SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 jún. 17. - 21:23

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 549 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 37  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jún. 03. - 7:15 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
A kis gőzmozdonyom "restaurálása" közben találtam valami érdekeset, ami nekem új volt, de hátha másnak is az.
Mivel a masina egy meglehetősen kicsi, 0-ás nyomtávú lokomitív, ezért (no meg az egyszerű gyárthatóság miatt) a konstruktőr oszcillációs hengereket tervezett rá. Nagyon okos szakértőként rögtön megállapítottam, hogy "hát bizony bizony, a kenésről megfeledkeztek".
Aztán nem győztem pironkodni :oops: amikor rájöttem, hogy van ott kenés, és nem is rossz.
A megoldás pofonegyszerű. A hajtókarokra, közvetlenül a dugattyúk tövénél 5-6 mm hosszan feltekertek valami filc/kóc szerű anyagot. Még a cérna maradványait is megtaláltam, amivel átkötötték. Igy gyakorlatilag ezzel az anyaggal meghosszabbították a hengert. Felfűtés előtt nincs más dolgunk, mint ezt a párnácskát átitatni gőzolajjal és máris meg van oldva a henger kenése.

(Bevallom, először kicsit hülyén nézegettem a kis filchengereket, mert nem értettem a szerepüket. Tömítés? De az nem kell ide... Akkor mi? Aztán váratlanul beugrott... :D )
Szóval ha valaki nem akar gőzolajzót csinálni a kis oszcillációs gépéhez, akkor ez a filchengerecske jó pótmegoldás lehet.
Üdv / Feri

Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jún. 03. - 16:07 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Szervusz Feri :D

A jó pap is .... :D
Köszönöm a rajzokat, szerintem mindegyik megjött, bár említettél valami Kis hegyi vasutak címűt is. Az igazán érdekelne, hiszen terepasztal építésben vagyok egy ideje.
A gőzhajóddal kapcsolatban lenne egy olyan kérdésem, hogy van e rajzod, esetleg fényképed róla, mert amit írtál, abból nem igazán vagyok képben.
Én most épp kazántervezek, mert a lapátkerekesem méretei megengednek egy kétterű, vízcsöves kazánt. 140x200 mm alapterületem van rá, a magassága pedig elérheti a 100 mm-t.
Egyelőre csak kisérlet képpen, de megpróbálom faszénnel fűteni. Ha pedig beválik, :D akkor úgy építem be a GÖDÉNY-be.

Üdv és jó vonatozást. :D
Manópapa


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jún. 04. - 8:04 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Kedves Feri :D

Megnéztem a "dampfpinasse" oldalakat, és sok sok csodát láttam. :oops:
Az a gond velük csak, hogy nagyon felkészűlt modellezőnek kell lennie annak, aki bele vág, hiszen mind nyitott szerkezet, ergo, a hajótest belső oldala is látvány. Nem lehet csak úgy összelapátolni, mondván, úszik ez így is. :D
A másik, hogy gépészetileg is nagyon oda kell figyelni a látványra, hiszen ez a LELKE!.
Nem ok nélkül kezdtem el a Kazánok mint modellértékű műtárgyak topikot, csak hát idő hiányában elakadtam vele.
B.Laci gőzgépe, amit a Strongbow-ba épített, tökéletes lenne hozzá.
Gondolom, ha elkérjük rajzait, elküldi nekünk. :D

Üdv Manópapa


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jún. 04. - 8:44 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Hát igen, ezekben pontosan az a szép, hogy látszik a GÉP! és nem fantáziátlan villanymotor, hanem egy pöfögő, szuszogó... :lol:
Ez viszont azzal jár, hogy a palánkozásnak belülről is szépnek illene lennie, főleg ha kívül-belül nyers fafelületet szeretnék látni - szóval nem lenne jó két kiló gittet felkenni rá. Azt hiszem ettől a részétől félek igazán, bár dolgoztam fával már amatőr szinten elég sokat, még hajóács mellett is előfordultam. (csak nem ilyen pici volt a hajó....).
Nézd meg gőzgépész barátunk hajóit - valami hasonló lenne az elérendő cél!

A "Kis hegyivasutak"... izé... a szkennelési project kissé csúszik :oops: , de nem felejtettem el! Van benne fogaskerekű vasút is. Sajnos egyik rajzmelléklete hiányzik, de attól még használható.
De ha már vonat, akkor egy találós kérdés: Milyen mozdony részlete van az alábbi képen? Ahogy az oldalán látható villám mutatja, ez bizony nem gőz... :D

Kép

(ez lesz az egyik következő tatarozási projectem :lol: )


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jún. 04. - 9:04 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Szép darab :D
Csak nem diesel? Ha lenne oldalt (sonka) lendítő kerék, akkor biztos lennék benne. A hajtó rudazatból ítélve, mint ha láttam volna valahol hasonlót, fogaskerekűben.
Minden esetre, jó kis vállalkozásba kezdtél.
Sajátjaid? Mert akkor legkisebb fiammal nem szabad találkoznod. :D
Ő vonatbolond. :D
Visszatérve hajóhoz.
Én azt javaslom, próbálj meg egy mentőcsónakot megépíteni, mert annál is látszik a palánkolás belűlről.
Van egészen jó, használható rajzom hozzá. 160 mm kb.
Otthonról elküldöm email. :D
Nagyon jó gyakorlásként.
A Gödény projekt most nálam is félbe maradt, mert nagyobbik fiamnak júli 13-án névnapja lesz, és ígértem neki egy halászhajót.
Most épp azt csinálom. No meg mint írtam, kazántervezek.
Üdv Szilveszter (Manópapa)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: hajóépítés fából.
HozzászólásElküldve: 2008 jún. 04. - 16:55 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Tisztelt ZF. és Manópapa...
Örömmel olvasom hozzászólásaitokat, amiből kiderül, hogy komojan gondolkoztok hajóépítésről. Az pedig külön tíszteletreméltó, hogy fából és palánkolással kívánjátok megépíteni a hajó testet.Én is szeretnék látni egy olyan példányt aminek a külső oldala is natur szépen kidolgozott fa. Elsődleges problémám ennél a megoldásnál a víz beszivárgásának megakadályozása a lécek között. Másik, hogy hol lehet kapni olyan egyenlő méretű csiszolt keményfa lécet, ami jól megmunkálható, könnyen hajlítható és önmagában is szép.(erezet elrendezése, elszineződés,vágásközben keletkező égés nyomok stb.) Én sajnos nemtudtam ilyenhez hozzájutni, de a famunka számomra még mindig rejtelmes területe a hajó építésnek.Én magam fémmunkás vagyok, ezért a fát csak csodálni és nem tökéletesen megmunkálni tudom.
Tapasztalatom alapján mindenkit óva intek, hogy 100-110 cm.-nél nagyobb öblös hajót építsen.A legutóbb elkészült Tiszavirág nevü hajómat a stabil úszóképesség eléréséhez 8,5 kg ólommal kellet terhelni és így 30 kg összsúlyu lett. Ezt a hajót egy ember nem tudja biztonságosan akárhol vízre tenni! Hát így jártam, mert nem gondolkoztam reálisan előre. Egyébbként a hajó nagyon szépen fekszi a vizet, és számomra szép is. A kazánról: még ez a nagy kazán se tud állandó 2.5-3 bar nyomású gőzt biztositani. Lassan esik a nyomás, mert az égő (kerámia) nem elég nagy teljesítményü,úgy-hogy van mit javítani.DE ebben ez a szép és jó.
További sikeres hajóépítést kiván:Gőzgépész.
U.I:Tisztelt ZF. sajnálom, hogy május 10-én nem találkozhattunk a versenyen. Szeretem megismerni a levelező társaimat,de-remélem:ami késik az nem mullik!
Üdvözlettel: Gőzgépész.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jún. 04. - 17:31 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Kedves Gőzgépész :D

