SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


 

Eredeti megjelent:

Modellezés

1992. VII.szám 13. old.

 

Dr. Günter Miel

Elektromos versenymodellek törzsének kialakítása (III.)

 

I rész >>

II. rész >>

III. rész 

IV. rész >>

 

 

Folytatjuk a versenymodellek terve­zésének elméleti és gyakorlati kér­déseivel foglalkozó cikksorozatun­kat. Az RC Rennboote szakírója ez­úttal néhány kevésbé ismert szem­pontra is felhívja az érdeklődők fi­gyelmet.

 

10.ábra

FSR-ECO általános terve és bordarajza

(A kép rákattintva új ablakban, nagy méretben megtekinthető)

 

Keresztstabilitás:

Siklási állapotban a modell keresztsta­bilitását a következő tényezők növelik:

- a fartükör szélessége,

- a test V-alakja,

- a súlypont mély elhelyezése;

- a fartükör felett, vagy alatt elhelye­zett, esetleg még vezérléssel is ellá­tott csappantyúk vagy ékek,

- magas szabadoldal vagy felhajtóbor­da a hajó oldala és a fedélzet közötti átmenetnél,

- kis forgatónyomatékú hajócsavar.

11-12. ábra

Az FSR-ECO alul (a) és felülnézete (b).

 

  E tényezők egy része a hajócsavar forgatónyomatékának kompenzálásá­ra szolgál és ezáltal közvetett hatással van a keresztstabilitásra. A fogatónyo­maték kiegyenlítése a siklómodell hosszirányú semleges viselkedésé­nek biztosítása céljából szükséges. Normál esetben, a fartükör felé nézve, balra forgó hajócsavarokat szoktak használni. Ezeknek az az előnye, hogy a jobbmenettel ellátott tengelyre ráhúzódnak, tehát nem veszhetnek el. A jobbra forgó MM modellnyomaték a következő módon kompenzálható:

 

- a meghajtó telep, vagy a motor balra húzó beépítésével,

- a fartükör (fartükör felől nézett) jobb oldalán alkalmazott csappantyúval vagy ékkel,

- a motor oldalra húzó beépítésével. Az utóbbit ritkán szokták alkalmazni, mert nehezen korrigálható, illetve vál­toztatható meg. Az első két megoldás ezzel szemben jól kontrollálható és kombinálva is használható.

 

13.ábra.

A 2. ábra szerinti modell, kormány-propeller maghajtása.

 

14.ábra

A hajócsavar forgatónyomatékának hatása

 

15.ábra

A hajócsavar forgatónyomatékának kompenzálására szolgáló, a

Jobb oldalán állítható csappantyúval ellátott 2 kg feletti FSR-E típus.

 

  A kis F1-E 1 kg-os modell (II. rész 6. és 7. ábrán látható) csappantyúi szintén felhasználhatók a hosszanti tengely körüli beszabályo­zásra úgy, hogy a jobb oldali csappan­tyút a hajófenékhez képest nagyobb szög alatt állítjuk be, mint a bal oldalit. A két csappantyút a fartükörre ra­gasztjuk és sablon szerint hajlítjuk meg. A siklómodell stabilitásának oly nagynak kell lennie, hogy az hullám­zás vagy kanyarodás következtében ne boruljon fel. Versenyhajók regattá­ja esetén a hullámok elkerülhetetle­nek. A tapasztalat szerint különösen kritikusak itt az előzési manőverek. Amikor az előzni kívánó modell az e­lőtte haladó hullámrendszerén átvág, az előzést végző törzsének egyolda­las merülési folyamatai lépnek fel. Mi­vel a hajtóerő az elmerülő és így féke­zett felületre aszimmetrikusan hat, a hajó vezérlés nélküli, villámgyors, éles fordulásaira vagy forgására kerülhet sor. Ezek azért kellemetlenek, mert a többi modellt veszélyeztetik és előre nem látható, gyors fellépésük miatt vezérléssel nem küszöbölhetők ki. A hajónak ebben a nem kívánt szituáció­ban sem szabad borulékonynak len­nie, ehhez természetesen megfelelő keresztstabilitással kell rendelkeznie. Ezt segíti elő az is, ha az FSR modell törzsét a 9. ábrán (II. rész) látható módon ala­kítjuk ki. A szabadoldal forgás, vagy éles fordulat esetén tartalék felhajtó­erőként szolgál és megakadályozza a törzsnek a kanyar elhagyásához, esetleg felboruláshoz vezető alámet­széseit. A 7. ábrát figyelmesen vizs­gálva látható, hogy kanyarban a sikló­modell nem csak függőleges tengelye körül, hanem egyidejűleg hosszten­gelyre körül is elfordult. Ezzel a két stabilitási összetevő egymást kölcsönö­sen befolyásolja. Így például a fartü­kör alatt elhelyezett, RC vezérlésű csappantyúk a stabilitást jelentősen megnövelik. Az adóban keverő gon­doskodik arról, hogy a csappantyú­mozgás mindig összhangban legyen a kormánymozgással. Ha ezen túlme­nően a csappantyúk kitérését eltérően állítjuk be (differenciálás), akkor ezzel a hajócsavar forgatónyomatéka kom­penzálható.

Ezek a meggondolások a rendkívül gyors sebességi modellekre vonat­koznak. A lényegesen lassúbb sikló­hajók már kevesebb, a stabilitás e­lősegítését szolgáló megoldással is megelégszenek.

 

16. ábra

A törzs dinamikus beszabályozására és a kanyarodási tulajdonságok javítására szolgáló

RC-vezérelt csappantyúk. A két szervo a fartükörre belülről kerül felszerelésre, a szervokarok

Kívül helyezkednek el és rövid rudakkal működtetik a csappantyúkat.

 

 

♣ Archiválta SRY 2005 július 4. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2005