Csütörtöki
János
A Szatmári Református Kollégium (1647), majd a Nagybányai Református Kollégium – Schola Rivulina – diákja (1649), tanító a kővárvidéki Magyarberkeszen (1648), a Nyitra vármegyei Szentmihályúr lelkésze (1650).
Forrás:
Thury
Etele – A Dunántúli Református Egyházkerület Története I. kötet 1998
A Szatmári
Református Kollégium diákja:
Középiskolai tanulmányait a Szatmári Kollégiumban végezte, ahol 1647. május 31.-én jegyezték be nevét a kollégium anyakönyvébe a Matrikula studiosorum –ba.
782. Johannes Csötörtöki (1647. Május 31.).
Innen a közeli Nagybányára került, ahol a híres tanító- és lelkészképző főiskola, a Schola Rivulina diákja volt.
Nagybányai tanulmányait megszakítva 1648-ban a közeli Magyarberkeszen tanítóskodott, majd 1649-ben visszatért Nagybányára és ismét beiratkozott a főiskolára.
Magyarberkesz - 1648
Magyarberkesz, 1910-ig Sárosmagyarberkesz (románul Berchez) település Romániában, Kővár-vidéken,a mai Máramaros megyében, Nagysomkút és Kővárremete között, Nagybányától dél–délnyugati irányban 20 kilométerre fekszik.
A 15. században a bélteki uradalom falva Közép-Szolnok vármegyében. Az önálló Erdélyi Fejedelemség korában vásáros hely. A 17. század második felétől Kővár vidékéhez tartozott. 1639-ben 31 marhával szolgáló, 25 „gyalogszeres” (háziállat nélküli) és 29 nem szolgáló, összesen 85 jobbágy családfő lakta. Szántóföldje és kaszálója annyi volt, hogy a termés betakarításában, illetve a kaszálásban a szomszédos falvak lakói is részt vettek. Hét hold szőleje és a szomszéd falvakkal közösen tilalmas tölgyerdeje is volt. 1647-ben évi négy országos vásárt tartott. A Rákóczi-szabadságharc idején a Kővár vidéki kurucok egyik vezetője a helyi egytelkes nemes Mosa László, később a vidék vicekapitánya volt. A 19. század folyamán sok és jó szilvája és kevés gesztenyéje termett, amelyet az árusok a nagybányai gesztenyével együtt Kolozsvárig elhordtak. 1848-ig jó bort adó szőlői is voltak, amelyet azonban a rákövetkező években kipusztultak. A hagyományos, állattartással kombinált kétnyomásos földművelés az 1860-as években szűnt meg. A vidéken a berkeszi református egyház volt az egyetlen, a helyi nagybirtokostól anyagilag független egyházközség. 1876-ban, Kővár vidéke fölszámolása után Szatmár vármegyéhez csatolták.
Református temploma 1514 előtt épült, benne gótikus papi ülőszék.
Itt látható Kővár vidéke egykori vármegyeháza, alatta pincebörtön.
Csütörtöki János 1648-ban tanítóskodott a magyarberkeszi református iskolában.
1647. májusában jegyezték be nevét a Szatmári Kollégium névjegyzékébe. Feltehetően ez után nem sokkal került Nagybányára a Schola Rivulinába, s már innen ment tanítóskodni a közeli Magyarberkeszre.
Itt csupán egy évet töltött el, s 1649-ben
ismét beiratkozott a Nagybányai iskolába immár másodszor. Ezt igazolja, hogy a
kollégium névjegyzékébe a Matrix illustris
scholae Rivulinae-be is így
jegyezték fel 1649-ben: „Joannes Csötörtöki 2da vice ingressus „ vagyis
Csütörtöki János 1649-ben másodjára lépett be az iskolába (részletesen lásd lent).
A korabeli református oktatási rendszerben bevett szokás
volt, hogy a vidéki kisebb iskolákba a főiskolás diákokat küldték tanítóskodni.
Erről részletesen lásd: Sárospataki Református
Kollégium
Forrás: Protestáns egyházi és iskolai lapok – 6. évfolyam – 1847. február 21. /8. szám
Nagyításért kattints a
képre!
Pontosan kétszáz évvel később tesz említést Csütörtöki Jánosról a Protestáns egyházi és iskolai lap.