Megpróbálok utána járni keményfa lécnek, bár én borovi fenyőt használok hozzá. Nagyon szépen hajlítható, és ha oda figyel az ember a lécek sorrendjére, felváltva rak jobb és bal oldalú lécet, akkor egy sárgás,(fenyő színű) és egy enyhén pirosas léc lesz a végeredmény a gyantatartalom miatt.
Nagyon szép a látványa.
Ha a honlapomon megnézed a mozdony készülő kerekét, ott is látni ezt. A hat szegmensből, páros és páratlan, össze van forgatva.
Igaz, a festés után ez már nem látszik, de a hajó test az más. Azt nem festeném még véletlenül sem.
Javaslom tehát mindenkinek a borovifenyőt. :D

Kazán ügyileg épp ez a gondom nekem is.
Az eredetileg tervezett GÉP, 11 ccm lett volna, már mint a két henger, amihez már valóban méretes és nagy hatásfokú kazán kellene.
Ezért inkább 4-5 ccm-ben gondolkozom. :D

A hajótest méretét én nem a vízkiszorítás miatt szoktam figyelembe venni, hanem a szállíthatósága miatt.
A 80, 85 cm-nél hosszabb szállítása tömegközlekedve, háááát ... elég kínos. A GÖDÉNY-t is azért méreteztem csak 60 cm hosszúra. A szélessége még így is 31 a lapátkerék ház miatt.
Jelenleg három elképzelésem van kazánilag.
Az egyik, SRY kazánrajzának módosítása, a másik kettő vízcsöves.
Ha kész lesznek a rajzai, elküldöm privátilag véleményezésre. :D

Üdvözlettel Szilveszter (Manópapa)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jún. 05. - 7:35 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves Gőzgépész és Manópapa!

Határozottan azokról a témákról beszélgettek, amin én is agyalok (a baj az, hogy csak elméletben, gyakorlat híján :oops: ). Azért belekotyognék... :lol:
Valahol már említettem a Lapp-fa kft-t, akik a honlapjuk szerint laponként is árulnak svartnit (2mm vastag funér) cseresznye, dió, többféle fenyő, tölgy és mahagóni (MAHAGÓNI! :lol: ) alapanyagból. Sajnos árak nincsenek feltüntetve... A link: http://www.lapp-fa.hu/index.php?page=butorlapok&aid=50

A méret: nekem is úgy tűnik, hogy a max. egy méteres hajótest az, ami még kezelhető. Korábbi félelmemet, miszerint a hajó tengeralattjáróvá válik a kazán meg a gép súlya alatt, remekül cáfolja a Tiszavirágba bepakolt 8.5 kg ólom, de a Springerem is: az első kádban úsztatásnál a család hölgytagjainak majd teljes kozmetikai eszköztárát bele kellett raknom, hogy a merülés közelítse a vízvonalat... :lol:

Kazán: ebbe nem szólok bele, mert kollegáim is állandóan azon röhögnek, hogy unalmas értekezletek közepette állandóan hengeres izéket rajzolgatok, és próbálkozom hogy hogyan lehetne a fűtőfelületet növelni...

Üdv / Feri

U.I. - 1: Kedves Gőzgépész, én is nagyon sajnálom a találkozó elmaradását, sajnos a főnökeim átszervezték azt a városligeti hétvégét... :cry:
U.I. - 2: Manópapa, nem diesel! Bár becsszóra van "sonkája" is, csak nem látszik, mert a burkolat mögött van. Akkor meg maradt a... villany! Méghozzá egy igazi magyar darab. Új tipp???


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jún. 05. - 7:56 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdv Feri :D

Csak nem KANDÓ?
Mert akkor szégyelnem kell magamat :oops:

Fa ügyben, a mahagónit felejtse el mindenki.
Igaz hogy nagyon szép, de egy fonógyárnak is becsületére válna az a tekeredés, amit az művel, pedig száraz. Ugyan ez vonatkozik az okume-ra is.
Nem beszélve arról, hogy hihetetlen módon szálkásodik mindkettő, és ami a nagyobbik baj, hogy ha bele kerül a bőrbe, (szálkaként) gyakorolhat vele a sebész is, mire kioperálja.
Én egyszer, még TV-s koromban, majdnen belehaltam egy 5 mm-esbe.
42 fok láz, tetanusz több adag, és három hét mulva dobódott ki a bőrömből, de addig ...

Kazán ügyileg, eldöntöttem, hogy megcsinálom mindhárom variációt, és utána tesztelek. Nyomás, ürtartalom, felfűtési idő, illetve terhelhetőség.
Amelyik a jobb, az lesz a nyerő.
A másik kettőnek is lesz helye.
Egy az iskolának, egy pedig öcsémnek kellene asztali modellként.

Üdv Manópapa


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jún. 05. - 9:11 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Mahagóni ezennel ejtve! :cry:
Én amúgy szívem szerint maradnék a fenyőnél, mert relatíve könnyű (súlyra is meg megmunkálás szempontjából is). A fedélzet már esetleg lehetne tölgy... hmm...

Kedves Manópapa, szégyelld magad! :D Mert bizony ez egy Kandó mozdony, valódi rudazatos hajtással. Bár az is igaz, hogy az egyetlen árulkodó dolog a képen az úgynevezett Kandó-háromszög volt, alkalmasint majd küldök "totálban" készül képet is. Ez egy kb. 40 cm hosszú jószág és nekem nagyon becses, mert édesapám csinálta még a negyvenes évek második felében. Teljesen automatizált volt, indításkor nem csak úgy nekilódult, hanem szépen, lassan... aztán megfordult és visszajött (a nyomtáv miatt - kb. 6 cm - hogy úgy mondjam helyigényes volt). A belseje tele van mindenféle csodával: normál és hőrelék, telefonizzók, stb... Ez volt akkor, a tranzisztoron és a mozdonyon gyakorlatilag egyidőben dolgoztok az amerikaiak és Apu, csöveket meg kissé bonyolult lett volna belepakolni. Sajnos a motor állórésze egyszerűen széporladt az idők során, valami ferrit-szerű anyagből készült. Ezt mindenképpen pótolnom kell valamilyen motorral. Aztán majd kiderül, hogy mi van a többi résszel. Ja, meg síneket kellene csinálnom valahogy, mert azok bizony elvesztek. :cry:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jún. 05. - 18:19 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdv Feri :D

Találtam egy szépséget. 1894-es évjáratú torpedóvető naszád.
Ha jól számoltam, 789mm hosszú és 120 mm széles.
Magassága kémény csúcsnál 215 mm. Ha gondolod, holnap beszkennelem és elküldöm.
Annyira csúf, hogy az már szép!!! :D

Üdv Manópapa


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jún. 06. - 8:32 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
A hajo epitesere lehetne egy javaslatom? Itt sokkal inkabb otthon vagyok mint a gozgep kesziteseben (azt csak szeretnem, de max a Sry felehez van gepparkom).
Szoval, ha olyan hajotest kene ami fabol van, es kivul belul latszik a fa azt nem is olyan nehez kesziteni. En ugy csinalom, hogy a bordakhoz nem ragasztom a leceket, csak egymashoz,igy a kesz hej leveheto az epitobordakrol es belul is simara csiszolhato. Viz ellen kap epoxit es egy vekonyreteg (50 gramos) uvegszovetet kivul belul, ez olyan vekony, hogy nem is latszik. Aztan szukseg szerint utolag lehet beepiteni a lathato bordakat. Ragasztani enyhen habosodo poliuretan ragasztot hasznalok, ez kitolti a kis illesztesi hezagokat, szine sargas bara, tehet nem feltuno. http://rcboatbuilding.fotopic.net/c833706.html


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jún. 06. - 9:07 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Kedves Gyula

Az, amit írsz, teljes mértékben igaz, és adott körülmények között, helytálló is. Ennek ellenére, valószínűsíthetem, hogy félre értettél minket.
Pontosítok.
Van néhány olyan hajó típus, aminek az elkészítéséhez, nélkülözhetetlen, a történelmi hajók modellezése tapasztalat.
Feri barátunk gőzbárkája, vagy az én Vital Spark-om is ilyen.
Meg lehetne csinálni eleve hungarocell tömbből kifaragva és üvegszál technológiával, de amiről mi beszélünk, az nem más, mint hogy egy FA hajó, legyen FA hajó. Ebben az a szép, hogy minden részlete látszik a fa testnek.
A Gőzbárka belseje is látszik. Nézd meg a La Mouette bárkát. Gépészetileg még nagyobb kihívás, hiszen a kazán, önmagában is modell értékű műtárgy.
A GÉP-ről nem is beszélve.

Ilyen követelményeknek megfelelő hajótestet építeni, nagy kihívás, és még több idő.
Itt nem lehet a gerincet és a bordákat egyszerűen kivágni 8 - 10 mm-es rétegelt lemezből, mindent külön külön kell fából megépíteni.
Ehhez szeretnék segítséget nyújtani Feri-nek. :D
Ha már eldöntötte, hogy melyik hajó is lesz, akkor megrajzolom neki a bordákat külön külön, hogy kell darabokból, fából összeépíteni.
A gerincnél én is csalni szoktam, mert ott csak az orr és a tat készül építve, mert utólag 0,3 mm-es sárgaréz lemezzel szoktam az élét behúzni, ergo, nem látszik hogy egy db hosszú szál a gerinc.
A külső borítás pedig egészen egyszerűen, üvegszálas harisnya, lakkal felkasírozva.
Párom néha morog is, bár ha ki akar tolni velem, akkor feketét és mintásat vesz. :D

Üdv Manópapa


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jún. 07. - 7:06 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Manópapa harisnya hasznosításáról jut eszembe modellező korom kezdete, amikor még ötödik osztályos voltam és önjáró vitorlás hajókat készítettünk a klubban. Ekkortályt kötelező volt a palánkolás után vékony lepedő vásznat nitró lakkal felfeszíteni a hajótestre. Kiderült, hogy a naylon harisnya jobb, könnyebb, praktikusabb. Édesanyám ilyet viszont nem hordott, a korom béli osztálytárs lányok is csak színes kötött kivitelt. Mit lehetett tenni? Ki kellett figyelni felsőbb osztályos fejlettebb lányokat -lehetőleg jó hosszú lábúakat, hiszen egy DM hajó közel 130 cm hosszú volt- és megkérni őket, hogy ha leamortizálódik a harisnya nadrágjuk, akkor adják nekem. Hát mit mondjak, volt aki elég bután nézett. Pillanatok alatt elterjedt, hogy valami perverzitásom van, hogy a nagy lányok harisnyanadrágjait kunyerálom el. Ezt kivédendő mondtam, hogy nekem csal a láb rész kell, a nadrág és lábfej részt nyugodtan vágják le. A ferde hajlamomról szóló pletykák így is rajtam maradtak. Később az osztálytárs lányok is rohamos fejlődésnek indultak és folyamatosan elláttak selejtes harisnya nadrággal, mivel ők már tudtak a modellező alapanyag felhasználásról. Némi kis verseny is kialakult, hogy kitől kapok harisnyanadrágot. Aztán amikor évek múlva saját harisnya forrásom is lett - a követelményeknek megfelelő méretű selejtes harisnyát "termelő" feleség- az önjáró vitorlás hajó kiment a divatból, a klub pedig repülőre váltott. Ma is ha egy nőn felszaladt selejtezés közeli harisnya nadrágot látok, mindig eszembe jutnak ezek az idők.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jún. 07. - 7:35 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Egy másik topicban már volt szó a "kölümleges", hulladékból mentett
alapanyagokról, eszközökről. Tényleg össze kéne szedni ezeket a
tippeket, mert ez a harisnyás bevonás is nagyszerű. A feszített nylon
harisnya tényleg nagyon jól követi a formát (ha a formás női lábakra
olyan szépen, ránc nélkül feszül, a hajótesten sem lehet másként),
ráadásul egy igen erős anyag.

Szóval aki hajótestet vona be, gondolkodjon el a Gyr Kolléga közlésén,
hátha jó az a harisnya+nitrolakk verzió is a drága műgyanta+üvegszövet
helyett.

De ha már a lányoknál tartunk: A zárttéri modellezők tudnának mesélni
sokat a hosszű hajú lányoktól elkunyerált hajszálakról, amik aztán a
modelleken hasznosultak mint feszítőhuzal.

üdv.:SRY


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára sry 2008 jún. 07. - 18:54-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 549 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 37  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség