Eredeti megjelent:
Modellezés
1992. VI.szám 6. old.
Dr. Günter Miel
Elektromos versenymodellek törzsének
kialakítása (II.)
II.
rész |
Cikksorozatunk
második részében a versenymodellek tervezésének egy fontos szempontját
vizsgáljuk.
A
stabilitási tényezők ezeknél a hajóknál fokozott mértékben játszanak szerepet.
Szerzőnk elméleti és
gyakorlati
oldalról egyaránt megvizsgálja a kérdést.
Menetstabilitás
A modell menetstabilitásának növekedését a következő tényezők befolyásolják:
- a törzs vízbemerülő részének hosszúság/szélesség aránya,
- a merülő rész V-alakja,
- a töltelékfa (oldalnézetben a törzsfenék és a tönkcső közötti felület),
- a merülő gerincek vagy kormánylapátok,
- a siklófelületen található hosszanti lépcsőzetek vagy élek,
- a kormány távolsága a fartükörtől és a hajócsavartól,
- a hajócsavar távolsága a kormánytól és a súlyponttól.
5.ábra
Sebességi modell felül- és oldalnézetben
Az 5. ábrán látható sebességi modellnél (F 1-E 1 kg-os versenyosztály) ezek közül a V-alak, a súlypont közelében elhelyezett kormánylapát, a keskeny támasztékot képező töltelékfa és a törzs mintegy 30%án kétoldalt végigfutó siklóél került alkalmazásra.
A fartükör kettős V-alakja következtében a hajó maximális sebesség mellett is igen stabil kanyarodási tulajdonságokkal rendelkezik. A 6. és 7. ábrák összehasonlítása alapján két különböző kanyarodási technika ismerhető fel. A 6. ábrán a modell maximális sebességgel siklik él nagy ívben a bója körül. A kis F1-E1 modellt viszont a kormány állítása szoros kanyarba kényszeríti, miáltal erősen lefékeződik, megteszi a kanyart, majd újra felgyorsul.
6.ábra
F1-E 1-kg-os modell általános terve és
bordarajza
(A kép rákattintva új ablakban, nagy
méretben megtekinthető)
Ez a technika természetesen nagy stabilitási tartalékokat tesz szükségessé, hogy a modell ne boruljon fel. A menetstabilitás azonban nem növelhető annyira, hogy az a kormányozhatóságot negatívan befolyásolja. A jó menetstabilitás ellenére a hajónak a kormánymozdulatokra készségesen és pontosan kell reagálnia. Az 5. ábrán látható törzsformával folytatott kísérletek azt mutatták, hogy a kis töltelékfának a súlypont közeléből való elhagyása a menetstabilitásra nézve semmi hátránnyal nem járt. Nagyobb sebességeknél azonban a keresztirányú stabilitás növekedéséhez vezetett.
7.ábra
Sebességi modell szűk kanyarodásban
További probléma lép fel akkor, ha a siklómodell hullámokat keresztez. Ilyen vízfelületen a menetstabilitás a modell első részén a hajófenék erősebb
felemelkedését eredményezte. Az erős V-alak ellenére a törzs ezen a helyen (L 60%-ánál) megfelelően kidomborodik (felhajtóerő tartalék), hogy a hullámokon áthaladva az alábukást elkerülje. A sima vízfelületre alkalmas sebességi modellek, pl. az F1-E típusok, egyértelműen különböznek a hullámos "pályára" készültektől, pl. az FSR osztályúaktól. Az FSR modellek első részét "hasasabbra" tervezik. Jól felismerhető ez a bemutatott bordavázlatok összehasonlítása során is.
Még néhány megjegyzés a kormány és a tönkcső beépítésével kapcsolatban. Ha a tönkcső vége és ezzel a hajócsavar is közelebb kerül a súlyponthoz és így a modell forgópontjához, a hajó fordulékonyabbá válik, de menetstabilitása is csökken. Ezzel ellentétes jelenség lép fel, ha a hajócsavart hátrább visszük a fartükör felé. Ebből az következik, hogy a menetstabilitásnak viszonylag nagynak kell lennie, de csak egy bizonyos határig, mert azon túl a modellt vezérlés szempontjából lomhává és kevésbé fordulékonnyá teszi. Hasonló hatással van a manőverezési tulajdonságokra a kormány beépítése is. A hatékonyság növelése érdekében a kormánynak teljes mértékben a hajócsavar által keltett sugárban kell lennie. A kormány és a hajócsavar közötti távolság irányértéke körülbelül a hajócsavar átmérőjének felel meg. Ennél nagyobb távolság esetén a kormányhatás lágyabbá válik. A 9. ábrán megadott értékek több bevált modell méreteinek középértékét képezik.
8.ábra
A súlypont valamint a kormány és hajócsavar
elhelyezésének
Irányértékei siklómodelleknél
9.ábra
A V-alak és a siklóélek elhelyezésének
irányértékei siklómodelleknél
A vízvonal alatti meghajtás az FSR-modellek hagyományos megoldása. E koncepció szerint készülő testeknél azonban más meghajtási konstrukciókkal is érdemes kísérletezni. A nagy menetstabilitás mellett azonban az olyan konstrukciók, mint a kormány/propeller meghajtás vagy a fedélzeten kívüli motor, a siklómodell igen jó fordulékonyságát eredményezik.
♣ Archiválta SRY 2005 június 22. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2005