CSOBOGÓ

GUMIMOTOROS KEZDŐ HAJÓMODELL

1. rész.


 

A nyári időszakban a fülledt meleg elől aki csak teheti a vízpartra menekül. A strandolás élményét tovább színesíti, ha kéznél van egy kis úszó játék, vagy egyszerű hajómodell. Egy ilyen modell elkészítése is nagyon jó szórakozás, és nem utolsó sorban fejleszti a kézügyességet, a műszaki érzéket. Maga az építés is lehet közös családi program. A CSOBOGÓ, gumimotoros hajómodell ezzel a céllal készült, és remélem, hogy minél többeknek szerez kellemes perceket elkészítése, úsztatása. A leírásban részletesen tárgyalok néhány megmunkálási fogást amik más jellegű modellező-, vagy famunkáknál is hasznosak lehetnek.

 

1. ábra.

Az elkészült modellek sora.

 

  A hajócska elkészítését a tervrajzok kinyomtatásával kezdjük. Ha van rá lehetőségünk, akkor a rajzot lézernyomtatóval nyomtassuk ki. Ha csak tintasugaras nyomtató áll rendelkezésre, a rajzot le kell fénymásolni. Erre azért van szükség, hogy a rajzokat oldószeres eljárással közvetlenül a faanyagokra másolhassuk. Ha nem sikerül sem lézernyomtatóval elkészíteni a rajzokat, sem lefénymásolni, akkor indigó segítségével is átmásolhatóak azok a faanyagra, bár ez utóbbi megoldás lényegesen pontatlanabb eredményt ad. A hajó alkatrészeinek rajzai méretarány 1:1ben nyomtathatóak, ami annyit jelent, hogy az alkatrészeket valós méretében ábrázolja a tervrajz.

 

2. ábra.

A hajó, és alkatrészeinek tervrajzai.

 

A tervrajz letöltése PDF formátumban >>>

 

 A modell megépítéséhez az alábbi alapanyagok szükségesek

 

3. ábra.

A modell elkészítéséhez szükséges anyagok.

 

-         1.) Tervrajz.

-         2.) 10 mm vastag fenyődeszka (olcsó, barkácsárúházi hajópalló).

-         3.) 3 mm vastag balsa lemez, ha ez nem beszerezhető akkor megfelelő a 3…4 mm vastag rétegelt-lemez is, amiből a gyümölcsös-ládák, dísztáblák készülnek.

-         4.) 4 mm átmérőjű fapálca, ez célszerűen hurkapálca, vagy a papírboltokban kapható bükkfa hobbipálca.

-         5.) Széles, papír maszkoló szalag.

-         6.) Cellux.

-         7.) 20…22 mm széles nemzeti színű szalag.

-         8.) Pillanatragasztó

-         9.) 2 db. Kisebb befőttesgumi.

-         10.) 2 db. Műanyag fejű rajzszög, vagy 2 db. gonbostű.

-         11.) szórható festék a dekoráláshoz (akár el is hagyható)

-         12.) Nitrohigító

-         13.) Nitrolakk

 

  A modell bármely átlagos felszerelésű barkácsműhelyben elkészíthető, vagy ennek hiányában akár a konyhaasztalon is (miután egyeztettük terveink családtagjainkkal). Első lépésként a 10 mm vastag fenyődeszka mindkét oldalát csiszoljuk simára. A csiszoláshoz használjunk csiszolófát, vagy a boltokban kapható csiszolószivacsot. Vágjuk ki a tervrajzok közül a hajótest rajzát (1. sz. alkarész) és a nitrohígító, valamint egy kis darab papírtörlő felhasználásával - az ismert oldószeres eljárással >>> - másoljuk a rajzot a megcsiszolt fára. A fára másolt rajz minősége, a vonalak élessége nagyban függ a csiszolás jóságától, ezért ne sajnáljuk az időt, munkát a sima, egyenletes felület kialakításától.

 

4. ábra.

A hajótest rajzának fenyődeszkára másolása.

 

  A rajz felvitelét követően várjuk meg míg a fa teljesen megszárad, a hígító elpárolog. A deszkalap másik oldalát teljesen ragasszuk le a papír maszkolószalaggal. Erre azért van szükség, hogy a megmunkálás során a fa rostjai ne szakadozzanak-, töredezzenek ki. Ezt a trükköt minden esetben érdemes alkalmazni, amikor vékony falemezeket, léceket, deszkákat kell fűrésszel darabolni. Vágjuk ki a hajótestet. A kivágást lombfűrésszel végezzük. Az előrajzolt vonalakat kis ráhagyással (1-3 mm) kövessük, mert a fűrészelés nem ad megfelelő pontosságot, és könnyű elrontani az egészet. A fűrészelést követően csiszolással alakítsuk ki a végleges, rajzhelyes alakot. A hajótest oldalai síkok és merőlegesek legyenek a hajótest felső és alsó lapjaira.

 

5. ábra.

A fenyődeszka hátoldalának leragasztása papír, maszkolószalaggal.

 

6. ábra.

A körvonalak nagyoló kiszabása lombfűrésszel.

 

7. ábra.

A hajótest körvonalainak készre csiszolása.

 

  A következő feladatunk a lapátkerék helyének kivágása. Ez egy három oldaláról anyaggal határolt négyzetes darab kivágását jelenti. A kivágás folyamatát részletesen végigvesszük, mert ez elég nehezen szokott menni a nem profi barkácsolóknak. Először a két hosszanti bevágást készítsük el. A hajótest végétől a keresztező vonalig vágjuk be a fát (8.ábra). Ezt követően az egyik hosszanti bevágásból indítva egy íves (negyed körív) vágást készítünk a másik hosszanti bevágás végéig (9. ábra). A negyedik, keresztvágással el is távolítottuk a felesleges anyagot (10. ábra). Csiszolással fejezzük be ezt a munkafázist. Hiszen most is ügyelni kellett arra, hogy a fűrészelés nem elég pontos megmunkálási módszer és a felrajzolt vonalak mellett 1-2 mm-el vezettük a fűrészlapot (11. ábra).

 

8. ábra.

A két hosszanti bevágás elkészítése.

 

9. ábra.

Az íves vágás.

 

10. ábra.

Befejező keresztvágás.

 

11. ábra.

Készre csiszolt lapátkerék kivágás.

 

Az árbocot befogadó furat kialakításával folytatjuk az építést. A furatot először „előpontozzuk”, hogy a fúrás pontos legyen. Az előpontozást fánál készíthetjük akár egy szöggel is. A furat felrajzolt helyére, a furat középpontjánál enyhén belenyomjuk a fába a szöget. Az így keletkező központos benyomat megvezeti majd a fúrószárat és a furat oda fog kerülni, ahová a rajz szerint kerülnie kell. A fúráshoz az árbocként felhasználandó hurkapálcika átmérőjével azonos átmérőjű fúrószárat használjunk, jelen esetben ez 4 mm átmérőjű fúrószárat jelent. A furat derékszögben álljon a hajótest fedélzetének síkjára. Ezt legkönnyebben oszlopos fúrógéppel lehet elérni, de kézifúróval is elkészíthető.

 

12. ábra.

Az árbocbefogadó furat elkészítése.

 

 

Következő rész >>>

 

SRY MODELL 2008

2008. június 26.