Üdv. Mindenkinek!
Épüljünk-szépüljünk kicsit
MOTOR-MANÓ ügyekben.
Most a
szárny(6.) befejezése van soron. A 4/3 sz. rajzból (amit kemny papírra nyomtattunk, és abból vágtuk ki a
szárny(6.) sablonját.) vágjuk ki a két
szárnyvédő alátét(18.)-et. Ezek egyszerű kartonpapír alkatrészek. Mielőtt kivágnánk őket a majdani hajtásvonalat egy karctűvel ( kihegyezett szeg) célszerű fémvonalzó mellett bekarcolni, mert így könnyen és pontosan lehet majd meghajtani az alkatrészeket.
A hajtásvonal bekarcolása utá vágjuk ki és hajtsuk meg derékszögűre a két
szárnyvédő alátét(18.)-et.
A
szárnyvédő alátét(18.)-eket ragasszuk fel a
szárny(6.)-ra, az előzőleg, az előrajzoláskor felvitt jelzésekre.
A ragasztó megkötéséig tegyük félre a
szárny(6.)-at. Nyomtassuk ki újra a 4/3-as rajzot és vágjuk ki belőle a szárny sablonját, de most a sablont a
legnagyobb íveltség vonala mentén vágjuk el. A rajzot most elégséges normál fénymásolópapírra nyomtatni, vagy a már meglévő szárnysablont is szétvághatjuk, ha csak egy modellt építünk, és így már nincs rá szükség a továbbiakban.
Tegyük az átalakított sablont a
szárny(6.) -ra és ceruzával jelöljük fel a legnagyobb íveltség vonalát. Ugyanúgy járunk el, mint a
vízszintes vezérsík(5.) esetében, minden lépés és munkafolyamat azonos.
A csiszolásnál előfordulhat, hogy a vékony ki- és belépőélt "elcsiszoljuk" és az attól hullámos lesz. Ez egyrészt csúnya, másrészt asszimmetriát okoz, ami hátrányosan befolyásolja a repülőtulajdonságokat.
Ezt meg lehet előzni, ha a csiszolást megelőzően a munkalap (építődeszka) széléhez illesztjük az alkatrészt. Ilyenkot a munkalap (építőfa) éle megvezeti a csiszolófát, és nem tudjuk hullámosra elcsiszolni a vékoncs be-, és kilépőélt.
Az illesztést úgy végezzük, hogy a csiszolófát a munkalap oldalához szorítjuk és ehhez toljuk hozzá az alkatrészt, így biztosan a széléhez fog illeszkedni.
A
szárny(6.) így ugyanolyan kettős körszelet szelvényt kap, mint a
vízszintes vazérsík(5.)
A megfelelő szelvényűre csiszolt
szárny(6.) :
A
szárny(6.) belépőélét ugyanolyan végő cellux csíkkal látjuk el, mint a
vízszintes vezérsík(5.)-ot. (ennek felrakásának menetét fentebb már ismertettem)
A következő lépés a
szárny(6.) "V" állásának kialakítása. Ez azonos módon történk a
MANÓ siklómodell (
http://users.atw.hu/sry/mano1.htm ) szárnyánál alkalmazotakkal (
http://users.atw.hu/sry/mano2.htm). A
szárny(6.) alá egy puha alátétet teszünk (ez most egy technikai szivacs darab lesz, de lehet akár több rétegben összehajtogatutt szövet is). A
szárny(6.)-ra keresztben egy hengeres tárgyat teszünk, ami most egy PVC csődarab, de lehet dezodoros flakon is, és enyhén nyomva elkezdjük előre-hátra gurítani a hengert, mintha tésztát nyújtanánk. Így alakítjuk ki a
szárny(6.) megfelelő görbületét. A középrészt, ahol a
szárnyvédő alátét(18.)-ek vannak ne hajlítsuk így meg, arra ne görgessük rá a hengeres hajlítószerszámot!!
Ugyanezt megismételjük a másik szárnyfélen is, oly módon, hogy a
szárny(6.) szimmetria tengelyére merőlegesen szimmetrikus ívet kapjunk.
Ezzel el is készült a
MOTOR-MANÓ modellünk
szárny(6.)-a.
Már majdnem kész vagyunk az alkatrészek legyártásával, csak pár dolog hiányzik (
szárnygumizó csap(19.) ,
szárnyrögzítő gumi(17.) ,
motorgumi(16.) ,
gumitartó szem(15.) ) és teljesen összeszerelhetjük a kis modellünket.
Folyt. köv.
Üdv.: SRY