Érdekes Hajógyárak!
http://www.youtube.com/watch?v=tJx2xcDjXV0http://www.youtube.com/watch?v=J7x7JFS5vYAhttp://www.youtube.com/watch?v=0LTEFjzLXa4http://www.youtube.com/watch?v=caJSS40LQkIhttp://www.youtube.com/watch?v=oBRR_FGerrshttp://www.youtube.com/watch?v=CfmvjrlceYghttp://www.youtube.com/watch?v=_ZHXz4fRWeAhttp://www.youtube.com/watch?v=GxKDV-cadIYhttp://www.youtube.com/watch?v=7h8RP_aZzowhttp://www.youtube.com/watch?v=KZHLZ9BNulEhttp://www.fotosearch.hu/fotok-kepek/ha ... 8969&xtra=Óbudai Hajógyár
A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
Az Óbudai Hajógyár 1856 körül a Vasárnapi Újság metszetén
Budapest egyik legrégibb nagyüzeme volt az Óbudai Hajógyár. Gróf Széchenyi István kezdeményezésére jött létre 1835-ben, amikor az Első Duna-gőzhajózási Társaság (DGT/DDSG) az Óbudai-szigetet megszerezte. Az itt készült első hajót - az Árpád oldalkerekes, fa testű gőzhajót - 1836-ban bocsátották vízre.
Azóta – változó cégnevek alatt – az Óbudai Hajógyárban több száz, a kor átlagos műszaki színvonalát nem egyszer messze túlszárnyaló személyszállító hajó és teherhajó, uszály, úszódaru, vontatóhajó és tolóhajó, jégtörőhajó és egyéb úszótest készült, bizonyítva az itt dolgozók kitartását, megújuló alkotóerejét, szakmai felkészültségét, generációkon átívelő szakmakultúráját.
A rendszerváltozást követő gazdasági átalakulásokat azonban már e patinás üzem sem tudta átvészelni. A Hajógyári-sziget székhellyel rendelkező, jogutódnak tekinthető GD Óbudai Hajóépítő Rt. végelszámolása 1999. november 29-én befejeződött és a céget 2000. május 30-án törölték a cégjegyzékből. A több, mint 150 éves magyar hajógyártás egyik fellegvárának a helyét szórakoztató és szolgáltató létesítmények, illetve irodák foglalták el.
Tartalomjegyzék [elrejtés]
1 Cégkrónika
2 Története
2.1 Az alapítástól az Anschlussig
2.2 A háború alatt
2.3 A háború után
3 A hajógyár utolsó éveiben épített ismertebb hajók[2]
4 A hajógyár vezetői, ismert személyiségei
5 Képgaléria
6 Irodalom
7 További hivatkozások
8 Jegyzetek
Az alapítástól az Anschlussig [szerkesztés]
Az 1829-ben alapított Első Duna-gőzhajózási Társaság (DGT) [németül: Erste Donau-Dampfschiffahrts-Gesellschaft (DDSG)] – együttes rövidítéssel: DGT/DDSG – a cég hajóparkjának bővítésére, a hajók karbantartására és javítására 1835-ben hajógyárat alapított Óbudán. A gyár berendezéseinek telepítését Rober John Fowles angol hajóépítő vezette. Az első itt épített hajót, a 400 személyes befogadóképességű Árpád oldalkerekes gőzhajót 1836-ban bocsátották vízre. 1838-tól a személyhajók mellett uszályokat és vontatókat is gyártanak. 1839-ben itt készül a kontinentális Európa első fém (acél) testű hajója, a Sophie. Ugyanebben az évben a Galathea-val befejezik a fatestű hajók gyártását. 1844. augusztus 10-én vízre bocsátják a Széchenyi nevét viselő gőzhajót.
Széchenyi – közismert szerénysége miatt – el sem ment az ünnepségre. Pedig – kultúrtörténeti érdekesség! – a nyilvánosság előtt itt csendült fel Kölcsey Ferenc Himnusza Erkel Ferenc zenéjével, a Nemzeti Színház énekkarának előadásában
Walzel Ágost Frigyes: Az Óbudai Hajógyár látképe(1850 körül)
1848-ban átépítik a Franz I. gőzhajót Országos Hadigőzös Mészáros elnevezésű hadihajóvá. 1852-ben megépül a Erzherzog Albrecht osztrák páncélozott pattantyús hajó. 1859-től a gyár már gőzgépeket is előállított - addig ezeket külföldről szerezték be. 1870-ben elkészül az Orient, a XIX. század legnagyobb folyami személyszállító hajója. 1888-tól felújítják a DGT/DDSG teljes uszályparkját (erre 5 év elegendőnek bizonyult!) A gyár átlagos munkáslétszáma ekkor már meghaladta az 1500 főt. Neves alkalmazottai voltak: Hartmann József, Mayer Ignác, Schlick Ignác, Veruda Péter.
Az 1890-es évek elejére a DGT/DDSG hajózási monopol helyzete véget ért, sorra lakultak a kisebb-nagyobb hajózási vállalatok. Az 1894-ben, Újpesten alapított Magyar Folyam- és Tengerhajózási Rt. már komoly versenytársa volt a DGT/DDSG-nek. Ennek folyományaként az osztrák hajók inkább Óbudán, míg a magyar hajók főként Újpesten épültek. 1895-ben itt építik Közép-Európa első úszódokkját, amely egyedülálló módon villamos üzemű volt. Tervezője, Remmel Vilmos 1895-ben szabadalmaztatta. (Az úszódokkot 1945-ben hadizsákmányként Odessza kikötőjébe szállították.) 1912-ben elkészülnek a Budapest, a Wien, és a Schönbrunn egyenként 1400 személyes, 710 LE hajtóteljesítménnyel rendelkező személyhajók (A Schönbrunn ma is működik Ausztriában.) 1913-ban megépül a második balatoni gőzüzemű csavaros személyhajó, a Jókai.
Az Óbudai Hajógyár nyitható bejárati hídja (Remmel-híd) 1866-ból. (Háttérben a főmérnöki iroda, rajztermek és a bútorszer-raktár)
1914-ben négy vontatóhajó épül, amelyek akkor a legerősebb folyami vontatóhajói voltak (2x800 LE főgépteljesítménnyel). Ezek közül a Goliath 1956-ban Linzben dízelmotoros üzemre átépítve 1974-ig működött. 1917-ben 4 tengeralattjáró is készült a hajógyárban. Ezeket vasúton szállították Pólába és az ottani Arzenál szerelte össze és bocsátotta vízre. 1927-ben megépül az Österreich 2500 lóerős csúcsteljesítménnyel (1800 LE főgépteljesítménnyel).
Ez a hajó volt a gyár történetében a legnagyobb teljesítményű lapátkerekes folyami vontató - és a DGT/DDGS-nek épített utolsó gőzhajó. Nevét 1938-ban "Ostmark"-ra változtatták. 1944-ben hadizsákmányként szovjet tulajdonba került, átnevezték Sztalingradra, majd 1962-től Volgogradra.
1938-ban, Ausztria bekebelezése (az Anschluss) után a gyár német tulajdonba került, a Herman Göring Werke leányvállalataként működött tovább.
http://www.canstockphoto.hu/hadihaj%C3% ... 12252.htmlhttp://www.seaspan.com/shipyards/photos.phphttp://gcaptain.com/15-incredible-shipy ... -pictures/Tamásbá