Manópapa írta:
............. no meg mentöövet...............
Biztos

Mármint, hogy mentőövet akarsz gyártani?
Ez most itt nem kifejezetten Manópapának szól, hanem mindenkinek, aki
hajómodellt épít és szerel fel kiegészítőkkel

(csak most éppen
Manópapa esett csapdába, és adott alkalmat , hogy felhozzam ezt a
témát).
A hajózás szakkifejezés készlete igen szerteágazó és szerintem a
gyakorló tengerészek sincsenek tisztában mindennel. Viszont az biztos,
hogy évszázadok alatt kialakult egy olyan szakmai nyelv ami
elengedhetetlen a hajók üzemeltetéséhez. Mindennek van egyértelmű
neve, és minden egyértelműen azonosítható. Ez akkor kezd igazán
félelmetessé válni, amikor megnézünk pl. egy teljes vitorlázatú 4 árbocos
klippert, amin van kb. 1000 kötél, és minden kötélnek, minden kötél
bekötési és végpontjának van saját neve. Így van ez a felszerelési
tárgyakkal is.
A mentőöv így néz ki:

Ez egy úszóképes anyagból készült öv, amit pánttal, vagy kötéllel
lehet a derékra kötni. Ma már csak vizimentők használják, és a vízből
mentés eszköze. A vizimentő munkáját segíti, miután rácsatolta a
bajba jutottra, egyrészt azt a felszínen tartja, másrészt bele tud
kapaszkodni a vizimentő az övbe, így tudja vontatni, illetve hajóba
emelni a szerencsétlen embert.
A mentőgyűrűt előszeretettel illetik "mentőöv" névvel, de mint látható
két teljesen különböző dologról van szó. A mentőgyűrűt szinte mindenki
ismeri, hiszen ma már a hajók elengedhetetlen tartozéka, és egyfajta
szinbólumává vált a hajózásnak (mint a vasmacska, meg a 6-os osztású
fa hajókormány). Pedig nem valami régen tartozéka a hajóknak. Az 1800-as
éveg legvégén és az 1900-as évek elején jelent meg a hajók fedélzetén
a mentőgyűrű. És akkor is időben elhúzva, a különböző nemzeteknél
más-más időszakban.
A KISFALUDY gőzösön, vagy a FRANZ I gőzhajón hiába is keresnénk,
nem fogunk mentőgyűrűt találni. Viszont a BAROSS GÁBOR gőzhajón
már ott díszeleg a híd két oldalán. Nagyjából elmondható, hogy a
mentőgyűrű az 1890-1910 között terjed el a hajózásban, tehát éppen
csak kicsivel régebbi szerelvény 100 évesnél. A hajózás történetében
pedig 100 év nem egy hosszú idő, ennél öregebb hajók léteznek mint a
mai napig.
üdv.:SRY