SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 aug. 03. - 6:37

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 200 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 jan. 31. - 11:10 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Átléptük az ezres számot a "Megtekintve"-ben! Ezt elsősorban a válaszadóknak köszönhetjük, akik bevezetnek bennünket érdeklődőket, kezdőket az rc-vitorlázás rejtelmeibe. Talán rajtam kívül, mások is hasznosítják az itt "elhangzottakat".
Köszönöm fiúk Nektek, hogy a tudásotokat megosztjátok velünk. Köszi Gyula, Belo, Antikos, Sry! Remélhetőleg Sailor (talán mások is) is beszáll, az ő tanácsaira, tapasztalataira, véleményére is kíváncsiak vagyunk mi "hajóinasok"!

(Ez nem ömlengés, tényleg nagyon örülök, hogy itt vagytok! Egyet viszont kérnék! A másik fórumban többször olvastam, (én itt, se ott egyszer sem kaptam a fejemhez ilyent, így!!!!!) számomra kicsit nyersnek tűnő fogalmazással, hogy miért kérdezed meg újra azt, ami már egyszer valaki, valamikor megkérdezett, és akkor kapott is rá választ egy másik topickban... olvasd el előbb az egész fórumot... stb. Nem szó szerint idéztem, de a lényegét leírtam. Nyugodtan utaljatok a régebbi válaszaitokra, de ha lehet ne kioktatóan. Kezdők vagyunk, ráadásul érzékenyek ... Folytassuk tovább is ebben a légkörben! Köszönöm!)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 jan. 31. - 12:03 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
gyula írta:
A HS 815BB az analog szervo, es amikor a kivant helyzetet el akarja erni, egyre lassul es veszit az erejebol, ezert terheles alatt szinte nem is tudod pontosan hol all meg, lehet akar jo par milimeterrel az altalad kivant helyzet elott. Ez azert is van, mert a sporlasbol nem hasznalnak tobb fordulatu viszajelzo potenciometert, hanem beiktatnak meg egy fogaskereket a potenciometer es a szervo tengelye koze.
A digitalis az vegig tartja a nyomatekot, es allohelyzetbol kimozditani is kell az a nyomatek, hogy legyozd a szervot, tehat a vitorlad ott all, ahova te allitod.


Köszi Gyula, a helyzet így már világos. Viszont kiszerkesztettem a szervókarok mozgáspályáját, és az derült ki, hogy a 60 fokos kitérést csak kétszerező áttétellel (mozgócsigával) lehet vitorlabehúzásra használni, ez viszont a pontatlanságot is duplázza (ami azért digitálisnál is van). Ellenben ha 140 fokos kitéréssel analóg szervót használok, akkor ha megfelelően helyezem el a húzópontot a karhoz képest (a tökig húzott állapotnál szinte radiálisan áll a zsinór), akkor a szervó ereje is növekszik a kritikus, cirkálós állásoknál és a pontatlanság is lecsökken (a zsinór irányában mérve). Mindenesetre még utánagondolok a dolognak, de egyre inkább hajlok erre a megoldásra.

András


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 jan. 31. - 12:40 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
riplak írta:
Szia Sailor!


Én tettem fel egy kérdést, amire érkezett a Gyula általad idézett válasza. Hogy értsem amit írtál; újra felteszem a kérdésemet.
"5.2.8. Egy vitorlát több vitorlakészletben is lehet használni, ha annak megfeleloen vannak jelölve és nem lépik túl a megfelelo vitorlázat felmérési bizonylatába felvett méreteket. "
Ez azt jelenti, hogy a A, B, C vitorlázatok vitorláit lehet keverni is? pl. A-s rudazatra A-s orrvitorla, B-s nagyvitorla? Csak A2 stb-nek kell hívnom?

Örülnék, ha a többi kérdésemre, amiket ebben a rovatban feltettem, Te is válaszolnál! Persze azokra a kérdésekre adott válaszokhoz kellene hozzászólnod, amiknél úgy gondolod kiegészítésre szorulnak esetleg Te másként látod... másként magyaráznád.


Sziasztok!

Nos, látom nem voltam teljesen érthető, ezért megpróbálom másként.

Tehát a vitorlák számítása (AxB/2)+(QxR/2)<=5161 cm2

A felső felmérési jel max 2160 mm magasan lehet a fedélzet felett.

A denevér szélessége és alakja pontosan meghatározott és felülete a magasság függvényében nő tehát, enyhe szélben célszerű a legnagyobb alkalmazható felületet elérni, ami a max felső felmérési jelig érő vitorlával lehetséges. A szél erősödése esetén a vitorla magasságának csökkentésével csökken a döntő erő amely nagyrészt az eredő erő támadáspontjának lefelé vándorlásából adódik. Célszerű azonban még mindíg a kisebb vitorlamagassághoz tartozó maximális felületet kihasználni, amely a fenti képlet segítségével számítható. Könnyen belátható, hogy ez kisebb "A" és "Q" méret esetén a "B" és "R" méret növelésével valósítható meg. A teljes számított vitorlafelület így maximális marad, bár a tényleges a denevér hosszának csökkenésével kisebb lesz, ami most nem baj, mert ez is csökkenti a dőlést. További szélerő növekedésnél még mindíg alkalmazható a fenti eljárás. Igy megvannak az "A", "B", és "C" készleteink. Nyilvánvaló, hogy ezek részei egymás között csak akkor lennének cserélhetőek, ha ezzel nem nőne a teljes vitorlafelület az előírt fölé és az orrvitorla beakasztási magassága sem a felső felmérési jel 08 szorosát. Ez általában nem jön össze, viszont lehet olyan A2, A3,...An B és C sorozatokat csinálni amelyek más kombinációja biztosítják az előírt feltételeket. Ilyen esetben jelölni kell a vitorlán, hogy Pl.: az A2 és mondjuk a B2 készletben is ezt használjuk. Ennek az is a feltétele, hogy a szabályzat szerinti valamennyi méret kissebb kel hogy legyen az A1 És B1 méreteknél.

Nem tudom elég világos-e a magyarázat, ha még van kérdés szívesen válaszolok. :wink:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 jan. 31. - 14:12 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Köszi a válaszodat Sailor!


…Kérlek segíts, hogy jól értem-e? Nálam még az alapokat is meg kell teremteni…
A „B” és” C” készletnél is törekedtek a teljes vitorlafelület felhasználására, csak más arányokban. Kisebb elsőél, hosszabb alsóél ugyanaz az 0,5161 m2 terület. Ha a B-s nagyvitorlám felülete kisebb, vagy megegyezik a A-s nagyvitorlának a felületével akkor fel lehet húzni az A-s árbócra az A-fock mellé …vagy mégsem?



Ha újra végig olvasnád a topicot, és találsz valami olyan kérdést, amit esetleg kiegészítenél nagyon megköszönöm!! Zsolt


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 jan. 31. - 16:56 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szia Rilak!

Amennyiben a "A" fock+"B" grósz nem nagyobb felületü a megendgedettnél és a 0,8-as határ is tartható (ez a necces, mert nyilván alacsonyabb ez a vitorla).

Egyébként ilyen megoldásokkal a prakszisban nem is találkoztam, mivel a szerelvények helyzete fix az árbocokon és vitorlacsere esetén árboccal vantikkal fockkal a beépített forstaggal, achtersaggal együtt cserélünk mindent. Egyébként nem is igen lenne idő más variációkra, van olyan eset, hogy a hárompercesen belül kell hirtelen cserélni. Ezek valójában elméleti megengedett lehetőségek.

A 2.,3. garnitúra azonban nagyon is használt megoldás, mert a "C" csökkentésével egészen kis készleteket is használunk, ahogy gyula írta. Az én legkisebb vitorlám "A" mérete 90 cm. Ezzel a legnagyobb viharban is teljesíthető a pája. :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 jan. 31. - 18:31 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szia Sailor!


Köszönöm az újabb válaszodat. Azt hiszem megvilágosodtam! Megnéztem egy Marblehead felmérési papírt a netten. Ott olyan rajzot találtam, ami miatt megértettem a válaszodat. Eddig úgy gondoltam, (mert olyan rajzot láttam) hogy az A méret az árbóc alsó és felső felmérési pontja közti távolság. Ezen a rajzon viszont azt látom, hogy a nagyvitorla elsőélének hossza az A méret, ez a mérvadó. Így már értem a 0,8-as határ tartását miért láttad problémásnak. Így persze a kérdésem értelmetlen.


A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára user_33 2007 feb. 01. - 7:28-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 jan. 31. - 20:42 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Andras!

Nezd csak meg ezt a kepet:

Kép

A szervo egy digitalis, amit karosnak szoktak hasznalni, kb 180 fokos kiteresre programozva. A tarcsa pedig eltolva van felszerelve. Cirkalos allasnal a pontatlansag kisebb es az ero nagyobb, hatszelesnel pont forditva, es nem fogy el az ereje feluton, mint a karosnak.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 jan. 31. - 20:56 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Aha látom! Nagyon ravasz! De hogyan lehet egy ilyen digitális szervót átprogramozni? A kitérése nem fix?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 jan. 31. - 21:02 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sziasztok!


Szeretném megkérdezni Tőletek, hogy akár az IOM (E) kategóriában, akár a Marblehead kategóriában, mekkora szeleknél cserélitek a vitorlázatot kisebbre? a marbleheadnál meddig lehet vitorlázni egy két méteres, egy 180 cm-es ill. egy 160 cm-es szettel? C-nek 160 cm-est kértem, lehet hogy nagy?... a Sailor 90 cm-es készlete gondolkoztatott el...


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 jan. 31. - 21:51 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Van nálam kölcsönbe egy E hajó. Megúsztatnám a hétvégén, a Velencei tavon. Velem tart valaki? 22km/ó-s szelet mondanak, és csak 1-es riggem van. Nem lesz az sok?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 jan. 31. - 22:31 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Idézet:
Nem lesz az sok?

Hat lehet... :P
Mar ha jo az elorejelzes.

A Hitec digitalis szervokhoz arulnak egy programalo szerkentyut, de altalaban az uzletben is elvegzik a programalast. Legbiztosabb mar vasarlaskor a max. kiteresre programozva kerni.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 feb. 01. - 11:47 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
riplak írta:
Sziasztok!


Szeretném megkérdezni Tőletek, hogy akár az IOM (E) kategóriában, akár a Marblehead kategóriában, mekkora szeleknél cserélitek a vitorlázatot kisebbre? a marbleheadnál meddig lehet vitorlázni egy két méteres, egy 180 cm-es ill. egy 160 cm-es szettel? C-nek 160 cm-est kértem, lehet hogy nagy?... a Sailor 90 cm-es készlete gondolkoztatott el...


Sziasztok!

Sajnos nem tudok szélsebesség értékeket adni, mivel nincs szélsebesség mérőm. A start közben figyelem a hajó viselkedését és a többi hajóhoz képesti előnyöket, hátrányokat stb. Pl. tudom, hogy abban az esetben, ha a hullámokon plusz kis hullámok jelennek meg akkor már biztos a 160 cm-es vagy az alatti vitorla kell. Egyébként a ballaszt mérete is befolyásolja mikor kellene cserélni.

Jól gondolod B vitorla A=180 cm C-nél 160 cm. A 90 centis a C3 készlet.
A C2-nél az A=125 cm.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 feb. 01. - 12:00 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Most 99,7 Km/ó -s szél van a Balatonon és a Velencei tavon, igy vitorla nélkül is remekűl megy a hajó!
A mentőhajóm
dobozára ráültem igy nem viszi el a szél!
KépKép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 feb. 01. - 14:27 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Köszönöm az újabb válaszodat Sailor!
Azt még meg szeretném kérdezni, hogy mivel három garnitúra vitorlázattal fogok egyenlőre rendelkezni, a az A, és a B mellé a 160-as C helyett ne a 130-as C1-et vegyem inkább meg?

A rigg csere akkor majd a tapasztaltakon fog múlni... igaz... most, hogy átgondoltam amit írtál arra kellett jutnom, hogy ez is egy része a versenyzésnek. Ki mikor kényszerül rá a cserére, ki mikor vállalja fel a cserét... tök jó!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 feb. 01. - 19:12 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Nekem van szélmérőm de akkor is inkább tapasztalati úton cserélek rigget. Meg hajótól is függ. A TS2 valamivel tovább bírja, mint a keskeny hajók.


András,

Vasárnap vevő vagyok egy vitorlázásra. :lol: :lol:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 200 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség