Repülőmodellezés
Haladók Számára
Általános Iskolai Szakköri Füzetek
Tankönyvkiadó Budapest 1950
Írta és rajzolta
Winkler László
A Magyar Repülő Szövetség
modellező oktatója
A „PAJTÁS” vitorlázó-modell törzs- és
csillapító-síkjának befejezése
(4.
foglalkozás)
Súrlódási
ellenállás a levegőben. Az előző órákon
már arról beszélgettünk, hogy a levegőben mozgó testeken, a test alakjától
függően ellenállás lép fel, amely a testet mozgásában visszatartja. A
levegőrészecskék azonban nem csak megkerülik a mozgó testeket, hanem súrlódnak
is a felületükhöz. Minél érdesebb vagy ráncosabb egy test felülete, annál
jobban súrlódik hozzá a levegő. Tehát nem elég, ha a test alakját áramvonalasra
készítjük, vigyáznunk kell arra is, hogy a felülete lehetőleg mennél simább
legyen. A gyors gépkocsik és repülőgépek felületét ezért tükörsimára lakkozzák.
A repülő-modellünk borításánál úgy kell a papírt felragasztani, hogy az ne ráncosodjék,
mert a ráncos papír a gép ellenállását nagyon megnöveli.
Összefoglalva az ellenállásról tanultakat: valamely test ellenállása a
test alakjától és a felületének simaságától függ. Legkisebb ellenállású a
tükörsima felületű, csepp-alakú test.
Az ellenállás hatása: ugyanolyan erővel gyorsabban halad a levegőben a
kis ellenállású test, mint a nagy ellenállású. Jó példa erre a gépkocsik
áramvonalazása. A régi, szögletes formájú gépkocsik 80-100 km/óra legnagyobb
sebességet értek el, míg ma egy áramvonalas formájú, kis ellenállású kocsi
140-150 kilométert tud megtenni óránként ugyanolyan erős motorral.
A váz,
a csillapító-sík és a szerelékek építésének befejezése. A munkát az
elkészült csillapítósík és vezér-sík lekerekítésével kezdjük. Ferdén levágjuk a
hosszléceket és a lekerekítéseket az ábra szerint úgy, hogy azok az
összeillesztésnél pontosan egybeessenek. A modell csak akkor lesz szép, ha a
csillapító-sík körvonala folyamatos. A szabályos körvonalú lekerekítések úgy
illeszkedjenek, hogy az illesztést csak a cérnázásról lehessen megtalálni. A
cérnázást mindig szorosan egymás mellé vezetett cérnaszálakkal végezzük. A
csúnya, össze-vissza csavart cérnázás megnöveli a
modell ellenállását, mert a borítópapír megráncosodik rajta.
A helyes kötözés nemcsak szép, hanem a modell
ellenállását is csökkenti
A lekerekítés után bekötözzük a csillapító-síkot is a rajzon megjelölt
helyére, a törzslécekre, a vezérsík alsó bordája alá. A csillapító síknak
pontosan merőlegesen kell állnia a törzsre, mert ellenkező esetben a modell
kanyarodni fog.
Ezután a szárnyfelerősítő lécecskéket kell leszabnunk 3x6-os
fenyőlécből. Ezeket a léceket csiszoljuk egész sima felületűre, mert a
felerősítő gumiszálnak ütődéskor le kell csúszniok a
lécekről, hogy a szárny le tudjon pattanni. A merev szárnyfelerősítés
előidézheti a szárny törését.
Az első felerősítő lécet a törzslécek fölé, a hátsót a törzslécek alá
kötözzük. Így a szárny nem fekszik fel teljesen a felső törzslécekre, hanem
azzal kb. 3 fokos szöget zár be. Ezt a szöget a szárny „beállítási szögének”
nevezzük.
A szárnyfelerősítő lécek felkötözése.
Így adjuk meg a szárnynak a megfelelő
beállítási szöget.
Hátra van még egy kis acélhuzal kampónak a meghajlítása és felkötése a
törzs aljára. Ezt a kis kampót a modellezők indítóhorognak vagy csörlőkampónak
nevezik. Ebbe a kampóba akasztjuk be a felhúzó zsinórt, amellyel modellünket, a
sárkányeresztéshez hasonlóan felhúzhatjuk 60-70 méter magasra. Az indítóhorog
alakját pontosan a tervrajz szerint hajlítsuk meg fogóval, 1 mm-es
acélhuzalból. A meghajlított kampót kötözzük fel a rajzon megadott helyre.
Kiselőadás: A repülőgép
alakjának fejlődése.
Szerszám- és anyagjegyzék:
Éles kés, szerelőfogó (kombinált), csiszoló-papír, hidegenyv, kötöző cérna, 1
mm-es acélhuzal, 3x6-os fenyőléc.
♣ Archiválta SRY 2006 május
26. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft
Word ♣ SRY MODELL 2006