SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Repülőmodellezés

Haladók Számára

 

Általános Iskolai Szakköri Füzetek

Tankönyvkiadó Budapest 1950

 

Írta és rajzolta

Winkler László

A Magyar Repülő Szövetség modellező oktatója

A „PAJTÁS” vitorlázó-modell csillapító-síkjának építése

(3. foglalkozás)

 

  Az áramvonalas test. A testek ellenállása a test alakjától, felületétől és sebességétől függ. Most nézzük meg, hogyan tudjuk csökkenteni a repülőmodellek ellenállását. A sikló-modellek építésénél a fő szempont az egyszerűség. Ezért ott nem törekszünk az ellenállások oly nagymértékű csökkentésére, mint a nagyobb teljesítmények elérésére épülő gépeknél. A sikló-modell sík felülete és lapos törzse nagy ellenállású. Ezt akkor értjük meg, ha meggondoljuk, hogy ezek a sík felületek csak ritkán kerülnek pontosan, élesen az áramlásba. Legtöbbször egy kissé ferde helyzetben mozognak a levegőben, és így nagy az ellenállásuk. Ezt a szempontot figyelembevéve kikísérletezték és megállapították, hogy a legkisebb ellenállást nem a síklapnál érjük el, hanem az úgynevezett csepp-alakú testeknél. A repülőgépek és a repülő-modellek törzsei és szárnymetszetei ezért ezt az alakot közelítik meg (természetesen a lehetőség határain belül). A mi „Pajtás” és „Cinege” vitorlázó-modellünk már áramvonalas formájúra készül. A mellékelt ábrán az ellenállás nagyságának érzékeltetésére felrajzoltuk a síklap és a csepp-alakú test körüli áramlást. A levegő áramlását ezeken az ábrákon vonalakkal jelöljük. Ezeket a vonalakat „áramvonalaknak” nevezzük. És ezek a levegő egy-egy részecskéjének útját mutatják a test körül.

 

A legkisebb a csepp alakú test  ellenállása.

 

A ferdehelyzetű síklap nagy ellenállása.

 

Csillapító-sík elkészítése- lécek hajlítása: A mai órán a munkát a csillapító-sík vázának építésével kezdjük. Csiszoljuk meg a 3x6-os lécet és szabjuk le belőle a csillapító sík hosszléceinek megfelelő darabokat. Ezután hasonlóan szabjuk le 3x4-es lécekből a csillapító bordáit. Vigyázzunk, a rajzon a csillapító-sík szélességét tüntetjük fel. A bordák ennél 12 mm-rel rövidebbek, mert belőlük a 6-6 mm széles hosszléceket le kell vonnunk.

  A csillapító összeállítását egy sík lapon, a vezérsíkhoz hasonlóan, ragasztópapírral végezzük. Ezen a  sík lapon hagyjuk teljesen megszáradni, mert különben könnyen elcsavarodik.

  Amíg a csillapító-sík szárad, 3x3-as dió-, vagy ennek hiányában fenyőlécből meghajlítjuk a lekerekítéseket. A hajlítást legalkalmasabb a házilag is könnyen elkészíthető hajlítólámpával végezni.  Ez nem más, mint egy meghajtott bádoglap, fatalpra helyezve, amely alá egy borszeszégőt teszünk. Hajlítás előtt benedvesítjük a léceket és megvárjuk, míg a bádog áttüzesedik. Ezután a nedves lécet rátesszük a bádogra és óvatos nyomással kényszerítjük a kívánt görbülést. Ez a munka gyakorlatot és türelmet kíván, ezért ne veszítsük el a kedvünket, ha az első hajlítás elpattan. Ha a léc elérte a kívánt alakot, akkor jól szárítsuk ki a bádogon, mert ha nedves marad, nem tartja meg íveltségét, hanem egyenesedik. Amennyiben időnk megengedi, az elkészült lekerekítést felkötözhetjük a vezér-síkra. A csillapító-sík lekerekítésével azonban várjunk a teljes száradásig.

 

Hajlítólámpa.

 

Léchajlítás hajlítólámpán.

 

Kiselőadás: Áramvonalas alakzatok a természetben.

Szerszám- és anyagjegyzék: Olló, éles kés, hajlítólámpa, csiszoló papír, 3x6-os és 3x4-es fenyőléc, 3x3-as dió- vagy fenyőléc, hidegenyv, kötöző cérna.

 

Előző rész

Következő rész

Vissza a tartalomjegyzékhez

 

♣ Archiválta SRY 2006 május 26. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006