A kezdetek
2002 novemberében
a zalaegerszegi Apáczai Csere János Általános Művelődési Központban lelkes
helyiek indították el az Apáczai Vasútmodellező és Makettező Szakkört. Az
elnevezésből is látható, hogy az alapítók makettezéssel és vasútmodellezéssel is
foglalkoztak, akár egyszerre mindkettővel, hiszen számos közös kapcsolódási
pontja van ezeknek a kreatív hobbiknak. Az alapító tagok mindenképpen
megérdemlik, hogy felsoroljuk a nevüket, hiszen már a 20 éves jubileumot is
megünnepelhettük. Köszönetet mondunk tehát Hajdu Istvánnak, Németh Lászlónak,
Takács Gyulának, Gyenese Aladárnak, Gyenese Andrásnak és Bajzik Tamásnak, ők
tették meg az első közös lépéseket.A
szakkör alapvető célja a vasútmodellezés és a makettezés népszerűsítése, az
érdeklődők bevonása, további tagok toborzása volt. 2003 tavaszán megtörtént a
bemutatkozó kiállítás, amelyet aztán rengeteg további rendezvény követett.Különböző
okok miatt a vasútmodellezés néhány év alatt sajnos a háttérbe szorult, így a
makettezés lett a fő profil.
A névválasztás
A makettezők csapata 2004 őszétől a WOLFPACK (Farkasfalka) nevet vette
fel. 2007-től már a makett versenyeink is WOLFPACK elnevezéssel kerültek
kiírásra.A farkasokról elmondhatjuk, hogy komoly "történelmi múlttal"
rendelkeznek. Visszamehetnénk akár a Romolus és Remus mondáig is, de ha csak a
XX. század hadtörténetét vizsgáljuk, úgy is sok esetben találkozhatunk velük. A
katonai repülés iránt rajongóknak legelőször valószínűleg a USS Enterprise
(CVN-95) repülőgép hordozó F-14A Tomcat vadászrepülőgépekkel felszerelt VF-1-es
százada fog beugrani. Kinek nem jelenik meg azonnal a lelki szemei előtt a piros
jelzésekkel ellátott, fehér színű legendás variaszárnyú? Dél-Koreában, a Kunsan
légibázison állomásozik a USAF 8th Tactical Wing (korábban 8th Tactical Fighter
Wing), ők szintén Wolf Pack néven közismertek. A II. világháborúban
Guadalcanal-nál szerzett elévülhetetlen érdemeket a kezdetben Gruman F4F
Wildcat-tel, később Vaught F4U Corsair-rel repülő VMF-112-es Wolf Pack század.
Jelenleg sem hiányzik a farkasfalka az amerikai alakulatokból. A
tengerészgyalogság HMH-466-os nehézhelikopteres százada és a haditengerészet
HSM-75-ös (előző jelölésük: HSL-45) csapásmérő osztaga szintén a Wolf Pack nevet
vette fel. Az Indiai Légierő 9. százada korábban MiG-27-esekkel, később Mirage
2000 gépekkel repült Wolfpack néven. Európában maradva a Belga Légierőben
2005-ig működött Wolf néven kiképző alakulat. (1 Wing d'Entraînement/1
Trainingswing) Ők utoljára Alpha Jet-ekkel repültek. A második világháborús
német tengeralattjárókkal és az általuk alkalmazott taktikával kapcsolatban
szintén előkerül a Wolfpack kifejezés.
Az első makett versenyek Zalaegerszegen
2003-ban és 2004-ben még csak kiállítás
történt, de már ekkor igény mutatkozott arra, hogy az éves rendezvények egyben
makett versenyként is kiírásra kerüljenek. Nagy előnyt jelentett, hogy Tábor
Áron abban az időszakban kezdte meg felsőfokú tanulmányait Zalaegerszegen.
Csatlakozásával magával hozta a versenyszervezés területén már meglévő
tapasztalatait és kapcsolatrendszerét is. A kezdeti időszakban a
tavaszi szünet alatt volt lehetőségünk az akkor még oktatási intézményként is
funkcionáló épületben rendezvényt tartani, így a több napos IV. Apáczai
Vasútmodell és Makett Kiállításon (2005. 03. 24-29.) belül a
szombati napra már makett verseny is kiírásra került. Kezdésként szerény
listával indultunk. Összesen 5, jelentősen leegyszerűsített kategória került
meghirdetésre, valamint egy Best of Show különdíj. Sajnos az első versenyről nem
maradtak fent statisztikai adatok. A fotók alapján azt viszont biztosan
elmondhatjuk, hogy Szabó Ákos munkái, a Norvégiában 1999-ben megtalált Ju-88
D1-es repülőroncsot ábrázoló dioráma és a Mi-24-es Csőrike helikopter makettje
emlékezetes momentumok voltak.
Nem is volt kérdés, hogy 2006-ban ismét legyen-e verseny.
Természetesen magunk részéről is követelmény volt, hogy növekedni, bővülni kell,
de ilyen jellegű biztatás érkezett más makettező kluboktól is. Visszagondolva
elmondható, hogy mertünk nagyot álmodni. Így aztán már kiemelt kategóriát is
kiírtunk. A „Messerschmitt”
volt az első tematikus választásunk. Talán ekkor kezdődött az a jelenség, hogy
Zalaegerszegen mindig várható valami szokatlan dolog. Nem kisebb ígérettel
álltunk ugyanis elő, mint hogy a kiemelt kategória győztese bele ülhet egy igazi
Messerschmittbe. Ez Horváth András és Szabó Ákos számára adatott meg. Nem csak
bele ülhettek, de a hátsó ülésen utazhattak is egy kört a legendás tervező által
megkonstruált, veterán korú KR200-as kisautóval. (Egy szóval sem említettük
ugyanis, hogy repülőgépbe lehet majd beszállni.) Jelentősen bővült a kategória
lista is. Felnőtt csoportban 10 kezdő, ugyanennyi hobby és egy összevont mester
kategória volt meghirdetve. Ifjúsági vonalon repülős és harcjárműves csoportokat
írtunk ki. 75 nevezőnk volt és összesen 45 díj került kiosztásra. Ezen a
versenyen már olyan kiegészítő látnivalókat is be tudtunk mutatni, mint a
Körmendi Határőr Múzeum tárlata, eredeti II. világháborús ereklyék, alkatrészek,
de volt látvány makettezés is. A klub tagjai erre az alkalomra pedig egy
nagyméretű diorámát építettek. Veszprém-Jutas repterét mutattuk be az 1944 nyara
szerinti helyzetben, természetesen magyar felségjelzésű Messerschmittek
segítségével.
Szintet lép a zalaegerszegi makett verseny
2007-ben alapvető változás állt be. Felismertük, hogy a húsvéti
ünnepek alatti makett verseny jelentős gátja lesz a fejlődésnek, ezért a dátumot
– igazodva az intézmény nyári programjaihoz, nyitvatartásához - áthelyeztük
augusztus második felére. Két napos rendezvényben gondolkodtunk mi is, hiszen
abban az időszakban az volt az általános magyarországi gyakorlat. Ez volt az
első alkalom, amikor WOLFPACK makett versenyként hivatkoztunk a találkozóra.
Várakozásaink beigazolódtak, regionális versenyből országos rendezvénnyé
avanzsáltunk. Ebben jelentős szerepet játszottak a Makettinfo Online Klub
tagjai, akik szinte az ország minden részéről érkeztek. Előzetesen 22 kategóriát
terveztünk, ezek közül a MiG (Mikojan-Gurevics / Микоян-Гуревич)
repülőgépgyár termékeit emeltük ki. Az összevonások után 18 kategóriában
osztottunk díjakat. Feltűnő volt a harcjármű makettek dominanciája, az összes
munka 1/3-t azok tették ki. Kiegészítő programként először jelent meg a gyerek
foglalkoztató, amelyet „Makett kuckó” néven azóta is szinte mindig
megtartottunk. Látvány makettezés keretén belül repülőgépek és figurák festését
lehetett nyomon követni, illetve a harcjárműves diorámákhoz elengedhetetlen
technikákból - mint az alap elkészítése és a használatból adódó nyomok
megjelenítése – láthattunk bemutatót.
2008-ban ismét szintet
léptünk, hiszen először jöttek hozzánk külföldi nevezők. Horvátországból,
Varasdról érkezett kisebb küldöttség Zalaegerszegre. Abban az évben a II.
világháborús német harcjárművek képviselték a kiemelt kategóriát. Összesen 17
kategóriában lehetett nevezni, és bár a nevezők száma némileg csökkent, de a
versenyen indított makettek száma jelentősan nőtt.
2007-ben és 2008-ban a húsvéti szünet alatt összevontan még megrendezésre került
vasútmodell és makett kiállítás is, de ekkor már egyértelművé vált, a makettező
terület jövőjét az önálló makett versenyek megszervezése biztosítja.
A következő évben a repülősöknek kívántunk kedvezni. 2009-ben
nem írtunk ki kiemelt kategóriát, de szokatlan, meghökkentő különdíjakat
osztottunk ki. Ismerve például a nagy méretű makettek mozgatásának problémáját,
ösztönzésképpen díjat ígértünk a legnagyobb bemutatott repülő makettért. Persze
külön vizsgáltuk az 1/72 feletti és alatti méretarányú maketteket. Ugyancsak
díjaztuk a legszínesebb, illetve függesztményekkel legjobban megpakolt
repülőgépeket is. A tradicionális vonalat a legszebb magyar, orosz/szovjet,
amerikai, német és haditengerészeti repülőgépeknek kiosztott díjak képviselték.
2010-ben ismét hirdettünk kiemelt kategóriákat. Az
összejövetelen a magyar felségjelzésű repülőket, helikoptereket állítottuk a
középpontba méretarány szerint két csoportra osztva. A nevezők száma először
lépte át a 100 főt. Ez annak is köszönhettük, hogy Zágrábból igencsak népes
csapat érkezett. Említésre méltó, hogy ezen a rendezvényünkön mutatkozott be
Bató Zsolt - közismert nevén „Fabattka”. Az általa készített miniatűr fák,
bokrok azóta számtalan makettező diorámáján megjelentek.
2011 egyik kiemelt témaköre az első sikeres hajófedélzeti
landolás 100. évfordulója alkalmából került meghatározásra. (Eugene Ely 1911.
január 18-án sikeresen landolt a USS Pennsylvania fedélzetén egy átalakított
Curtiss repülőgéppel) A másik kategóriában – „Az orosz tél” - kreatív munkákra
számítottunk korszak, méretarány, jelleg megkötése nélkül. Látványos kísérő
program volt egy különleges modell autó gyűjtemény bemutatása, amely mozi vagy
TV filmben feltűnő járműveket vonultatott fel. Batman járgányától kezdve a
csendőr (Louis de Funes) Méhari típusáig számos emlékezes gépkocsi nagy méretű
modellje volt látható.
2012-ben a helikopterek mellett a csillagmotoros
repülőgépek alkották a kiemelt kategóriákat. A nevezők és a makettek száma az
előző évekhez hasonló volumenű volt. Gyönyörű munkák érkeztek, a repülős rész
megnőtt, a harcjármű nívósabb lett. Számtalan különlegesség is bemutatásra
került. Ebben az évben különítettük el először a repülős kategóriáknál a
helikoptereket, valamint a gyártók és a makettezők közt is egyre népszerűbb
1/144-es méretarányt.
2013-ban a II.
világháború szövetséges harcjárművei mellett a makettezők által kevésbé épített
I. világháborús járművek voltak a középpontban. Erre az időszakra már nagyából
állandósult a kategóriák listája. 3 gyerek, 3 junior, 2 életkor nélküli és a
17-18 normál kategóriát egészítette ki a 2 kiemelt csoport. Ideje volt újítani,
így meghirdettünk 3 „Tanuló” kategóriát is repülő, harcjármű és egyéb bontásban.
A T01, T02 és T03 kategóriákba kizárólag maximum 2 éves makettező gyakorlattal
rendelkező felnőtt jelentkezhetett. Ezzel próbáltuk bátorítani azokat, akik
azért nem merték elhozni és bemutatni munkáikat, mert esélytelennek tartották
azokat a valóban egyre színvonalasabb makettek közt. Lehet, hogy ennek is
köszönhető, hogy ebben az évben egyaránt csúcsot döntött a versenyzők és a
nevezések száma.
A 2014-es évnek különös jelentőséget tulajdonítottunk,
hiszen akkor volt sorrendben a 10. makett versenyünk. A két kiemelt kategóriánk
a Wolfpack és a „Háború foglyai”, azaz a zsákmányolt haditechnika voltak. Ismét
meghirdettük a Tanuló kategóriákat is. A verseny plakátja olyan szempontból volt
különleges, hogy bélyegképek formájában tartalmazta az előző versenyek, sőt az
aktuális plakátját is. Sajnos az előző évi rekordot nem sikerült megismételni,
de az átlag létszám és nevezés akkor is teljesült.
Túl az első „X”-en
2015-ben több változást is eszközöltünk a versennyel
kapcsolatban. Bevallottan nem saját ötletünk volt, horvát barátainktól vettük át
azt a módszert, hogy a kiemelt kategóriákat egyfajta „Best of” kiválasztásként
kezeljük. Nem kellett tehát mérlegelnie a versenyzőnek, hogy be merje-e nevezni
a munkáját a kiemeltbe, vagy csak a normál kategóriában induljon. Láttuk más, a
mienkéhez képest sokkal nagyobb volumenű versenyen is, hogy szinte üres volt
egy-egy kiemelt kategória. Az új rendszer lényege az, hogy a makettet a
méretarányának, jellegének megfelelő kategóriában kell benevezni és külön
jelezni kell, hogy a munka indul a kiemelt témában is. Az eltérő megnevezéssel
is törekedtünk a különbség kihangsúlyozására. A kiemelt témában is indulók közül
a klub tagjai egy nyertest választanak ki. Ezen a versenyen a kiemelt témák a
„Magyar Királyi Honvéd Légierő 1938-1945” és a „Sivatagi acél” megnevezést
viselték. A rendezvény központi eleme volt a Zalaegerszegi származású
vitéz Majoros Kornél főhadnagy személyes relikviáinak
kiállítása. Az 1944-ben hősi halált halt tisztet a második világháború
legeredményesebb magyar bombázó pilótájának tartják. Több irányból ékezett igény
arra vonatkozóan, hogy írjunk ki „Építés alatt” kategóriát is. Megtettük. Ezzel
egyidejűleg a „Tanuló” kategóriából már csak egy összevontat terveztünk. A
kiegészítő programok közül emlékezetes volt a Zalaegerszegi Airsoft Lövész
Alakulat (Z.A.L.A.) bemutató akciója.
A 2016-os évben már 3 kiemelt témát hirdettünk meg. Az
egyre népszerűbb Star Wars makettek mellett a páncélozott szállító
harcjárműveket, valamint „Kelet szárnyai” elnevezés alatt a Közel-Kelettől a
Távol-Keletig működő légierők repülőgépeit ábrázoló maketteket vártuk kiemelt
figyelemmel. A hévízi Terepasztalos Stratégiai Játék Klubbal együtt működve a
makett verseny egy másik versennyel egészült ki. A WP Speed Panting verseny
résztvevőinek 2 óra alatt kellett egy általuk előre összeállított wargamer
figurát kifesteni. Ez a program azóta is többször megrendezésre került. Az
udvaron veterán, illetve amerikai autók sorakoztak, az airsoftosok bemutatója
ismét sikeres volt.
2017-ben a rendkívül népszerű Word of Tanks számítógépes
játékból merítve két kevésbé közismert harcjármű kategóriát állítottunk
reflektorfénybe. Az önjáró lövegeket a játékosok „Arty” néven említik, míg a
páncélos vadászokat a „TD” rövidítéssel azonosítják az angolból vett
megnevezéseik alapján, így az első kiemelt kategóriát mi is egyszerűen „Arty-k
és TD-k” névre kereszteltük. Repülős vonalon a szomszédos légierők repülőgépeit
szerettük volna egy kicsit jobban bemutatni. Nem titkolt célunk volt, hogy ezzel
a kategóriával ide csalogassuk horvát barátainkon kívül a közeli szlovén,
szlovák és osztrák hobby társakat is. A harmadik kiemelt terület témájaként a 2.
világháborús Midway-i csatát választottuk. A csendes-óceáni hadszíntér
eseményiben fordulópontot jelentő ütközetre a versenyünk előtt 75 évvel korábban
került sor. A verseny látogatottsága sajnos észrevehetően elmaradt az előzetesen
várt szinttől. Ekkor figyeltünk fel arra az aggasztó jelenségre, hogy a gyerek
és az ifjúsági versenyzők számában egy azóta is tartó csökkenés kezdődött.
Egy korszak vége
2018-ban ismét jelentősebb
fordulat következett be a Wolfpack makett versenyek történetében. Figyelembe
véve az előző év szerényebb mutatóit és a helyszínt biztosító művelődési ház
kérését, 1 napos rendezvényre tértünk át. Tudtuk, hogy ez óhatatlanul nagyobb
súlyt helyez ránk, szervezőkre, de figyelembe kellett vennünk, hogy a két napos
rendezvénnyel járó plusz költségek (például szállás, vagy dupla gépkocsi futás)
sokakat visszatarthatnak a megjelenéstől. Valóban mozgalmas lett az augusztus
18-i rendezvény. Ezúttal rögtön 4 kiemelt témát hirdettünk.
1 - Sztálingrád - A II. világháború európai fordulópontjának tekintett csata 76
évvel korábban, 1942. augusztus 21-én kezdődött.
2, Magyar használatban álló harcjárművek
3, Olaszok – Az ókori légióktól a Lamborghini Huracan-ig. Új ötletként első
alkalommal emeltünk ki egy nemzetet, hogy annak történelmét a makettezésen
keresztül be tudjuk mutatni.
4, Star Wars – Makettes területen is tovább dübörgött a Csillagok Háborúja és
egyre több cég adja ki a történethez köthető figurák, vagy eszközök makettjét
is. Lehet szeretni, vagy éppen nem szeretni a Star Wars universumot, de egy
dolog tagadhatatlan, ez a modern mese beírta magát az emberi történelembe és
kultúrába.
Az egy napos verseny kiírás azonnali eredményt hozott. Először volt osztrák
nevezőnk, ismét emelkedtek a mutatók. Az autó kategória nevezései is
folyamatosan növekedtek, ezért azt ketté bontottuk civil, illetve verseny
járművekre. Az építés alatti makett kategóriát elhagytuk, viszont az ecsettel
festett kategóriát – szintén a megnövekedett érdeklődés miatt – szintén ketté
vettük. Kiírtunk Vasút kategóriát is. Látványos kiegészítő programokat tudtunk
leszervezni, így eredeti repülős felszerelésektől kezdve a működő vasútmodelles
terepasztalokig bezárólag sok látni való várta a vendégeket.
2019-ben a kiemelt témáinkban folytattuk
az előző évben megkezdett, nemzeteket bemutató sorozatot, a franciák
következtek. Akkoriban a sajtóból rengeteg haditechnikai hírről értesülhettünk.
A Magyar Honvédség fejlesztései napjainkban elnevezésű témával az a célunk, hogy
szemléletes formában az érdeklődők képet kaphassanak arról, hogy mégis milyen
helikoptert, repülőgépet, vagy harcjárművet takarnak a különböző hangzatos
jelölések.
Versenyeinken eddig hagyományosan arany,
ezüst és bronz minősítéseket adtunk ki, ekkor megjelent egy negyedik is, amit
stílszerűen Wolfram-nak (igen, tudjuk, hogy magyarul csak szimpla „V”-vel kell
írni, de ennyi belefér) neveztünk el. Ezt a díjat a képzeletbeli dobogóról éppen
lecsúszó makettezők kapták, mintegy bíztatásént, hogy jelezzük, jó az irány! A
kiegészítő programok közül kiemelhető a római légiós felszereléseket bemutató
gyűjtemény, a temérdek gyufaszálból készített magyar kastélyok makettjei és
először volt 3D-s nyomtató bemutató. A helyi Bogáncs Állatmenhely kutyasimogató
programot biztosított a gyerek (és felnőtt) látogatóknak. Ezzel volt kapcsolatos
a rendezvény különleges akciója is. A belépés és a nevezés hagyományosan
ingyenes a versenyeinkre, de azt kértük a látogatóktól, hogy aki teheti, hozzon
magával egy kis adag kutya (vagy macska) konzervet, tápot. Az összegyűlő élelmet
természetesen az állat menhelynek adtuk át. Ez a jótékonysági akció azóta is
visszatérő eleme a versenyeinknek.
A pandémia korszaka, amikor a hátrányból sikerült előnyöket is kihoznunk
Azon kevés szerencsés klub közé tartozunk, akik az első versenyüktől kezdve
folyamatosan meg tudták rendezni az éves összejöveteleket. Elég, ha csak annyit
írok: COVID-19. 2020-ben a kormány
járványügyi intézkedései miatt az eredetileg tervezett időponthoz képest 2
héttel ugyan el kellett halasztanunk a versenyt, de ez szerencsére semmilyen
fennakadást nem okozott. Az időközben kiesett más makett versenyeknek is
köszönhetően felfokozott várakozás előzte meg a rendezvényünket. Érthető okokból
viszont sokan nem vállalták a személyes részvételt és a határzár miatt teljesen
elmaradtak a külföldi makettezők. Nagyon fontos dologban sikerült viszont
előbbre lépnünk. A művelődési központon lehetővé tette, hogy igénybe vehessük az
intézmény tornatermét, így sikerült a rendezvény résztvevőit egy térben
elhelyezni, megszűnt az eddigi kényszerű széttagoltság. Kiemelt témáinkban az
angolok jöttek, továbbá az 1940-es évhez kötődő eseményekre emlékeztünk.
(Angliai légi csata, Nyugati hadjárat, Finn-szovjet háború) A zsűritagok
javaslatára - menet közben - a civil járműveknél ismereteink szerint egy addig
máshol nem szereplő kategóriát alkottunk meg. Így született meg a
Ipari/Mezőgazdasági/Egyéb járművek csoportja. Ugyanígy osztottuk ketté az addig
összevont figura és a hajó kategóriákat is. A nehézségek ellenére is jól
sikerült a rendezvény és jelentős szerepe volt a következő évi makett versenyünk
megalapozásában.
2021-ben volt 21 éve annak, hogy a MiG-21-eseket
hazánkban kivonták a hadrendből. Úgy gondoltuk, hogy ennél súlyosabb érv nem is
kell arra vonatkozóan, miért is legyen kiemelt témánk a MiG-21-es. Nagyobb
merítéssel folytatódott a nemzeteket bemutató sorozat. Ezt a témakört úgy
határoztuk meg, hogy „Észak keresztjei” - (Dánia, Norvégia, Svédország,
Finnország haditechnikája.) Úgy döntöttünk, lesz egy harmadik kiemelt témánk is:
Lánctalpas magyarok: Az Ansaldo-tól kezdve a Leopard 2A7+ -ig minden, ami magyar
gyártású, vagy magyar használatban volt. Kositzky Attila ny. repülő altábornagy
Úr előadás megtartására irányuló megkeresésünkre azonnali, mondhatni katonás
választ küldött: Vállalom! Látványos bemutaójára sokan voltak kíváncsiak és nagy
szeretettel sorban köszöntötték egykori beosztottjai is. A másik látványos
kiegészítő elem a bejárat előtt leparkolt, iraki hadszínteret megjárt eredeti
HUMVEE volt. Immár az V. Wolfpack Speed Painting került megrendezésre, Büte
Miklós és Blehó Erika pedig figura festési bemutatót tartottak. A verseny minden
addigi rekordot megdöntött mind a nevezők, mind a bemutatott makettek számát
tekintve. Örömmel tapasztaltuk, hogy járványhelyzet ellenére Horvátországból és
Ausztriából is ismételten érkeztek nevezések.
A közelmúlt eseményei
2022-ben ünnepelhettük a klub indulásának 20.
évfordulóját, így még inkább emlékezetessé szerettük volna tenni a Wolfpack
2022-őt. A kiemelt témákban a P-51 Mustang-gal (a szolgálatba állítás 80.
évfordulója alkalmából) úgy gondoljuk, hogy nagyon jól bele találtunk. A Közép-
és Dél-Amerika (beleértve a Karib-tenger térségét is) haditechnikája mellett még
a légvédelmi eszközök (Rakéták, lövegek, gépágyúk, radarok, stb) voltak
kiemelve. Érdekes, és nagy érdeklődést kiváltó előadást tartott Magó Károly, a
hazai roncskutatás vezéregyénisége. A látnivaló közül pedig kitűnt egy 1:6-os
méretarányú Sherman makett, amely még fel is volt dobva Csodabogár (Oddball) és
társainak figuráival. Ezen a versenyünkön 135 makettező 480 munkája volt
látható, ami új rekord lett mindkét mutatóban. A börzés résztvevők száma szintén
meghaladta a korábbiakat, a látogatóknak 17 helyen volt lehetősége a
pénzköltésre.
2023-ban az előző évben megkezdett tornaterem felújítás okozott
előzetesen izgalmakat, vajon sikerül-e a magyar építőiparnak betartania a
határidőt?! Sikerült, bár a hivatalos átvételi ceremónia csak napokkal a verseny
előtt történt meg. A kiemelt témákba ismét sikerült jól bele nyúlnunk, a
Spitfire roppant népszerű volt. Nem kevesebb, mint 24 példányt lehetett
megtekinteni. Az „országok” sorozatunk most Japánt érintette, de a várható
nevezések miatt eleve ketté is osztottuk „military” és civil” területre. A
verseny plakátjához pályázat formájában kértünk segítséget, végül a kecskeméti
Szabó Sándor Spitfire makettje lett a kiválasztott, az ő munkája lett a
felületen a központi elem. Versenyeinken szemrevételezéses módon történik a
díjazottak kiválasztása, de ebben az évben kiírásra került mester összevont
repülő és mester összevont harcjármű kategória is. Az előbbinél az egyik
zsűritag javaslatát megfontolva és elfogadva, pontozás alapján alakult ki az
eredmény. A nevezők és a makettek száma ugyan nem érte el az előző évben
felállított rekordot, de mértékadó makettezők véleménye alapján a munkák
színvonala tovább emelkedett, amelyben szerepet játszottak a külföldről
érkezettek is. A hazain kívül még 4 országból érkeztek a munkák, nem kis
meglepetésünkre Észtországból is volt nevezés. A makett versennyel egyidejűleg
az udvaron a "Kertvárosi Vígasságok", míg a régi helyszínünkön, az aulában pedig
kisállat kiállítás zajlott. Ezek a programok a látogatók számát tekintve
alaposan megtámogatták egymást. (Igaz, hogy a börzéseink szempontjából az
elpakolásnál ez a forgatag sajnos hátrányként jelentkezett.) A börzén résztvevők
száma 19-re emelkedett.
 |
 |
Hova és merre tovább?
Amit kijelenthetünk: A Wolfpack makett versenyekre igény van. A klub
komoly múltat tudhat maga mögött, de roppant fontos kérdés, hogy vajon lesz-e
jövője és ha igen, az milyen lesz.
Klubunk működését, így a versenyek megrendezését
is a kezdetektől fogva támogatta a művelődési ház. A Wolfpack Makett Klub jogi
személyiséggel nem rendelkezik, baráti társaságként semmilyen gazdasági
tevékenységet nem folytat. Rendezvényeinken mind a belépés, mind a nevezés, de
még a börzések helybiztosítása is ingyenes volt. A realitás pedig az, hogy
önkormányzati céltámogatás csökkenése, majd elmaradása, illetve az önzetlen
támogatóink lehetőségeinek beszűkülése komoly akadályként jelentkezik. A
rendezvény kinőtte magát, ezért az előbbieket is figyelembe véve mind
finanszírozási, mind szervezési oldalról változtatni kell.
A feladat nem kicsi. Sikerül-e megoldani? Egy réges-régen, egy messzi-messzi
galaxisban elhangzott bölcselet szerint „A jövő szüntelen mozgásban van, nem egy
lehetséges jövő van, hanem sok.”
|