Tisztelet mindenkinek!!! Először is elnézést kell kérnem mindenkitől azért, mert ez a kategóriavita tőlem indult, és én írok ez ügyben szinte utoljára. Javaslatunk lényege, a következő lenne: Szeretnénk ha lenne egy úgynevezett 3/4texaco kategória, ami a motor méretét 3,5 ccm-re korlátozná. A kategóriában résztvevő modellek a már nagy texacoban elfogadott szabályrendszer szerint indulhatnának. Tehát: Minden 1951 előtt publikált, robbanómotorra tervezett modell nevezhető. A modell minimális felületi terhelése 30,5 g/dm2, a szárny függőleges vetületére vonatkoztatva. Bármilyen motor, eredeti vagy utángyártott használata engedélyezett. Bármilyen izzógyertyás, vagy öngyulladásos motor 3,5ccm-ig Fojtószelep szabályozás megengedett. A motor távirányítóval való leállíthatósága biztonsági okokból kötelező. Izzógyertyás motor szikragyújtásúra való átalakítása nem megengedett.
Az üzemanyag mennyisége a Texaco modelleknél 2 cm3 üzemanyag minden 400 gramm modellsúlyra, a táblázat szerint. A modell súlyát kerekíteni kell a legközelebbi 400 grammra.
Súly g Üzemanyag Súly g Üzemanyag 0 – 600 2 cm3 2601 – 3000 14 cm3 601 – 1000 4 cm3 3001 – 3400 16 cm3 1001 – 1400 6 cm3 3401 – 3800 18 cm3 1401 – 1800 8 cm3 3801 – 4200 20 cm3 1801 – 2200 10 cm3 4201 – 4600 22 cm3 2201 – 2600 12 cm3 4601 – 5000 24 cm3
Az üzemanyag tank mérete nem lehet nagyobb, mint a fenti táblázatban szereplő súlyfüggő üzemanyag mennyisége, valamint úgy kell elhelyezkednie, hogy könnyen ellenőrizhető legyen. A modellt a rendezők lemérik, ellenőrzik a tank kapacitását, és ezt a startlapon aláírásukkal rögzítik. Felszállás előtt a motor járatható, és után tölthető járó motornál.
A modelleknek földről kell felszállni, de ez ügyben a rendező a reptér állapotát figyelembe véve, dönthet másként. Repülési feladat: 20 perc
Magyarázat: Vegyük sorra a SAM által elfogadott motorosmodell kategóriákat.
OTMR A osztály: max 4,9 ccm, 1957 előtt gyártott mindenfajta motor, vagy 1960 előtt gyártott siklócsapágyas motor. SAM által engedélyezett utángyártott motor. OTMR B osztály max 5,0-10,65 ccm lökettérfogat az öngyulladásos motoroknál, a szikragyújtásúaknál, -ha 1950 előttiek-, akkor 5-20 ccm, ha 1949 utániak, akkor 5-10.65 ccm NMR 2,5 osztály 1961 előtt gyártott keresztöblítéses: izzós, szikragyújtásos, vagy öngyulladásos üzemmóddal. NMR 10,65 osztály 1961 előtt gyártott keresztöblítéses izzós, vagy öngyulladásos 2,5-10,65 ccm, bármilyen rendszerű szikragyújtásos 2,5-20 ccm
Tehát eme kategóriákban résztvevőknek, tényleg egy gyűjtővel kell felvenni a kapcsolatot, vagy az ebay-ről tudnak még venni borsos áron kétes használhatóságú motort. A gyűjtőről jut eszembe. Az a véleményem róluk, hogy Ők inkább a vitrinben szeretik látni a motorjaikat, és nem a levegőben. De írok ezzel kapcsolatosan egy történetet.: Kedves Lukács László /A Hentes/ kollégának volt a tulajdonában két igen értékes motor az egyik egy Super Tigre G-23 Diesel, a másik egy 40es években gyártott magyar 10ccm-es benzinmotor volt. Mindkét motorral lehetett volna indulni a fent említett kategóriák valamelyikében!!!!!!!!!!!!!!!!! De minket akkor csak a hazai Texaco kategória érdekelt. Kaptunk egy csereajánlatot, hogy a két motorért cserébe kapunk egy újonnan készített 3,5ccm-es Moki diesel motor. Belementünk, mert tudtuk azt, hogy ezzel a motorral rommá verhetjük az akkori hazai Texaco modell felhozatalt /2010-ről beszélek, még nem volt senkinek sem működőképes 10ccm-es diesel motorja/ Mi belementünk, csak a kapott motor az nem ment bele, hogy legalább egyett röffenni kéne. Emlékszem néztünk kerek szemekkel egymásra, hogy minket rendesen át….tak. Ezek után higgyétek el barátaim elment a kedvünk attól, hogy gyűjtővel felvegyük akármilyen motorért cserébe a kapcsolatot, mert még meglát nálunk megint valami igazán értékeset, és ritkaságot.
Texaco osztály 10,65 ccm szikragyújtású, öngyulladáos, vagy izzógyertyás, 1961 előtt gyártott szikragyújtású maximum 20 ccm
Hát igen ez a kategória az ami arról szól, hogy építs egy három méter körüli modellt, rakj bele egy 10,65ccm-es diesel mvvs-t, rakj a motorra egy félméteres kardot, majd a legalább féléven keresztül épített modelledet repítsed olyan magasra, hogy csak abban tudj reménykedni, hogy a melletted álló távcsöves ember, még a Te géped nézi. Félre értés ne essék!!! Mi nem leszóljuk ezeket a modelleket, és építőiket, mert minden tiszteletünk az övék, mert eszméletlen időt és pénzt öltek a sikerük érdekében. De meg mondom őszintén, hogy egy 10es motor alsó hangon 40ezer, a mellé épített modell anyagára pedig legalább 50 rugó. Ha lehet, inkább nincs kedvem ezzel a géppel a távirányítóm határán röpködni.
1/2 Texaco a 0,8 ccm-es Cox motor a hozzá való 5,1 ccm-es tartállyal.
Ez egy igen érdekes, és jó kategória pont azért, mert kevés a szabály, és a korlát. Itt szinte csak két szabály van. Felületi terhelés, és motor. Viszont ez a motor, mindent meghatároz. De van a kategóriának egy nagy hátránya. Mégpedig a cox. Amikor vérző újjal tekergeted, és közben a Megváltót emlegeted igen gyakran. Itt is nehéz megtalálni a jó minőségű alkatrészeket. A régebbi motorok a jók. Amiket mostanában lehet újonnan kapni, azokkal csak 50 méter magasan lehet dadogva kőrözni.
Tehát Barátaim, vegyétek fontolóra a dolgot, mert amiről beszélünk, az egy olcsón előállítható modell kategória. Ezzel a motorkorlátozással újra előkerülhetnének a pelikánok, vitézek, playboy-ok, és azok a modellek amik azért tűntek el a porondról mert, átvették a helyüket a hatalmasra épített brutál motoros gépek.
|