A színészek
és az alkotók részletes bemutatása
A szereplõk
????
Az alkotók
Nansun
Shi - a film producere
Az 1951-es születésû
hongkongi Nansun Shi statisztikát és számítástechnikát
tanult a Politechnic of North Londonon. Amikor 1975-ben visszatért
Hongkongba, egy PR tanácsadócéghez került,
amely olyan nagynevû megbízóknak dolgozott, mint
a Hong Kong and Shanghai Banking Corporation vagy akár a Hong
Kong Telephone Company. Ekkor a helyi állami televíziónál
szabadúszó mûsorvezetõként is dolgozott
a Television Broadcasts Ltd. nagyobb varietémûsoraiban.
1978-ban Nansun értékesítésösztönzés
területét felügyelõ szakemberként dolgozott
az azóta megszûnt Commercial Television Ltd.-nél,
és az összes fontosabb szerzõdéssel összefüggõ
munkákban benne volt. A Commercial Television Ltd. megszûnését
követõen Nansun a Rediffusion Television Ltd.-hez került.
Munkaköre számos helyi produkcióhoz és ifjúsági
programhoz kötötte, ezen kívül a külföldi
kapcsolatokat is felügyelte.
1981 júniusában Nansun otthagyta a Rediffusion Television
Ltd.-t és a Cinema City Company Ltd.-hez került felelõs
beosztásba. A forgalmazás, az adminisztráció
illetve a személyi ügyek tartoztak hozzá. Ezen felül
társproducerként mûködött közre a
Cinema City sikerprodukcióiban, így például
az Õrült küldetés (Aces Go Places), a Kettõn
áll a vásár (It Takes Two), illetve a "He
Lives by Night"-ban.
Közben Nansun egyre feljebb került a ranglétrán.
Elnök-vezérigazgatói státuszba került,
és immár az õ nevéhez fûzõdik
újabb szórakoztatóipari vállalatok beindítása,
amilyen például a Cinema City Recording Studio Co. Ltd.
(a Polygram Records-al együttmûködésben), a Cinepoly
Records Co. Ltd., valamint a Cinema City Film Studio Ltd. Nansun ezután
férjével, Tsui Hark-kal közösen alapította
meg a Film Workshop Ltd. nevû független filmvállalatot.
1989 márciusában a Hong Kong Cable Communications Ltd.-nél
programkonzultánsi kinevezést kapott.
Nansun 1991-ben igazgatói illetve vezérigazgatói
státuszban került a CIM Group of Companies média
részlegéhez. Innentõl kezdve Nansun számos
új üzleti terület mûködéséért
volt felelõs oly módon, hogy a hangsúly elsõsorban
a kínai piacra tevõdött. Egyike a Nansun által
beindított két figyelemre méltó médiaprojektnek
egy olyan kábelkoncesszió, amely 4 év alatt 400
ezer elõfizetõt eredményezett, illetve egy zene-
és videóprodukciós vállalat, a Zhonglu Intelligent
Audio Visual Co. Ltd. létrehozása. Nansun mindkét
cégnél elnökhelyettesi és vezérigazgatói
beosztásban dolgozott.
1996-ban Nansun feladta a CIM Group-nál meglévõ
állását abból a megfontolásból,
hogy a jõvõben egyéb filmes tevékenységeire
illetve saját vállalatára összpontosíthasson.
Richard
G. Murphy - a film társproducere
Ami a szórakoztatóipart
illeti, Richard G. Murphy szakmai múltjába a színészettõl
kezdve a tévés producerkedésen keresztül a
játékfilmek elõhívásáig szinte
minden belefért.
Elõször a New York Universityre járt, késõbb
a Circle In the Square Theater-ben tanult színészmesterséget,
majd hamarosan a CBS "Love of Life" és "Search
for Tomorrow" címû sorozatában, tûnt
föl, emellett számtalan hirdetésben is szerephez
jutott. Los Angelesbe kerülése után Murphy tevékenysége
immár a kulisszák mögött zajlott, innentõl
kezdve tévéproducerséggel és forgatókönyvek
gondozásával foglalkozott.
Szakmai karrierjének egy késõbbi állomása
volt, amikor ismét keletre költözött, és
Stamfordban, a Veston Pictures-nél dramaturgként kezdett
dolgozni. Amikor azonban lehetõsége volt a forgatókönyvírásra,
valamint arra, hogy producerként dolgozhasson, Murphy mégiscsak
visszatért a nyugati partra. A KTTV Fox Television-nál,
ahol többek között társproducerként segített
beindítani a "Comedy Express" címû késõ
esti sorozatot.
Murphy örök szerelme, a színház, azért
mégsem hagyta nyugodni. Ennek köszönhetõ a "The
Lilac Tree" címû színpadi mû megírása,
amelyet sokáig játszottak Los Angeles-ben a Group Repertory
Theater-ben. Emellett társszerzõként vett részt
az "And Now for My Next Life" címû egyszemélyes
musical megírásában, amely a Melrose Avenue-i Zephyr
Theatre-ben került bemutatásra.
A Van Damme Entertainment-hez kapcsolódó hivatalos beosztásából
kifolyólag Murphy számos olyan film elõkészítésében
illetve azok társproduceri munkálataiban vett részt,
amelyekben Jean-Claude Van Damme szerepelt. Ilyen többek között
az Idõzsaru (TimeCop), amelybõl hamarosan tévésorozat
készül.
Tsui
Hark - a film rendezõje
Tsui Hark Hongkong legelismertebb
filmes szakembereinek egyike. Több mint ötven játékfilmmel
dicsekedhet. Az amerikai közönség elõtt rendezõként
a Jean-Claude Van Damme fõszereplésével készült
Nyerõ páros (Double Team) címû filmmel mutatkozott
be.
Az 1950-es születésõ Tsui tizenhárom évesen
kezdett 8 mm-es kísérleti filmeket készíteni.
1977-ben került a Hong Kong Commercial Television Co. Ltd.-hez,
ahol a klasszikusnak számító Gold Dagger Romance-
sorozat rendezését bízták rá. A sorozat
fölkeltette néhány filmproducer figyelmét,
akik 1979-ben felkérték Tsuit a "Butterfly Murders"
címû filmdráma megrendezésére, amely
a rendezõ elsõ igazi kosztümös filmje volt.
A filmet stílusát és technikáját
tekintve újító szándékú alkotásként
harangozták be. Történt mindez egy olyan idõszakban,
amikor a piacot elárasztották az ötletszegény
Kung-Fu filmek.
Tsui harmadik filmjét, a "Dangerous Encounter of the First
Kind"- ot a helyi filmcenzorok betiltották, mivel annak
tartalmát túlzottan átpolitizáltnak vélték.
Tsui kénytelen volt átírni a filmet, így
végül egy szolídabb változat került bemutatásra.
Tsui negyedik filmjét az "All the Wrong Clues...For the
Right Solution"-t az 1981-es tajvani Arany Ló-díjak
közül a legjobb rendezõnek járó díjjal
jutalmazták. Következõ filmje – az "Aces
Go Places" – 1984-ben került bemutatásra, és
több mint 30 millió hongkongi dollár bevételt
hozott, ami egyúttal hogkongi rekordot is döntött.
A Tsui Hark és felesége, Nansun Shi által 1984
áprilisában alapított filmgyártó
cég elsõ filmje a "Shanghai Blues" címû
alkotás volt, amely elnyerte az 1985-ös hongkongi filmfesztivál
tíz legjobb kínai filmjének járó
egyik díját, majd azt követõen eljutott húsznál
is több nemzetközi filmfesztiválra is.
Színészként Tsui olyan filmekben szerepelt, mint
amilyen a "Run Tiger Run", a "Working Class", az
"In the Line of Duty", a "The Super Cops", vagy
éppen a "The Final Victory". Ez utóbbiban nyújtott
alakításáért nevezték a legjobb mellékszereplõnek
kijáró 1988-as hogkongi filmfesztivál díjazottjai
közé.
Az "A Better Tomorrow" címû film – amelynek
Tsui Hark volt a producere – 1986-os hongkongi bemutatásakor
ismét nézettségi rekordot döntött. Ezt
követõen rendezte Tsui a Peking Opera Blues címû
filmet, amelyrõl a kritikák világszerte dicshimnuszokat
zengtek.
1987-ben Tsui az "A Chinese Ghost Story" címû
alkotásával a hongkongi filmtörténet egy újabb
mérföldkövéhez érkezett. A filmet az
1988-ban Portugáliában megrendezett portói filmfesztiválon
a legjobb filmnek járó díjjal jutalmazták.
Ugyanez a film az 1987-es tajpeji filmfesztiválon az egyik Arany
Ló Díjjal jutalmazott alkotás volt, ezen kívül
egyéb hongkongi szakmai díjakat is kapott, valamint a
hongkongi filmes díjak közül is ennek a filmnek ítéltek
hármat.
1988 októberében a Fantasztikus Filmek tokiói fesztiválján
Tsui Hark néhány korábbi alkotását
ismét bemutatták ("Shanghai Blues" , "A
Chinese Ghost Story"). 1993 szeptemberében Tsui Hark-filmfesztivált
rendeztek Japánban, 1993 októbere és decembere
között pedig egy olyan bemutatóval turnéztak
Tajvanban, ahol a Tsui Hark-filmek speciális effektusait mutatták
be.
1989-ben Tsui Hark újabb sikert aratott az "A Better Tomorrow
III"-mal, amelynek fõ helyszíne Vietnam volt. A "The
Killer" címû film – amelynek Tsui volt a producere
– a magasztaló kritikáknak köszönhetõen
jutott el az észak-amerikai forgalmazásig.
1990-ben a 'Swordsman' és az "A Chinese Ghost Story III"
megerõsítette Tsui Hark szakmai tekintélyét
a harci filmek mûfajában, és az újabb fesztiváldíj
sem maradt el. Emellet Tsui Hark nyerte el 1990 decemberében
az Év Rendezõje Díjat is.
Az 1992-es díjazandó hongkongi filmek között
a "Once Upon a Time In China II" címû film kapcsán
Tsuit jelölték a legjobb rendezõnek járó
díjra. Emellett a portói filmfesztiválon "A
Chinese Ghost Story III" kapta a legjobb speciális effektusokért
járó díjat.
1992-ben a "Swordsman II", a "Once Upon a Time In China
II" és a "Dragon Inn" egyaránt kasszasikert
könyvelhettek el az ázsiai piacon. A "The King of Chess",
amelynek Tsui volt a producere és egyik rendezõje, Olaszországban
egy nemzetközi fesztiválon Arany Flaiano Díj-at kapott.
1993-ban a "Swordsman III" és a "Once Upon a Time
In China II" a 12-ik hongkongi fesztivál díjai közül
elnyerte a legjobb jelmeztervezõnek illetve a harcmûvészeti
szempontból legjobbnak ítélt filmnek járó
díjat.
1994-ben Tsui producerként és rendezõként
egyaránt részt vett a "The Lovers" címû
romantikus-tragikus filmalkotás létrehozásában.
A filmet egyébként gyakorta a 'kelet Rómeó
és Júliá'-jaként tartják számon.
Ezt követõen Tsui ismét a romantikus mûfajban
jeleskedett, amikor leforgatta a "Love In The Time of Twilight"
címû filmfantáziát. Ugyanabban az évben
készült el a "Once Upon a Time In China V" is.
1996-ban ezen kívül Tsui Harkújabb három nagysikerû
film producereként mûködött közre. Ezek
a "Shanghai Grand", a "Once Upon A Time In China –
In America".