Üdv. Mindenkinek!
A megoldás igen szokatlan.
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/vie ... id/7391424Mindkét szárnyfélen a külső szekción, a húrhossz közepetályán van
egy-egy ilyen kis mozgatható lapocska.
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/7391426 Mint látható a lap felfelé nyílik, egy bowden segítségével, alaphelyzetbe
(a szárny síkjába) egy szép hosszú gumiszál húzza vissza.
A lap csak a képen látható módon tud felnyílni, lefelé nem működik.
Ez nem csűrő, hanem egy áramlásrontó lap, egy interceptor (bár
arról fogalmam nincs Svachulay hogy nevezte el) A lényeg, hogy
a kormányzáskor (mondjuk jobbra fordulás) a jobb oldali lapocskát
felnyitja, ezzel a jobb szárnyfélen egyrészt igen nagy ellenállás
keletkezik, ez fordítja el a gépet a függőleges tengely körül, így
jön létre a legyezőmozgás. Másrészt a jobb szárnyfélen a megzavart
áramlás miatt csökken a felhajtóerő is, és jobbra orsózó mozgás is
létrejön. Ravinált megoldás, bár életveszélyes, mert drasztikus
kormányzás nem végezhető így, tehát ha a gép bajban van és hirtelen
erős kormánymozdulatok kellenek ez a szerkezet semmit nem ér.
Másrészt pont a szárnyvégen rontja az áramlási jellemzőket és pont a
fordulóban kisebb sugáron repülő szárnyon, így szinte borítékolható, hogy
ebből előbb-utóbb egy szép dugóhúzó lesz, és mivel nincs oldalkormány
ez a dugó a földig fog tartani.
Mielőtt végitéletet mondanánk Svachulay kormánymegoldásáról
jelezném, hogy a mai korszerű szárnymechanizációjú gépeken
használják ezt a megoldást. Különösen a Tupoljev típusokon Akinek
volt szerencséje Tu-154-en utazni, és a szárnynál lévő ablaknál ült
leszálláskor láthatta, hogy kis lapocskák nyílnak fel a szárnyon pár
másodpercre, aztán lecsukódnak. Hát ezek ugyanazt és ugyanazért
csinálják, mint Svachulay KOLIBRI-jének kormányszerkezete.
üdv.:SRY
Ui.: A rajzot még keresem....