SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2020 júl. 02. - 21:15

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 76 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 24. - 12:22 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Nincs elfelejtve a leírás folytatása, csak egy apró (de annál jelentősebb hatású) alkatrészt módosítottam a gépen, és ki kéne próbálni, hogy hozza-e a várt, tervezett teljesítménynövekedést ez a módosítás, mielőtt közzéteszem, és bekerül a leírásba.

Szóval ki kéne menni és el kéne végezni a tesztrepülés sorozatot a módosított géppel, csak éppen vagy 1000 km/órás szél van, vagy szakad az eső már napok óta, így időjárási okok miatt stagnál a prodzsekt :? :? :? :? :? Remélem mihamarabb az évszaknak megfelelő idő lesz és tudom folytatni a fejlesztési munkát, és ezzel párhuzamban a leírást is.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 ápr. 20. - 20:53 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
sry írta:
Üdv. Mindenkinek!

Nincs elfelejtve a leírás folytatása, csak egy apró (de annál jelentősebb hatású) alkatrészt módosítottam a gépen, és ki kéne próbálni, hogy hozza-e a várt, tervezett teljesítménynövekedést ez a módosítás, mielőtt közzéteszem, és bekerül a leírásba.

Szóval ki kéne menni és el kéne végezni a tesztrepülés sorozatot a módosított géppel, csak éppen vagy 1000 km/órás szél van, vagy szakad az eső már napok óta, így időjárási okok miatt stagnál a prodzsekt :? :? :? :? :? Remélem mihamarabb az évszaknak megfelelő idő lesz és tudom folytatni a fejlesztési munkát, és ezzel párhuzamban a leírást is.

Üdv.: SRY



Vajon azóta megtörtént?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 ápr. 22. - 20:35 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Meg !

És a leírás is folytatódni fog! Holnap elmegyek a BM Terepfutó OB-re, szombaton Sport- és egészségnapot tart a település, és Zsóóóótibácsi erről sem hiányozhat mint rendező, mert minden kutyakakiba bele kell, hogy üssem orrom... aztán modellezés ezerrel.

Márcsak azért is, mert a szakkörös gyerekeim közfelkiáltással megszavazták, hogy ez a "Motor MANÓ" legyen a következő modell, amit építeni akarnak, szóval megvan a kellő presszió is a szükséges építési leírás, technológiák, stb... kidolgozására.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 máj. 08. - 15:06 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
sry írta:
Meg !

És a leírás is folytatódni fog! Holnap elmegyek a BM Terepfutó OB-re, szombaton Sport- és egészségnapot tart a település, és Zsóóóótibácsi erről sem hiányozhat mint rendező, mert minden kutyakakiba bele kell, hogy üssem orrom... aztán modellezés ezerrel.

Márcsak azért is, mert a szakkörös gyerekeim közfelkiáltással megszavazták, hogy ez a "Motor MANÓ" legyen a következő modell, amit építeni akarnak, szóval megvan a kellő presszió is a szükséges építési leírás, technológiák, stb... kidolgozására.

Üdv.: SRY


Fú, várjuk ám :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 10. - 13:35 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Jó sok idő eltelt a szöszöléssel, meg a variálással, de talán nem hiába. A változatosság kedvéért ismét átterveztem a modellt, már azt sem tudom hányadszor. A MOD 2.1 tervezési számot adtam neki, de lehet, hogy valójában már a MOD 4 vagy MOD 5-nél tartok, csak lusta vagyok számon tartani a rengeteg módosítást.

A legutóbbi módosítás elsősorban a beállításokat érintette, változott a motor elhúzatása és lehúzatása, és ami nagyon fontos, hogy változott a törzs alján lévő léc is.

Ez utóbbira térjünk ki egy kicsit: eredetileg a "MANÓ"-n alkalmazott 3x2 mm-es lécet építettem be a modellbe. Viszont a fejlesztés során kialakult a megfelelő gumimotor nyaláb, ami viszont teljesen felhúzva olyan nagy nyomatékot fejtett ki a törzsre, hogy a farokrész jó 25-30°-ra elcsavarodott balra, ami aztán jó adag problémát okozott repülés közben, különösen, hogy a gumimotor eforgása közben a farokrész szépen "visszaáll" függőlegesbe és ezért folyamatosan változik a beállítás is.
Ezt elkerülendő a törzsléc 3x3 mm-es fenyő lett, ezzel már orvoslásra került a probléma.

A légcsavaron is módosítottam, csökkent az átmérő és nőtt a légcsavar emelkedés.

Még jóadag módosítás történt, de ezek apróságok, bár nem mindig lényegtelenek. Ilyen pl. a törzsléc rögzítése, a ragasztások módja stb.. stb... stb...

Szóval ha minden igaz most már kész a "MOTOR-MANO" és folytathatom itt a leírást.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 10. - 22:46 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Még egy fotó az előzőekhez:

Kép

Itt jól látható mennyire megtekeri a törzset a teljesen felhúzott gumimotor. A képen egyébként egy köztes állapotú példány van "T" vezérsíkkal, ami nem vált be, így visszatértem a hagyományos elrendezéshez.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 11. - 22:11 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Most egy nagyon hasznos segédeszközt fogok bemutatni. A gumimotoros modelleknél a motorgumi nyaláb előfeszítésével lényegesen több fordulatot hajthatunk fel a motorra, mint e nélkül. Ezért a guminyaláb előfeszítése a modell jellegétől és méretétől függetlenül általános eljárás.

A modelleken általában a hátsó gumitartó kampó, vagy csap a fix kialakítású, és a gumi elöl a motornál kapcsolódik bontható módon a légcsavartengelyhez, ezért a modellt szokták többé-kevésbé bonyolult szerkezettel lerőgzíteni, a guminyalábot kihúzni, feltekerni, majd rákötni a motortengelyt és azt követően motortartó tömböt rögzíteni a modell elején.

Az egyszerű bot-törzsű vagy doboztörzsű modelleknél a mototartó tengely nem levehető, így általában nem is alkalmaznak guminyaláb előfeszítést, ezzel jelentősen le is csökken a repült idő. A "MOTOR-MANÓ" a "KOBOLD" esetében viszont lehet előfeszítést alkalmazni, oly módon, hogy ezeknél a hátsó gumitartó kampóról akasztható le a motorgumi-nyaláb. Itt egy köztes fémkarika kerül beépítésre, amit be lehet akasztani egy kampóba, horogba, majd a modellt, a motortartó csapágyat fogva, addig előrehúzni , amíg a kellő előfeszítést el nem érjük.

Na igen ám, de mi is legyen az a kampó, vagy horog, és a mező kellős közepén mihez rögzítjük ezeket? Erre a problémára készült az alábbi szerkezet.

Az igen egyszerű ketyere 5 db. kerékpárküllőből épült. Lehet többől is ha valaki hoszabbat szeretne. Az első küllöt kihegyeztem, hajtottam rá egy csatlakozó szemet, meg egy derékszögben álló kart, hogy könnyen meg lehessen fogni, és leszúrni a földbe, majd onnan kihúzni.

Kép

A következő küllő mindkét végére egy-egy csatlakozó szemet hajtottam és összeillesztettem a rögzítő szeggel. A csatlakozó szemek legyenek lazák, hogy a két alkatrész könnyen el tudjon egyáson fordulni.

Kép

Az utolsó küllő szabad végére pedig egy kampó került, ide lehet majd beakasztani a guminyalábot:

Kép

Az egész berendezés így néz ki

Kép

Mint látható került rá egy piros szalag is, hogy ez mire való hamarosan kiderül.

Az egész szerkezet könnyen kis méretre összehajtogatható, így szállításkor sem foglal helyet, e miatt kell lazáknak lenni a csatlakozó szemeknek.

Kép

...
..
.


