SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
Építsünk CO2 motoros modellt (avagy műhelygyakorlatok) http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=3&t=227 |
Oldal: 1 / 24 |
Szerző: | sry [ 2007 máj. 07. - 21:17 ] |
Hozzászólás témája: | Építsünk CO2 motoros modellt (avagy műhelygyakorlatok) |
Üdv. Mindenkinek! Azért nyitottam ezta témát, mert egyre másra, előjönnek olyan kérdések amik nem egy bizonyos modellhez köthetőek, hanem általános problémákat feszegetnek, ilyen pl. a bevonás. Akkor kezdjük is ezzel: JAPÁNPAPÍROZÁS Ez a modellek bevonásának egy igen régi, praktikus és szerintem hatékony módja, főleg ha számít a súly is. A japánpapír egyfajta nagyon vékony, könnyű a papírzsebkendő rétegeihez hasonló anyag, nemhiába hívja az angol szakirodalom Japanese Tissue -nak. Tehát vegyünk japánpapírt. Először is határozzuk meg a szálirányát, mert ez fontos lesz a továbbiakban. Picit nedvesítsük be az újjunk majd nyomjuk a papírra aztán vegyük el. A papír ezen a folton megráncosodik, hullámos lesz. A hullámokkal párhuzamos a szálirány. Most jöhet a bevonás. Ha színes japánpapírt szeretnénk (mert az olyan szép) akkor azt festeni is lehet. Az oldalamon megtalákható a festés technológiája ezen a címen: http://users.atw.hu/sry/mu5.htm Tehát itt fekszik előttünk a nyers, vagy a színes japánpapír. Már a szálirányát is tudjuk. Most az jön, hogy kivasaljuk. középmeleg vasalóval sima vasalódeszkán SZÁRAZON (!!!!!) teljesen simára vasaljuk. Ne legyünk türelmetlenek a nagyobb ráncok, hajtási vonalak elég nehezen akarnak eltűnni. A vasalás után készítsük elő a bevonandó felületet. Finom vászonnal csiszoljuk át. Vágjuk le a japánpapírt. A papír száliránya a szárnyon mindíg a főtartóval párhuzamosan fusson, törzsön pedid a hossztengellyel párhuzamosan. Vágjuk le a megfelelő papírdarabot. A vágáshoz vagy pengét, vagy tényleg éles és jó ollót használjunk mert a papír vékony és a nem megfelelő eszközzel csak tépni, gyűrni fogjuk. A papírdarab 1-2 centivel legyen nagyobb minden irányban a bevonandó felületnél. folyt. köv.... |
Szerző: | sry [ 2007 máj. 07. - 22:05 ] |
Hozzászólás témája: | |
.....Japánpapírozár 2. rész...... A példa kedvéért vonjunk be egy szárnyat. A szárnyat több darabban kell bevonni. Külön darab megy alulra és külön darab felülre. Külön kell bevonni minden egyes szárnytagot is. Tehát egy sima "V" állású szárnyat 4 darab papírral vonunk be, egy Fülezettet 6 darabbal és így tovább. A bevonást mindíg alul kezdjük. Vászonfeszítő lakkot (Aerolakk, cellonlakk stb....) hígfolyósra kell higítani és a bevonni kivánt felületen át kell kenni vele azokat a részeket amikkel a papír érintkezni fog. Ehez sűrű szálú, puha ecset kell. A lakk ne csepegjen le, és nem is kell áztatni a léceket. Csak finoman, mintha első soros lakkozást csinálnánk. Amikor kicsit megszikkadt (ez a gyorsan párolgó oldószer miatt pár másodperc) akkor rá lehet tenni a felületre a papírt. Én az egyik sarokban a lakkos ecsettel meg szoktam fogatni , az az a sarokban a a papírt a lakkba márott ecsettel lenyomom. A papír a lakktól átázik picit és ott marad. Ezt követően elrendezen a papírt a felületen, hogy mindenhova jusson belőle ,ne legyen ferde. A lakkos ecsettel finoman rányomogatom a papír a lécekre. A papír mint előbb, azonnal átázik és oda tapad. Nagyon óvatosan kell ezt csinálni, a lakk nem folyhat meg, teház az ecset ne tocsogjon a lakktól. Én még az újjammal is szépen rá szoktam simítani a fára papírt. A felragasztás közben persze figyelni kell, hogy ne ráncosodjon, gyűrődjön meg a papír. A papír azon felületeit ahol nem érintkezik fávan nem lakkozom le (!!!!) Amikor megszáradt a lakk akkor eltávolítom a felesleges papírt. Ezt egyrészt borotvapengével vágom le, másrészt az éleken finom csiszolóvászonnal rácsiszolok az élre és a papír elválik az él mentén. Miután a szárny alja mindenhol le van borítva jöhet a teteje is az előbb leírt módon Ha minden le van borítva meg kell várni, hogy a lakk teljesen megszáradjon ez normál hőfokon is 12 óra. Száritani TILOS. A hőlégfúvótól nagyon könnyen begyullad, és elég az egész, a hajszárítótól meg elvetemedik, tehát türelem. Amikor megszáradt a lakk akkor jöhet a feszítés. van aki lakkal feszít , van aki vízzel. Én a vizes megoldást szeretem így azt írom le ![]() szárnyvég elcsavarás, vagy ne. ennek megfelelő sablont kell készíteni. Nem kell megijedni, nem valami bonyolult dologról van ám itt szó. Ha nincs elcsavarás akkor a sablon egy sima lap, amire le lehet szorítani a szárnyat és fixen lehet rögzíteni. Itt mutatok képen egy elcsavarásos sablont amit Antikos kolléga alkalmaz : ![]() Uploaded with ImageShack.us Na ügye mondtam, hogy nem nagy ördöngősség. Ha megvan a sablon akkor szerezzünk egy permetező, priccelőt. Több ablaktisztitó szer van ilyen felkonban. Tegyünk bele desztillált vizet, mert a csapvizek a magas klór (és még ki tudja mi) tartalom miatt foltokat hagyhatnak. Ezzel permetezzük be a szárny mindkét oldalát. Ettől pillanatokon belül megráncosodik, belágyul a papír. Tegyük a sablonba a szárnyat és rögzítsük le. Várjuk meg míg teljesen megszárad (ez megint 12 óra). Amikor megszáradt olyan lesz a papírunk mint a dob. Gyönyörően kifeszülve, tükör simára. folyt. köv..... |
Szerző: | sry [ 2007 máj. 08. - 8:11 ] |
Hozzászólás témája: | |
.....japánpapírozás 3. rész..... Végre van egy szép feszes papírral borított szárnyunk. Sajnos a sima japánpapír nagyon lágy, könnyen sérülő borítást ad, és ami a legrosszabb a legkisebb légköri nedvesség hatására megereszkedik és oda a feszes sima felület. Ezért konzerválni, impregnálni kell. Ezt a lépést is többféleképpen lehet elvégezni így megint csak a sajátom adom közre. Jó minőségű nitrolakkot (a győrlakk sárga doboz nitróját pl.) alaposan, hígfolyósra higítok.Ezzel széles szórásképű dűznivel kb 50 cm-ről festékszóróval leködölöm a szárnyat. Ha valaki ecsetet használ akkor érdemes beszerezni művészellátóban egy lapos fejű puha, tömött szőrű ecsetet. A puha szőr nagyon fontos. Ezt a lakkba mártva lapos szöben szinte éppen csak érintve a papírt kell felvinni a lakkot. Azért ilyen fontos az ecset, mert a lakkot beszívó japánpapír meglágyul és könnyen kiszakadhat, akár az ecset durvább szőrszálai is feltéphetik. Lakkozás után sablonban pihentetés. Két réteg lakkután jöhet a dekor (ha van) ulyenkor festhető, matricázható a szárny (törzs , miegyébb). A festésre célszerű makettező festékeket használni, mert azok jól fednek, gyorsan száradnak és könnyűek. A festék megszáradása után le lehet konzerválni a felületet. Erre lehet ugyanazt a híg nitrolakkor is használni, de ha már makettező boltban jártunk akkor érdemes venni különféle felülettrimmelő lakkokat. Fényes, matt, selyemfényű, Gloss stb.... variánsok léteznek. Ezeket szerintem csak szórva érdemes felvinni, ecsettel nem jön kia a lakk tulajdonsága teljesen. Dekoros, matricásszárnyat először egy réteg matt lakkal kell homogenizálni, majd egy réteg fényes lekk mehet rá. Katonai gépek modelljeineél nem szabad fényes lakkot használni , max selyemfényűt, mert azokat a valóságben sem lakkozzák soha fényesre. Ha valaki nem akar a lakkokal variálni akkor két réteg nitrolakk is megteszi a végére, az utolsó réteg lakkjába érdemes pár csepp ricinust tenni és akkor szebb lesz a felület. A nitrolakk sajnos jól old egy csomó anyagot, így a lakkozás előtt le kell tesztelni, hogy a felrakni kívánt dekor (festék, matrica stb..) bírja-e a nitrolakkot. Ha nem akkor 3 réteg nitrolatt után kell utoljára ezeket feltenni. Nagyjából ennyi a japánpapírozás, ha valaki másként csinálja írja le legyen szíves, mert az csak jó ha több módszer közül lehet választani. Ha kérdés van ezzel kapcsolatban arra meg megpróbálok válaszolni. üdv.:SRY |
Szerző: | user_25 [ 2007 júl. 06. - 13:53 ] |
Hozzászólás témája: | |
Na jó, akkor itt vannak a kérdések a maestróknak. 1, V alakú szárny, tehát a tanultak alapján 4 db papírból fedem be. Igenám, de a vége lekerekített, laposodó, kb úgy, mint itt a rajzokon. A kerek vég nem hajlított sík felület (mint a szárny többi része). Ennek az lett a következménye, hogy mivel a papír síklap, amit egy gömbölydet felületre akarunk ráhúzni, egy ponton csúnyán behúzódik (próbáljunk egy labdát papírral bevonni, ugyanez történik.) Mi a teendő? 2, Felragasztottam a papírt feszítőlakkal, súly okokból csak a be- és kilépőkre (a bordákra nem), ahogy ezt számos helyen olvastam.) ezek után még nem lakkoztam, de vízzel kifeszítettem. (Szép feszes is lett.) Ha most lelakkozom, mi fog történni? Üdv, Attila |
Szerző: | Tamásbá [ 2007 júl. 06. - 14:25 ] |
Hozzászólás témája: | |
Örülök, hogy kérdeztek, ez azt jelenti modelleztek! 1. Mindig alúlról kezded a bevonást. Először a középrészt egy kicsi keskeny csikkal. a következő lépés, a szárnyfél bevonása mindkét oldalon, majd külön a szárnyvég-lekerekítés bevonása. A papir - úgy ahogy irod - nem birja a több dimenzióban való hajlást. Tehát összesen a teljes szárny 10 db,-ból lesz bevonva! 2.Lehet vizzel feszíteni, de igy nagyobb a veszélye a szárny elcsavarodásának. Én felragasztom a papirt mindenhová, a papir levágása után ahól kell finoman lecsiszolom a belépőt és a kilépőt. Ezután viszonylag hig lakkal először alúl belakkozom a szányat és hajszárítóval segítve megvárom mig annyira megszárad, hogy meg lehet fordítani-le lehet tenni az asztalra az építődeszkára. Most a szárny felső részét lakkozom és ugyanúgy megszárítom. A lakkozást és szárítást-feszítést háromszor kell megismételni. A harmadik lakk lehet egy kissé sürübb is. Higítónak csak nitróhigítót szabad használni, mert az nem fehéredik ki a nedvesség hatására. A szines festés a harmadik, vagy negyedik réteg legyen, ha muszály! Most a vizes feszítés után nyugodtan lehet a háromyszori lakkozást elvégezni. Ennek a szárnynak bevonás nélkül a súlya, 14gr. Bevonás-lakkozás után kb. 20gr. lesz. Jó munkát, jó repítést! |
Szerző: | user_25 [ 2007 júl. 06. - 15:39 ] |
Hozzászólás témája: | |
Köszönöm, Tamásbá! Hát, akkor ezek szerint ezeket már csak a következő modellben fogom tudni kijavítani ![]() Ja, van 3. kérdés meg 4. 3, Lett két Modela 0.27-em meg egy GM-120-am. A két topiccal odébb látható Piper Cub-ba melyiket tegyem be? (első CO2 motorom). 4, Hogy lehet Modela ill GM120 esetén azt csinálni, hogy az ember valamennyi CO2-t beleereszt a tartályba, de nem mindet? Magyarán hogy lehet elállítani a töltőn a CO2 kiáramlást? |
Szerző: | Tamásbá [ 2007 júl. 07. - 7:07 ] |
Hozzászólás témája: | |
Én a modella motort tenném be, igy nem töröd össze a Gasparin motort! Remélem egyiket sem töröd össze!!! Ehhez azt kell csinálni, egész alacsony fordulaton kell a berepítést kezdeni, legfeljebb a modell elöted beűl a fübe. Fokozatosan emeld a fordulatszámot. Minden esetben várd meg mig a motor tartálya újra felmelegszik, igy rövid ideig fog a motor járni. Kétszer tudsz tölteni egy szódaviz patronnal. |
Szerző: | Tamásbá [ 2007 júl. 09. - 11:48 ] |
Hozzászólás témája: | |
Be van vonva a szárny, 21gr. Legalább 0,5gr.-al lesz még könnyebb a két napos száradás után. ![]() |
Szerző: | user_25 [ 2007 júl. 09. - 13:38 ] |
Hozzászólás témája: | |
Nnnah most az van, hogy bepakoltam a motort, fel akartam tölteni, és nem történt semmi. Modela 0.27-ről beszélünk. A következőket műveltem: - beraktam a motort-tartályt a helyére, gondosan ügyelve, hogy sehol se törjön meg a rézdrót - fogtam a töltőt, kitekertem a tetejét, beraktam egy patront - A csőrét is valamennyire kitekertem - bedugtam a töltő véget - betekertem a csőrét - betekertem a patront a töltőn levő kar segítségével És nem történt semmi. Ha levettem a motorról, kijött a CO2 a patronból. ezen kívül ha a motor dugattyú végén a zárókupakot eltekertem, akkor egy pici CO2 távozott (gondolom a csőben lehetett). Ilyenkor mi van? Üdv, Attila |
Szerző: | Tamásbá [ 2007 júl. 10. - 9:05 ] |
Hozzászólás témája: | |
A töltö elejét IS szorosan be kell csavarni. Abba is egy golyós szelep van. Utána lehet a modellt megtölteni. Ezért mondj mindenki, hogy a repítésre kimenni és mást is látni ügyködni többet ér minden internetese távirányításnál. Nem baj fog ez menni, senki nem születik CO modellezőnek, kivéve a most született öt napos unokám. Hajrá tovább és nyugodtan kérdezzél és a motor hengerét ne felejtsed el elégé kicsavarni és fokozatosan becsvarva emeld a fordulatszámot, különben kellemetlenűl nagyon megindúl.A légcsavar keresztben úgy legyen felerősítve, hogy a dugattyú akkor, lent legyen. A légcsavar középrészén ezt az állapotot jelőld be fekete filctollal. Inditásnál ezt a helyzetet figyelni kell, mert különben váratlanúl megindúl és meg is üthet. |
Szerző: | Tamásbá [ 2007 júl. 10. - 9:09 ] |
Hozzászólás témája: | |
Egy régebbi törzs felhasználásával készen van a modell, 85gr rep. üzemkész. ![]() |
Szerző: | Tamásbá [ 2007 júl. 10. - 9:13 ] |
Hozzászólás témája: | |
Mégegyszer elolvastam a hozzászólásodat! NINCS SZELEPGOLYÓ A MOTOR HENGERFEJÉBEN VAGY A TÖLTŐFEJBEN EZ A BAJ! Tegyél bele, van a javító készletben is.Összesen a motorban ké golyó van, légyszives a motor rajzát nézd meg. Én még mindig használom a rajzot, ez nem szégyen! |
Szerző: | user_25 [ 2007 júl. 10. - 9:58 ] |
Hozzászólás témája: | |
antikos írta: Mégegyszer elolvastam a hozzászólásodat! NINCS SZELEPGOLYÓ A MOTOR HENGERFEJÉBEN VAGY A TÖLTŐFEJBEN EZ A BAJ! Tegyél bele, van a javító készletben is.Összesen a motorban ké golyó van, légyszives a motor rajzát nézd meg. Én még mindig használom a rajzot, ez nem szégyen! Huh, ha tényleg ennyi a probléma, akkor hurrá!!! ![]() Izé, nincs rajzom, azt honnan lehet szerezni? |
Szerző: | sry [ 2007 júl. 10. - 12:33 ] |
Hozzászólás témája: | |
molnar attilla írta: Izé, nincs rajzom, azt honnan lehet szerezni? Irgumburgum, hát minek töröm én magam ![]() ![]() A Modellező Web-Könyvtárban (http://users.atw.hu/sry/konyvt.htm ) Két cikk is foglalkozik a témával: Dr. Benedek György Ismerjük meg a szénsavmotort I.rész http://users.atw.hu/sry/cikk02.htm Ismerjük meg a szénsavmotort II.rész http://users.atw.hu/sry/cikk03.htm Gáspár Pál Bemutatjuk a Modela által gyártott CO2 modellmotort. http://users.atw.hu/sry/cikk04.htm A cikkeket rajzok, ábrák, egészítik ki, ezek közül kettő: ![]() ![]() Üdv.: SRY |
Oldal: 1 / 24 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |