SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Repülőmodellezés

Haladók Számára

 

Általános Iskolai Szakköri Füzetek

Tankönyvkiadó Budapest 1950

 

Írta és rajzolta

Winkler László

A Magyar Repülő Szövetség modellező oktatója

A „PAJTÁS” vitorlázó-modell szárnyának építése

 (6. foglalkozás)

 

  A profilozott szárny felhajtó ereje. A sárkányt és a síkszárnyú repülő-modellt a levegő részecskéi alulról nyomják felfelé, de ugyanakkor hátrafelé is . Nézzük meg azonban azt is, hogy mit csinálnak a síklap felett áthaladó levegőrészecskék?

  Ezeknek a síklap miatt kerülőt kell tenniök. Ha ugyanarra az időre a síklap végére akarnak érni –mint az alul haladó levegőrészecskék- akkor gyorsabban kell menniök. Ha valaki gyorsan mozog a lakásban, azt mondjuk rá: „de nagy széllel jár!” Hiszen ha sietve elmegyünk az asztal mellett, a szél lesodorja a papírlapokat. Vagyis a gyorsan mozgó emberi test valósággal maga után szívja a könnyű tárgyakat. Ugyanezt a jelenséget észlelhetjük az utcán, a járművek után szívódó faleveleknél, pornál stb.

  A levegőben mozgó sík felület felső részén a levegő részecskéi sebességük folytán ugyancsak felfelé magukhoz szívják a felületet. A felhajtó erő tehát a lap alsó részén keletkező nyomásból, és a felső részen keletkező szívásból adódik. A felhajtó erő keletkezését már megmagyaráztuk, de nem adtunk választ arra, hogy hogyan tudnánk ezt kisebb ellenállás árán elérni. Az ellenálláshoz képest  viszonylagosan nagyobb felhajtó erőt kapunk, ha a sík lapot kissé meggörbítjük. Ekkor „ívelt lap”-ról beszélünk. A legnagyobb felhajtó erőt, a legkisebb ellenállás árán, a meghajlított csepp-alaknál nyerjük, ezért ez a formája a repülőgépek szárnyszelvényének. A „Pajtás” vitorlázó-modell szárnyában már ilyen meghajlított csepp-alakú szárnyszelvényeket (szárnybordákat) találunk.

 

Ívelt lap és szárnyszelvény a levegőben

 

  A szárnybordák készítése. Az első lépés: a tervrajzról, tűhegyes ceruzával átlátszó papírra másoljuk a szárnyszelvény rajzát. Erről azután indigóval a réteges lemezre visszük a rajzot úgy, hogy a réteges lemez száliránya a szelvény hosszába essék. Ezt a szelvényt óvatosan körülvágjuk. A lécek helyét még ne vágjuk be. Ezt utólag fogjuk az összes szelvényekkel egyszerre elvégezni. A mintaszelvényt, kivágása után, csiszoljuk és reszeljük körül még egyszer, hogy a formája tökéletesen megegyezzen a tervrajzzal.

  Ezután már egyszerű a dolgunk, mert a réteges lemez szálirányát szem előtt tartva, csak körül rajzoljuk a mintaszelvényt (tűhegyes, kemény ceruzával) annyiszor, ahány szelvény a szárnyba szükséges. A szelvényeket olyan sűrűre rajzoljuk egymás mellé, amennyire csak lehet. Így sok drága réteges lemezt takaríthatunk meg. Ha a másolás kész, hozzáfoghatunk a kifűrészeléshez, hogy a következő órán jobban tudjunk haladni.

 

Így másoljuk a bordákat a réteges lemezre

 

  Szerszám- és anyagjegyzék: Fonalfűrész, ceruza, másoló papírok, túreszelő, csiszoló papír, 1 mm-es réteges lemez.

 

Előző rész

Következő rész

Vissza a tartalomjegyzékhez

 

♣ Archiválta SRY 2006 május 26. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006