H-Kecskemét
GALÉRIA
|
Turi
Endre
festő, zománcművész 1935. június 30án született
Budapesten.
1959: Magyar Képzőművészeti Főiskola, festő szak.
Mesterei: Pór Bertalan, Kmetty János, Basilides
Sándor. 1975: SZMT-díj; 1984: Pro Urbe Kecskemét;
1985, 1988: Bács-Kiskun Megyei Művészeti Díj; 1995:
Katona József-díj, Kecskemét; 1996: Nemzetközi
Zománcművészeti Alkotóműhely, Kecskemét
"Szarvasnyomon" c. kiállítás, Életmű Díj;
1997: Magyar Köztársaság Arany Érdemkeresztje.
1997-2000: A Tűzzománcművészek Magyar Társaságának
alelnöke. Eleinte festészettel foglalkozott, majd a
60-as években ismerkedett meg a zománcozással a
kecskeméti zománcgyárban. Önálló stílusa,
formanyelve a 80-as évek elejére alakult ki. A
szimbolikus kezdőpont Páva c. alkotása (1982),
melyen először használta az általa kifejlesztett
technikát, a rekeszzománc borítású vörösréz
körplasztikát. Különösen jellemző műve a "Halkacsa"
(1983) két változata, melynek inspirációját,
ötletét Lükő Gábor néprajztudós szolgáltatta, aki
más esetekben is ~ népművészeti és mitologikus
tematikájú művészetének egyik fő ihletője, de
hasonló alapokon nyugszik az 1985-ben született Szarvastorzó
(Cantata profana) is. Az Étkező család c.
művén (1988) ~ elsőként alkalmazott a
zománcművészet történetében anamorfózist.
1984-től, alapításától kezdve a kecskeméti
Nemzetközi Zománcművészeti Alkotóműhely
igazgatója. 1989-91 között a pozsonyi
Képzőművészeti Főiskolán zománcművészeti kurzust
vezetett.
Írásai:
Gondolatok a zománcozásról - mint technikáról és
mint művészetről, Nemzetközi Zománcművészeti
Alkotótelep (kat. 1983, Kecskemét, 1984),
Turi Endre- Kiss B.: "Halkacsa"-etűd. Egy
rekeszzománc borítású kerekplasztika születése,
Nemzetközi Zománcművészeti Alkotótelep (kat.
1975-1985, Kecskemét, 1985).
Egyéni kiállítások:
1972 Lampart, Kecskemét - Szentes,
1973 Fővárosi Művelődési Ház - Fegyveres Erők
Klubja, Kiskunhalas,
1976 Óvónőképző Intézet, Kecskemét,
1981 Kiskun Múzeum, Kiskunfélegyháza,
1982 Művelődési Ház, Csongrád,
1990 Jókai Színház, Komárom (CSZ),
1997 Kecskeméti Képtár (Morvay Lászlóval,
Hévízi Évával, Morelli Edittel).
Válogatott csoportos
kiállítások:
1975-2000 Nemzetközi Zománcművészeti Alkotótelep
kiállításai,
1984 Zománc, Vigadó Galéria, Budapest,
1998 Kortárs magyar zománcművészet, Kecskemét,
1999 Tűzzománcművészek Magyar Társasága,
Vigadó Galéria, Budapest,
2001 Kortárs magyar zománcművészet 1960-95,
Millennium Szalon, Budapest.
Köztéri művei:
A paksi kompkatasztrófa emlékműve (rézlemez, 1987,
Paks, római katolikus templom),
Felszabadulási emlékmű (réz, zománc, 1988,
Jakabszállás),
Éggömb (vörösréz, rekeszzománc, 1998, Budapest, V.
ker., Hercegprímás utcai Egészségügyi Központ),
Korpusz (zománcozott vörösréz, 1999, Újkígyós,
Szent Erzsébet-kápolna).
Művek
közgyűjteményekben:
Fővárosi Képtár, Budapest, Kecskeméti Képtár,
Nemzetközi Zománcművészeti Alkotóműhely
gyűjteménye, Kecskemét, Városi Múzeum, Szocsi (O).
Irodalom:
Nemzetközi Zománcművészeti Alkotótelep katalógusai
1978-1993, Kecskemét, 1979-94,
Pap G.: Zománc. Művésztelep Kecskeméten, Magyar
Iparművészet, 1995/4.,
Tűzzománcművészek Magyar Társasága - bemutatkozó
katalógus, Budapest, 1997,
HÉMOTUMO művészcsoport tűzzománcainak kiállítása
a Kecskeméti Képtárban (kat., írta: PAP G.),
Ifj. Gyegyádesz L.: Kortárs magyar zománcművészet,
Kecskeméti Képtár, 1998,
Ifj. Gyegyádesz L.: Kortárs magyar zománcművészet,
Magyar Iparművészet, 1998/2.
Ifj. Gyegyádesz L.: A kortárs magyar zománcművészet
kezdetei, különös tekintettel a Nemzetközi
Zománcművészeti Alkotótelep előzményeire
Kecskeméten az 1960-1970-es években, Múzeumi
kutatások Bács-Kiskun Megyében 1998, Kalocsa, 1999,
Pap G.-Ifj. Gyegyádesz L.: Nemzetközi
Zománcművészeti Alkotóműhely állandó
kiállításának vezetője, Kecskemét, 1999,
Ifj. Gyegyádesz L.: Szín-játék. Kortárs magyar
zománcművészet, Magyar Művészeti Fórum, 1999/6.,
Tűzzománcművészek Magyar Társasága, Budapest, 2000.
|
|