SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Repülőmodellezés

Haladók Számára

 

Általános Iskolai Szakköri Füzetek

Tankönyvkiadó Budapest 1950

 

Írta és rajzolta

Winkler László

A Magyar Repülő Szövetség modellező oktatója

A „PAJTÁS” vitorlázó-modell törzs- és csillapító-síkjának befejezése

 (4. foglalkozás)

 

  Súrlódási ellenállás a levegőben. Az előző órákon már arról beszélgettünk, hogy a levegőben mozgó testeken, a test alakjától függően ellenállás lép fel, amely a testet mozgásában visszatartja. A levegőrészecskék azonban nem csak megkerülik a mozgó testeket, hanem súrlódnak is a felületükhöz. Minél érdesebb vagy ráncosabb egy test felülete, annál jobban súrlódik hozzá a levegő. Tehát nem elég, ha a test alakját áramvonalasra készítjük, vigyáznunk kell arra is, hogy a felülete lehetőleg mennél simább legyen. A gyors gépkocsik és repülőgépek felületét ezért tükörsimára lakkozzák. A repülő-modellünk borításánál úgy kell a papírt felragasztani, hogy az ne ráncosodjék, mert a ráncos papír a gép ellenállását nagyon megnöveli.

  Összefoglalva az ellenállásról tanultakat: valamely test ellenállása a test alakjától és a felületének simaságától függ. Legkisebb ellenállású a tükörsima felületű, csepp-alakú test.

 

  Az ellenállás hatása: ugyanolyan erővel gyorsabban halad a levegőben a kis ellenállású test, mint a nagy ellenállású. Jó példa erre a gépkocsik áramvonalazása. A régi, szögletes formájú gépkocsik 80-100 km/óra legnagyobb sebességet értek el, míg ma egy áramvonalas formájú, kis ellenállású kocsi 140-150 kilométert tud megtenni óránként ugyanolyan erős motorral.

 

 A váz, a csillapító-sík és a szerelékek építésének befejezése. A munkát az elkészült csillapítósík és vezér-sík lekerekítésével kezdjük. Ferdén levágjuk a hosszléceket és a lekerekítéseket az ábra szerint úgy, hogy azok az összeillesztésnél pontosan egybeessenek. A modell csak akkor lesz szép, ha a csillapító-sík körvonala folyamatos. A szabályos körvonalú lekerekítések úgy illeszkedjenek, hogy az illesztést csak a cérnázásról lehessen megtalálni. A cérnázást mindig szorosan egymás mellé vezetett cérnaszálakkal végezzük. A csúnya, össze-vissza csavart cérnázás megnöveli a modell ellenállását, mert a borítópapír megráncosodik rajta.

A helyes kötözés nemcsak szép, hanem a modell ellenállását is csökkenti

 

  A lekerekítés után bekötözzük a csillapító-síkot is a rajzon megjelölt helyére, a törzslécekre, a vezérsík alsó bordája alá. A csillapító síknak pontosan merőlegesen kell állnia a törzsre, mert ellenkező esetben a modell kanyarodni fog.

  Ezután a szárnyfelerősítő lécecskéket kell leszabnunk 3x6-os fenyőlécből. Ezeket a léceket csiszoljuk egész sima felületűre, mert a felerősítő gumiszálnak ütődéskor le kell csúszniok a lécekről, hogy a szárny le tudjon pattanni. A merev szárnyfelerősítés előidézheti a szárny törését.

  Az első felerősítő lécet a törzslécek fölé, a hátsót a törzslécek alá kötözzük. Így a szárny nem fekszik fel teljesen a felső törzslécekre, hanem azzal kb. 3 fokos szöget zár be. Ezt a szöget a szárny „beállítási szögének” nevezzük.

 

A szárnyfelerősítő lécek felkötözése.

 

Így adjuk meg a szárnynak a megfelelő beállítási szöget.

 

  Hátra van még egy kis acélhuzal kampónak a meghajlítása és felkötése a törzs aljára. Ezt a kis kampót a modellezők indítóhorognak vagy csörlőkampónak nevezik. Ebbe a kampóba akasztjuk be a felhúzó zsinórt, amellyel modellünket, a sárkányeresztéshez hasonlóan felhúzhatjuk 60-70 méter magasra. Az indítóhorog alakját pontosan a tervrajz szerint hajlítsuk meg fogóval, 1 mm-es acélhuzalból. A meghajlított kampót kötözzük fel a rajzon megadott helyre.

  Kiselőadás: A repülőgép alakjának fejlődése.

  Szerszám- és anyagjegyzék: Éles kés, szerelőfogó (kombinált), csiszoló-papír, hidegenyv, kötöző cérna, 1 mm-es acélhuzal, 3x6-os fenyőléc.

 

Előző rész

Következő rész

Vissza a tartalomjegyzékhez

 

♣ Archiválta SRY 2006 május 26. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006