SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 nov. 03. - 16:49

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 34 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: A repülés elmélete..
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 22. - 19:59 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Üdv Mindenkinek!

Segítséget szeretnék kérni. Repülés elméletet "oktatok" a fiamnak a saját szintemen. De egy témánál leragadtunk. Nevezetesen az utasszállító gépek szárnyainál. Ezek a gépek (meg még egy csomó más is) a fel és leszálláskor ívesre hajtja (nem ismerem a szak szót) a be és kilépő élét. Tehát növeli a szárnyprofil íveltségét. Azt tudom, hogy ez a felhajtó erő növelésére szolgál lassabb repülésnél, de azért itt sem minden tiszta.

Arra szeretném kérni a kedves kollégákat, hogy aki tud képeket feltenni ezekről a szárnyakról, mind az íves szárnyról mind a kiegyenesített profilról azt nagyon megköszönném. Természetesen egy kis mellékelt szakanyag is jól jönne.

Remélem érthetően fogalmaztam :oops:

Köszönettel: joeskac


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 23. - 15:10 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
A szárny elején van az orrsegédszárny.
Nagyobb állásszögeknél -mármint a szárnynál - felgyorsítja az áramlást a szárny felett, tehát megmarad a felhajtóerő a leszállásnál is.
Általában ez autómatikus berendezés, egészen egyszerű kisgépnél mechanikusan állítani kell.

A Fowler lapok-ivelő lapok-féklapok, bonyolult kivitelben több fokozatuak.
A felszállásnál általában 5 fokos állásnál növeli a felhajtóerőt az adott lassú sebességnél, DE NEM OKOZ NAGY LÉGELLENÁLLÁST.

Leszállásnál nagyobb lehajlásnál növeli a felhajtóerőt, de egyben ellenállást is okoz csökkenti a leszálló sebességet.
A modern " nagy " gépeknél többszörös ivelőlapok tolódnak ki, a
szárny profilját teljesen megváltoztattva a lassú sebességhez igazodva, nagymértékben megnövelve a szárny felhajtóerejét.( Még vitorlázó gépként is repűl a hajtómű leállással szembesülő utasszállító repülőgép.)
Egyben elősegíti a leszállósebesség elérését, lassítja a repülőgépet.

A leszállás utólsó fázisában a szárnyon áramlást rontó lapok emelkednek ki - csak a földön illő kinyítni - ez tovább fokozza a gép lassúlását, teljesen lerontja a szárny árámlását-felhajtóerő képességét. magyarúl a szárny nem müködik mint felhajtóerő tényező.


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Tamásbá 2009 jan. 24. - 8:25-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 23. - 18:19 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Köszönöm a választ antikos!

Képeket merre lehet találni ezzel a témával kapcsolatba?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 23. - 18:33 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Valahol a Modellező Web-Könyvtáramban van erről egy cikk, ha jól
emlékszem valami felhajtóerő növelő megoldások, vagy hasonló a
címe.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 23. - 18:35 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Itt a kis hamis:

http://users.atw.hu/sry/cikk74.htm

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 23. - 18:59 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Köszönöm SRY.

Peddig tudtam, hogy olvastam már erről valamikor :oops: :oops: :oops:
Most ismételhetek, mert már teljesen kiment a fejemből.

Képeket 1:1-es gépekről ebben a témában hol találok?

Üdv: joeskac


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 23. - 22:48 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üss be a GOOGLE-be olyanokat, hogy
wing structure
wing lift
Boeing 747 wing
(vagy más típusneveket ami eszedbe jut)
aztán nézd meg a képeket. Ilyesmiket fogsz találni:
Kép
Na itt aztán kiteregettek gatyát-bugyit mondaná pilóta barátom.
Megmutatnak mindent, ami csak van azon a szárnyon.

Érdemes utasszállítókat választani, mert azoknak nagyon magasfokuan
mechanizált a szárnya.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 24. - 8:13 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Nagyon köszönjük SRY Mesternek a fényképet is !
Nem aludtam az éjjel a lelkiismereti furdalás miatt, mert nem irtam a lényegről a RÉSEKRŐL!
Sziveskedjetek megfigyelni a fényképen a réseket.
A LÉNYEG, hogy a rések hatására fentmarad az áramlás a lapokon nagyobb állásszög esetén is, nem engedi az áramlás leszakadását-a lapok " átesését ".
Igen ezek a lapok is szárnyként funkcionálnak.
EZ NEN új találmány, valmennyi csűrő kormány igy van kialakitva közel 100-éve.
Persze a mai változat már kifinomúlt-szélcsatornában kimért változata,
megerősítve számitógépes program-modellezéssel.

Mentségemre szólgál, hogy egész repülős pályám alatt kisgépekkel foglalkoztam-ez állt közelebb a modellezéshez,
A legnagyobb repcsim az L-410-es volt, ott is a hajtómű és a légcsavar volt az én " gondom".


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 24. - 8:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
http://hu.wikipedia.org/wiki/F%C3%A9ksz%C3%A1rny

Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 24. - 14:06 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Köszönöm a segítséget! Pont ilyen képekre gondoltam.
De azért még körül böngészek a googliban is :D .

Üdv: joeskac


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 24. - 18:38 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Még egy kérdés:

Mi célt szolgál a képen látható gép bal szárnyvégén látható valami?

http://www.airliners.net/photo/Untitled ... LASH232%27)_&sort=_order_by_photo_id_DESC_&photo_nr=6&prev_id=1406016&next_id=1382864


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 24. - 18:44 
Műrepüléskor ezt nézik a horizonthoz,így tudja a pilóta,hogy hány fokba repül.Szal pozicionál vele.


Vissza a tetejére
  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 26. - 14:04 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Hát én nem ülnék egy olyan utasszállító gépbe ami műrepülésre készűl!



A szárnyvégen kialakuló igen erős örvénylést csökkenti le elég jó hatásfokkal.
Ez az örvénylés ellenállást is és egyébb kellemetlenséget okoz a leszállást követő másik repülőgépnek!
Tehát mindezt lehet csökkenteni ezzel!

Abba igaza van " Pollen "-nek, a műrepülő gépekre is szerelnek fel hasonlót, de igen csak hasonlót, ami egyes figuráknál segítséget jelent a pilótának a pontozás szempontjábó helyes manőver kivitelezésben. Viszonyítani lehet vele a térbeni mozgást, kupon tartást, stb.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 26. - 14:16 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
http://www.startlap.hu/web/?q=szárnyvég%20kialakítás&start=20


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 26. - 14:28 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
http://hu.wikipedia.org/wiki/Winglet

Kép
Kép

http://www.szrfk.hu/rtk/kulonszamok/200 ... a_bela.pdf

http://www.startlap.hu/web/?q=szárnyvég%20kialakítása&start=30


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 34 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség