Üdv. Mindenkinek!
Egy kicsit berheljük még a légcsavart:
A PET palack anyagból eddig csak a
légcsavar toll(13.)-ak nyersdarabjai készültek el. Ezt még alakítani kell. A
légcsavar toll(13.)-ak pontos méretét a beállítás során fogjuk megkapni, és ez elsősorban a felhasznált
motorgumi(16.) minőségétől és mennyiségétől, valamint a választott üzemeltetési módtól (normál felhúzás, vagy előfeszítéses felhúzás) függ. A beszerezhető gumik minősége is nagyon változó, így előre nem lehet megmondani, hogy milyennek is kéne pontosan lennie a
légcsavar toll(13.)-ak méreteinek.
A
légcsavar toll(13.)-ak készre munkálása során a !/2 számú rajzból vágjuk ki a légcsavar toll méretsort ábrázoló részt és fogassuk fel csipeszekkel a
légcsavar toll(13.)-ra.
Kiindulásul válasszuk a 6., 7., vagy 8. méretet. Én közepes erősségű, jó minőségű, de relatív kis mennyiségű
motorgumi(16.)-t használok a géphez, előfeszítéses felhúzással, így a 6. méretet választottam.
Nyomatékosabb gumi esetén nagyobb, gyengébb gumi esetén kisebb méretet célszerű választani. Viszonylag kemény, nagyobb mennyiségű gumit tartalmazó guminyaláb esetén, ha nem alkalmazunk előfeszítést a felhúzásnál a 8. méret is választható.
A kiválasztott méret vonalait alkoholos filccel rajzoljuk fel a
légcsavar toll(13.)-ra.
Célszerű kicsit "túlméretezni" a
légcsavar toll(13.)-at, mert később a beállítás során még választhatunk eggyel kisebb méretet is ha szükséges, és az itt ismertetett módon átszabhatjuk a légcsavart a megfelelő, beállításkor adódó méretre.
A rajzoló sablont távolítsuk el.
és ollóval vágjuk méretre a
légcsavar toll(13.)-at
Egy kis denaturált szeszbe mártott törlőkendővel letörölhetőek a légcsaveron lévő szerkesztési és előrejzolási vonalak, de ha ezek rajta maradnak sincs nagy gond.
Fűzzük fel a légcsavart
motortartó lemezcsapágy(9.)ra és a
motorcsapágy(10.)-ra. Most megforgatva észre lehet venni, hogy alif "fúj" valamennyit a légcsavar, és ha nincs légcsavarszél, akkor vonóerő sincs! Ez azért van mert még 0° a
légcsavar toll(13.)-ak beállítási szöge, és a kis állásszög miatt alig keletkezik rajtuk felhajtó erő. Az állásszöget meg fogjuk növelni, de ez már a kész modell beállítási fázisában fog történni.
Ezzel el is készült a jól csapágyazott, könnyen forgó, strapabíró légcsavarunk. A
motorgumi(16.) első tartókampóját még nem alakítottuk ki a
légcsavar tengely(11.)-en, ez a munkafázis a végső összeszereléskor kerül végrehajtásra.
folyt. köv.
Üdv.: SRY