Repülőmodellezés
Haladók Számára
Általános Iskolai Szakköri Füzetek
Tankönyvkiadó Budapest 1950
Írta és rajzolta
Winkler László
A Magyar Repülő Szövetség
modellező oktatója
A „PAJTÁS” vitorlázó-modell szárnyának
építése
(6.
foglalkozás)
A profilozott
szárny felhajtó ereje. A sárkányt és a
síkszárnyú repülő-modellt a levegő részecskéi alulról nyomják felfelé, de
ugyanakkor hátrafelé is . Nézzük meg azonban azt is, hogy mit csinálnak a síklap felett áthaladó levegőrészecskék?
Ezeknek a síklap miatt kerülőt kell tenniök.
Ha ugyanarra az időre a síklap végére akarnak érni
–mint az alul haladó levegőrészecskék- akkor gyorsabban kell menniök. Ha valaki gyorsan mozog a lakásban, azt mondjuk
rá: „de nagy széllel jár!” Hiszen ha sietve elmegyünk az asztal mellett, a szél
lesodorja a papírlapokat. Vagyis a gyorsan mozgó emberi test valósággal maga
után szívja a könnyű tárgyakat. Ugyanezt a jelenséget észlelhetjük az utcán, a
járművek után szívódó faleveleknél, pornál stb.
A levegőben mozgó sík felület felső részén a
levegő részecskéi sebességük folytán ugyancsak felfelé magukhoz szívják a
felületet. A felhajtó erő tehát a lap alsó részén keletkező nyomásból, és a
felső részen keletkező szívásból adódik. A felhajtó erő keletkezését már
megmagyaráztuk, de nem adtunk választ arra, hogy hogyan tudnánk ezt kisebb
ellenállás árán elérni. Az ellenálláshoz képest
viszonylagosan nagyobb felhajtó erőt kapunk, ha a sík
lapot kissé meggörbítjük. Ekkor „ívelt lap”-ról beszélünk. A legnagyobb
felhajtó erőt, a legkisebb ellenállás árán, a meghajlított csepp-alaknál
nyerjük, ezért ez a formája a repülőgépek szárnyszelvényének. A „Pajtás”
vitorlázó-modell szárnyában már ilyen meghajlított csepp-alakú
szárnyszelvényeket (szárnybordákat) találunk.
Ívelt lap és szárnyszelvény a levegőben
A szárnybordák készítése. Az
első lépés: a tervrajzról, tűhegyes ceruzával átlátszó papírra másoljuk a
szárnyszelvény rajzát. Erről azután indigóval a
réteges lemezre visszük a rajzot úgy, hogy a réteges lemez száliránya a
szelvény hosszába essék. Ezt a szelvényt óvatosan körülvágjuk. A lécek helyét
még ne vágjuk be. Ezt utólag fogjuk az összes szelvényekkel egyszerre
elvégezni. A mintaszelvényt, kivágása után, csiszoljuk és reszeljük körül még
egyszer, hogy a formája tökéletesen megegyezzen a tervrajzzal.
Ezután már egyszerű a dolgunk, mert a réteges lemez szálirányát szem
előtt tartva, csak körül rajzoljuk a mintaszelvényt (tűhegyes, kemény
ceruzával) annyiszor, ahány szelvény a szárnyba szükséges. A szelvényeket olyan
sűrűre rajzoljuk egymás mellé, amennyire csak lehet. Így sok drága réteges
lemezt takaríthatunk meg. Ha a másolás kész, hozzáfoghatunk a kifűrészeléshez,
hogy a következő órán jobban tudjunk haladni.
Így másoljuk a bordákat a réteges lemezre
Szerszám- és anyagjegyzék:
Fonalfűrész, ceruza, másoló papírok, túreszelő, csiszoló
papír, 1 mm-es réteges lemez.
♣ Archiválta SRY 2006 május
26. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft
Word ♣ SRY MODELL 2006