztás).

 

A csonkok ideiglenes lezárása után az egyik csonkon keresztül (a biztonsági szelep csonkja), kompresszorral 2,5 bar nyomást hozunk létre a kazánba, majd az egész kazánt egy vödör vízbe nyomjuk. A nyomáspróba során legyünk óvato­sak, mert egy hibás forrasztás felhasadá­sa komoly sérülést is okozhat. Ha a vízbe merített kazán  forrasztásainál nem ta­pasztalunk buborék megjelenést úgy a kazánunk jó, a további munkákat elvé­gezhetjük rajta.

 

A gőz elvezető csövet (átm. 4x0,75 mm) előre meghajlítjuk, illesztjük a ka­zánhoz úgy, hogy a túlhevítő rész beke­rüljön a 40 mm-es füstcső felső részébe a keresztcsövek fölé. Ez a cső hollandival csatlakozik a gőzgépre.

 

A gőzgépre csatlakozásnál egy "T" elágazással egy szervóval működtethető csap kerül, amire a síp csatlakozik.

 

A kémény átm. 30 mm, ami egy átme­neti darabbal csatlakozik a kazánhoz.

 

Előző rész

Következő rész

Vissza a tartalomjegyzékhez

 

♣ Archiválta SRY 2009 július 23. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2009