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára sry 2013 jún. 11. - 22:26-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 11. - 22:22 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

A reptetés helyszínén széthajtogatjuk a készüléket, és a rögzító szeget a földbe szúrjuk. Célszerű kissé ferdén a majdani terhelés irányára rátartva leszúrni, akár a sátorcöveket. Így nem fordul, vagy húzódik ki a talajból.

Kép

A másik végébe beakasztjuk a gumimotor hátsó végén lévő fémgyűrűt

Kép

Kihúzzuk a gumit a megfelelő előfeszítésig és feltekerjük a kívánt számú menetet a gumimotorra:

Kép

Esetünkben ez 350-400 menetet jelent, ami nagyjából a duplája annak, amit előfeszítés nélkül lehetne feltekerni. Miért kerékpárküllőből készül ez a szerkezet és nem egy egyszerú zsinórral, vagy dróttal kötjük össze a rögzítő szeget a gumitartó kampóval? Azért mert a gumi felhúzása során a szerkezetnek ellent kell állnia a gumi csavarónyomatékának, és a sima zsinór, vagy drót elkezd csavarodni a terheléstől, majd el is szakad. A küllökből készült lánc (mert ez gyakorlatilag egy rúdszemes lánc) nem tud elcsavarodni és így a gumimotor felhúzható rajta.

Na de minek kell a piros szalag?

Miután feltekertük a megfelelő számú menetet a gumimotorra leakasztjuk a guminyalábot a kampóról, és visszahelyezzül a modell hátsó gumitartó kampójára, benézzük a szélirányt és már mehet is a modell, had repüljön. Közben kit érdekel a felhúzó segédeszköz, a modell repülése sokkal fontosabb és érdekesebb is.

Igen ám de a fűbe ledobott szerkezet már két méterről is alig látszik, és a repülés végén mire visszasétálunk a starthelyre, jó eséllyel soha többé nem fogjuk megtalálni hol is van leszúrva a földbe :twisted: :twisted: :twisted: Hát erre való a piros szalag :wink: :wink: :wink: :wink:

Kép

Ha nem lenne a jelölő szalag a felhúzó segédeszközön már ezen a fotón is keresgélni kéne, hogy hol is van.

Ezzel az egyszerű kis segédeszközzel bárhol alkalmazhatjuk a gumimotoros modellünknél a guminyaláb előfeszítést, a szép hosszú repülések egyik titkát.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 nov. 09. - 21:12 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Ez a "MOTOR MANÓ" modell úgy alakul mint a Luca-széke, csak készül-készül, de soha nem készül el :? :? :? :? :? :? :? :? :?

Az alapvető probléma az, hogy a három kitételből, miszerint Kisméretű, Jó teljesítményű, Egyszerű szerkezetű gumimotoros modell-ből úgy néz ki egyszerre csak kettőt lehet teljesíteni. Ka kicsi és egyszerű, akkor nem jó teljesítményű, ha kicsi és jó teljesítményű, akkor meg nem egyszerű és így tovább........

Ez persze nem egy újkeletű dilemma, sokan nekifutottak már ennek a problémányak, és le is pattantak róla :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Azért én nem adom fel, és a modell folyamatosan változott, változik. Jelen pillanatban a 4. verziónál tartok és ez a 3. verzióhoz képest "csak" 4 helyen mutat jelentős eltéréseket. Új lett a motortartó csapágy, a szárny a vízszintes vezérsík, és a törzs is módosult kissé .... több alkatrész meg nincs a modellen így ezért csak ennyi a változás :D :D :D :D :D

És, hogy milyen lett a 4. verzió? Szerencsére nem tudom megmutatni nektek, mert a "MOTOR MANÓ mod.4." annyira megörült annak, hogy végre normálisan repül, hogy el is hagyott :( :( :( :( . Elengedtem az udvarban, mi baj lehet, eddig is alig repült pár métereket normálisan ... hát most egy szép nagy jobbkörön felemelkedett vagy 8-10 méterre, megkerülte a szomszéd ház kéményét és viszlát elveszett :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Erre nem számítottam, de nagyon örülök neki! Végre már valami eredmény ebben az igen rég húzódó történetben.

Most építek egy újat, meg megpróbálom előkeríteni a szökevényt is, azért olyan messzire nem mehetett, mégiscsak egy mini-gumimotoros, azért ezek nem szoktak órákig repülni (már a fél perc is csodaszámba megy).

Szóval kitartás, alakul a dolog, egyszer biztosan lesz "MOTOR MANÓ" és leírása is!.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 nov. 10. - 17:42 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

A MOD4. verzió adatai (zárójelben az előző verzió azonos jellemzőinek számaival):

A MODELL ADATAI:

Teljes hoss (légcsavarral) : 348,8 (346,8) mm
Teljes hossz (légcsavar nélkül) : 340,7 (333) mm
Fesztáv : 292 ... 310 mm
Magasság (szárny és légcsavar nélkül): 76,33 mm
Magasság (légcsavar nélkül) :100.2 (95,8) mm

Szárnyfelület: 2,07 dm2
Vízszintes vezérsík felülete. 0,65 (0,35) dm2
Teljes hordfelület: 2,63 (2,42) dm2

Sárkányszerkezet tömege motorgumi nélkül: 9,6 gramm
Repképes össztömeg: 11,8 gramm

Felületi terhelés csak szárnyra számolva: 5,7 g/dm2
Felületi terhelés összes hordfelületre számolva: 4,48 (4,87) g/dm2

Gumi kampótávolság: 367,3 (272) mm
Gumimotor tömege: 2,2 gramm (6 szál átmérő 1 mm szürke modelező gumi)
Légcsavar átmérő: 192 mm ( 7,58' )
Légcsavar forgásirány: jobbos
Felcsavarási szám: 200-400 fordulat
( normál gumiállás: 200-220 fordulat = 12-13 sec motorjárat 7,58'-os légcsavarral )
( 1,6x-os előnyújtással: 300-320 fordulat = 16-17 sec motorjárat 7,58'-os légcsavarral )
( 2x-es előnyújtással, pihentetett friss gumimotorral: 400-420 fordulat = 24-25 sec motorjárat 7,58'-os légcsavarral )
Motorlehúzatás: változtatható (3,5°)
Motorelhúzatás: változtatható (2°) jobbra

A törzs adataiban lényegtelen változások történtek, ezek is az új motortartó+csapágy magoldás miatt. A motor el-, és lahúzatása változtatható lett, így a modell pontosan belállíthatóvá vált. Eddig a motor el- és lehúzatása okozta problémák voltak a legnagyobb akadályai a sikeres reptetéseknek és mivel ezek fix elemek voltak, nagyon nehéz volt korrigálni a hibákat. (nem is nagyon sikerült általában)

Lényeges változás, hogy a vízszintes vazérsík felülete másfélszeresére nőtt, ezzel biztosítva a kellő kereszt-tengely körüli stabilitást, amire kölönösen nagy szükség van amikor a motor a kezdeti nagy nyomatékú járásból, az emelkedésből, átvált a kisebb nyomatékú "utazó" szakaszba. Illetva amikor a motor leáll és a gépnek sikládba kéne átmennie.
Ezekben az üzemmódváltásokban eddig ha kibillint a modell az egyensúlyából, akkor gyorsan földet is ért, nem tudta már visszanyerni a stabil állapotát.

További lényeges változás, hogy a szárny és a vízszintes vezérsík is profilos lett (!!). Az eddigi lapszelvényt egy csiszolt nagyon vékony profillal váltottam fel. Nem kell megijedni , semmi extra! Szerkesztettem a szárnyhoz és a vízszintes vezérsíkhoz is egy-egy Jeff-Raskin féle 40% legnagyobb íveltségi helyű, kettős körszelet szelvényt. Lényegében a Motor-Mano MOD4. egy szárnyashajó szárnyszelvénnyel repül :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Ennek (és a megnövelt vízszintes vezérsíknak) az is következménye lett, hogy a súlypont lényegesen hátrább került, nagyjából a guminyaláb súlypont fölé, ami gumimotoros modellnél ideális állapot. (ez is volt az egyik fő célja za átalakításnak). Így most ár alkalmazható túlméretes gumimotor is előfeszítéssel, a motor lejárásával nem válik orrkönnyűvé a modell.

A szelvényes szárny természetesen nagyobb felhajtóerőt termel, és kisebb ellenállású mint a lapszárny volt, így a modell is jobban repül, magasabbra emelkedik és a repidő is hoszabb lett. A szárny belépőél elég vékony lett így azt egy felragasztott cellux csík védi a behatásoktól.

Kész vannak a modell rajzai is, most építek egy MOD 4. példányt mert az "eredeti" továbbra sem lett meg, jól elrepült a kis hamis :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 nov. 11. - 9:50 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Ezt valahogyan a Facebookra a modellezőkhöz is fel kellene tenni:

Tamásbá


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 nov. 11. - 21:27 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Íme a "MOTOR-MANÓ" MOD4. verziójának háromnézeti rajza. Érdemes összehasonlítani a régebbi verzióval (verziókkal), van eltérés bőséggel :twisted:

Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 nov. 11. - 21:33 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Változott a rajzkészlet is. A legfeltűnőbb, hogy az eddigi 3 db. A/4 méretű rajzból négy darab lett. Ez a rajzokra felkerült több részinformáció miatt alakult így, valamint azért mert átcsoportosítottam a rajzelemeket egy logikusabb rendszer szerint.

Kép

A rajzkészlet hamarosan letölthető lesz a szokott módon.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 nov. 17. - 11:13 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Akkor fussunk neki mégegyszer a
MOTOR-MANÓ ÉPÍTÉSI LEÍRÁS
-nak :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

Első lépés-ként nyomtassuk ki a rajzokat :

Kép

A rajzkészlet 4 db-ból áll a 4/1 és 4/2 rajzokat elégséges sima fénymásoló papírra nyomtatni, a 4/3 és 4/4 számúakat viszont célszerű keményebb kartonra, dipára, stb... nyomtatni, hogy kivágva egyből előrajzoló sablonként lehessen használni őket. A képen a kartonra nyomtatott rajzok kék színűek.

Második lépés a hajtómű elkészítése lesz.

Vegyük elő a 4/2 számú rajzot, ezen található a motortartó lemecsapágy (9.) rajza.

Kép

A motortartó lemezcsapágy (9.) anyaga #0,5 mm vastagságú bádoglemez. Ez nem más mint a teljesen hagyományos horganyzott csatornabádog, amiből a lakóházat ereszcsatornái készülnek. A hasonló célra szolgáló zéz csatornalemez nem megfelelő, mivel annak a szilárdsága lényegesen kisebb. Ilyen kis csarab csatorna-lemez hulladékot könnyű beszerezni, de ha mégsem sikerül bármilyen 0,5 mm vastagságú vaslemez megfelelő.

A rajz bal felső részén található a motortartó lemezcsapágy (9.) kiterített lemezterve, M 2:1 nagyításban.

Kép

A lemezterv be is van méretezve. Vegyük elő a bádoglemez darabot és reszeléssel, csiszolással készítsünk rajta egy egyenes oldalt. ez lesz az alapvonalunk. Az egyenes oldal mellett kb 1 cm széles sávban alkoholos filccel fessük be a lemezt:

Kép

Erre azért van szükség, hogy a fényes, fémszínű lemezre felkarcolt méretvonalak ól láthatóak legyenek.

Az alapvonallal párhuzamosan karcoljunk fel 2 és 4 mm-re egy-egy egyeneset.

Kép

Ezt a tolómérő 2, illetve 4 milliméter nyílásra állított mérőcsúcsaival is megtehetjük, vagy vonalzóval fel-jelölés után, fémvonalzó mellett karctűvel is megoldható.

Most jön a lakatos munka része a modllépítésnek. Ehhez nem árt ha rendelkezünk alapvető lakatos-iperi szerszámokkal:
- Kalapács
- Tolómérő
- Karctű
- Talpas derékszög
- Pontozó
- Lapos reszelő
- Csiszolóvászon

Ezek hiányában természetesen a derékszögű vonalzó, a H-s seruza és a kihegyezett szeg is megteszi :-)

Kép

Először a felrajzolt hosszanti vonalakra merőlegesen munkáljuk le a lemezdarab végét. Ez lesz a második mérési alapvonal, a bázisvonal, ahonnan a további méreteket felvesszük.

Egyenként a tolómérővel (vonalzóval) jelöljük fel az egyes hajtási vonalak, és furatok helyeit, majd az első (hosszanti, oldalsó) alapvonalra illesztett derékszöggel húzzuk meg, karcoljuk be a kereszt irányú vonalakat. A furatok helyeit fontozzuk be (a kihegyezett szeg erre is alkalmas pontozó hiányában)

Kép

...
..
.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 nov. 17. - 11:34 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

A felrajzolt motortartó lemezcsapágy (9.) kimunkálását lemezvágó ollóval (vagy fűrészeéssel) történő nagyolással, majd satuban rögzítve készre, méretre reszeléssel végezzük.

Kép

A két furatot lehet a majdani légcsavar tengely (11.) átmérőjének megfelelő 0,9 mm-es fúróval is kifúrni, de mivel az ilyen szerszám nehezen beszerezhető a furatok kialakíthatóak hengeres tűreszelővel is.

Kép

A reszelővel addig kell óvatosan tágítani a lyukat, amit a 0,9 mm átmérőjű lágyacél drót (kiegyengetett gemkapocs) pontosan, de nem szorosan bele nem illeszthető a furatba:

Kép

Ezt követően a felrajzolt hajtási vonalakra illesztett laposfogó segítségével hajtogassuk készre a motortartó lemezcsapágy (9.)-at. A hajtogatást a 4/2 rajz felső részén lévő rajz segítségével ellenőrizzük.

Kép

A következő alkatrészünk a törzs- és motorléc (4.) lesz. Ehhez 3x3 mm keresztmetszetű jó minőségű, egyenes szálirányű fenyőlécet fogunk felhasználni. Ennek hiányában a MANÓ siklómodell építéséhez beszerzett és megmaradt 3x2 mm-es lécből is egymásra ragaszthatunk kettőt, így kapva egy 4x2 mm-es keresztmetszetű lécet. Ez ugyan nehezebb picit a tervezettnél, de nem számottevő az eltérés.

A léc egyik végét a rajznak megfelelőan munkáljuk le:

Kép

A léc mind a 4 oldalát csiszoljuk meg finyom csiszolóvászonnal. Ahol a motortartó lemezcsapágy (9.) illeszkedni fog kenjük be vékonyan pillanatragasztóval, és hagyjuk kicsit megszikkadni a ragasztót

Kép

Esetleg konyhai papírtörlővel fel is itathatjuk a felesleges ragasztómennyiséget. Ezt követően illesszük a törzs- és motorléc (4.) -re a motortartó lemezcsapágy (9.)-at. A felragasztásnál sem a le-, sem az elhúzatást nem kell beállítani, egyszerűen ragasszuk össze a két alkatrészt.

Kép

Várjunk kis időt, hogy a ragasztó megkössön (ez igen gyors lesz, mivel kivártuk a szikkadási folyamatot az illesztés előtt), majd készítsük el a rogzító bandázsolást. Ehhez varrócérnánal tekerjük körbe, bandázsoljuk be a két alkatrészt, majd a cérnabandázst itassuk át pillanatragasztóval. A felesleget itassuk fel konyhai papírtöllővel és tegyük félre az alkatrészeket a ragasztó teljes megkötéséig (ez 15-20 perc is lehet).

Kép

folyt. köv.....


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 76 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség