Repülőmodellezés
Haladók Számára
Általános Iskolai Szakköri Füzetek
Tankönyvkiadó Budapest 1950
Írta és rajzolta
Winkler László
A Magyar Repülő Szövetség
modellező oktatója
A „PAJTÁS” vitorlázó-modell törzsének és
csillapító-síkjának bevonása
(5.
foglalkozás)
Felhajtó erő a
síklapon, sárkány. Láttuk, hogy a levegő
körülfogja a benne mozgó testeket és mozgásukban
visszatartja. A levegőnek azonban nem csak ez a hátráltató hatása van, a levegő
fel is tudja emelni az arra alkalmas testeket. A következőkben azt vizsgáljuk,
hogy a levegő hogyan képes fenntartani a nála sokkal nehezebb (sokszor több
ezer kg) súlyú testeket.
Valószínűleg mindnyájan készítettetek, vagy legalább is láttatok már
papírsárkányt. A sárkány akkor tud a levegőben maradni, ha megfelelő erősségű
szélben, ferdén, a széllel szembe állítjuk. Így –amint az ellenállásoknál
tanultuk- a levegő részecskéi az elülső felületére nyomást gyakorolnak
és visszafelé akarják tolni. Igen ám, de ez a felület ferdén áll a levegőben,
és így az alatta haladó levegőrészecskék nemcsak hátrafelé nyomják, hanem
felfelé is igyekeznek a sárkány felületét elnyomni az útjukból. Az alul haladó
levegőrészecskék felfelé ható nyomását felhajtó erőnek nevezzük. A felhajtó erő
–és így a sárkány jó repülése- tudjuk, attól függ, hogy az orr-zsinórokkal
milyen szögbe állítjuk be a sárkányt.
A sárkány repülése
Ha túl nagy szögben áll, a levegőrészecskék inkább hátrafelé tolják,
mint felfelé. Ha túl kicsi a szög, a levegőrészecskéknek nem áll annyira útba,
elsiklanak mellette anélkül, hogy felfelé nyomnák.
Az eddig tárgyalt síkszárnyú repülő-eszközöknél a levegőrészecskék
hátrafelé is erősen nyomják a felületet, s ekkor azon felhajtó erő keletkezik.
Vagyis a sík felület nagy ellenállás mellett ad
felhajtó erőt. A repülésben mindig arra törekszünk, hogy a legkisebb ellenállás
mellett a legnagyobb felhajtó erőt kapjuk. Ezért a nagyobb teljesítményű
gépeket nem ilyen sík szárnyakkal fogjuk építeni.
Modellrészek borítása. Borítás előtt mégegyszer nézzük át az egész vázat a tervrajz szerint,
hogy mindent jól csináltunk-e, nem maradt-e ki valami
a gépből? Ezután vegyük elő a borítópapírt és állapítsuk meg a „szálirányát”
úgy, hogy egy kis helyen megnedvesítjük. A megnedvesített helyen a papír
szálirányának megfelelően ráncosodik.
A mai munkánkhoz hígabb hidegenyvet keverjünk, mint a famunkához. A
hidegenyv sűrűsége borításnál mindig a papír vastagságától függ.
Ezután szabjuk ki nagyjából a szükséges
papírdarabokat úgy, hogy a papír száliránya a hosszlécek irányában haladjon.
Így a borítás tökéletesen megfeszül. Már most jegyezzük meg a szép borítás
legfőbb szabályát: a modellt mindig a legkevesebb papírral borítjuk be, és a lehető
legkevesebb használjuk hozzá. Nagyon csúnya az olyan gép, amelyen a toldásoknál
a papír centiméterekre egymásra van ragasztva, és
belül össze-vissza van mázolva hidegenyvvel.
Külön-külön borítjuk a törzs négy oldalát, a vezér-sík két oldalát, és a
csillapító-sík jobb-, és baloldalának alsó és felső részét. A csillapító-síkot
így négy darab papírral borítjuk. A papírt sehol ne hajtsuk át a következő
síkra, vagyis nem szabad a gépet a papírba „becsomagolni” .
Kenjük meg vékony hidegenyvvel először az orrtőkét 5 mm-es csíkban, valamint a
törzs két baloldali hosszanti lécét. A bekenést kis ecsettel, vagy az ujjunkkal
végezzük. Azután helyezzük rá a kiszabott papírt. Ügyeljünk arra, hogy a papírt
jól helyezzük el. Ha elhúzzuk, a hidegenyv már nyomot hagy rajta. A keletkező
ráncokat mindenütt óvatosan kisimítjuk, és a ragasztási helyeken végighúzzuk az
ujjunkat.
Ha a ragasztás egy kissé megszikkadt (addig borítsuk a másik oldalt),
éles borotvapengével körös-körül levágjuk a felesleges papírt.
Ne felejtsük el a törzs felső és alsó részét is beborítani! A vezér-sík
és a csillapító-sík borítását teljesen hasonlóan végezzük. Azonban itt a
bordákhoz is odaragasztjuk a papírt. A csillapító-sík belső oldalánál a papírt
2 mm-nyire hajtsuk fel, és ezt ragasszuk a vezér-síkhoz, illetve alul a
törzshöz, az ábra szerint.
A csillapító-sík borítása
Ha a teljes borítással elkészültünk, töröljük át nedves ruhával a törzs
borítását, mert így fog szépen kifeszülni. A csillapító-sík és vezér-sík
borítását vízzel feszíteni nem szabad, mert azok könnyen elcsavarodnak.
Kiselőadás: Szovjet tudósok
szerepe a repülés fejlesztésében.
Szerszám-és
anyagjegyzék: Olló, borotvapenge,
hidegenyv, vékony barna nátron, fehér másoló-, vagy erős selyempapír (borításhoz)
♣ Archiválta SRY 2006 május
26. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft
Word ♣ SRY MODELL 2006