Eredeti megjelent:
Modellezés
1992. VII.szám 13.
old.
Dr. Günter Miel
Elektromos versenymodellek törzsének
kialakítása (III.)
III.
rész |
Folytatjuk a versenymodellek tervezésének elméleti és gyakorlati kérdéseivel
foglalkozó cikksorozatunkat. Az RC Rennboote szakírója ezúttal néhány kevésbé
ismert szempontra is felhívja az érdeklődők figyelmet.
10.ábra
FSR-ECO általános terve és bordarajza
(A kép rákattintva új ablakban, nagy méretben megtekinthető)
Keresztstabilitás:
Siklási állapotban a modell keresztstabilitását a következő tényezők növelik:
- a fartükör szélessége,
- a test V-alakja,
- a súlypont mély elhelyezése;
- a fartükör felett, vagy alatt elhelyezett, esetleg még vezérléssel is ellátott csappantyúk vagy ékek,
- magas szabadoldal vagy felhajtóborda a hajó oldala és a fedélzet közötti átmenetnél,
- kis forgatónyomatékú hajócsavar.
11-12. ábra
Az FSR-ECO alul (a) és felülnézete (b).
E tényezők egy része a hajócsavar forgatónyomatékának kompenzálására szolgál és ezáltal közvetett hatással van a keresztstabilitásra. A fogatónyomaték kiegyenlítése a siklómodell hosszirányú semleges viselkedésének biztosítása céljából szükséges. Normál esetben, a fartükör felé nézve, balra forgó hajócsavarokat szoktak használni. Ezeknek az az előnye, hogy a jobbmenettel ellátott tengelyre ráhúzódnak, tehát nem veszhetnek el. A jobbra forgó MM modellnyomaték a következő módon kompenzálható:
- a meghajtó telep, vagy a motor balra húzó beépítésével,
- a fartükör (fartükör felől nézett) jobb oldalán alkalmazott csappantyúval vagy ékkel,
- a motor oldalra húzó beépítésével. Az utóbbit ritkán szokták alkalmazni, mert nehezen korrigálható, illetve változtatható meg. Az első két megoldás ezzel szemben jól kontrollálható és kombinálva is használható.
13.ábra.
A 2. ábra szerinti modell,
kormány-propeller maghajtása.
14.ábra
A hajócsavar forgatónyomatékának hatása
15.ábra
A hajócsavar forgatónyomatékának
kompenzálására szolgáló, a
Jobb oldalán állítható csappantyúval
ellátott 2 kg feletti FSR-E típus.
A kis F1-E 1 kg-os modell (II. rész 6. és 7. ábrán látható) csappantyúi szintén felhasználhatók a hosszanti tengely körüli beszabályozásra úgy, hogy a jobb oldali csappantyút a hajófenékhez képest nagyobb szög alatt állítjuk be, mint a bal oldalit. A két csappantyút a fartükörre ragasztjuk és sablon szerint hajlítjuk meg. A siklómodell stabilitásának oly nagynak kell lennie, hogy az hullámzás vagy kanyarodás következtében ne boruljon fel. Versenyhajók regattája esetén a hullámok elkerülhetetlenek. A tapasztalat szerint különösen kritikusak itt az előzési manőverek. Amikor az előzni kívánó modell az előtte haladó hullámrendszerén átvág, az előzést végző törzsének egyoldalas merülési folyamatai lépnek fel. Mivel a hajtóerő az elmerülő és így fékezett felületre aszimmetrikusan hat, a hajó vezérlés nélküli, villámgyors, éles fordulásaira vagy forgására kerülhet sor. Ezek azért kellemetlenek, mert a többi modellt veszélyeztetik és előre nem látható, gyors fellépésük miatt vezérléssel nem küszöbölhetők ki. A hajónak ebben a nem kívánt szituációban sem szabad borulékonynak lennie, ehhez természetesen megfelelő keresztstabilitással kell rendelkeznie. Ezt segíti elő az is, ha az FSR modell törzsét a 9. ábrán (II. rész) látható módon alakítjuk ki. A szabadoldal forgás, vagy éles fordulat esetén tartalék felhajtóerőként szolgál és megakadályozza a törzsnek a kanyar elhagyásához, esetleg felboruláshoz vezető alámetszéseit. A 7. ábrát figyelmesen vizsgálva látható, hogy kanyarban a siklómodell nem csak függőleges tengelye körül, hanem egyidejűleg hossztengelyre körül is elfordult. Ezzel a két stabilitási összetevő egymást kölcsönösen befolyásolja. Így például a fartükör alatt elhelyezett, RC vezérlésű csappantyúk a stabilitást jelentősen megnövelik. Az adóban keverő gondoskodik arról, hogy a csappantyúmozgás mindig összhangban legyen a kormánymozgással. Ha ezen túlmenően a csappantyúk kitérését eltérően állítjuk be (differenciálás), akkor ezzel a hajócsavar forgatónyomatéka kompenzálható.
Ezek a meggondolások a rendkívül gyors sebességi modellekre vonatkoznak. A lényegesen lassúbb siklóhajók már kevesebb, a stabilitás elősegítését szolgáló megoldással is megelégszenek.
16. ábra
A törzs dinamikus beszabályozására és a
kanyarodási tulajdonságok javítására szolgáló
RC-vezérelt csappantyúk. A két szervo a
fartükörre belülről kerül felszerelésre, a szervokarok
Kívül helyezkednek el és rövid rudakkal
működtetik a csappantyúkat.
♣ Archiválta SRY 2005 július 4. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2005