Eredeti megjelent:
Modellezés
1992.VIII.szám 7.
old.
Dr. Günter Miel
Elektromos versenymodellek törzsének
kialakítása (IV.)
IV.
rész |
Sorozatunk befejező részében egy újabb
fontos tervezési szempont kerül terítékre. Természetesen minden felmerülő
kérdést ezúttal nem vehettünk sorra. Amennyiben olvasóink igénylik - más
szakértők bevonásával -, a témára még visszatérünk.
Hosszanti stabilitás
A hosszanti stabilitást siklási állapotban a következő tényezők
határozzák meg:
- a nedves felület hossza,
- a súlypont helyzete,
- a hajócsavar beépítése,
- a fartükörre szerelt csappantyúk
vagy ékek,
- a kormányrúd szöge.
A siklómodell hosszanti
stabilitásának a hajó biztonsága szempontjából nincs olyan döntő jelentősége,
mint például a keresztstabilitásnak, a menetteljesítményeket azonban lényegesen
befolyásolja. Már utaltunk arra, hogy a kis súrlódási ellenállás érdekében vízbe
merülő felületnek kicsinek kell lennie. Ha a beállítási módokkal a nedves
felületet túl kicsire szorítottuk le, akkor a modell mindhárom tengelye
mentén kevésbé stabillá válik, "táncol", himbálózik vagy
"galoppozni" kezd. A "táncolás" ezenkívül többnyire
kritikussá teszi a vezérlést (túlérzékenység), a himbálózás pedig a
sebességet csökkenti.
17.ábra
Meghajtás
flexibilis tengellyel
A vízbe merülő felület növelése
lényegesen stabilabb viselkedést eredményez (ami FS versenyeknél a hullámok
leküzdése szempontjából előnyös), a súrlódási ellenállás megnövekedése miatt
azonban sebességcsökkenéshez is vezet. A kompromisszum a két szélső helyzet
között található. A siklómodellt tehát a súlypont helyzetével és a
csappantyúkkal vagy ékekkel történő dinamikus beszabályozás útján úgy kell
beállítani, hogy az a legnagyobb sebességnél se himbálózzék, és jól vezérelhető
legyen. Merev meghajtótengely használata esetén a hajó faránál a hosszanti
stabilitást befolyásoló, emelő összetevő lép fel. A tönkcső 10°-ig terjedő
dőlése a hajtóerőt alig csökkenti és a hosszanti stabilitásra gyakorolt hatás
súly- és csappantyú-beállítással kiegyenlíthető. A merev tengely előnye az
egyszerűség, robusztusság és a kis súrlódás. Versenyhajóknál ezek nem
lebecsülendő érvek.
18.ábra
A
kormány beépítése ferde rúddal. Az előre dőlő kormányrúd a hajó farát megemelő
Összetevőt
eredményezi (a), a hátra dőlő kormányrúd hatására a hajó farát lefelé
Nyomó
összetevő keletkezik.
Flexibilis tengely használata esetén a meghajtóerő pontosan az úszási vízvonallal párhuzamosra állítható be. A gyakorlat azt mutatta, hogy a hagyományos víz alatti meghajtás esetében ez döntő előnyökkel nem jár. A flextengelyes modellek (azonos törzs és azonos meghajtás mellett), nem gyorsabbak, csupán szűkebb kanyarokra képesek. Még egy tényező van hatással a hosszanti stabilitásra, ez pedig a kormányrúd szöge. Mivel kanyarban a modell a magassági- és hosszanti tengelye körül fordul el, a kormány gyenge mélységkormányként működik. Ezért a hajó orra a vízbe fúródik. Ezt a keresztirányú tengely körül ható összetevőt, a kormányrúd előre vagy hátra döntésével lehet kompenzálni. Előredöntéskor a farnál kiemelő erőkomponens jön létre. A jó hosszanti stabilitás érdekében többnyire erre szoktak törekedni. Ha a modellt ezzel szemben- a kis sugarú kanyarodás érdekében-, erősen le akarjuk fékezni, akkor a kormányrudat a hajó fara felé döntve kell beépíteni.
♣ Archiválta SRY 2005 július 05. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2005