Repülőmodellezés
Haladók Számára
Általános Iskolai Szakköri Füzetek
Tankönyvkiadó Budapest 1950
Írta és rajzolta
Winkler László
A Magyar Repülő Szövetség
modellező oktatója
A „PAJTÁS” vitorlázó-modell csillapító-síkjának
építése
(3. foglalkozás)
Az áramvonalas
test. A testek ellenállása a test alakjától,
felületétől és sebességétől függ. Most nézzük meg, hogyan tudjuk csökkenteni a
repülőmodellek ellenállását. A sikló-modellek építésénél a fő szempont az
egyszerűség. Ezért ott nem törekszünk az ellenállások oly nagymértékű
csökkentésére, mint a nagyobb teljesítmények elérésére épülő gépeknél. A
sikló-modell sík felülete és lapos törzse nagy ellenállású. Ezt akkor értjük
meg, ha meggondoljuk, hogy ezek a sík felületek csak
ritkán kerülnek pontosan, élesen az áramlásba. Legtöbbször egy kissé ferde helyzetben
mozognak a levegőben, és így nagy az ellenállásuk. Ezt a szempontot figyelembevéve kikísérletezték és megállapították, hogy a
legkisebb ellenállást nem a síklapnál érjük el, hanem az úgynevezett
csepp-alakú testeknél. A repülőgépek és a repülő-modellek törzsei és
szárnymetszetei ezért ezt az alakot közelítik meg (természetesen a lehetőség
határain belül). A mi „Pajtás” és „Cinege” vitorlázó-modellünk már áramvonalas
formájúra készül. A mellékelt ábrán az ellenállás nagyságának érzékeltetésére
felrajzoltuk a síklap és a csepp-alakú test körüli áramlást. A levegő áramlását
ezeken az ábrákon vonalakkal jelöljük. Ezeket a vonalakat „áramvonalaknak”
nevezzük. És ezek a levegő egy-egy részecskéjének útját mutatják a test körül.
A legkisebb a csepp alakú test ellenállása.
A ferdehelyzetű síklap nagy ellenállása.
Csillapító-sík elkészítése- lécek hajlítása: A mai órán a munkát a csillapító-sík vázának építésével
kezdjük. Csiszoljuk meg a 3x6-os lécet és szabjuk le belőle a csillapító sík
hosszléceinek megfelelő darabokat. Ezután hasonlóan szabjuk le 3x4-es lécekből
a csillapító bordáit. Vigyázzunk, a rajzon a csillapító-sík szélességét
tüntetjük fel. A bordák ennél 12 mm-rel rövidebbek, mert belőlük a 6-6 mm
széles hosszléceket le kell vonnunk.
A csillapító összeállítását egy sík lapon, a
vezérsíkhoz hasonlóan, ragasztópapírral végezzük. Ezen a sík lapon hagyjuk
teljesen megszáradni, mert különben könnyen elcsavarodik.
Amíg a csillapító-sík szárad, 3x3-as dió-, vagy ennek hiányában
fenyőlécből meghajlítjuk a lekerekítéseket. A hajlítást legalkalmasabb a
házilag is könnyen elkészíthető hajlítólámpával
végezni. Ez nem más, mint egy meghajtott
bádoglap, fatalpra helyezve, amely alá egy borszeszégőt teszünk. Hajlítás előtt
benedvesítjük a léceket és megvárjuk, míg a bádog áttüzesedik. Ezután a nedves
lécet rátesszük a bádogra és óvatos nyomással
kényszerítjük a kívánt görbülést. Ez a munka gyakorlatot és türelmet kíván,
ezért ne veszítsük el a kedvünket, ha az első hajlítás elpattan. Ha a léc elérte
a kívánt alakot, akkor jól szárítsuk ki a bádogon, mert ha nedves marad, nem
tartja meg íveltségét, hanem egyenesedik. Amennyiben időnk megengedi, az
elkészült lekerekítést felkötözhetjük a vezér-síkra. A csillapító-sík
lekerekítésével azonban várjunk a teljes száradásig.
Hajlítólámpa.
Léchajlítás hajlítólámpán.
Kiselőadás:
Áramvonalas alakzatok a természetben.
Szerszám- és anyagjegyzék: Olló, éles kés, hajlítólámpa, csiszoló papír, 3x6-os és 3x4-es fenyőléc, 3x3-as dió- vagy
fenyőléc, hidegenyv, kötöző cérna.
♣ Archiválta SRY 2006 május
26. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft
Word ♣ SRY MODELL 2006