SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 jún. 16. - 21:40

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 80 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5, 6  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: 2010: A Fa Hajóépítés Éve
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 03. - 15:51 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdvözletem Mindenkinek :D

"Új év, új élet" mondhatnám, pedig nem erről van szó.
Azok, akik közelebbről ismernek, vagy ismerik eddigi munkáimat, tudhatják hogy szívügyemnek tartom a fa hajóépítést.
Ami azonban igazán aktuálissá teszi ennek a topiknak a létrehozását, az egy könyv, amit hajós barátaimtól kaptam ajándékba, mégpedig a Tiszai fahajók építése.
Ez a könyv, egy kordokumentum, mert az utolsó élő "hajóács" mutatja be az általunk csak "bőgőshajónak" ismert bárka építését, szerkezeti elemeit és karbantartását.
A könyv, önmagában csak egy könyv, még ha szép, vagy hasznos is, de a könyv mellé kaptam egy felkérést is, mégpedig egy modell megépítésére, kedves kapitány barátunknak ajándékba, hiszen idén megy nyugállományba. :D

Mivel a "bőgős" hajó nem motoros, nem is vitorlás, hanem lóvontatású, így nem tudtam eldönteni hol lenne a helye a fórumon, ugyanakkor, a szakkörön belül épülő evezős is fa építésű, így a kettőt együtt szeretném kitárgyalni, ezzel sem terhelve a "sólyateret". :D

2010 tehát legyen a Fa Hajóépítés éve, ezért minden idekapcsolódó hozzászólást, fényképet, rajzot, gyűjtsünk ebbe a topikba.
Egyúttal szeretettel várok minden kedves érdeklődőt is. :D

Üdv Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 03. - 21:22 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
"A fa hajó építése

Bevezetés

A fa hajó neve, egyszerűen "hajó". A sleppet, vagy uszályhajót, itt egyszerűen "vashajónak" hívják. Bárkának csak a haltartó hajót mondják, mégpedig azt, amelyik halászat közben a csónak mellé van kötve, míg a nagy halasbárkák neve lovasbárka.
A lovasbárkát nem viszik magukkal a halászatra hanem mindig otthon, a part mellett áll kikötve.
A fahajót sohasem nevezték uszálynak vagy sleppnek, mivel nem csak a vontató kötélen járt, mint emez, hanem teher alatt önállóan, minden vontatókészség nélkül is ereszkedett a víz sodrán lefelé orr és farok kormányai s egyéb eszközei segítségével.
Önállóbb tehát mint a "vashajó", mert ez vízzel ellen is, vízzel is mindig sleppszálon jár.
A fahajó, régmúlt idők gyermeke, mikor az egyedüli vontató erő az emberi, vagy állati erő volt. De éppen ez tette olcsóvá a rajta való szállítást, hogy vízzel, vagyis lefelé, terhelt állapotban a maga emberségéből, illetve a víz sodrával haladt mint a tutajok, és csak sűrgős esetekben nyúltak a rajta lévők evezőkhöz, vagy folyamodtak a fahajózás vége felé a motoros vontatók segítségéhez.
Megépítésénél tehát egyik legfontosabb szempont mindig az volt, hogy könnyen, s veszély nélkül lehessen vele ereszkedni."

Ennyit a könyv bevezetőjéből.
:D

Az, már most világos, hogy a nyelvezete ugyan kissé idejét múlt, de mind kultúrtörténetileg, mind néprajzilag érdekes és fontos.
Az a tudás, amit pedig tartalmaz, ma már nélkülözhetetlen.
Jóideig eltart majd mire feldolgozom, mert nagyon sok korabeli fényképpel illusztrált, és sok sok rajzot tartalmaz. :D

Folyt. köv:

Üdv Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 08. - 12:40 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Tegnap Pesten járva, sikerült meglátogatnom kedvenc "Faáru boltomat" és ez itt nem a reklám helye, de megjegyzem, két méteres szálakban csomómentes borovi fenyőt, ritkán kapni.
Az árakról már nem is beszélve. :D
5 x 10 mm folyóméter/ 58 Ft.-
Az 5 x 30 sem került többe 130 Ft.- nál. :D
Ha belegondolok hogy a Paco modellnél az 5 x 3 mm 90 Ft. / méter, akkor ez nagyon baráti ár.
Ott is hagytam néhány ezer forintot, mert a szakkörnek anyag kell. :D

Ha valakit érdekel a pontos cím, privátban megírom, mert ez valóban nem a reklám helye.

Üdv Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 08. - 12:52 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szerintem meg de igen, a jó minőségű árut megfelelő áron áruló üzletek megérdemlik, hogy itt "szűk" körben egymás között reklámozzuk őket.
Én kérem szépen a bolt címét, nevét (ha lehet ide nyilvánosan).

Köszönettel:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 08. - 13:06 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Úgy van, ahogy Jabag Kolléga mondja!

Ez nem a cégnek reklám, hanem a többieknek segítség :D :D :D :D

Mint fórumgazda itt közölném, hogy bármilyen funkciónális, a többieknek
hasznos segítséget jelentő "reklámot" szívesen látok itt a fórumon. Azt
meg, hogy mi a hasznos, és funkcionális mindenki tudja és érzi, nem
kell külön magyarázni.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 08. - 13:14 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Millennium Bt.
Budapest XIII. kerület Bulcsú utca ...
Házszámot sajnos nem tudok, de pont a Lehel piac, illetve ma már csarnok háta mögött van. :D
Festék, Faáru, Barkácsbolt van kiírva rá.
Sajnos kifejezetten modellező léceket ők nem gyártanak, de én előszeretettel szoktam náluk venni 5 és 10 mm vastag anyagot 60 mm széleset, mert körfűrészen nagyon szépen szeletelhető modellező célra.
Az árakról még annyit, hogy 10, 10 méter 5 x 10, 5 x 20, és 5 x 30 mm együtt volt 2.890 Ft.-
Azért ez baráti ár, főleg hogy a szakköröm önköltséges.
A gyerekekkel szoktuk összedobni az anyagok árát. :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: cím
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 08. - 13:16 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Csatlakozom, nagyon kéne ennek a boltnak a címe, ide a közösbe!
A modellboltok kínálata ugyanis sokszor igen korlátozott, és ehhez képest drága.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 10. - 19:31 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
A mai napom arra szántam, hogy átméretezzem a szakkörnek a hajót, mert az a méret amiben elkezdtem, kicsinek bizonyult.
Ráadásul, menet közben tudtam javítani azokat az apró de jelentős hibákat, amikkel szembe találtam magam.
Az új méret 700 mm hossz lett.
Ha pedig rászántam a napom, akkor már építettem is. :D

Ez a mai nap termése.

Kép

Kép

Kép

A fa anyag a már említett barkácsboltból való.
Öröm belőle építeni, mert nem elég hogy csomómentes, de se csavarodás, se repedés nem volt benne.

Üdv Mindenkinek :D
Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 11. - 8:09 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Szép lesz !
Lehet palánkozás nélkül kéne megépíteni struktúrális modellként.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 11. - 8:47 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Szervusz Zsolt :D

Épül egy olyan is, mert gondolok a jövő évre is.
Arról van szó, hogy Marci is szakköri tag, de minek nekünk két hajó :?:
Az enyém csak vázszerkezetként épül fel plusz a belső részek, az övé pedig teljes palánkolással, amit RC-sítek.
Biztos nem fog száguldozni a latin vitorlával, de egy jó játék. :D

Üdv Szilveszter :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 11. - 21:38 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Ma is alakult egy kicsit a hajó.

Kép

A sarkantyú kerete fogja egybe a segédbordákat.
Itt még lényegesen szélesebb mint a végső mérete, de egy síkba lesz csiszolva a bordákkal, és csak a palánkolás után kap egy dörzslécet.
A fedélzete enyhén domború, hogy a víz lefolyhasson róla, mert a fedélzet síkja elvileg a vízvonallal fut együtt.

Kép

Az ágyú mellvédje, /érdekes meghatározás, mert az ágyú a hajó hátulján van :D / és az ágyúfedélzet gerendázata a helyére került.

Kép

Az ágyúfedélzet padlózata és a lőpor, illetve az ágyúgolyók tárolására szolgáló láda szintén a helyén. :D
A láda méreténél 5 mm csalás történt, hogy biztonságosan elférjen benne a két szervó és az akkupakk.
A vevő a hajó orrában kialakított vitorlaszekrényben kap majd helyet, így gyakorlatilag az elektronikából semmi nem fog látszani.
Ez mégis csak egy makett modell lesz. :D

Már csak azt lenne jó tudni, hogy vitorláztak latin vitorlával. :D

Üdv Mindenkinek.
Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 11. - 22:40 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Hat szerintem inkabb eles szelben vitorlaztak vele. Hatszelre kevesbe alkalmas mint a negyszogletu keresztvitorla. Elmeletileg ki lehetne engedni ezt a vitorlarudat is keresztbe, de amilyen hosszu a rud, a vitorla hatso sarka szinte ellenorizhetetlenul felemelkedik. Ezert ezzel hatszelben is inkabb cikk-cakkban mentek.
Ezert is alakult at idovel a hatsoarbocon levo latinvitorla gaffvitorlava. Eloszor lehagytak az elorenyulo haromszoget, kesobb az also elet is vitorlarudhoz erositettek, igy jobban kezelheto lett.
Persze a morok felukkain megmaradt.
Elesen is az egyik csapason elonyosebb mint a masikon az arboc miatt.

YouTube video 1
YouTube video 2

Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 12. - 19:29 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Ma beindult a hajógyár. :D
Eleinte féltem hogy hogy fognak megbirkózni a feladattal, de sikerült olyan szinten előkészíteni nekik a munkát, hogy simán vették az akadályt, így ma öt hajó gerince és bordái lettek lefektetve. :D

Kép

Kép

Kép

A hatodik az enyém. :D

A holnapi napon még három fog készülni, bár ahogy elnéztem ma az érdeklődőket, lehet hogy megint mehetek vásárolni a sztrájk ellenére. :D

Üdv Mindenkinek.
Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 12. - 20:45 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves Manópapa!

Nagyon nagy gratuláció! Úgy látom, hogy a mai gyereke is, ha célt tűznek ki eléjük és irányítják őket, akkor képesek teljesíteni. Jó harminc éve gimnazista koromban magam tervezte vitorlás hajót építettünk iskolai klubfoglalkozás keretében hasonló korú gyerekekkel. Az teljesen a rétegelt lemezből, fenyőlécből indult.. Minimális besegítéssel a gyerekek eljutottak a kész hajóig. Sajnos senki sem lett belőlük modellező, de ma is sokan rám köszönnek, és szép emlékeik vannak ebből az időből.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 15. - 20:39 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
BKV sztrájk ide, BKV sztrájk oda, az egyik szemem sír, a másik pedig nevet.
Mérgelődök, mint oly sokan akik tömegközlekednek, ugyan akkor pedig örülök, mert ha még sokáig nem egyeznek ki, kész lesz a hajó idő előtt. :D

Kép

Kép

Próbaképpen feltettem az orr díszt. :D
Jelenleg az orr rész készül, a vitorlatároló rekesz fedélzeti nyílása és a fedélzet beépült.
Holnap sor kerül a még hiányzó bordák továbbépítésére, majd a merevítők következhetnek.
A merevítők nélkül nem lehet körbecsiszolni a vázszerkezetet, mert bár fenyőből készült, a gerinc még nem elég merev.
Ami izgalmassá teszi a dolgot, az maga a tény, hogy szinte minden szerkezeti elem látszik még palánkolás után is, így a merevítők szerves részét alkotják a látványnak is.
Nem tehetem akárhová, és nem is méretezhetem túl.
Viszont pont ezért élvezem az építését. :D
Amikor GÖDÉNY II. készült, az is egy élmény volt, de ez most az igazi. :D

Üdv Mindenkinek :D
Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 80 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5, 6  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség