SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 aug. 02. - 17:37

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 349 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 24  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 05. - 8:34 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Szia Szilárdka!

A következő CO2 versenyen téged is várunk :roll: :roll: :twisted: :twisted:

Szép masina lett. Ezt a gépet még csak az eredeti gyári hab törzzsel
láttam, de így jobban néz ki.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 05. - 15:16 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Üdvözlet! :D :D

Tisztelt Sry!

Ez is volt a célom, hogy szebb legyen, az a kis motorka megérdemelt egy szebb repcsit. Az a habtesttel arra jó volt, hogy az alapokat megtanuljam. Verseny? Ez viszont nem egyszerű kérdés...... De majd látjuk. Viszont szeretnék építeni valami nagyon szépet.. Már napok óta bújom a netet, iszonyat a választék de valahogy nem találom az igazit. Vagy nagyon sokan építették már meg vagy a tapasztalatlanságomnak köszönhetően nem merek belevágni. Még az építéssel nem is volna gond de a repülési tulajdonságokba lehet nem volna legjobb. Valahogy nekem is az I.vh előtti gépek jönnek be igazán. Szeretem azokat a kötélakadály csomókat és a nyitott törzseket. Sokat szemezgettem a Fokker Spinne-vel. Sikerült szerezni nagyon részletes terveket de nagyon nagy és sok a :?: .

Tisztelt Manópapa.

Szeretem is minden ágát :D :D :D Nem egyszerű mindenre időt szakítani, ill. Meg megvannak ennek is a hátrányai, nem sok időm marad már üzemeltetni őket. Folyamatosan bütykölök valamit. Ha valamivel már a vége fele járok és látom már a végeredményt már gondolkodom a következő gépezeten.

Üdvözlettel: Szilárdka! :D :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 05. - 19:30 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
T. Szilárdka!

Éppen nem rossz ötlet a repülés kezdeteiből válogatni témát, de ez
igen vékony jég. Maguk a gépek is csak akkor szépek, ha rajtuk van a
sok feszítőzsinór, meg egyéb karácsonyfadísz, ezeket megcsinálni
szépen, rengeteg, aprólékos munka. A másik alapvető gond magukban a
gépekben van. Ezek a maguk idejében minimális repülési ismeretekkel
mindenféle tapasztalat hiányában összerótt masinák voltak, így tele
vannak aerodinamikai és tervezési hibákkal. Ezek a hibák (túl rövid orr-
rész, túl nagy állásszög, helytenek arányok a felületek között stb...)
előjönnek az ezekről mintázott modelleknél is. Jó sok trükköt be kell
vetni, hogy az ilyen modellek szépen repüljenek.

A kis Fokker mellé javasolnám a Svachulay Sándor KOLIBRI gépét.
Ez egy eszméletlen szerkezet, ilyen repülőgép nincs még egy a világon.
1909-ben épült, így megfelelhet az igényeidnek, tudomásom szerint még
soha, senki nem építette meg modellnek.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 05. - 19:34 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Itt egy rajz róla:

Kép

Egész jó, szinte minden irodalomban ez a rajz szerepel erről a gépről,
pedig nagyon sok elemében helytelen, mondjuk úgy nagyjából
hasonlít a kolibrire.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 05. - 22:31 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Igen, valami ilyenre gondoltam én is. De amit írtál a reptulajdonságaikról, bizony elgondolkodtató. Lehet, hogy maradnom kéne a jól kitaposott ösvényen és építeni egy olyan gépet ami már bizonyított. Erről a Kolibriről lehet valami dokumentációt találni valahol? Keresgéltem, írást sokat találtam de rajzot nem sokat.


Üdvözlettel: Szilárdka!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 05. - 22:50 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Talán van valahol egy rajzom róla, meg van egy csomó fényképem a
gépről. Na nem vagyok ennyire öreg, hogy már 1909-ben is
repülőgépeket, meg hajókat fényképezgettem, hanem a Közlekedési
Múzeum épített egy replikát a gépből, azt fotóztam körbe többször is.

mindjárt rakok fel képeket...


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 05. - 23:01 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Itt a kis szépség:
Ilyen képeket már nem lehetne róla készíteni, mert levették erről a
kiállítási helyrő. Egy ideig még ott szomorkodott szétszedve a Mig-21
hajtómű mellett, aztán volt - nincs. Idén még nem volt a Petőfi
Csarnokban, de remélem visszarakták a kis KOLIBRI-t a helyére.

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/vie ... id/7373218
Mintha repülne ....... csak a pilóta hibádzik belőle.

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/7373220
Ha esetleg nem tudnánk mit nézünk éppen.

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/7373223
Ez án a futómű....na meg tessék csak egy pillantást vetni a
"szárnyszelvény"-re. Ez bizony síklap :twisted: :roll: :roll:

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/7373227
Légcsavar 1909 módra.

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/7373231
Üzemanyagtartály, a korabeli szokásoknak megfelőlen az AC pumpa
szerepében a gravitáció jeleskedik.

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/7373235
Van itt minden, pl. a légcsavar után egy pici kacsaszárny, és még
mozgatható is. Ez volt a magasségi kormány. Erős Wright hatás érezhető
a konstrukció ezen részén. Amúgy van hagyományos farokrész is.

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/7373238
Farokfutó. Alapos nézelődéssel megtlálható a fék is rajta.

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/7373240
És ime az emlegetett farokrész. Magassági kormány van, oldalkormány
viszont nincs. És akkor hogyan kormányozható ez a ketyere? Na ezt a
titkot most nem árulom el, csak kedden (addig dolgozom), addig lehet
találgatni. (Ha megnézitek a legelső képet, akkor látható, hogy a
szárny kilépőélen nincs csűrőlap :twisted: :twisted: :twisted: )

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 05. - 23:05 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Nagyon köszönöm előre is :D :D :D

A nagy kutakodás közepet találtam egy könyvet. Itt nagyon sok minden leírnak.
http://elemek.niif.hu/03200/03277/03277.pdf


Üdv.: Szilárdka!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 05. - 23:53 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Utólag is köszönöm! Egy kicsit elkéstem!

Az első tippem: Esetleg súlypont áthelyezéssel? A pilóta jobbra-balra dőlt és közben használta a farokrészin lévő magasságit. De ez csak tényleg tipp... :oops:


Üdv.: Szilárdka!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 06. - 7:42 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Talán külön tudott mozogni a két magassági kormánylap?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 07. - 7:27 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

A megoldás igen szokatlan.
Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/vie ... id/7391424
Mindkét szárnyfélen a külső szekción, a húrhossz közepetályán van
egy-egy ilyen kis mozgatható lapocska.

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/7391426
Mint látható a lap felfelé nyílik, egy bowden segítségével, alaphelyzetbe
(a szárny síkjába) egy szép hosszú gumiszál húzza vissza.

A lap csak a képen látható módon tud felnyílni, lefelé nem működik.
Ez nem csűrő, hanem egy áramlásrontó lap, egy interceptor (bár
arról fogalmam nincs Svachulay hogy nevezte el) A lényeg, hogy
a kormányzáskor (mondjuk jobbra fordulás) a jobb oldali lapocskát
felnyitja, ezzel a jobb szárnyfélen egyrészt igen nagy ellenállás
keletkezik, ez fordítja el a gépet a függőleges tengely körül, így
jön létre a legyezőmozgás. Másrészt a jobb szárnyfélen a megzavart
áramlás miatt csökken a felhajtóerő is, és jobbra orsózó mozgás is
létrejön. Ravinált megoldás, bár életveszélyes, mert drasztikus
kormányzás nem végezhető így, tehát ha a gép bajban van és hirtelen
erős kormánymozdulatok kellenek ez a szerkezet semmit nem ér.
Másrészt pont a szárnyvégen rontja az áramlási jellemzőket és pont a
fordulóban kisebb sugáron repülő szárnyon, így szinte borítékolható, hogy
ebből előbb-utóbb egy szép dugóhúzó lesz, és mivel nincs oldalkormány
ez a dugó a földig fog tartani. :? :?

Mielőtt végitéletet mondanánk Svachulay kormánymegoldásáról
jelezném, hogy a mai korszerű szárnymechanizációjú gépeken
használják ezt a megoldást. Különösen a Tupoljev típusokon Akinek
volt szerencséje Tu-154-en utazni, és a szárnynál lévő ablaknál ült
leszálláskor láthatta, hogy kis lapocskák nyílnak fel a szárnyon pár
másodpercre, aztán lecsukódnak. Hát ezek ugyanazt és ugyanazért
csinálják, mint Svachulay KOLIBRI-jének kormányszerkezete. :D

üdv.:SRY

Ui.: A rajzot még keresem....


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 07. - 7:40 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Itt a videón a végén látszik, hogy a szárny külső részén egy kisebb
áramlásrontó lapocska fel-fel emelkedik néány csentire, így korrigálja
a repülési irányt a gép. Ahogy leérnek a kerekek már nyit is az
aerodinamikai féklap is mellette, beljebb a szárnyon. 1 perc 58
másodpercnél kezd működni a kis interceptor, és egészen a
talajfogásig "billeg", ahogy a pilóta finoman helyesbíti a repülési irányt.
(természetesen ez egy Tu-154-es)

http://www.youtube.com/watch?v=mVo4bmRkniw

Itt ugyanar 6. perc. 20-tól
http://www.youtube.com/watch?v=D-4N6EcR ... re=related
Mellesleg jól látszik a szárnymechanizáció, ahogy leszálláshoz kiteregetik
a "gatyát-bugyit" szóval mindent ami csak felszereltek arra a szárnyra :twisted:

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 07. - 19:00 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sose jutott volna eszembe. Nem semmi szerkezet.

A rajzot előre is köszönöm!

Üdv.: Szilárdka!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 09. - 7:22 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
A B-2-es igy kormányoz többek között!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 12. - 9:45 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
T. Szilárdka!

Össze-vissza túrtam a könyvtáram, de sajnos nem találtam rajzot a
Svachulay "Kolibri I2 gépéről. Valószínűleg a Közlekedési Múzeum
tudna segíteni, ha már megépítették a replikát.

A gép adatait viszont megtaláltam, hátha ez segít:
Típus: Svachulay Kolibri I
Motor: Anzani
teljesítmény: 15 Le
Fesztávolság: 7 m
Hossz: 5 m
Magasság: 1,7 m
Üras súly: 96 kg
Repülősúly: 170 kg
Sebesség: 70 km/h
Felépítés: fémcső
épült: 1906

Ez nem sok adat, de a fotók segítségével már így megrajzolható a
gép. Ha kell még kép szólj (van bőven)

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 349 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 24  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség