Csütörtöki István
A Szatmári és a Sárospataki Református Kollégium diákja, a ráckevei református középiskola rectora.
Szatmár
A középiskolát a Szatmári Kollégiumban végezte, ahol 1636 december 4.-én írta alá az iskola anyakönyvét, mikor a felsőbb tagozatba lépett:
662. Stephanus Czötörtöki (1636. december 4.)
Sárospatak
A főiskolát a híres Sárospataki Református Kollégiumban végezte, ahol 1639-ben jegyezte fel nevét a névjegyzékbe:
Nomina studiosorum illustris scholae saros patachinae inde ab Anno Domine 1615 die 23 Januaríí, receptorium.
Az
1639. év alatt a névsorban a 19. Stephanus Csötörtöki. Ductus Raczkevinum
A Ductus Raczkevinum bejegyzés arra utal, hogy Csötörtöki István a ráckevei középiskola rectora volt hosszabb-rövidebb ideig
A
sárospataki kollégium szellemisége
Tolnai
Dali János rektorsága alatt 1639-1642 között:
Ebben
az időszakban a kollégium rektora Tolnai
Dali János volt, aki Nagyváradon, Gyulafehérvárott,
Leidenben, Franekerben, Groningenben tanult.
Angliában megismerte a puritanizmus lényegét, melynek összes megjelenési helyén
- Angliában, Hollandiában és Magyarországon is - első számú jelszava a „teljes
reformáció". Úgy érzik, hogy a reformáció nem volt következetesen
végigvitt folyamat, hogy félúton megakadt, és éppen a legfontosabb szinten, az
egyének szintjén okozott a legcsekélyebb változást. Ez az oka, hogy az
egyháznak nem a gyülekezet, a hívők közössége lett az alapegysége, ezért
felemás a rendszer az anglikán egyházban és Magyarországon is, ahol
presbitériumok helyett megmaradt az episzkopális
felépítésű egyházigazgatás, ami tökéletesen ellentmond Kálvin rendszerének, és
ilyen formájában nem tudja betölteni a szerepét az emberek életében.
1638. febr. 9-én Tolnai néhány társával
szövetséget kötött („londoni liga”), az abban foglaltaknak a magyarországi
református egyházban való elterjesztésére. Még ugyanezen évben hazatért
Magyarországra. Elsőként körutat tett Északkelet-Magyarországon, prédikált
templomban és házakban, hétköznapi ruhában járt, és legkevésbé a keretek, a
tradíciók érdekelték. Sokkal inkább az emberek, a személyes sorsok, Krisztus
ügye, az üdvösség kérdése.
Megjelenésével
tökéletes kavarodást és zavart okozott az egyház köreiben: ez a meghökkentően
új eszme a meglévő régi kereteket veszélyeztette, és Tolnai Dali nem is
restellte kiprédikálni az erkölcsi vagy szervezeti fonákságokat,
következetlenségeket. Természetesen az a nyersesség, az a kíméletlenség is,
amivel ezt tette, sokakban a megütődést váltotta ki és megindult egy védekezési
reflex.
Ennek
lett a vezéralakja Miskolczi Csulyak István zempléni
esperes, aki személyesen is érdekelt volt a kérdésben, nemcsak nézetei
homlokegyenest ellenkező volta miatt, hanem azért is, mert hivatalánál fogva
felügyelője volt a sárospataki iskolának, amelynek élére I. Rákóczi György
kinevezte Tolnai Dalit. Miskolczi november 10-ére hívott össze zsinatot Liszkára. Tolnai kénytelen vitába bocsátkozni, hogy
nézeteit védje, de hivatalba lépését meggátolni nem, csupán elodázni sikerült.
1639 áprilisában foglalta el a rektori hivatalt Sárospatakon, és mindjárt
beiktatási beszédében nem mulasztotta el bírálnia a lelkészek erkölcseit, az
oktatási rendszert.
Tolnai
igyekezett az ortodoxia hatását, a skolasztikus oktatási szerkezetet némileg
átalakítva, a szinte mindent uraló teológia és filozófia mellé egyéb tudományok
oktatását is bevezetni. Emellett franekeri tanárának,
az emigráns angol William Ames-nak a való élethez az
ortodox műveknél közelebb álló írásait tanítja, és személyesen foglalkozik
tanítványai erkölcseivel, nekik házi áhítatokat tartva. Sőt, társaival sorra
járja a családokat, a nőket olvasni tanítja, hogy maguk is olvashassák a
Bibliát.
A
tankönyvek közül teljesen kihagyja az elavult és erősen skolasztikus Keckermann-féle logikát; beveszi viszont a szintén emigráns
gyulafehérvári tudós tanár, Bisterfeld művét, amely
voltaképpen Petrus Ramus hugenotta filozófus elvei
szerint készült.
Szorgalmazta,
a magasabb szintű anyanyelvi oktatást, az analfabéták oktatását, a földművesek
mezőgazdasági oktatását.
Emellett
tagadta az Aristoteles-elvet, amelyre az egész
skolasztikus filózófia is épül.
Bírálta
a korabeli egyházigazgatási rendszert, szorgalmazta a
presbiteri egyházkormányzást.
Ezek
az újabb, semmi tradíciót nem tisztelő reformok kivívták ismét Miskolczi Csulyak ellenszenvét, aki vizsgálatot rendelt el az
iskolában 1641-ben, majd - mivel egyetlen diák sem nyilatkozik Tolnai Dali
ellen - ezt megismétli 1642. április 11-én. Az egyházlátogatási jegyzőkönyv
részletesen tudósít a vizsgálatról. A diákok panaszai egyrészt Tolnai Dali
részrehajló volta, másrészt pedig reformjai ellen szóltak, de egy sem volt az
iskola rendtartásába, törvényeibe ütköző.
Tolnai
Dali János 1642 decemberében távozott egy időre a kollégium éléről, Miskolcra
ment lelkésznek, majd évekkel később tért csak vissza Sárospatakra.
Tolnai Dali Jánosról lásd még:
Dienes Dénes: Diákzendülések Sárospatakon
Dienes Dénes: Minthogy immár schola mestert tartanak /Református iskolák Felső-Magyarországon 1596-1672/ 126-132. o.
Ráckeve a 16-17. században
Csütörtöki István neve mellé feljegyezték, hogy a ráckevei középiskola rektora volt („ductus raczkevinum”) 1639 körül.
Ráckeve egykori látképe – rézkarc
Ráckeve ekkor a török uralom alatt állt, ugyanakkor a térség jelentős szellemi központja. A reformáció idején, amelyet ezen a területen Szegedi Kis István prédikátor kezdeményezett a 16. században, a város püspöki székhely lett, majd utóda, Skarica Máté Ráckevét a humanista reformáció kulturális centrumává tette.
A ráckevei református közösség a 17. században a Dunamelléki (Alsódunamelléki) egyházkerülethez tartozott, azon belül a Ráckevei (vagy Solti) esperesség központja.
Az egyházkerület püspöke:
Paksi K. György kecskeméti lelkész (1639-1651)
Az egyházmegye esperesei:
Körtvélyesi János ráckevei lelkész 1632. júniusában (aki 1631-1637 között szolgált Ráckevén)
Sellyei P. Ferenc ráckevei lelkész 1643-1648 (aki 1637-1648 között szolgált Ráckevén)
Ungvári Gergely ráckevei, szigetszentmiklósi lelkész 1649-1656
A ráckevei református tanintézet
A városban működő középfokú református tanintézetről is megemlékeznek a források.
A fiatal Skarica is Ráckevén végezte iskoláit, ahová a 16. században bécsi polgárok is elküldték gyermekeiket „a magyar nyelv megtanulása végett”.
A híres tanintézetben külföldi egyetemeken végzett tanárok oktatták a két klasszikus nyelvet, az ógörögöt és a latint (grammatikát), az ékesszólás (retorika), valamint a bölcselet tudományát (dialektika).
Az elemi ismereteket – írást, olvasást, számolást – a helyi iskolamesterektől lehetett elsajátítani.
1611-ben épült az első református templom, 1638-ban pedig református iskolaház.
Simándi Bodó Mihály, (ráckevei lelkész, az alsódunamelléki református egyházkerület püspöke 1626 és
1631 között) szigorúan szabályozta a lelkészek és iskolamesterek munkakörét.
„Simándi Bodó elhivatottságának és tudományos felkészültségének kézzelfogható jele az általa 1626-ban megkezdett egyházkerületi jegyzőkönyv (prothocollum superintendentiale) vezetése. Mint a rá bízott terület főpásztora elrendelte, hogy tudta nélkül egyetlen település sem fogadhat prédikátort a a gyülekezet élére. Ezenkívül szigorúan szabályozta a lelkészek és az iskolamesterek munkakörét, viselkedését, a dialektika, az ógörög és a „deák” (latin) nyelv oktatását, az asszonyok öltözködését, a hivataluktól való megfosztással fenyegette meg mindazokat, akik a betegekre varázsigéket mondanak vagy ráolvasnak: „Minden tanitóktul az Anyaszentegyházban engedelmet kévánunk. Hogyha valahol az ő jelenvoltok kévántatik, minden okvetetlen jelen legyenek…Minden Praedikátor az ő tisztiben hiven eljárjon, de azonközben meghlássa, hogy más Tanitónak megyéjében ne hágjon, annak hire és akarattya nélkül, se ne praedikálljon, se ne keresztellyen, se ne esküssen, hanem ha az avagy beteg volna, vagy otthon nem volna és az kösség az ő szolgálattyát kévánnya, akkor megh lehet az szolgálat, de ugy hogy az mit szolgálattyáért adnak, el ne vigye, hanem az ott való Tanitónak adgya. Akarjuk aszt is, hogy senki más Praedikátor helyében ne mennyen, míg az előbbit az kösség nem elegetti … Az Schola Mesterek az ő Pastoroknak tisztességgel és engedelemmel legyenek, és az ő Pastorokat, vagy ugyanott az kösség vagy másutt alattomban ne gyalázzák se ne árullják. Ha penig valamely Schola Mester az ő Pastora ellen ok nélkül valami háborúságot indit, és annak igaz okát nem adhattya, meghbüntettetik. Eszt is kévánnyuk ő tűlök, hogy mind scholájokban, mind az Várasban tisztességesen visellyék magokat. Scholájokban ne részegeskedgyenek, ha Mennyekzőkben hivattatnak ott éjjfélig ne igyanak, se ne tánczolljanak, éjjel az várasban részegeskedni ne mennyenek. Ha penig közzűlök valaki találtatik, hogy ezek ellen vétkezik, két vagy három intés után, ha nem jobbul, elűzedtessék. Aszt is tűlök megkévánnjuk, hogy az ő tisztekben hiven eljárjanak, az Iffjaknak és Gyermekeknek tanittásában meghkévánnjuk ő tűlök, hogy ha oly Iffjak lesznek, kiknek tudományok megkévánnya, Görög és Deák nyelvet tanicsanak, és hogyha az Iffjaknak elméjek engedi, Dialecticára is oktassák őket…Aszt is tiltjuk, hogy az I(ste)n igéjével senki ne Complárkodgyék, hogy azzal fizetésért testi betegségbül akarna valakit meggyógyitani, mely semmiképpen nem lehet. Senki beteg emberre se ne olvasson se penig czédulára irván nyakára kösse, se vele megh ne etesse, mert az az I(ste)n igéjének csak meggcsufolása. Ha ki ez ellen cselekedik, tisztitől fosztatik megh… Aszt hadgyuk és parancsolljuk, hogy minden Praedikátor tisztihez illendő ruhát viselljen, katona, kalmár, és paraszt ruhában senki ne járjon, mert az ki tisztihez illendő ruhát nem visel, két avagy három intés után mind ruhájával egyetemben tisztitül megfosztatik.”
Forrás: Miskei Antal – Ráckeve története, 2003
Csütörtöki István Ráckevén
Protestáns kántortanító korabeli
ábrázolása
Az 1638-ban újjáépült ráckevei középfokú református
tanintézetnek volt rektora hosszabb rövidebb ideig Csütörtöki István
sárospataki végzős diákként 1639 körül.
A Sárospataki Kollégium diákjainak névjegyzékét átnézve szinte minden diák neve mellett szerepelt feljegyzés ebben az időben arra vonatkozólag, hogy az illető rektorként működött valamelyik „vidéki” iskolában. Az volt az általános gyakorlat, hogy az alsóbbrendű, kisebb iskolák valamelyik neves intézményből (Sárospatak, Debrecen) kértek rektort, a felsőbb éves diákok közül. Ezzel biztosították, hogy vidéken is az „anyaintézmény” szellemiségének és színvonalának megfelelő legyen az oktatás.
A rektor megbízatása legtöbbször egy évre, de legfeljebb is csak három évre szólhatott, ezzel biztosították a folyamatos szellemi frissítést.
Séllyei Halász (Piscatoris)
Ferenc ráckevei lelkész (1637-1648) és solti esperes (1643-1648)
Nem lehet véletlen egybeesés, hogy Ráckeve lelkésze egy
olyan személy volt 1639 körül, aki a Csallóközből, a Somorjai
Egyházmegyéből származott, személyesen ismerte Szenczi Száki János csütörtöki lelkészt.
Séllyei Halász Ferenc (Komárom, 1596 k. – Ráckeve, 1648. szept. 23.) Komáromban kezdte tanulmányait, majd 1629. szeptember 13-tól Franekerben tanult.
1632-ben itt írta De persona Christi Θεανδρωπου című művét, melynek ajánlásában számos lelkészt nevezett meg a Felső-Dunamelléki Egyházkerületből.
Franeker. 1632
Séllyei P. (Franciscus). Disputatio Theologica, De Persona
Christi QeanJpapou. Qvam Assistente Supremo eodem Judice
Christo. In Inclyta & Illustri Illustriu ac Praepotentum
D. D. Frisiae Ordinum, Academia Franekerana, Praeside Nobilissimo, Clarissimo, Doctissimoque viro, D. JOHANNE MACKOVIO S. S. Theol.
Doctore, ejusdemque Facultatis ibidem Professore primario. Ut Publicae censurae
veritatis defendendae causa
subjecit: ita palam suscepit FRANCISCUS P.
SELLIEINUS Ungarus, Author
& Respondens. Horis locoque consuetis. Franekerae, Excudebat Vldericus Balck, Illustr. Fris. Ord. & eorundem Academiae Typographus. Anno
1632.
4r. A–D = 4 ív = 16 sztlan lev.
Ajánlja Samarjai M. János csallóközi és mátyusföldi superintendensnek s
halászi papnak, Magyari A. Jakab komáromi papnak és esperestnek, Szenczi C. Lukács samarjai
papnak és csallóközi esperestnek, Péczeli Király Imre
érsekujvári, Kanizsai Mihály n. szombati,
Darnai György szõnyi,
Csúzi Cseh János szerdahelyi, Körmendi Th. Tamás mosoni, Marosi János komáromi,
Kecskeméti István császárii, Farkasdi
P. Dániel megyeri, Szenczi Sz.
János csötörtöki és Felistali
András alistali papoknak, továbbá testvéreinek
Halász Jánosnak, Miklósnak és Andrásnak s barátjainak
Sátor Máténak, Ötvös Máténak és Márton Istvánnak. – Üdvözlõ
verset irt hozzá UZONI I. BOLDIZSÁR.
Egyetem. – Gy. fv. Batthiányi-ktár. – M. vásárhelyi ref. coll.
Országos Széchényi Könyvtár / Régi Magyar Könyvtár III. · / · RMK III/1. · / · Régi Magyar Könyvtár 1—2547. sz. 1477.
Séllyei később komáromi rektor, majd mosoni, végül 1637-től ráckevei lelkész lett, s e minőségében 1643-tól 1648-ban bekövetkezett haláláig a Solti Egyházmegye esperese volt.
A Ráczkevei Okmánytár feljegyzései szerint 1638-ban, Séllyei lelkészsége, Ágoston István és Varga István bírák alatt, „ezeknek idejekben és gondviselésekbül épült meg az oskolaház”. Tehát éppen Csütörtöki István érkezését megelőzően épült fel a református tanintézet új épülete. Feltehetően maga Séllyei hívta meg rektornak ráckevére Csütörtöki Istvánt 1639 körül, kit személyesen ismerhetett még a Csallóközből, vagy Száki János ajánlása révén.
A ráckevei gyülekezet a következőket jegyezte fel Séllyeiről:
Lelkipásztorul hozattatott, 1643-ban a kecskeméti szinódusban főszeniorságra választatott a dunamelléki Diocésisben. Vale!...Megboldogult itt lelkében. Az egykorú feljegyzés így emlékezik meg haláláról: „Obiit 1648. Pius et clarissimus Vir Franciscus Séllyei. Ekl. R.Kevi Pastor at Angelus ac ecclesiae circumjacencium Senior pius prudentissimus Vixit Sancte, Obiit Pie sepultus est honestissime 24. Septembri
Irodalom:
Földváry László: Adalékok a dunamelléki ev. ref.
egyházkerület történetéhez; Budapest; 1898
Magdics István: Diplomatarium Ráczkeviense: Ráczkevei
okmánytár, 1888
Veszprémi Fejes György: A ráckevei református egyház és község története;
Tahitótfalu; 1927
Protocollum Simandinum, Ráday Gyűjtemény. A/1a 1. kötet: 1626-1739
A török kiűzésekor, 1684-ben a várost kifosztották, lakossága elmenekült. 1698-ban az egész Csepel-sziget, így Ráckeve is a győztes törökverő Savoyai Jenő birtokává vált.
Ráckeve történetéről bővebben
olvashatsz a város honlapján