SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Repülőmodellezés

Haladók Számára

 

Általános Iskolai Szakköri Füzetek

Tankönyvkiadó Budapest 1950

 

Írta és rajzolta

Winkler László

A Magyar Repülő Szövetség modellező oktatója

A „PAJTÁS” vitorlázó-modell törzsének és csillapító-síkjának bevonása

 (5. foglalkozás)

 

  Felhajtó erő a síklapon, sárkány. Láttuk, hogy a levegő körülfogja a benne mozgó testeket és mozgásukban visszatartja. A levegőnek azonban nem csak ez a hátráltató hatása van, a levegő fel is tudja emelni az arra alkalmas testeket. A következőkben azt vizsgáljuk, hogy a levegő hogyan képes fenntartani a nála sokkal nehezebb (sokszor több ezer kg) súlyú testeket.

  Valószínűleg mindnyájan készítettetek, vagy legalább is láttatok már papírsárkányt. A sárkány akkor tud a levegőben maradni, ha megfelelő erősségű szélben, ferdén, a széllel szembe állítjuk. Így –amint az ellenállásoknál tanultuk- a levegő részecskéi az elülső felületére nyomást gyakorolnak és visszafelé akarják tolni. Igen ám, de ez a felület ferdén áll a levegőben, és így az alatta haladó levegőrészecskék nemcsak hátrafelé nyomják, hanem felfelé is igyekeznek a sárkány felületét elnyomni az útjukból. Az alul haladó levegőrészecskék felfelé ható nyomását felhajtó erőnek nevezzük. A felhajtó erő –és így a sárkány jó repülése- tudjuk, attól függ, hogy az orr-zsinórokkal milyen szögbe állítjuk be a sárkányt.

 

A sárkány repülése

 

  Ha túl nagy szögben áll, a levegőrészecskék inkább hátrafelé tolják, mint felfelé. Ha túl kicsi a szög, a levegőrészecskéknek nem áll annyira útba, elsiklanak mellette anélkül, hogy felfelé nyomnák.

  Az eddig tárgyalt síkszárnyú repülő-eszközöknél a levegőrészecskék hátrafelé is erősen nyomják a felületet, s ekkor azon felhajtó erő keletkezik. Vagyis a sík felület nagy ellenállás mellett ad felhajtó erőt. A repülésben mindig arra törekszünk, hogy a legkisebb ellenállás mellett a legnagyobb felhajtó erőt kapjuk. Ezért a nagyobb teljesítményű gépeket nem ilyen sík szárnyakkal fogjuk építeni.

   Modellrészek borítása. Borítás előtt mégegyszer nézzük át az egész vázat a tervrajz szerint, hogy mindent jól csináltunk-e, nem maradt-e ki valami a gépből? Ezután vegyük elő a borítópapírt és állapítsuk meg a „szálirányát” úgy, hogy egy kis helyen megnedvesítjük. A megnedvesített helyen a papír szálirányának megfelelően ráncosodik.

  A mai munkánkhoz hígabb hidegenyvet keverjünk, mint a famunkához. A hidegenyv sűrűsége borításnál mindig a papír vastagságától függ.

  Ezután szabjuk ki nagyjából a szükséges papírdarabokat úgy, hogy a papír száliránya a hosszlécek irányában haladjon. Így a borítás tökéletesen megfeszül. Már most jegyezzük meg a szép borítás legfőbb szabályát: a modellt mindig a legkevesebb papírral borítjuk be, és a lehető legkevesebb használjuk hozzá. Nagyon csúnya az olyan gép, amelyen a toldásoknál a papír centiméterekre egymásra van ragasztva, és belül össze-vissza van mázolva hidegenyvvel.

  Külön-külön borítjuk a törzs négy oldalát, a vezér-sík két oldalát, és a csillapító-sík jobb-, és baloldalának alsó és felső részét. A csillapító-síkot így négy darab papírral borítjuk. A papírt sehol ne hajtsuk át a következő síkra, vagyis nem szabad a gépet a papírba „becsomagolni” . Kenjük meg vékony hidegenyvvel először az orrtőkét 5 mm-es csíkban, valamint a törzs két baloldali hosszanti lécét. A bekenést kis ecsettel, vagy az ujjunkkal végezzük. Azután helyezzük rá a kiszabott papírt. Ügyeljünk arra, hogy a papírt jól helyezzük el. Ha elhúzzuk, a hidegenyv már nyomot hagy rajta. A keletkező ráncokat mindenütt óvatosan kisimítjuk, és a ragasztási helyeken végighúzzuk az ujjunkat.

  Ha a ragasztás egy kissé megszikkadt (addig borítsuk a másik oldalt), éles borotvapengével körös-körül levágjuk a felesleges papírt.

  Ne felejtsük el a törzs felső és alsó részét is beborítani! A vezér-sík és a csillapító-sík borítását teljesen hasonlóan végezzük. Azonban itt a bordákhoz is odaragasztjuk a papírt. A csillapító-sík belső oldalánál a papírt 2 mm-nyire hajtsuk fel, és ezt ragasszuk a vezér-síkhoz, illetve alul a törzshöz, az ábra szerint.

 

A csillapító-sík borítása

 

  Ha a teljes borítással elkészültünk, töröljük át nedves ruhával a törzs borítását, mert így fog szépen kifeszülni. A csillapító-sík és vezér-sík borítását vízzel feszíteni nem szabad, mert azok könnyen elcsavarodnak.

  Kiselőadás: Szovjet tudósok szerepe a repülés fejlesztésében.

  Szerszám-és anyagjegyzék: Olló, borotvapenge, hidegenyv, vékony barna nátron, fehér másoló-, vagy erős selyempapír (borításhoz)

 

Előző rész

Következő rész

Vissza a tartalomjegyzékhez

 

♣ Archiválta SRY 2006 május 26. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006