Egy biztos, az egyforma hajók között sincs " egyforma " hajó! Ez igy van a nagyhajóknál is.
Van olyan hajó amelyik szeret szélbe fordúlni és van olyan amelyik
álandóan " le esik " és nagyon nehezen akar Luvolni, vagyis szél felé préselődni.
Ezeket a problémákat nem minden esetben lehet és kell kijavítani.
Lesz olyan versenypálya szakasz ahól pont a " Luvba igyekvő hajó"
vagyis a szél felé haladó hajónak van előnye, mert ő " préselni " tudja a hajózó utvonalat és elöbb ér a fordító bolyához.
Ugyan ez igaz a jó hátszelező, vagy Raum - háromnegyed szeles - szakaszt " kedvelő " hajó esetében is.
Öszegezve a sok hajózási tapasztalat, a versenyzés hozza meg a kedvező hajóbeállítást, ami még " nenetközben " is változhat.
Kérem Belot javítson ki és főleg az angol vitorlázó nyelv szavait irja le helyesen, köszönöm.

Azért hagytam abba mert az utóbbi percekben valakinek éreztem magam, tudnilik mondták " valaki menjen le a postára és a patikába " és rám esett a választás!
További " anti - okoskodás".
Mennél kevesebbet kormányozzunk a hajóval a sebesség érdekében.
A kormányzást lehet az egyenes szakaszban a TRIMMEL is végrehajtani-finoman.
A mai vitorla anyagok " nagyon szépen állnak" igy nem igen kell törödni a ráncosodással. De mégis figyelést igényel ez a kérdés is, annak ellenére, hogy igen gyenge szélben sokszor jobban megy egy ráncos vitorlával megjelenő hajó. Ennek a turbulens áramlás fenntartásában van magyarázata. ( Érdemes végig repülős fejjel gondolkozni.)
A kétszervós megoldás miatt a Fok-orrvitorla még parton történő beállításának jelentős szerepe van. A Fok nemcsak előre mutató vektort -
felhajtó erőt jelent, hanem nagy szerepe van a nagyvitorla áramlástani " réselésében " IS. Megfelelő réshatás esetén a nagyvitorla sokkal késöbb esik át-beleng-az áramlás leválik stb. Ez azt jelenti, hogy a késöbbi levállással jobban tud a hajó Luvolni-szélbe hajózni.
Tehát, ha a pálya úgy van kialakítva, hogy sok benne a Luv szakasz, érdemes a Fok-ot jobban behúzni-iveltségét csökkenteni.
Ebből egyenes ágon adódik, hogy egy Raum-háromnegyedes szakaszhoz
jobban kiengedett Fok és nagyvitorla tartozik, úgy, hogy arányaiban a fok jobban legyen kiengedve.
Az árbóc előre és hátra döntésének is van szerepe a hajó tulajdonságának javítása érdekében.
A hátszelezésnél nagyon lényeges a hajó kormánnyal történő " megfogása" a kitörés előre történő észlelése és megakadályozása.
Modellben sok minden mást nem lehet csinálni a hátszeles szakasz minőségi teljesítésének érdekében, a két Db. szevót figyelembe véve.
Na most : Nagy elnézést kérek az " anti-okoskodásért" és remélem Belo kijavítja bizonytalanságomat, ezt is előre köszönöm.
http://www.hunsail.hu/files/270813/vers ... _20012.pdf