SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 jún. 19. - 23:41

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 2173 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 145  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 feb. 08. - 18:50 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...
A kormánytengelyre felmegy a mozgatóhimba
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1530584

A himba egy kis darab rézből és egy kisebb elektromos kötöelemből
(csoki) készül forrasztással.

0,8 mm-es acélszálból és egy bowdenvégből elkészült a
kormánymozgató rudazat. A végén "Z" hajtással, ez megy a
kormányhimbába.
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1530580

A rudazat is a helyére került:
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1530583

Pont úgy heyezkedik el, és mozog, ahogy terveztem, jó látni
megvalósulni a terveket. Ahogy annó géptan tanárom mondta : Most
mászik le a vas a papírról.....

Beraktam egy rádióvevőt is:
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1530582

Meg egy akkupakkot is, igaz ez egyit vitorlázórepülőgépem fedélzeti
AAA-s vevőpakkja, de kipróbálni jó lesz. A végső akkumulátor
természetesen nem ilyen lesz.

Mindent leteszteltem többször is. A kormányt, a motorindítást, leállítást
aztán egyszerre mindent, ugyanezt csökkenő feszültség mellett. Itt
volt egy kis aljasság :evil:
FAIL SAFE-s VEVŐT SENKI NE TEGYEN A HAJÓBA !
Pontosabban lehet rakni, de csak akkor ha rendes szabályzó van benne.
A kapcsolós motorvezérlésnél ugyanis 4 V körül teljesen lehal az R/C
rész. A szervok kimerevednek, se kép se hang. Viszont a motor még
vígan zümmög vagy 15 percig. Persze ez vízen nem lesz 15 perc, de
legyen csak 5! Öt percig irányíthatatlanul egy irányba haladó hajó
kimegy a világból. A normál vevők kicsit tovább birják, és jól hallható,
hogy megy le a fordulat, fogy az akku és baj lesz.

üdvözlettel: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 feb. 08. - 21:45 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Még egy adat:

A gép felszerelve, 4 db. AA-s akkumulátorral, ballaszt nélkül 494
gramm. Úgyhogy kell bele ballaszt rendesen. Most azon morfondírozok,
hogy milyen ólom alkatrészeket fogok beolvasztani súlynak.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 feb. 08. - 23:05 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Üdv SRY!

Alakul a masina. Nagyon szép.

A 28-as csiga emelkedését lehet tudni? Vagy még kisérleti fázisban van?

Ólom ügyben arra gondoltam, hogyha van vízvezeték szerelő ismerősöd akkor az biztos tud adni régi (de néhol még ma is használt) ólom csövet amivel a vizesek szokták rákötni a vízórát a rendszerükre.
(Én onnét szereztem)

Üdv: joeskac


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 feb. 08. - 23:12 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Jol latom, a kuplung az kerekpar szelepgumi :P ?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 feb. 09. - 0:07 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
gyula írta:
Jol latom, a kuplung az kerekpar szelepgumi :P ?


Majnem :D :D :D :D ez kicsit masszívabb annál, a bringa szelepgumit
szétcsavarná egy pillanat alatt és elszakadna. De tény, hogy egy vastag
falú gumicsőről van szó. Ennél a teljesítménynél ez teljesen jó! Olyan
szorosnak kell lennie, hogy alig lehessen feltuszkolni a 2-es tengelyekre.
Végszükség esetén az elektromos vezetékek külső borítása is jó, de ezzel
óvatosan kell bánni, mert sok a rideg anyagú köztük és hamar
elszakadnak. Amúgy tényleg elég "kisipari" megoldásnak tűnik, de ha
sikerül megfelelő anyagú csövet találni semmi gond nincs vele.

T. Joeskac!

A csigáról nem tudok semmi többet, ebben Antikos Kolléga tudna
segíteni (speciel az emelkedés engem is érdekelne). Az ólmot megoldom
valahogy, volt itt valahol egy rontott vitorlás tőkesúly. El lett cseszve az
öntőforma, ha megtalálnám az talán elég is lehetne.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 feb. 09. - 0:12 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Úgy látom a hajócsavarkérdés eldőlt

http://www.szanmodell.hu/catalog/produc ... cts_id=426

D30/16, 3 ágú, normál jobbos, és M2 menetes. Ez tökéletes nekünk,
márcsak azért is mert más sincs a piacon jelneleg :D ami ehhez
hasonló lenne. Vagy van a B-terv: gyártunk magunknak hajócsavart.
:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 feb. 09. - 0:21 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Oppácska...na nekem is csak azért van fejem, hogy ne a madarak
rakjanak fészket a nyakamra :oops: :oops: :oops: :oops:

Hát itt van Szilágyi Csaba (SYL) barátunk, hajózási szaktekintély,
és ügyebár van nekije egy szuper kis boltja is:

www.syl.hu

Hajócsavar kérdésekben nála illetékesebbet nehezen fogunk találni.
Így érdemes lenne neki is megereszteni egy levélkét, szerintem postán
is elküldi a megfelelő csigát.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 feb. 09. - 16:43 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdvözlet Mindenkinek!

Eljött a végjáték ideje is szerencsére....

Először is le kell gyártani a szükséges ballasztmennyiséget. Az üres
hajótest 494 gramm, a hajó számított deplacement vízkiszorítása
1820 gramm, tehát kell 1326 gramm ólom ballasztnak, lehetőleg valami
kezelhető formában.

Így mos ÖNTENI FOGUNK!

De mielőtt belecsapnánk az öntészet rejtelmeibe nyomatékosan felhívom
mindenki figyelmét, hogy A FÉMÖNTÉS NAGYON VESZÉLYES
ÉS FOKOZOTT FIGYELMET IGÉNYLŐ MUNKAFOLYAMAT !!!!
Így
aki nem biztos magában, vagy nem tudja előteremteni a szükséges
feltételeket bele se kezdjen. Inkább vegyen szögletes horgászólmot
nagy, 100-150 grammos, darabokban és építse azt be.

Ha mégis öntészetre adja valaki a fejét akkor azt soha ne csinálja
egyedül, használjon védőszemüveget, munkakesztyűt, az olvadt fém
nagyon súlyos égési sérüléseket okozhat, felgyújthatja a ruházatot,
szembe kerülve azonnali vakságot okoz. Az ólom alapesetben is
mérgező, de a gőze kifejezetten az, így csak jól szellőző helységben
szabad ólmot olvasztani. Az ólomöntés helyszíne legyen tágas, hogy
ha ugrani kell akkor legyen hova. Legyen kéznél nagy vödör hideg
víz, egyfelől oltani, másrészt ha mégis sikerül megégetni magunk akkor
csak az azonnali intenzív hűtés segíthet valamennyit. Öntésnél minden
forró, a fogók, az edényzetek, a homok stb... mindíg legyen munkakesztyű
rajtunk, és kellő óvatossággal fogjunk meg bármit is. Legyen kéznél
mobiltelefon (ha orvosi segítséget kellene hívni). Ha körültekintően, lassú
mozdulatokkal, figyelmesen dolgozunk nem lesz baj.

Ennyi elrettentés után tegyük oda egy vas edénybe olvadni az ólmot.
Lehet gázlángon de elektromos melegítőn is olvasztani, az utóbbit
jobban szeretem, mert kissebb a tűzveszély.
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1536584

Az ólmon mindíg salak gyűlik össze, ezt le kell húzni. A lehúzáshoz a
legjobb egy keményfa lapocskát használni. A fém kanál is jó lehet, de a
fémen könnyen kondenzálódik víz, és ha az olvadt ólomba víz kerül,
akkor nagy baj van, akár robbanásszerű folyamat is bekövetkezhet
mindenfelé fröcskölő olvadt ólommal, szóval jobb a békesség, és a
fa szerszám használata.

Amígy az ólom olvad, készítsük elő az öntőmintát, és a formaszekrényt.
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1536582
Az öntőforma sima 20x20 mm-es hungarocell rudacsaka, a
formaszekrény meg egy konzervdoboz. Mindezeket a földön kezelgetem,
mert onnan lejjebb már nem eshet semmi, így abból baj nem lehet hogy
az olvadt fémmel teli forma valami magas helyről leborul.
A konzervdoboz aljára megy 1-2 cm SZÁRAZ homok (mert mint már
mondtam: az olvadt ólom és a víz találkozásából mindíg balhé van) , ebbe
beleállítom a hungarocell rudacskát és körbeöntöm , színig homokkal.
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1536574

A földhöz kocogtatssal le lehet zömíteni a homokot a forma körül.

...
..
.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 feb. 09. - 17:06 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

Most egyenletes sugárban folyamatosan öntsük az ólmot a
hungarocellre. Akármi történik ne hagyjuk abba az öntést, amíg az
ólom meg nem jeleni a homok felszínén, és ott szétterül.
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1536583

Várjunk 8-10 percet, ennyi idő alatt az ólom megszilárdul, és a formából
a homokkal együtt kiönthető.
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1536581

Attól még, hogy szilárd az öntecs, iszonyat forró, bőven 100 fok
celsius felett van, ezért ne nagyon fogdossuk, hagyjuk rendesen
kihűlni. Ha kihűlt vágjuk le a felesleges, a mukadarab olyan 70 mm
hosszú hasábnak kell lennie. Az öntvény felszínét drótkefével és durva
fémreszelővel tisztítsuk meg.
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1536568

Egy-egy ilyen 20x20x70-es ólomhasáb 250-270 grammos, attól függően,
hogy mennyi levegőt és homokot "sikerült" beleügyeskedni az
öntvénybe. A felület vissza adja a hungarocell struktúráját, nem a
legszebb, de most nem is ez a cél. Ha valaki sokkal szebbet akar
készíthet hagyományos öntőformát is. Azzal szép síma felületeket lehet
kihozni, az biztosan szebb lesz.....jobb nem. :roll:

5-6 ilyen hasábra lesz szükségünk a ballasztoláshoz.

És akkor ballasztoljunk egyet:
Kipróbáltam a kádban is, háááát kádban nem lehet ballasztolni, az
ember kapkod, a "póz" igen kényelmetlen, szóval nem jó az egész.
Viszont a szerelőládáim egyikébe éppen belefér a hajó :D így most a
kiürített szerszámosláda lett a beállító "medence"
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1536579

Rakjuk az ólom hasábokat a hajóba és addig tologassuk őket, amíg a
hajó a szerkesztési vízvonalon nem úszik. Ezzel el lehet játszani egy
darabig, és a legfelső ólmokat meg is kell farigcsálni, de rá kell szánni
az időt, mert a vízvonalat a piros és fekete részek határa jelzi, és
nagyon látszik ha a hajó ferdén úszik. Többször ellenőrizzük az
úszási helyzetet, és ezt úgy tegyük, hogy feltesszük a fedélzeti házat is,
mivel annak súlypontja a deplacement súlypont mögé esik. Így a
ház nélkül vízszintesen úszó hajó a házzal a tat felé dől meg. A cél
az, hogy a házzal együtt ússzon a tervezett síkon.
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1536580

Ha minden rendben, a tervezett vízvonalon úszik a hajó, akkor rögzítsük
le a ballasztot. Erre a legalkalmasabb a kétoldalas ragasztószalag.
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1536578

Ezzel a hajó ELKÉSZÜLT :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

A mérlegen 1710 grammot mutat, ennek oka, hogy amikor felrajzoltam
a vízvonalat a festéskor, tévedtem 1-2 millimétert :!: Ez a használt
filctoll vastagságán belül van. Érdemes itt számolni egy kicsit.
Az úszási sík felülete 350x152=53 200 mm2 így 1 mm merülés 53 gramm
eltérést jelent a vízkiszorításban, ezek szerint 2,07 mm tévedtem.
Ez még hibahatáron belűl van, ráadásul jó irányba történt a tévedés,
mert lefelé ment a vízkiszorítás.

Tehát minden kész, minden jó, a hajótest sehol nem ereszt, a gépészet
szépen működik, minden be van állítva....már csak a vízrebocsájtás
magasztos aktusa van hátra......ami talán holnap meg is történik!

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 feb. 09. - 21:27 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Nagyon széplett :!: GRATULÁLOK :wink:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 feb. 10. - 10:33 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Köszi Jojo!

Hamarosan találkozhatsz is Walrus-al, mert kiviszem az MMA-ra a
nagy medencébe, had ússzon egyet. Szerintem ez lesz az első
úsztatásának helyszíne.És ezzel megkezdjük az idei hajós szezont is.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 feb. 10. - 15:15 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Üdv SRY!

Már az építés folyamán is néhányszor elismerésemet fejeztem ki, de most hogy elkészült a masina és igy "egyben" látom, Hááááát meg vagyok döbbenve. IGAZÁN NAGYON SZÉP, mondhatni PAZAR.
CSAK GRATULÁLNI TUDOK A HAJÓHOZ ÉS A KITARTÁSODHOZ.
(Remélem majd az álltalam összehozott gép csak fele ilyen szép lesz, akkor már elégedett leszek.)

Tisztelettel: joeskac

U.i: Videó lesz az úsztatásról?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 feb. 11. - 0:20 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Köszi Joeskac!

Megvolt az első üzemnap :D :D :D :D A hajócsavar mint sejtettem
eléggé alkalmatlan a feladatra, de maga a hajó az nagyon tuti. Szépen
úszik, a hullámzó víz sem zavarja. A nagy merülés miatt kifejezetten
erős szél keltette, vagy másik hajó okozta hullámzás sem okoz semmi
gondot. Nem bukdácsol, jól kormányozható marad. A szél sem okoz
különösebb gondot, bár a nagy szögletes felépítmény azért erősen
vitorlaként viselkedik, de a motor ezt még ezzel az alkalmatlan
hajócsavarral is kompenzálta.

Nagyon jól fordul, és hátramenetben is egész jól irányítható, bár az
egy kormányos megoldás ilyenkor megbosszulja magát, de hát ez minden
ilyen jellegű hajóval így van.

Szivárgás sehol nincs, a hajó belterei ugyanolyan szárazak az úsztatás
végén , mint az elején voltak.

A kapcsolós motorszabályozás teljesen megfelelő, semmi gond nem
volt vele.

A nagyobb merülés miatt a part közelben óvatosan kell manőverezni,
mert könnyen megfeneklik a teknő, és a jelenlegi tolóerővel nem
tud kiszabadulni, ha felakad.

A hajócsavart biztosan cserélni kell (de ezt az úsztatás előtt is tudtam),
de ettől eltekintve a hajó nagyon jópofa, könnyen irányítható, lassú kis
teknő ez.

...
..
.


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára sry 2008 feb. 11. - 0:30-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 feb. 11. - 0:26 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...
Az első vízreszállásra várva:
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1549288

Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1549284

Így természetes fényben azért sokkal jobban néz ki, mint a műhelyben
vakuval fotózgatva.

ÉS eljött a nagy pillanat is, pezsgősüveget azért nem vágtunk hozzá,
de vízretettük.
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1549285

Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1549286

És megvolt az első munka is:
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1549287

Itt éppen egy Airboat-ot ment a kis Walrus. Ezt a hajót kimentette
mégegyszer, aztán egy vízreszállt szabadonrepülő kis vitorlázó
repülőgép következett.

Mindezen eseményeket egy videóban rögzítettük:
http://users.atw.hu/sryhatter/walrus1.wmv

...
..
.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 feb. 11. - 0:29 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

A mai nap lezárásaként jelezném, hogy frissült a Walrus oldal is
http://users.atw.hu/sry/walrus.htm

Négy új alkatrészrajz került fel. Vannak még függőben rajzok, igyekszem
azokat is befejezni.

Kép
Kép
Kép
Kép

Üdvözlettel.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 2173 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 145  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség