SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 jún. 22. - 11:39

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 823 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 55  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 aug. 17. - 9:56 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Kép

Uploaded with ImageShack.us


http://www.youtube.com/watch?v=TS5AxbQX ... re=related

Ultrakönnyű repülőgépek motorjai!

http://www.youtube.com/watch?v=hWNAVrjL ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=nvyI4kH5fW4

http://www.youtube.com/watch?v=4Gp8HjON ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=YL4sQnqa ... re=related


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 aug. 17. - 10:01 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Kép

Uploaded with ImageShack.us



Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 aug. 17. - 10:14 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Vasútmodellek! :lol:
Kerti vasútak:

https://www.youtube.com/watch?v=HG6oNjzTRCw

https://www.youtube.com/watch?v=HodpzLC ... re=related

https://www.youtube.com/watch?v=ru5cPpL ... re=related


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 aug. 17. - 10:33 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Kinai vadászgép UFO-val találkozott:

http://www.youtube.com/watch?v=UgR1Fh3G ... r_embedded

Új kinai vadászgép fejlesztések:

Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 aug. 17. - 10:42 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
A körrepülő modellek története.
1948
Körrepülő modellekről - Magyarországon - az első híradás a Magyar Repülés 1. évfolyamának 15. számában jelent meg U-controll modellek címmel.

U-controll modellek

Az angolszász országokban, de különösen Amerikában, - az újabb időkben - széles rétegekben elterjedt az U-controll modellek építése. (U-controll magyarul kb. kötött modellnek felel meg.) Ennek az a lényege, hogy egy vagy több zsinór, egyik végével a modellhez, a másik végével egy fogantyúhoz van erősítve. A modell körben repül, és aki kezében tartja a fogantyút, ennek mozgatásával (…) tudja a magassági kormányt mozgatni.

Ekkor még kétféle körrepülést ismertek: Kézzel vezetett modelleket, melyek U-controll néven honosodtak meg és a modell-sportban ezek váltak népszerűvé.
A másik típus az oszlophoz kötött körrepülő modell. E típus csak hobby szinten ismert és nem terjedt el.
Az U-controll modellek első változatai két vezetőhuzallal repültek. A vezető fogantyúhoz csatlakozó két huzal a modellben kialakított kormánymérleghez csatlakozott, amely rudazattal mozgatta a magassági kormányt, a fogantyú mozgatásától függően lefelé, vagy felfelé. Ez által lehetett a modell repülési szintjét változtatni.
A kéthuzalos U-controll vezetőrendszert a - negyvenes évek elején- Jim Valker amerikai modellező fejlesztette ki és szabadalmaztatta.

Jim Valker vezetőrendszerének szabadalmi rajza

Az U-controll modellek meghajtása dugattyús motorral történt. Később a sebességi kategóriában a rezgőszelepes sugárhajtású motorok is megjelentek.

A körrepülő modelleknek számos változata kifejlődött. A sebességi modellek (F2A) mellett műrepülő (F2B), team racing, (csapatverseny, F2C) és combat (légiharc, F2D) kategóriák szabályzatát is kidolgozták és e kategóriákban is sportversenyeket rendeznek. Mindegyik körpályás kategória modelljei azonos repülési elven, de jellegüknek megfelelően más előírások szerint működnek.

Történetünk csak a körrepülő sebességi kategóriával (F2A) foglalkozik!

1948
A Nemzetközi Repülő Szövetség, a FAI (1948. szeptember 27-28.-án tartott ülésén az USA-ban) szabályozta a körrepülő modelleknél használható pályák sugarait. A sebességi modelleknek 1 km távot kell repülni. Itt írták elő a vezetőhuzal méretet, az elhagyható futóművet, valamint olyan előírást, amely a sebességnövelést a vezető beavatkozásával -pl. vontatással - megakadályozza. Magyarországot a FAI ülésen Rédei György, OMRE (Országos Magyar Repülő Egyesület) képviselte.

A sebességi modelleket meghajtásuk szerint öt csoportba sorolták. Dugattyús motorral hajtott modellek, a következő lökettérfogatokkal: a) 0-1 cm3, b) 1,01-2,5 cm3 , c) 2,51-5 cm3 d) 5,01-10 cm3 és e) sugárhajtású (hőreakciós) motorral hajtott modellek. Ezekben a kategóriákban lehet rekordokat felállítani.

Ebben az időszakban Magyarországon még nem volt modellmotor gyártás, csak amatőr módon, egyéni próbálkozások voltak, elsősorban olyan üzemekben működő modellező körökben, ahol erre a megfelelő gépi, műszaki lehetőségek, adottak voltak. (Pl. Csepelen)
Külföldről az 1948-as FAI kongresszus után, az Egyesült Államokból hoztak be 3 db izzógyertyás modellmotort és egy sugárhajtású motort az OMRE részére. Ezek akkor a legkorszerűbb technikát képviselték. Pl. Dooling és Mc Coy motorok, valamint Dynajet motor. E motoroknak szerepek jutottak később a magyar rekordok felállításában. 1949-ben már érkezett külföldről néhány kisebb sorozat dízel (öngyulladású) modellmotor is. (pl. Delmo, Micron, Super Atom) Ezek is segítették a magyar U-controll modellezés megindulását és magyar rekordok felállítását.


1949
Magyarországon az első körrepülő modelleket, Benedek György és Winkler László építették. Ezek még nagyon egyszerű kivitelűek voltak. Az első rekordot a 2,5 cm3-es kategóriában Benedek György állította fel 1949.10.12-én 67,160 km/ó sebességgel, ED-MK II típusú motorral.

A körrepülő modellekről az első összefoglaló cikket Poich Lóránd írta a Magyar Repülés 1949. október 25.-i számába. Címe:

Körrepülő modellek (1. lap, 2. lap)

Magyar modellezők 1949 szeptemberében, Budaörsön láttak először körpályán rezgőszelepes sugárhajtóművel modellt repülni, amelyet Anyiszimov szovjet modellező készített. Winkler László így ír róla: "Leírhatatlan megdöbbenést váltott ki mindnyájunkban a "duda" megszólalása és üvöltő rohanása a körpályán, akkor szédítőnek tűnő sebességgel."

1950
Január 22-én hóban, -10 fokos hidegben, a csepeli modellezők 16 modellel álltak starthoz a csepeli stadionban, első sugárhajtóműves körrepülő versenyükön. Ekkor már ők sorozatban készítették a sugárhajtóműves motorokat, amelyek tervezésénél sokat segített a Dynajet motor megtekintése. Megoldották a motor legbonyolultabb alkatrészének a margaréta alakú acél rezgőszelepnek a sajtolását. A hideg időben - sok sikertelen próbálkozás mellett- a legjobb eredményt végül Aradi László érte el 114 km/ó értékelhető sebességgel.

Sugárhajtású modellverseny Csepelen

1950.02.25-én Somhegyi Kristóf 5 cm3-es Delmo motoros modelljével, rekordot állított fel 63,175 km/ó sebességgel.

Somhegyi Kristóf modellje

Ekkor még nem voltak épített körrepülő pályák. E repítés is az akkor még romos, kihalt várban, a Szent György téren történt. Ezt előzetesen meg kellett tisztítani a törmeléktől és a repedésekből kinőtt növényektől. Benedek György is itt állította fel rekordját sugárhajtású modelljével, amellyel 1950. 06. 04-én 179,104 km/ó sebességet ért el.


Népszerű U-controll pálya volt a városligeti tó, amikor a vizet leeresztették. E mellett a sportpályákat, és a Hősök terét használták repítésre, majd Budaörsön a repülőtér fogadó épülete előtti betonozott téren alakítottak ki kerítéssel védett körpályát.
1950-ben az 5 cm3-es kategóriában Horváth Ernő Szolnokon 75,314 km/ó sebességgel állított fel rekordot, Ginovszki Arisztid Miskolcon 92,300 km/ó, majd 105,46 km/ó sebességgel javította meg e kategória rekordját.

Horváth Ernő modellje

Ugyanez évben 10 cm3-es kategóriában Palguta József Miskolcon állított fel rekordot 71,91 km/ ó sebességgel, melyet Aszalay Lajos 105.882 km/ó sebességre javított.

A körrepülő sebességi kategória gyors fejlődésére jellemző, hogy napjainkig (2006) a 2,5 cm3-es kategóriában 19-szer, 5 cm3-es kategóriában 17-szer, a 10 cm3 -es kategóriában 10, míg a sugárhajtású kategóriában szintén 10 alkalommal javították meg modellezőink a nemzeti rekordot. A legeredményesebb rekordereink Benedek György, Beck Rezső, Berke László, Horváth Ernő, Kalmár Sándor, Krizsma Gyula, és Kun László voltak. Érdekes megnézni a jelenleg érvényes (2006) elfogadott magyar nemzeti sebességi rekordokat


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 aug. 17. - 13:56 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Kép

Uploaded with ImageShack.us


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 aug. 17. - 14:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
FSR hajómodell Világbajnokság Dessau 2012!

Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 aug. 18. - 13:58 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
A mai körrepülő verseny fényképei!

A mezőny több mint a fele elektromos motorral versenyzett a műrepülő kategóriában.

Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 aug. 18. - 14:02 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 aug. 18. - 16:09 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Kép

Uploaded with ImageShack.us


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 aug. 18. - 16:20 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Frantisek barátunk főszerkesztő " tollából"!

Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 aug. 19. - 7:03 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 aug. 19. - 7:09 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 aug. 19. - 7:22 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us

Kép

Uploaded with ImageShack.us


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 aug. 19. - 7:40 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Ezt minden hajómodellezőnek illik megnézni!

http://www.rcgroups.com/forums/showthre ... 2&page=449


Kép

Uploaded with ImageShack.us


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 823 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 55  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség