Magyar fotográfusok



A fotográfia kezdetei

Fotográfia kezdetei

Digitális fényképezõgép

Digitális fényképezõgép

Filmes fényképezõgép

Filmes fényképezõgép

Magyar fotográfusok

Magyar fotográfusok






Nincs még egy olyan művészeti ág, amely annyi magyar származású világhírű alkotóval ajándékozta volna meg az emberiséget, mint a fotográfia.

Magyar fotográfusok képei

Ha háborús fotográfiáról beszélünk, akkor szinte mindenkinek Robert Capa jut az eszébe. A Friedmann Ernőként 1913-ban egy budapesti zsidó családba született, majd boldogulását Berlinben kereső művész öt különböző háborúról tudósított, s került be ezáltal a fotózsurnaliszták halhatatlanjai közé. Capa a spanyol polgárháborúról készített megrendítő képesszéivel szerzett ismertséget magának, de jelen volt a második kínai-japán háborúnál, Izrael állam megszületésekor, valamint az első indokínai konfliktusnál is.

Világhírnevét a második világháború során vívta ki, amikor a normandiai partraszállást a frontvonalról, életének kockáztatása árán, sűrű golyózáporban dokumentálta. Leghíresebb fotója "A milicista halála" címet (1936) viseli, amelynek eredetisége szinte megszületése óta vita tárgyát képezi, mivel egyesek szerint Capa beállított katonával dolgozott.

Magyar fotográfusok képei

A fotográfus Henri Cartier-Bressonnal, William Vandiverttel, David Seymourral és George Rodgerral együtt 1947-ben megalapította a Magnum fotóügynökséget. Capát az első indokínai háborúban érte utol a végzete, miután 1954. május 25-én aknára lépett és meghalt. Sokat elárul elhivatottságáról, hogy kameráját még a halálos ágyán is a kezében szorongatta.

Amikor a világ tíz leghíresebb fotográfusáról beszélünk, egyetlen listáról sem hiányozhat a szintén a kényszerű emigrációt választó, pályáját katonákról készített felvételekkel kezdő André Kertész (született Kertész Andor). A Magyarországról először Párizsba, majd onnan a náci rémtettek híre elől az Egyesült Államokba települő fotográfust a művészi dokumentarizmus egyik legnagyobb alakjaként tartják számon.

Magyar fotográfusok képei

Magyarországi alkotói éveinek leghíresebb felvétele az Esztergomban készített Víz alatti úszó képe. A pezsgő párizsi szellemi élet igazi felfrissülést jelentett számára, fotói jelentek meg a Vu és az Art et Médecine című lapokban, valamint ekkor született meg legismertebb felvétele, A villa. Amerikai korszaka nem indult zökkenőmentesen, de a művészt végül a MOMA fotórészlegének igazgatója, Beaumont Newhall vette pártfogása alá.

Kertész ekkor olyan világhírű magazinoknak dolgozott, mint a Harper's Bazaar, a Vogue, a Life, vagy a Look. Jóllehet élete bővelkedett a különböző rangos művészeti elismerésekben, őt magát állandóan a megfelelés és a hírnév iránti vágyakozás gyötörte. A fotózsurnalizmus atyjaként számon tartott művészt számtalan fotográfus nevezte inspirációs forrásának, Henri Cartier-Bresson például így nyilatkozott róla a harmincas évek elején: „Mindannyian tartozunk neki”.

Magyar fotográfusok képei

Magyarország legmagasabb szintű művészeti oktató intézménye Moholy-Nagy László nevét viseli. A Tanácsköztársaság bukása után – habár a forradalmi eseményekben maga nem vett részt – Moholy-Nagy is úgy érezte, nincs már maradása az országban, ezért 1919-ben előbb Bécsbe, majd Berlinbe menekült. Nemzetközi pályafutása az után vette kezdetét, hogy az alapító Walter Gropius őt kérte fel 1923-ban a távozó Johannes Itten helyére a Bauhaus oktatói karába.

Az Új Vízió tétel értelmében Moholy-Nagy azt hirdette, hogy a fotográfia egy teljesen úgy látásmódra képes, olyanra, amely a szem előtt zárva van. Moholy-Nagy számos művészeti területen oktatott, foglalkozott szobrászattal, festészettel, fotomontázzsal és fémműveléssel, de érdekelte a film és a tipográfia is. Neve összeforrt a fotogrammal, rengeteget újított és kísérletezett. 1937-ben Moholy-Nagy lett a chicagói New Bauhaus iskola igazgatója, s ezt a posztot egészen 1945-ben bekövetkezett haláláig töltötte be.

Magyar fotográfusok képei„Gondolkodj, mielőtt exponálsz”. A kolozsvári születésű Munkácsi Márton azóta szállóigévé lett mottója soha nem veszített időszerűségéből. Tanácsát olyan, a fotográfia abszolút élvonalába tartozó nagyságok fogadták meg, mint a francia Henri-Cartier Bresson, aki saját elmondása szerint éppen Munkácsi egyik, afrikai fürdőző gyermekeket ábrázoló képe miatt adta a fejét a szakmára. Munkácsit Berlinben Európa egyik legnagyobb könyv-, folyóirat-, és napilapkiadója, az Ullstein kiadó vette szárnyai alá. Világhírnevet az Egyesült Államokban szerzett, elsősorban a divatfotó terén alkotott forradalmi újításai miatt: Munkácsi nem csinált mást, csupán kivitte a műteremből modelljeit és természetes környezetben lefényképezte őket, de ő teremtette meg a sztárportré fogalmát is; olyan hírességek álltak lencséje elé, mint Marlene Dietrich, Katharine Hepburn, vagy éppen Louis Armstrong.

Szintén külföldön vált híressé a Halász Gyula néven anyakönyvezett Brassaï. A brassói születésű, eleinte festészettel és szobrászattal foglalkozó művész 25 évesen költözött Párizsba, ahol élete hátralevő részét töltötte. Újságíróként kezdte róni a francia főváros útjait, amelyek azonnal rabul ejtették, a párizsi éjszakákról készített felvételei pedig egy csapásra világhíressé tették. Ki kell emelni portréit is, Brassaïval többek között Dalí, Picasso, Giacometti és Matisse dolgozott együtt. Anyagi biztonságát a Harper's Bazaar magazin megrendelései biztosították, de a fotográfus tizenhét könyvet és megszámlálhatatlan cikket is írt, az 1956-ban forgatott Tant qu'il y aura des bêtes című filmje pedig a legeredetibb alkotás díjat söpörte be a cannesi filmfesztiválon.