.
..
...
Most egyenletes sugárban folyamatosan öntsük az ólmot a
hungarocellre. Akármi történik ne hagyjuk abba az öntést, amíg az
ólom meg nem jeleni a homok felszínén, és ott szétterül.
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1536583 Várjunk 8-10 percet, ennyi idő alatt az ólom megszilárdul, és a formából
a homokkal együtt kiönthető.
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1536581 Attól még, hogy szilárd az öntecs, iszonyat forró, bőven 100 fok
celsius felett van, ezért ne nagyon fogdossuk, hagyjuk rendesen
kihűlni. Ha kihűlt vágjuk le a felesleges, a mukadarab olyan 70 mm
hosszú hasábnak kell lennie. Az öntvény felszínét drótkefével és durva
fémreszelővel tisztítsuk meg.
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1536568Egy-egy ilyen 20x20x70-es ólomhasáb 250-270 grammos, attól függően,
hogy mennyi levegőt és homokot "sikerült" beleügyeskedni az
öntvénybe. A felület vissza adja a hungarocell struktúráját, nem a
legszebb, de most nem is ez a cél. Ha valaki sokkal szebbet akar
készíthet hagyományos öntőformát is. Azzal szép síma felületeket lehet
kihozni, az biztosan szebb lesz.....jobb nem.
5-6 ilyen hasábra lesz szükségünk a ballasztoláshoz.
És akkor ballasztoljunk egyet:
Kipróbáltam a kádban is, háááát kádban nem lehet ballasztolni, az
ember kapkod, a "póz" igen kényelmetlen, szóval nem jó az egész.
Viszont a szerelőládáim egyikébe éppen belefér a hajó

így most a
kiürített szerszámosláda lett a beállító "medence"
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1536579 Rakjuk az ólom hasábokat a hajóba és addig tologassuk őket, amíg a
hajó a szerkesztési vízvonalon nem úszik. Ezzel el lehet játszani egy
darabig, és a legfelső ólmokat meg is kell farigcsálni, de rá kell szánni
az időt, mert a vízvonalat a piros és fekete részek határa jelzi, és
nagyon látszik ha a hajó ferdén úszik. Többször ellenőrizzük az
úszási helyzetet, és ezt úgy tegyük, hogy feltesszük a fedélzeti házat is,
mivel annak súlypontja a deplacement súlypont mögé esik. Így a
ház nélkül vízszintesen úszó hajó a házzal a tat felé dől meg. A cél
az, hogy a házzal együtt ússzon a tervezett síkon.
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1536580 Ha minden rendben, a tervezett vízvonalon úszik a hajó, akkor rögzítsük
le a ballasztot. Erre a legalkalmasabb a kétoldalas ragasztószalag.
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1536578 Ezzel a hajó
ELKÉSZÜLT
A mérlegen 1710 grammot mutat, ennek oka, hogy amikor felrajzoltam
a vízvonalat a festéskor, tévedtem 1-2 millimétert

Ez a használt
filctoll vastagságán belül van. Érdemes itt számolni egy kicsit.
Az úszási sík felülete 350x152=53 200 mm2 így 1 mm merülés 53 gramm
eltérést jelent a vízkiszorításban, ezek szerint 2,07 mm tévedtem.
Ez még hibahatáron belűl van, ráadásul jó irányba történt a tévedés,
mert lefelé ment a vízkiszorítás.
Tehát minden kész, minden jó, a hajótest sehol nem ereszt, a gépészet
szépen működik, minden be van állítva....már csak a vízrebocsájtás
magasztos aktusa van hátra......ami talán holnap meg is történik!
üdv.:SRY