SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 aug. 23. - 10:23

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 1500 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91 ... 100  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 júl. 09. - 10:56 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
Tibor írta:
Üdv.
Hozzákezdtem én is a hajépítéshez :D és rögtön lenne egy kérdésem. Az uszonyt meg lehet csinálni 3mm-es rétegeltből ?


A legolcsóbb 4mm-es 3 rétegű rétegeltből csináltam a hajóim uszonyát. Igaz azok szélesebbek, mint a Csiboré. Az epoxis "lakkozás" létfontosságú, az adja meg a végső merevséget.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 júl. 09. - 11:48 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
skeleton írta:
Jó a kép.

Az épitést már igen csak kiveséztük, már csak a lényeg hiányzik a vitorla készités,na itt nagy a csönd. A folia megszerzése még nem gond,de a két oldalú ragasztószalag....



A fólia megszerzése nekem gond. :) Akartam venni a meglévő 70 mikronos fólia mellé még 70-est, és 50-est a Fiastyúk utcai üzletben, de már nem forgalmazzák. Írtam egy angol üzletnek Dupont Mylar fóliáról kértem árajánlatot, de nem válaszoltak.
E hajóhoz vettem ami van, azért 70-es, szeretnék még valahonnan venni, ha van ötlet.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 júl. 09. - 14:04 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
nekem van egy régi zuhanyfüggönyöm ami meglepően merev nem tudom jó lesz e mert kicsit nyúlik. Az a baj hogy nem tudom mennyire nyúlnak a hajóvitorlák.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 júl. 09. - 15:43 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sajnos a zuhanyfüggöny az zuhanyfüggöny és nem vitorla anyag.

A vitorláshajók "motorja" a vitorla. Akármilyen jó - pld. egy autómodell, ha gyenge és vacak a motorja. Szerintem érdemes inkább vitorlakészítőhöz (itt elérhető a Redbáró) fordulni. Nagyon-nagyon sok kudarctól lehet megszabadulni. Elvégre elektromos motort, szervót, csavart sem nagyon érdemes házilag készíteni.

persze lehet...... :?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 júl. 09. - 19:32 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Azért lehet kérdezd meg otakot, mühely kérdése a dolog. Meg tudás.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 júl. 10. - 16:30 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Visszatérve az eredeti építési módhoz, csak a szerkezeti anyag változtatása miatt szükséges módosításokkal építem a hajót tovább.
Az eredetileg elképzelt műgyanta lemezből készítés ötlet marad.
Kép

Az OBI-ban vett 500Ft-os fapolcra helyezett fedélzeti rajzra, előfúrt 5*10mm-es lécdarabokat szögeltem. Erre kerül majd a SRY szerkesztette de műgyanta-üvegszövetből készített bordázat.
Kép Kép

A műgyanta-üveg lemez (a továbbiakban lemez) elkészítése a már ismertetett módon, PVC lemezre laminált 2 réteg 163grammos üveggel készült. Az 50*90cm-es lemezhez 150gramm SR8500-as gyanta és 53 gramm térhálósító kellett. A lemez (45dm2) készen 273 gramm.


Az uszony és a kormány, jobb híján, "dohányozni tilos" 1mm-es alumínium táblából készült. Az uszony 3 réteg közte F.B.S ragasztóval, míg a kormány ugyan így, csak 2 rétegben készült.
Kép Kép

A szervókon is változtattam egy kicsit.
A vitorlát mozgató karos megoldás helyett csörlős kivitelben készítem.
A csörlő szervót is át kell alakítani.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _0_70.html
Kép Kép Kép
A felső csörlőrészt levágtam és az alját felülről ráragasztottam.
A képen talán látszik, hogy így simán befér a fedélzet alá.
Kép
A kormány szervó kisebb méretű lesz. GWS Park. 18grammm és 3,0kg/cm a nyomatéka. Ez kormánynak bőven elég. Az uszonyszekrény és a szervó közé lesz a vevő szerelve, tépőzárral.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... r_HV_.html
A szervót ugyan ki kell szerelni a vevő izgatásához de ez, mivel ritkán szükséges, nem gond. A csörlő és a másik oldalon a kormány és a vevő kb. egyensúlyban lesz.

Még egy változtatás. A kormány szervót és a csörlőt a fedélzet alá szerelem, de a kormánymozgató karig egy kis besüllyesztés vezet majd. A képen a piros vonal mutatja.
Kép Kép

Sajnos a terveken szereplő méretek alapján a hajó hossza 62,5csm. Az RG65 szabály viszont 65cm +- 5mm. Ezért én egy 8.-k bordát is készítek.


A hozzászólást 5 alkalommal szerkesztették, utoljára user_540 2012 aug. 04. - 13:07-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 júl. 10. - 22:40 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Üdv.

Gyere tolóhajozni vasárnap,viszem az összes csibort ami itthon van!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 júl. 11. - 6:52 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
skeleton írta:
Üdv.

Gyere tolóhajozni vasárnap,viszem az összes csibort ami itthon van!


Köszi a meghívást! Igyekszem kideríteni hol is lesz a tolóhajózás és elmenni.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 júl. 11. - 7:19 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Köszönöm, HOGY MOST MÁR TÖBBEN MEGNÉZIK A " KLUBHIREKET"
AZ " ÉN MEGNÉZTEM " TOPIKOT!

NAPRÓL-NAPRA TÖBB ÉRDEKESSÉG JELENIK MEG A TOPIKBAN.

Tamásbá

Kép

Uploaded with ImageShack.us


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 júl. 11. - 19:39 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
tibu írta:
A gond az, hogy mivel a fa úszik, ezért plusz felhajtóerő keletkezik a legrosszabb részen, a kíl lapnál. Emiatt nehezebb bulba kell, ami nagyobb méretű, és nagyobb a vízellenállása is.


Itt egy kicsit pontatlan a fogalmazás.

Felhajtóerő a térfogatból "keletkezik", ezért mindegy milyen anyagból van a térfogat.

A vitrolásnál az a cél, hogy a súlypont a legmélyebben legyen. Tehát a bulbát a lehető legnehezebbre, a hajó többi részét a lehető legkönnyebbre kell készíteni. Ezért az uszonynak is könnyűnek kell lenni, és az ott megspórolt grammokat a bulbába kell átgazdálkodni.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 júl. 11. - 21:54 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Egyet értek az előtem szolokkal,és kiegészitem:

Az uszonynak lehető legvékonyabb, merevnek, könnyünek kell(ene) lennie.

Mivel az uszonyra egyszere több mechanikai erő hat. A bulba tömege, a bulba és az uszony formájából eredő ellenállás, csavaró erő és hajlitó erő. Ezek szoros összefüggésben vannak egymással, ha valamelyiket elönyben részesited azt csak a többi rovására lehet megtenni. Pl csökkentem az uszony sulyát és növelem a bulbáét:
1, Következmény: növekszik a térfogat--szélesebb lesz=nagyobb ellenállás
-- adott kereszmetszet de növekszik a hossza= nagyobb forgatónyomaték és alaki ellenállás fordulóban.

2, Veszitek a merevségből:a forgatónyomaték és a hajlitó nyomaték miatt kiszámithatatlan mozgások jöhetnek létre. Fékezik a hajót.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 júl. 12. - 7:14 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Rendben, kicsit pongyola voltam, a felhajtóerő azért nagyobb, mert vastagabb az anyag fa esetében, mint mondjuk alu lemeznél. És persze nem függőleges helyzetben számít, hanem amikor dől a hajó, és a keel lap felhajtóereje rossz irányba hat. Persze amit skeleton ír a formaellenállásról, az lényegesebb tényező. Vszínűleg én ezzel szívtam meg a Laerkénél, mert kicsit vastag lett a keel lap.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 júl. 12. - 9:51 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
skeleton írta:
Az uszonynak lehető legvékonyabb, merevnek, könnyünek kell(ene) lennie.



Pontosítás (gyakorlati értelme nem sok, de hát az elvek :-)

A vitorlás hajó hossztengelye - ezáltal az uszony is- szöget zár be a haladási iránnyal (hasonlóan a repülő szárnyához). Ezért az uszony alakjának olyannak kell lennie, hogy kis állászögű haladásnál minimális ellenállás keltsen. Ez nem a biztos, hogy a legvékonyabbat jelenti, hanem egy megfelelő vastagságú profilt (csepp alakot). Ugyanez érvényes a kormánylapra is, ott azonban a nagy állásszögű ellenállás is fontos.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 júl. 12. - 14:55 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
mamut írta:
Pontosítás (gyakorlati értelme nem sok, de hát az elvek :-)


Ezzel nem értek egyet, tudni kell az elveket és azt átültetni a gyakorlatba.
Meg minek van értelne.... gyakorlat majd megmutatja.

Ahogy Mamut rámutatot az uszony profiljának igen is van szerepe, és a Csibornál már jelentös. Mivel igen hosszú, ráadásul eleve keskeny és még keskenyedik is. Készitettem 2mm és 3mm félkeményaluból uszonyt.A 3mm -ből rendes profilt lehet reszelni. A 2mm már problémásabb de ezt is lehet, ez már nem anyira merev, majd vasánap elválik milyen.

A csibor bulbájának inkább a tömzsi a jó,mert az uszony előre áll, és ha még nyujtod tovább fellép a csavaró nyomaték és forduloban az ellen állás.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 júl. 14. - 8:55 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Elkészült az uszonyszekrény és az árbocot tartó alkatrész.

Kép Kép Kép

Az uszony és a terv szerint készített uszonyház csak az uszony tetejének jelentős mértékű megváltoztatásával illeszkedett. Vagy "benéztem valamit" vagy mindenki hasonló módon jár el. Most 3 mm-el van sz uszonyszekrény teteje alatt az uszony.

Az árboctalpat én bedugom a lyukba módszer szerint készítem, A szereléskor így nincs lehetőség eltörni a szokásos fésűszerű talpat.

Az alba rendszer pedig a Tibu megoldásának koppintása. - lsd. Laerke65 építése -, csak egyszerűbb vagy ha akarom primitívebb módon. Viszont legalább nem került sokba.
Tulajdonképpen egy 5*3 as rézcső van az őt körülvevő alumínium lemezbe ragasztva. A vitorlarúd és az alba tartója is a 6-os alu.csőbe ragasztott 4-es alu.cső beragasztásával és befűrészelésével készült. Az alba húzórésze pedig az általam kedvelt hússzúrótűből lett megoldva. A feszítő balmenetes részét kis darabon beragasztottam, átfúrtam. A tű végét visszahajlítottam és egy kis darabot meghagyva kész is lett. Egyszerű és már bevált.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 1500 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91 ... 100  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség