SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 aug. 02. - 17:35

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 90 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 márc. 05. - 13:06 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves Laci!

Nagyon köszönöm! Ez óriási, és ezer bocsánat, mert tényleg nem akartalk ezzel terhelni, de őszintén hálás vagyok. Képzeld, a képeid alapján kiderült, hogy van pl. egy fix dörzsáram, most nem tudom megnézni, mekkora, de eddig fogalmam sem volt, hogy mi az. Apám cuccai között találtam, és nem dobtam ki, mert nemcsak szép volt, hanem vadonatúj.

Úgyhogy lassan kezdek tanulni, persze először csak elméletben.

Üdv

KL


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 márc. 05. - 13:22 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves B Laci!

A korábban említett (akkor még halvány) sárga irígység most már citromsárga, elnézve a fényképeket a műhelyedből... :shock:

Részemről külön köszönöm ezeket a képeket, a magamfajta "láttammáresztergapadot" típusú embereknek rengeteget segítenek ezek, százszor többet mint egy száraz leírás! Nagyon jónak tartom, hogy nem csak az "alkotást" mutatod meg, hanem a "hogyant" is, ami akkor is hasznos ha sokunknak sosem lesz lehetősége mindezt követni.

No, de vissza a bőbeszédűségre... Vegyük csak sry Walrus projectjét! Milyen pofonegyszerű kis hajócskának látszik, de még a szerintem tökéletes gyártási dokumentáció mellett is mennyit el lehet vele babrálni, és főleg mennyit lehet róla mesélni! Szóval - azt hiszem mindannyiunk nevében mondhatom - nagyon várjuk a minél bővebb folytatást! Szeretnénk mihamarabb veled együtt örülni, amikor vizreszáll a Strongbow és kacér gőzfelhőket eregetve ide-oda lapátkerekel... :D

Üdvözlettel / Feri


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 márc. 06. - 8:03 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Motor váz- vezérlő furatokkal
Kép

Munka henger:

Kép

Alsó felső fedél
Kép


Dugattyú
Kép


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára user_168 2009 dec. 29. - 15:11-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 márc. 06. - 8:41 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
A motorvazon a ket hosszu 2-es furattal nem volt gond? Egyszeruen megfurtad, vagy van valami trukkje, hogy ne menjen el valamerre?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 márc. 06. - 10:02 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
T. Gyula!

Lépései a nyilak helyén gondolatjel lesz.
-2/0,9 mm-es (0,9mm a fúró hegy) csúcsfészek fúróval megfúrom-1-s fúróval átfúrom-1,5-ös fúróval felfúrom-1,9-s fúróval felfúrom-2 mm-es dörzsárral készre simítom
A folyamat kezdéséről kép is van fent amikor a munkadarab a körasztalon eszterga tokmányba be van fogva, és éppen fúrás elötti álapotban van a szerszám.

Kitérő kommentár nélkül:
http://images.google.hu/imgres?imgurl=h ... u%26sa%3DN


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 márc. 10. - 7:31 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Lendítőkerék:
A külső átmérő 27 mm a további méretek csökkenve: 19 mm, 8 mm, 4mm (az utolsó tengelyfüggő)
A hossza 10mm a 27 mm átmérőjű rész, csappal együtt 15 mm.
A tengely furat menete:

Kép
Kép
Kép
Kép
Kép

Üregelés:
Az üregelt rész 5 mm mély.
Kép
A tengelyen való rögzítést M3 csavarral oldottam meg.
Kép

A könnyítés körasztalon történt, csak az üregelt rész lett. A módja 60 –ént 5-ös furatokat készítettem.:
Kép
Kép


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára user_168 2009 dec. 29. - 15:20-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 márc. 10. - 13:27 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Főtengely.
Ez a motor legnehezebben elkészíthető része, mivel nagyon sok darabból kell, 1 db, egy tengelyen futó sonkasort készíteni.
A tengely készítését több technológiai ötlet összekovácsolásával készítettem el, ezáltal minimálisra csökkentve az excentrikusságot. Még mielőtt kérdezitek, NINCS róla terv! Csak úgy jött és csináltam.

Először is elkészítettem a 6 db tárcsát melyek 25 mm átmérőjűek és 5 mm szélesek voltak.
Kép

Ezt követően körasztalon egyenként elkészítettem rajta
1 gyengítő furatot 2mm
2 tengely furatot 4mm
3 csap furatot 3 mm

Azért készült a marógépen, mert így egy fogással egy vonalon egymással párhuzamosan készíthetőek a furatok, EZ NAGYON FONTOS!!!!!

A furatok előfúrása CSÚCSFÉSZEK FÚRÓVAL TÖRTÉNIK. A fúrási folyamatot már korábban leírtam és ezért későbbiekben nem kívánom ismételni.

Kép
Kép

Miután késszen voltak a furatok, összefogtam a 6 db tárcsát és a sonkaformát kimartam.

Kép
Kép

Az élére állított tárcsát a 3 db furat mentén 1 mm vastag fémvágó tárcsával végigvágtam, majd a 3-4 furat között M2 menetet készítettem a lapban az alsó félben, a felsőben 2,2mm D átmérőjű furatot. Ennek a funkciója a sonka rögzítése a tengelyen.
Kép
Kép
Kép

Miután így elkészültek a sonkák az esztergapadban 4mm es tengelyt tettem mellyen a sonkákat egyenként feltettem és mind palást mind a kerületi oldalt felszabályoztam, így 4 mm vastag és 24 mm átmérőjű lett.
Kép
Kép

Az így immár késznek mondott sonkákat megrögzítjük a tengelyen és elfordulás ellen 1,5 mm es rugós csapokkal megrögzítjük. Nem írom le a folyamatát a képek magukért, beszélnek.
Kép
Kép
Kép


A tömszelence csavarok 5-ös hatszög anyagból készülnek. 5 mm hosszúak. 2,00 ás átmenő furattal vannak ellátva. A palást oldalon 3,6 mm hosszú M4-es menet készül.
Kép

A két dugattyú házat két oldalon rugó szorítja a szelep testhez. Fontos, hogy a két rugó azonos legyen, mert a motorházakat ferdére húzza a palásthoz képest és meg fognak feszülni!
Kép
Kép

A kész motor. ÉS FOROG befőttes gumival való próba üzemnél 0,4 bárnál már elindult, rugófeszítésnél 0,6-0,8 bárnál indult el. Ment, mint a raketta, 2 bárnál már lefogni se lehetett a tengelyt!!!

Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép

Kép

ÍMMÁRON a motor elkészült (mind a kettő)
Az, hogy ezután minek álok neki? Kazán, irányváltó, olajzó, olajleválasztó, égő, gáztartály…….
Zárszó: a motorhoz megfelelő gépparkkal (nem CNC) a két motor 30 munkaóra alatt készül el (3 hétvége), megfelelő tapasztalattal.
A legelső motrom kb. 1 hét alatt készült el (50-55 óra) plusz két hét edzés mire életet vertem bele. A mostani félkész állapotban is forgott.  ;D ;D :lol: :lol: :lol:


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára user_168 2009 dec. 29. - 15:40-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 márc. 12. - 7:51 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Ami kimaradt: A motor főtengely hajtókarok egymáshoz képes 120 fokkal el vannak tolva.


Kazán:
Eljött az az idő, amikor terv nélkül, kísérleti alapon kezdünk gyártani.
Az alapanyag vörösréz.
A kialakítás kétlángcsöves + elpárologtató csöves kazán.
A lángcső átmérője 28x1 ebből két db készül. A hossza még változó.
A gyűjtő csonk 1-1 db 28-as kb réz könyök nadrágidomként összeszabva.
A gyűjtő csonkot 1 db 35-ös réz karmantyúval hegesztettem össze. Ebbe fog menni majd a füstgázcső (35-ösrézcső) A hátrány, hogy a valós tervtől –léptéktől el kell térnem-.
A nadrágidomot azért hegesztettem és nem forrasztottam ipari ezüsttel mivel tompa kötés kellet létrehoznom és 5-8 báros nyomásnál fenn ál a repedés lehetősége.
Miután elkészült a nadrágidom egy próbafűtést csináltam (izzítási próba) 20 másodperc alatt ilyenné vált a cső.
Első ránézésre a két égő működése alatt egyik se oltotta ki a másikat, igaz szélpróbát nem tartottam.
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép

Miután idáig eljutottam vakartam a fejemet, hogy fog elférni a hajóba a jövendőbeli kazán?!
Bízom benne hétvégére kiforrja magát.


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára user_168 2009 dec. 29. - 15:47-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 márc. 17. - 13:45 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kazán:
Első re amint fentebb lehetett látni elkészült a lángcső. Csak a kész kazánnál derült ki, hogy keményforrasztási hibák voltak a lángcsövön. Ezért mielöt beépül a kazán testbe a lángcső, mindenképpen tartsunk nyomáspróbát (8bár).
A kazán formája nem a tradíciónak megfelelő kör szelvényű kazántest , hanem tégla szelvényű lett. Ennek a hátránya, hogy nyomáspróbát követően kis gömböc lett belőle. Tanulság a felső és alsó kazán palástot ne feledjük összekötni 4 mm-es rézpálcát mely végén legalább 12 mm átmérőjű tárcsa, van palástszakadás elkerülése végett.

A dómfedél 22 rézcső dugóból készül.
A menetes csatlakozó hollandi vég M6 x0,75 menettel van ellátva.

Vízszint néző:

Anyaga sárgaréz.
Az üvegcső 8 mm átmérőjű a falvastagsága 3 mm. A hossza 8-9 cm.
A részei.
Alső csonk:
Zsák furattal ellátott. 5 mm hosszan 8,5mm átmérő tovább fúrva még 6mm átmérővel 5 mm hosszan. Itt abba hagyom inkább lerajzolom, hosszú leírni.
Egy a lényege : minden méret változó üvegcső átmérőtől függ!!
Kép

Kép

Kép

Némi domborkovácsolűással készített fenék lemez:
Kép

Kép

Kép

Palást összeforrasztva ipari ezüstel:
Kép

Kép


A lángcső :
Kép

Kép

Elpárologtató csövek:
Kép

Vízszint cső:
Kép

Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

Beforrasztva összeszerelve.
Kép
Felhívnám a figyelmet arra a lényeges dologra, hogy a forrasztott kötések lehetőleg ipari ezüstből készüljenek (keményforrasztás), mivel a forrasztó ón 220 fokon olvad , a gőz viszont 120-180 fok, s ha elfogy pillanatok alatt olvat kazánunk lesz.
Felhívnám a figyelmet arra a lényeges dologra, hogy a forrasztott kötések lehetőleg ipari ezüstből készüljenek (keményforrasztás), mivel a forrasztó ón 220 fokon olvad , a gőz viszont 120-180 fok, s ha elfogy pillanatok alatt olvat kazánunk lesz.


A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára user_168 2010 márc. 06. - 9:06-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 márc. 18. - 15:36 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Némi helyreigazítás:
1, A vízcső falvastagsága 2 mm tehát a belső átmérő 4 mm.
-a szüséges tömítéseket teflon rúdból esztergáltam.-

2, Ahol a lángcső gyüjtővezetéke öszekötése történt ott nem hegesztés, hanem sárgarézzel történő keményforrasztás volt. Bár ez már nagyon közel jár a hegesztéshez hőfok tekintetében, de hát itt is csak adhéziós kötés jön létre.

A mai nap sikerült rozsdamentes acélgolyót venni mely a biztonsági szelepbe kerül.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 márc. 19. - 10:08 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Vízszintnéző cső rajza:
Kép


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára user_168 2010 szept. 10. - 14:37-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 márc. 21. - 8:34 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Elkészült a rugó terhelésű biztonsági szelep. Anyaga sárgaréz, a rugó rugóacél réz bevonattal, a golyó rozsdamentes csapágygolyó 4 mm átmérőlyű. A kalibrálása 4 báron n nyit, 4,2 báron már süvít, 3,7-8 báron zár le.
Kép

Kép

A helyére rakva:
Kép

KépGőzdóm:
22 rézcső kupak.
Ebből van kikötve a két motor két vezetékcsonkja, a teteje a kazántöltő nyílás, a biztonsági szelep meg jól látható helyen van.
Ami még hiányzik a kazánról:
Nyomásmérő, gőz-gáznyomásszabályozó csonk, és a tápvíz csonkok.


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára user_168 2010 szept. 10. - 14:45-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 márc. 25. - 8:43 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Video a motorról:

http://videa.hu/main.php?page=play&v=D4vdVkFSYuTjszOQ

Érdemes meghalgatni a zakatolása végett.
A háttér zenét kérném figyelmen kívül hagyni a rádiót nem kapcsoltam ki a felévétel időtartama alatt.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 márc. 25. - 10:40 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Az elkészült irányváltó:
Korábban a rugószorítású két félhold horonymart verziót készítettem, most a zárt házas kialakítást készítettem el.
Ez a verzió zárási funkció tekintetében nem tud olyan tökéletes lenni, mivel az illesztés fémes voltának köszönhetően a 0-s ház ill. tengely méret hatására a szervo nem, tudná elforgatni a záró szerkezetet.
A tervhez képest az elkészült darab folyamatos méretváltoztatáson ment keresztül, mely a képeken is jól látható lesz.
Ezek:
Az összekötő csavar M 2-es, melyek 6 mm-es rádiuszon helyezkednek el.
A külső átmérő első esetben a megadott 24 mm helyett 19mm a második darabnál már csak 16 mm.
A szelep felsőrész külső átmérője mely korábban 10 mm volt, 8 mm-re módosult.
A csatlakozók a kis furat 2,5 mm helyett 2 mm az M 6x0,75 helyett M4 es lett. Ezen módosítások hatására vált kissebbé az irányváltó.
A két motor is felkerült a mechanikai vázt adó 3 mm vastag alu lapra. A motorra rákerült a hajtó fogaskerék is. Nem bírtunk magunkkal és ezen állapotban is végre hajtottam egy, 1 báros üzemi nyomás melletti bejáratós motor próbát, -a hang isteni úgy zakatol, mint egy gőzmozdony- melyről videó is készült.
Kép

Kép

Elemeire szedve:
Kép

Kép

Összerakva
Kép

Kép
Kép
Technikai hiányosságok amelyek még nem készültek el:
Olajzó és az olajleválasztó –Ezek a gőzoldali hiányzó alkatrészek.

Amit viszont látok, nem lesz szükségem nukleáris hőerőműre- gázégőre-, melyet a korábbi hajóimnál használtam, mivel 1:6 áttételnél 1 báros nyomás mellet már tökéletes a lapátkerék fordulatszám. 2 bárnál már szétszáguldja magát. A fordulatszámot érezni hallani lehet a feltett videó hanganyagából.

Kép

Itt már látható, hogy időközben elkészültek a fogaskerék ill. a bordás fogaskerék perselyezések. A két motor is a helyére került. a rögzítő csavarok, melyek szintén házi gyártmány -vasárnap nem volt nyitva a kötőelembolt- M 3x 7 mm-essek a csavarfej 6x 2 mm

Kép

A feltett terv az irányváltóról, nem az én szellemi termékem!!!
Kép


ui: a feltett videóval bízom bene némi kiváncsíságot ki tudtam elégíteni! :lol: :lol:


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára user_168 2010 szept. 10. - 15:09-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 ápr. 02. - 6:21 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Gőzolajzó:

Anyaga sr.
2 db készül mindkét motornak 1-1 db

A fedél:
Átmérő 14 mm
a menet: M 10x1
a vastagsága7 mm
a 6szög 12-es
a menet hossz 4 mm

A tégely:
Külső átmérő 14 mm

A tetejében M 10x1 menet a hossza 4 mm
A belső rész teljes furat hossz 25 mm, melyből 4 mm M10x1 menet, 21 mm 12 mm átmérőjü furat melyet zsákfurat esztergakéssel készült.

A gőzvezeték átmérő 3 mm a belső furat 2
Az átmenő furat 1 mm, ez a képen a felülnézeti foton látható.
A rajz is jönni fog.
Kép
Kép


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára user_168 2010 szept. 10. - 15:17-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 90 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség