SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 nov. 02. - 2:57

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 14 hozzászólás ] 
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: TÖRP-E
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 06. - 12:43 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. mindenkinek!

Aki ismeri az eddig gyerekeknek és "kezdő" modellezőknek tervezett
repülőgépeimet annak már a TÖRP-E név is sejtethet valamit. És bizony
nem tévedés, ez a repülőgép a következő lépése a MANÓ siklómodellel
( http://users.atw.hu/sry/mano1.htm ) megkezdett sorozatnak.

A MANÓ még csak egy kis siklómodell volt, majd jött a KOBOLD gumis
modell, ahol már a motoros repülés szépségeivel lehetett ismerkedni.
Ennek folytatásaként elkezdtem számolni, tervezni a TÖRP-E modellt.

A név nagyon beszédes, mert egyfelől kisnövésű mesehősről lett
elnevezve (mint elődei). A TÖRP a kicsinységére utal, mivel az eddigi
számítások szerint 800 mm lesz a fesztáv, az -E pedig a gép
elektromotos meghajtására való utalás. Szóval a TÖRP-E egy
szabadonrepülő-, vagy R/C elektromotoros modell.

Egyenlőre számok alakjában létezik a gépezet:

Fesztáv:800 mm
Teljes hossz:615 mm
Szárnyfelület: 11,16 dm2
Vízszintes csillapító felülete: 2,89 dm2
Repképes össztömeg: 126 gramm
Felületi terhelés: 11,3 g/dm2
Vízszintes repülési sebesség (4°állásszögön): 5,44 m/sec (19,58 km/h)
Szárnyszelvény: Jeff Raskin Foil

A gép egy parasolos szárnyú, kompozit építésű szerkezet lesz nagyon
hasonló mint a POBER PIXIE modellem, de annál egyszerűbb kialakítású.

Az elképzelés szerint farokcsúszós futóművet kap, de lesz rajta második
futóbekötési pont is, hogy fel lehessen szerelni úszótalpakkal is.

A repülési sebessége igen alacson (5,44 m/sec) ami egy felnőtt ember
intenzív futási sebessége nagyjából. A kormányszervek a magassági és
oldalkormányra korlátozódnak, csűrő nem lesz. A gép R/C üzemmódban
és szabadonrepülő elektromotoros modellként is megépíthető, bár ez
utóbbi verziót nem hiszem, hogy sokan kipróbálják majd. A
repülésbiztonságot a szárny -1 fokos negatív elcsavarása, és a nagy
stabilitást eredményező farokrész kialakítás biztosítja. Tehát ez egy
magától is repülő, lassú modell lesz, ami egy jó belépő lehet az R/C
modellezés világába.

Az építés a már ismert depron-fa kompozit lesz, nagyjából ugyanazok
a technológiák lesznek alkalmazva, mint a KOBOLD, és POBER PIXIE
modelleken.

Eddig kb. 10 oldalnyi számítás készült el és egy stabilitási munkarajz. A
további fejleményekről majd beszámolok.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 06. - 13:21 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Még egy érdekes adat a kalkulációból:

A legkisebb elméleti repülési sebesség: 4,08 m/sec (14,68 km/h)
A legnagyobb sebességet nem tudom kiszámolni, mert nincsenek
szilárdsági adataim.....bár lenne olyan műhelyem, hogy ilyesmit is
tudnék mérni.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 07. - 4:30 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Még beleteszünk egy időzítőt és máris megvan az F1KE kategória minimális 144 grammos súlyhatára :-)
(Igaz hogy ott a 12 dm2 hordfelület lehetne.)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 07. - 9:30 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Nagyon várjuk az unokákkal a TÖRP-E modell rajzait. Igérem több példányba megépítjük az RC változatát, mivel több fiú unoka van.
A MANÓ-ból is 5 darabot építettünk, nagyon szépen repülnek.
Előtte a KOBOLD gumis változatát szeretnénk megépíteni.
Sry mester Recsken igéretet tettél, hogy a KOBOLD rajzait valamilyen formában megkapjuk. A gyerekek azóta is kérdezik mikor csináljuk a repülőket.
Üdv.feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 07. - 10:02 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
feco 1 írta:
Nagyon várjuk az unokákkal a TÖRP-E modell rajzait. Igérem több példányba megépítjük az RC változatát, mivel több fiú unoka van.
A MANÓ-ból is 5 darabot építettünk, nagyon szépen repülnek.
Előtte a KOBOLD gumis változatát szeretnénk megépíteni.
Sry mester Recsken igéretet tettél, hogy a KOBOLD rajzait valamilyen formában megkapjuk. A gyerekek azóta is kérdezik mikor csináljuk a repülőket.
Üdv.feco 1


És nincs is elfelejtve....csak annyival toldanám meg a dolgot, hogy lesz
hozzá építési leírás is, ami most készül.....pontosabban most egy
szuper jó marhavadas készül, mert ez volt a család óhaja vasárnapi
ebédként, de ha kiszabadulok a konyhából megyek le a műhelybe és
már faragom is tovább a KOBOLD-ot, és indul a leírás, no meg a rajzok
is.

A TÖRP-E tervezése annyira elkapott, hogy tegnap este 80%-ra
befejeztem a rajzokat is, igaz ma 01.30-ra lett meg, de ha elkap az ihlet
nem tudok megállni.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 07. - 11:27 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Jabag írta:
Még beleteszünk egy időzítőt és máris megvan az F1KE kategória minimális 144 grammos súlyhatára :-)
(Igaz hogy ott a 12 dm2 hordfelület lehetne.)


T. Jabag!

Az adatokban szereplő 11,16 dm2 hordfelület, csak a szárnyra
vonatkozik. Tervezéskor én nem vonom össze az összes vízszintes
felületet, mert nagyon félrevezető lehet. A versenyszebályok szerint viszont az összes vízszintes vetületű hordfelületet kell figyelembe venni
és az a TÖRP-E esetében 14,05 dm2, mivel a vízszintes vezérsík 2,89 dm felületű.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 07. - 11:35 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Csak elrettentés képpen :

Eggyi mindent számolok ki a tervezés során. Még a gépből egy
balsapálcika sincs levágva és már tele vagyok adatokkal, mint kutya bolhával (aki elég mazochista az nekiállhat végigmazsolázni a számokat
sok érdekesség kiderül belőle a gépről)


ADATOK
Szárny adatok:
Fesztáv: 800 mm
Húrhossz a tőben: 150 mm
Húrhossz a szárnyvégen: 130 mm
Trapézviszony: 5,7
Szárnyfelület: 11,16 dm2
Elcsavarás : -1°
Nyilazás: -0,95° (előre)
Szárny „V” állás : 5 ° (??)
Szárnyszelvény : Jeff Raskin Foil
Állásszög: 3…4 ° (??)
Felhajtóerő tényező 3° állásszögön (cy): 0,57
Felhajtóerő tényező 4°állásszögön (cy) : 0,63
Felhajtóerő tényező 10,3° állásszögön (cy) : 1,12
Felhajtóerő tényező a legjobb siklószámon (cy): 0,73
Legjobb siklószámhoz tartozó állásszög: 5,28 °
Átesés előtti legnagyobb állásszög: 10,3°

Vízszintes vezérsík adatok:
Fesztáv: 340 mm
Húthossz a tőben: 110 mm
Húrhossz a végen: 60 mm
Trapézviszony: 4,0
Felület: 2,89 dm2
Szárny, vezérsík arány: 25,89 %
Nyilazás: 7,82° (hátra)
Magassági kormány felülete: 0,85 dm2
Magassági kormány/vízszintes vezérsík arány: 29,4%
Szárny kilépő-él, vízszintes v. belépő-él távolság: 205 mm
Alkalmazott szelvény: síklap
Állásszög: 0°

Összes vízszintes felület
Összes vízszintes felület: 14,05 dm2

Függőleges vezérsík adatok:[b]
Magassága: 112 mm
Húthossz a tőben: 120 mm
Húrhossz a végen: 48,3 mm
Függőleges vezérsík felülete: 0,87 dm2
Oldalkormány felülete: 0,2 dm2
Oldalkormány aránya a fűggőleges vezérsíkban: 22,98%

[b]Számított stabilitás adatok:

Szárnyfelület: 11,2 dm2
Vízszintes vezérsík felülete: 2.9 dm2
Összes felület: 14,1 dm2
Szárny közepes aerodinamikai húrja: 140,2 mm
Vízszintes vezérsík közepes aerodinamikai húrja: 87,5 mm
Szárny oldalviszonya: 5,7
Vízszintes vezérsík oldalviszonya: 4,0
Leáramlás mértéke a szárnyon: 4,5
Leáramlás mértéke a vízszintes vezérsíkon: 3,9
Súlypont helye a szárny belépőéltől 16% stabilitásnál: 44,1 mm
Súlypont helye a szárny belépőéltől 8% stabilitásnál: 55,3 mm

Kiinduló tömeg adatok:
RC elemek
Szervo: Robbe No.8524 (2 db) : 9 gramm
Motor: Terra Hobby TH-OR2024-1600 : 17 gramm
Szabályzó: 12A : 9 gramm
Vevő: GWS R6N: 9 gramm
Akkumulátor: Quantum Power QP-300 2S / 15C , 7,4V 300 mAh : 21 gramm
Összes R/C elem számított tömege: 65 gramm
Összes R/C elem mért tömege: 66 gramm

Sárkánykányszerkezet tömege:
(tervezett)
Összesen: 60 gramm

Összes tömeg:
Repképes össztömeg: 126 gramm


ELŐZETES SZÁMÍTÁSOK

Össztömeg: 126 gramm
Szárnyfelület: 11,16 dm2
Felhajtóerő tényező (4°állászögön) :0,63
Légsűrűség (25 °C-on): 1,1843 kg/m3
Gravitációs gyorsulás: 9,81 m/sec2

G = m*g = 0,126 * 9,81 = 1,236 N
v = 5,44 m/sec (19,58 km/h)

Repülési sebesség legjobb siklószámon
Felhajtóerő tényező (5,28°állászögön) :0,73
V = 5,06 m/sec (18,21 km/h)

Legkisebb repülési sebesség (átesés előtt 10,3°állásszögön)
Felhajtóerő tényező (10,3°állászögön) :1,12
V = 4,08 m/sec (14,68 km/h)

Felületi terhelés (csak szárnyra): 11,29 g/dm2


Nagyjából ennyi. Természetesen mint minden repülőgép esetében a végső
repképes össztömeg biztosan nagyobb lesz, így a sebességek is nőni
fognak picit, de az az Airbus-tól az UL gépekig mindenhol ez történik, így én sem
akarok kilógni a sorból :roll: :roll: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 07. - 13:58 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Amíg alakul a Törp-E feltettem a KOBOLD végső rajzait az oldalamra:

www.sry.atw.hu
http://users.atw.hu/sry/keptar/kobold_pdf.zip

lehet alkotni :roll: :twisted: :twisted:

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: kobold építési dokuja
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 23. - 7:54 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves SRY mester
Manó után szeretném megépíteni a KOBOLD-ot. Kérem legyen szíves az építési dokuját részemre hozzáférhetővé tenni.
Köszönettel: fvarga76


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: Re: kobold építési dokuja
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 23. - 8:21 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
fvarga76 írta:
Kedves SRY mester
Manó után szeretném megépíteni a KOBOLD-ot. Kérem legyen szíves az építési dokuját részemre hozzáférhetővé tenni.
Köszönettel: fvarga76


Üdv.

Van valami tárhelyed, vagy feltöltőhelyed? Oda felteszem neked. Sajnos
a Fotoalbum szolgáltatás a hó végén megszűnik (a fene enné meg őket)
így azt már nem lehet használni.

Ha nincsenek ilyen tárhelyeid, akkor kitalálunk valamit.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: emil cím
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 23. - 9:18 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves SRY !
Köszönöm a gyors választ.
Címem: fvarga76@gmail.com
Köszönettel:fvarga76


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: manó
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 24. - 11:11 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
T. SRY mester
A KOBOLD rajzát megtaláltam, ha van építési leírás szükséges lenne.
Tekintettel, hogy abszolút kezdő vagyok a rajzból nem derül ki részemre a
motor ill. az orr rész elkészítése.
Szeretném elsőnek a MANÓ-t elkészíteni , a pdf fájlt nem tudom letölteni mert valami hibát jelez.
Kérem a fentieket részemre elküldeni az fvarga76@gmail.com címre.
Köszönettel:
Fvarga76


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 22. - 20:39 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Mikor lesz kész a Törp-E tervrajza?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 23. - 12:10 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Edem írta:
Mikor lesz kész a Törp-E tervrajza?


Üdv.

Végül is kész vannak, csak a "nagy" érdeklődésre való tekintettel nem
foglalkoztam vele.

De milyen repülőmodellt szeretnél? Mert rajzom az van bőven :twisted: :twisted: :twisted:

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 14 hozzászólás ] 

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség