Leauge of Legends

A League of Legends egy valós idejű stratégiai játék, illetve online többjátékos csatamező, ami a Defense of the Ancients(röviden DotA ) nevu, Warcraft III: The Frozen Trone címu játékhoz tartozó módján alapszik. A játék fejlesztoje, és egyben kiadója a Riot Games. Kínaterületén a Tencent Holdings látja el a kiadói teendoket.

A játék bejelentésére 2008 október 7-énkerült sor, 2009 április 10-én pedig a zárt bétateszt vette kezdetét ami 2009. október 22-én ért véget, ugyanis ezután a tesztelés lehetosége mindenki számára elérhetové vált. A játék végül 2009. október 27-én jelent meg.

Játékmenet

Általános

A játékos regisztráció után az úgy nevezett Idézo szerepébe bújik, aki egy mágikus kapcsolattal egy host tud irányítani. A négy különbözo pályán két egyenlo, 3 illetve 5 fos csapatokra oszlanak, mindenki egy általa választott host irányítva. A csapatok a térkép két átellenes pontján kezdenek egy Érkezo Medence ( Spawn Pool ) nevu helyen, a Nexus (foközpont) mellett. Az ellenfél Nexusának elpusztításával lehet megnyerni a játékot, vagy ha az ellenfél feladja.

A hosök a játék során folyamatosan tapasztalatot és aranyat gyujtenek, ellenséges lények (hosök és minionok) illetve semleges szörnyetegek legyilkolásával, valamint tornyok és inhibitorok lerombolásával. Az aranyból különféle tárgyakat vehetnek, amelyek fokozzák a hatékonyságukat, képességeik erejét, vagy éppen védelmet adnak. Elso szinten kezdenek és a 18. szintig fejlodhetnek minden játék alkalmával, míg az Idézoi szint, folyamatosan növekszik, 30-as szintig.

Az Igazság Mezeje

Jelenleg négy pálya érheto el (játékbeli nevük Field of Justice , azaz Igazság Mezeje ):

  • Idézok Szurdoka : a klasszikus pálya, melyen három ösvény ( top -felso, mid -középso és bot -alsó) van, ezeket a dzsungel választja el egymástól. Két 5 fos csapat küzd egymás ellen, hogy a másik csapat Nexusát lerombolják, vagy feladásra kényszerítsék oket. Ezen a térképen található Baron Nashor, valamint a Sárkány.
  • Kanyargó Rengeteg : a pályán két ösvény található, három fos csapatoknak. Ezen a térképen 1-1 oltár található, melyek elfoglalásával az adott csapat 90 másodpercre eros támogató tulajdonságot (buffot) kap. Ezen a térképen található Vilemaw, a pók. Kezdéskor a játékosok több aranyat kapnak itt, mint az összes többi térképen.
  • Kristályseb : a Dominion (Uralom) játékmódot támogató pálya, capture-and-hold (foglald el, és tartsd meg) rendszerben. Ezen a pályán található több sebesség- és életrelikvia. Ez az egyetlen térkép, ahol mindkét kezdohelyen, 3-3 Nexus Obeliszk van.
  • Ordító Szakadék : a 2013 április végén megjelent térkép egy hidat foglal magába, azaz egyetlen úttal rendelkezik, ahol a játékosok véletlenszeruen kisorsolt hossel játszhatnak, szintén 5 vs 5. Ha nem azzal a hossel szeretnének játszani 2 újrapörgetési , azaz reroll lehetoségük van, ekkor egy új, szintén véletlenszeruen kisorsolt host kapnak. Ezt a lehetoséget az Ordító Szakadékon játszott mérkozésekkel lehet szerezni. A másik lehetoségük a játékosoknak, hogy cserélnek csapattársukkal, amennyiben meg van mindkettojüknek ugyanaz a hos, és a kért játékos is beleegyezik a cserébe. Elodje a Proving Grounds pálya volt, melyen szintén hídon folytak a harcok, így szintén egy útvonallal rendelkezett, csak más kinézettel. Maradványai még mindig láthatóak a térkép „tetején”.

A hosök

Jelenleg (2014. augusztus 14.) 120 kiadott hos elérheto, melyek közül a legutóbbi Gnar, a hiányzó láncszem. A hosök a játék világában olyan nagy hatalmú egyének, különbözoféle hatalmi forrásokkal, akiket/amiket az Idézo (a játékos) idéz meg és irányít. Ezek a hosök egyedi képességekkel és játékstílussal rendelkeznek, de beoszthatók 6 kategóriába:

  • Orgyilkos: középszintu támadó- és védekezoképességgel rendelkeznek. Lényegük az, hogy magas prioritású célpontokat gyorsan tudjanak megsemmisíteni. Általában van valamilyen "utazó" képességük, mellyel gyorsan tudnak helyet változtatni, akár támadás, akár menekülés céljából. Könnyen végeznek a Támogató, Mágus és Lövész karakterekkel.
  • Harcos (vagy Off-Tank): eros támadóerovel és védekezéssel rendelkeznek, viszont általában lassúak. A Harcosok alapértékei igen magasak, ezért a játék elején kulcsfontosságú a szerepük. A játék végében viszont érdemesebb, úgymond "rásegítésre" vagy védekezésre használni oket. A Harcosok bármilyen szerepet fölvehetnek.
  • Mágus: foleg távolsági karakterek, nagyon eros támadóerovel, de nagyon gyenge védekezéssel és alaptámadással. Céljuk, hogy távolról és területre, vagy több játékosra sebezzen. Gyakran CC-vel ( crowd control effect ) rendelkeznek, melyek rövid távon negatív hatással vannak az ellenfél küzdoképességére. Ezekkel irányítható a játék menete is. Érdemes velük a háttérbol irányítani, mivel erejük miatt magas szintu célpontok és gyorsan megölhetok.
  • Lövész (vagy ADC vagy Carry): távolsági karakterek, melyeknek alaptámadása gyors és eros. Leggyakrabban rendelkeznek olyan képességekkel, amikkel saját értékeiket (támadási sebesség, mozgási sebesség stb.) erosíteni, növelni tudják. Mivel ok képesek kiosztani a legnagyobb sebzést a legrövidebb ido alatt, ezért kulcsfontosságú karakterek, mind a saját, mind az ellenfél csapat számára. A játék elején és közepén folyamatos támogatásra szorulnak, így nem érdemes egyedül menni egy Lövész karakterrel.
  • Támogató: gyenge támadó- és védekezo képességu karakterek. Céljuk, a csapattársak támogatása, gyógyítással, buffolással, elonyös helyzetek teremtésével vagy éppen a támadási lehetoségek elkerülésével. A Támogató nem öli meg a minionokat, de megfelelo eszközzel, vagy Mesterségekkel megfelelo mennyiségu aranyat gyujthet a fejlodéshez.
  • Tank: extrém védekezoképességgel és viszonylag gyenge támadással rendelkeznek és minden Tank rendelkezik valamilyen CC-vel. Lényegük, hogy megvédjék a gyengébb karaktereket, fölfogják a támadásokat, így elonyhöz juttatva saját csapatát. Nem ritka, hogy a Tank (akár a Támogató) teljesen föláldozza magát, amíg a csapattársak megölik a fontos ellenfeleket.

Eroforrások

A játék jelenleg többféle eroforrást tartalmaz, valamint különféle módszereket a képességhasználat korlátozására.Egy hos maximum egy eroforrással rendelkezik.

  • Mana: a legáltalánosabb eroforrás, a legtöbb hos manát (mágikus energiát) használ a képességeihez. A maximális értéke és a visszatöltodés sebessége is növekszik szintlépéskor, illetve tárgyakkal vagy fogyaszthatókkal is fokozható. A játékban kék színnel jelölik.
  • Energia: négy Nindzsa(Akali, Kennen, Shen, Zed) és egy szerzetes által (Lee Sin) használt eroforrás. Jellemzoje, hogy a maximális alapértéke rögzített (200), valamint a visszatöltodés sebessége is kevésbé befolyásolható, viszont alapvetoen gyors. Ez azt eredményezi, hogy az eroforrás a manával ellentétben hosszú távon nem fogy el, viszont rövidtávon a képességek túlzott használatával könnyen kimerülhet.
  • Düh/Vadság: ez az eroforrás nulláról indul, nagyrészt alaptámadásokkal növekszik, és a képességek használatát erosíti, és röviddel a harc befejezése után folyamatosan fogy. Maximum értéke 100, illetve 5. Jelenleg 3 hos, Tryndamere, Renekton, Shyvana és Gnar használja a Dühöt képességeik erosítésére, míg Rengar a Vadságot használja fel eroforrásként. A Düh piros, a Vadság narancssárga színnel van jelölve.
  • Ho: jelenleg egy hos használja, (Rumble) a mechanikus gépezetének a túlmelegedését mérve ezzel. Minden képességhasználattal növekszik, bizonyos határ felett erosíti a képességeit, valamint ha eléri a maximumot akkor a túlmelegedett gép kihulésig nem tud több képességet használni. Képességhasználat nélkül folyamatosan hul a gép, fogyasztva az eroforrást.
  • Élet: öt karakter a saját életerejébol veszít, amikor bizonyos képességeket használ. Ezeknél a karaktereknél az élet visszatöltése megoldott, így általában nem áll fent az a veszély, hogy "túlhasználja" a képességeit az adott karakter.
  • Semmi: vannak olyan karakterek is, amelyeket csupán a töltési ido korlátoz képességeik használatában.

Eszközök

Ezek olyan tárgyak, melyek nagyban módosítják az adott karakter állapotát és növelik teljesítményét (két kivétel ez alól a Vadászpenge ( Hunter's Machete ) és a Lélekko ( Spirit Stone ) melyek nem adnak hozzá a karakter statisztikájához). Jelenleg 6+1 tárgyat hordhat magával minden hos, így ezek összeválogatása kulcsfontosságú a játékmenet tekintetében. Ezeket kizárólag a boltban lehet megvenni, a Kezdo Medencétol nem messze. Ez alól kivétel az Ordító Szakadék, mivel itt csak bizonyos feltételek mellett lehet vásárolni. A boltban az eszközöket el is lehet adni, amiért a teljes ár 70%-át kapjuk vissza. Kivételt képeznek a Kutató- és Doran tárgyak, azok, amiknek arany bevételük van, a fogyaszthatók és az Orangyal ( Guardian Angel) , melyek után az értékük 40%-a jár vissza. Azok a tárgyak, amik egyedi passzív képességekkel rendelkeznek, nem halmozhatók más, azonos nevu passzív képességekkel.

Minionok

A minionokfeláldozható lények, amik automatikusan generálódnak a Nexusban, azzal a céllal, hogy az elore kiválasztott ösvényen haladva folyamatosan törjenek elore. Az elso hullám a játék kezdete után másfél perccel indul, mind a kék, mind a lila csapat oldaláról, ezután 30 másodpercenként új hullámban jönnek és 3 percenként minden új minion erosödik. A tornyok felé 50%-al többet, míg a hosök felé 15%-al kevesebbet sebeznek. Fontos, hogy a minionok nem összetévesztendok a dzsungelben lévo semleges szörnyekkel. A minionok 'lelketlen háborús gépezetek' így nem éreznek, nem gondolkodnak. Mégis, csak bizonyos esetekben fognak támadni. Jelenleg négy fajtájuk van:

  1. Közelharci: a legközelebbi ellenséges egységet támadják, erosebb védekezéssel rendelkeznek.
  2. Távolsági: 600 egységnyi távolságban támadnak. Elenyészoen, de magasabb DPS-sel ( damage per second ) rendelkeznek, viszont gyengébbek is.
  3. Ostromminion: minden harmadik hullámban jön egy. Erosebb a többi minionnál és 30%-al kevesebb sebzést szenvednek ez a tornyoktól.
  4. Szuperminion: csak azon az ösvényen erednek, ahol az ellenséges inhibitort már elpusztították. Minden hullámmal folyamatosan jönnek az ostromminiont leváltva, amíg az inhibitor visszaáll (ami négy perc). Az összes többi minionnál több életpontja és sebzése van, sokkal nehezebb is legyozni egy ilyet.

Rúnák és Mesterségek

A Rúnák olyan erosítések, melyeket az Idézo azelott szerez be és állít össze, mielott hosével az Igazság Mezejére lépne. Ezeket a Riot boltban Hatáspontokért (IP) lehet csak megvenni. A Rúnák Jelekre (9 db), Pecsétekre (9 db), Díszekre (9 db) és Esszenciákra (3 db) oszlik szét, melyekbol összesen 720 lehet egy Idézonél. Minden rúnának három szintje van (csekélyebb, normál, hatalmas) mindegyik ára ezek függvényében van megadva. 1. szintu rúnákat akárki használhat, normál rúnákat 10-es szinttol, hatalmasakat pedig csak 20-as szinttol lehet használni. Minden szinten felszabadul egy-egy rúnahely, így a teljes rúnakészletet csak a 30. szint elérése után lehet használni.

A Mesterségekbe, úgy lehet plusz pontokat tenni, hogy az Idézoi szint növekszik (max. 30). Ezzel lehet finomhangolni, egy-egy játékstílust, vagy karaktert. A Mesterségek három alkategóriára bontható le: támadás , védekezés , vagy egyéb mesterségek.

Ezek összessége nagy elonyhöz juttatja a host és Idézojét.

Épületek

  • Torony: célja a védelem, a minionhullámok lassítása. Minden lövéssel 37%-al növekszik a sebzésük, így nem érdemes sokáig célpont maradni. Mikor elérte a maximális sebzési bónuszt (75%), +25%-al többet sebez. A szövetséges tornyok közelében a láthatatlan ellenséges egységek láthatóvá, így támadhatóvá válnak. A tornyok életereje 2550 (külso tornyok) és 1925 (Nexus torony) pont között mozog és rendelkeznek élet-regenerálódással.
  • Inhibitor: meggátolja, hogy az ellenfél oldalán Szuperminionok induljanak el. Az inhibitorok nem sebeznek, bár a hosök, csak alapsebzésük 85%-át tudják kiosztani, plusz a bónusz fizikai sebzést, vagy a varázsero 40%-át, attól függ, melyik a magasabb. 4000 életponttal rendelkeznek és az elpusztítás után négy perccel újra üzemkészek. Mikor a bemondó figyelmeztet, hogy az inhibitor hamarosan visszaáll, onnantól kezdve 15 másodperc múlva felépül.
  • Nexus: ez indítja el a minionokat az útjukra, valamint a Nexus tartja fent a kapcsolatot az Idézo és hose között. Tehát, amikor a Nexus elpusztul, a kapcsolat megszakad és a játék véget ér. 5500 élettel és 25 élet-regenerációval rendelkezik.
  • Nexus Obeliszk: az érkezo medence sarkában található torony, ami célozhatatlan. A hatótávján belül (ami maga a medence) 1000 sebzést oszt ki 0,5 másodperc alatt. Ez semmilyen páncéllal, varázsellenállással vagy képességgel nem védheto.

A játék mint e-sport

A 2010-es los angelesi World Cyber Games Grand Finals tartott egy League of Legends bajnokságot. Hétezer dollárosnyereményért küzdöttek a csapatok a Föld minden tájáról, a gyoztes a Counter Logic Gaming észak-amerikai csapat lett.

Az elso évad lezárásaként megrendezett bajnokságnak a Dreamhack svédrendezvény adott otthont, 2011 júniusban. A százezer dollár összdíjazású bajnokságot az európai Fnatic csapat nyerte. A meccsek nézettsége rekordokat döntött, a legmagasabb mért érték több, mint kétszázezer nézo volt.

A játékot az Egyesült Államokban hivatalosan is sportnak tekintik.

 

Fooldal Mufajok Pacman LoL MMORPG