SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


 

Eredeti megjelent:

Modellezés

1992. VI.szám 6. old.

 

Dr. Günter Miel

Elektromos versenymodellek törzsének kialakítása (II.)

 

I rész >>

II. rész

III. rész  >>

IV. rész >>

 

 

Cikksorozatunk második részében a verseny­modellek tervezésének egy fontos szempont­ját vizsgáljuk.

A stabilitási tényezők ezeknél a hajóknál fokozott mértékben játszanak sze­repet. Szerzőnk elméleti és

gyakorlati oldalról egyaránt megvizsgálja a kérdést.

 

 

Menetstabilitás

A modell menetstabilitásának növekedését a következő té­nyezők befolyásolják:

- a törzs vízbemerülő részé­nek hosszúság/szélesség aránya,

- a merülő rész V-alakja,

- a töltelékfa (oldalnézetben a törzsfenék és a tönkcső kö­zötti felület),

- a merülő gerincek vagy kor­mánylapátok,

- a siklófelületen található hosszanti lépcsőzetek vagy élek,

- a kormány távolsága a far­tükörtől és a hajócsavartól,

- a hajócsavar távolsága a kormánytól és a súlyponttól.

 

5.ábra

Sebességi modell felül- és oldalnézetben

 

Az 5. ábrán látható sebességi modellnél (F 1-E 1 kg-os ver­senyosztály) ezek közül a V-­alak, a súlypont közelében el­helyezett kormánylapát, a kes­keny támasztékot képező tölte­lékfa és a törzs mintegy 30%­án kétoldalt végigfutó siklóél került alkalmazásra.

 

A fartükör kettős V-alakja kö­vetkeztében a hajó maximális sebesség mellett is igen stabil kanyarodási tulajdonságokkal rendelkezik. A 6. és 7. ábrák összehasonlítása alapján két különböző kanyarodási techni­ka ismerhető fel. A 6. ábrán a modell maximális sebességgel siklik él nagy ív­ben a bója körül. A kis F1-E1 modellt viszont a kormány állí­tása szoros kanyarba kény­szeríti, miáltal erősen lefékező­dik, megteszi a kanyart, majd újra felgyorsul.

 

6.ábra

F1-E 1-kg-os modell általános terve és bordarajza

(A kép rákattintva új ablakban, nagy méretben megtekinthető)

 

Ez a technika természetesen nagy stabilitási tartalékokat tesz szükségessé, hogy a modell ne boruljon fel. A menetstabilitás azonban nem növelhető annyira, hogy az a kormányozhatóságot negatí­van befolyásolja. A jó menet­stabilitás ellenére a hajónak a kormánymozdulatokra készsé­gesen és pontosan kell reagál­nia. Az 5. ábrán látható törzs­formával folytatott kísérletek azt mutatták, hogy a kis tölte­lékfának a súlypont közeléből való elhagyása a menetstabili­tásra nézve semmi hátránnyal nem járt. Nagyobb sebessé­geknél azonban a keresztirá­nyú stabilitás növekedéséhez vezetett.

 

7.ábra

Sebességi modell szűk kanyarodásban

 

További probléma lép fel ak­kor, ha a siklómodell hullámo­kat keresztez. Ilyen vízfelületen a menetstabilitás a modell első részén a hajófenék erősebb

felemelkedését eredményezte. Az erős V-alak ellenére a törzs ezen a helyen (L 60%-ánál) megfelelően kidomborodik (fel­hajtóerő tartalék), hogy a hullá­mokon áthaladva az alábukást elkerülje. A sima vízfelületre al­kalmas sebességi modellek, pl. az F1-E típusok, egyértelműen különböznek a hullámos "pá­lyára" készültektől, pl. az FSR­ osztályúaktól. Az FSR model­lek első részét "hasasabbra" tervezik. Jól felismerhető ez a bemutatott bordavázlatok összehasonlítása során is.

 

Még néhány megjegyzés a kormány és a tönkcső beépíté­sével kapcsolatban. Ha a tönk­cső vége és ezzel a hajócsavar is közelebb kerül a súlypont­hoz és így a modell forgópont­jához, a hajó fordulékonyabbá válik, de menetstabilitása is csökken. Ezzel ellentétes je­lenség lép fel, ha a hajócsavart hátrább visszük a fartükör felé. Ebből az következik, hogy a menetstabilitásnak viszonylag nagynak kell lennie, de csak egy bizonyos határig, mert azon túl a modellt vezérlés szempontjából lomhává és ke­vésbé fordulékonnyá teszi. Hasonló hatással van a manő­verezési tulajdonságokra a kor­mány beépítése is. A hatékony­ság növelése érdekében a kor­mánynak teljes mértékben a ha­jócsavar által keltett sugárban kell lennie. A kormány és a hajó­csavar közötti távolság irányér­téke körülbelül a hajócsavar át­mérőjének felel meg. Ennél na­gyobb távolság esetén a kor­mányhatás lágyabbá válik. A 9. ábrán megadott értékek több be­vált modell méreteinek középér­tékét képezik.

 

8.ábra

A súlypont valamint a kormány és hajócsavar elhelyezésének

Irányértékei siklómodelleknél

 

9.ábra

A V-alak és a siklóélek elhelyezésének irányértékei siklómodelleknél

 

A vízvonal alatti meghajtás az FSR-modellek hagyományos megoldása. E koncepció sze­rint készülő testeknél azonban más meghajtási konstrukciók­kal is érdemes kísérletezni. A nagy menetstabilitás mellett azonban az olyan konstrukci­ók, mint a kormány/propeller meghajtás  vagy a fedélzeten kívüli motor, a siklómodell igen jó fordulé­konyságát eredményezik.

 

 

♣ Archiválta SRY 2005 június 22. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2005