Ebben részletes névtár található településenként a Nagybányai egyházvidék 17. századi lelkészeiről és tanítóiról. ( a tanítókat csak 1650-ig bezárólag írta össze).
Itt olvasható 5. pontnál Berkesz (Sáros) településen a tanítók között Csötörtöki P. János neve 1648-ból.
Érdekes adalék a neve melletti „P” jelző, ami nem fordul elő sehol máshol, s így nem tudni sajnos, hogy e betű milyen családnevet takar.
Nagybánya
Nagybánya (Baia Mare, Románia) régi kiváltságos bányaváros az egykori Szatmár vármegyében. Német neve Neustadt, régi magyar neve Asszonypataka, s használatos volt ennek latin megfelelője: Rivulus Dominarum, németül Frauenbach.
Privilégiumait arany- és ezüstbányászatának köszönhette. Lakosai zömmel németajkú kereskedők, iparosok, bányászok voltak. 1408-ból említik a város kórházát, 1411-ben már pénzverdéje is működött. A város védőszentje Szent István király. Nagybánya messzi földön híres volt Szent István nevezetű gótikus stílusú templomáról, ami egyedi módon kéthajósnak épült, és 1387-ben fejezték be. A templom méretei impozánsak voltak, az épület 50 méter hosszú, a tornya meg 40 méter magas volt. Hatalmas tornya mai napig is magaslik Nagybánya felett.
A város 1411-ig királyi város, ekkor azonban Zsigmond király Lazarovits István szerb uralkodónak adományozta. Később Hunyadi János kezére került s keze alatt a bányászat ismét fellendült. Hunyadi János házat épített Nagybánya főterén, ami mai napig is megtekinthető.
A 17. század közepén Nagybánya I. Rákóczi György erdélyi fejedelem tulajdonába került, majd II. Rákóczi Györgyé lett.
A város iskolájáról 1380-ból maradt fenn írásos emlék.
A Schola Rivulina diákja
Csütörtöki János nevét 1649 körül jegyezték be a református kollégium anyakönyvébe, a Matrix illustris scholae Rivulinae –be. Az anyakönyv gazdag tárháza a nagybányai ev. ref. főiskola történetének. Csaknem az összes hazai ev. ref. főiskoláról tartalmaz adatokat. 1633-tól kezdve megőrizte a tanulók nevét, a nevük mellé írt érdekes megjegyzésekkel. A főiskolába lépő ifjú kézadással, esküvel és neve aláírásával kötelezte magát a törvények megtartására. A felvett tanulót az iskola anyakönyvébe jegyezték, hol a saját neveirása mellett a törvények megtartását hitelesítette. Az aláírás formulája ez volt: „Ego N. N. subscribo legibus scholae Rivulinae.” Nánásy István rector idejében, 1684-ben, kezdték a tanulók saját maguk aláírni az iskolai törvényeket, az iskola anyakönyvében.
Csütörtöki János bejegyzésének pontos dátumát nem ismerjük, de azt tudjuk, hogy Czehi András rektorsága alatt írták be, aki 1649-1651 között működött.
„Clarissimus
ac doctissimus vir Andreas Czehi conductus est consueto ritu ad moderandam scholam illustrem Rivulianam in anno 1649.
Paulus Czetneky Debreczinum migravit. – Stephanus Magyarosi satisfecit
labori scholae gerendo explora. – Franciscus Maxai satis fecit
gerendo explo. – Johannes Szathmari clam discessit furcifer. – Johannes Kereszturi similitudo a postico discessit nequam. – Stephanus Csegyei satis fecit
labori scholae ger. exp. – Stephanus Bodaki satis fecit
labori scholae ger. exp. – Petrus Gidofalvi satis fecit labori scholae ger. exp.
– Joannes Csötörtöki 2da vice ingressus.
– Stephanus Bathori satisfecit ductus Megyesinum. – Stephanus Matolczi satis fecit ge. ex.
ductus Berkeszinum. – Isacus Varallyai satis fecit gerendo….ductus Felső-Miszttottfalvinum
. – Samuel Con. Daroczi 2da vice ingressus.
– Johannes M. Csernathoni 2da vice ingressus.”
A bejegyzés alapján Csütörtöki János „2da vice ingressus”, vagyis másodjára lépett be az iskolába, miután egy évet tanítóskodott a közeli Magyarberkeszen.
1644-től haláláig, 1646 aug. 23-ig Vilmányi Mihály,
1646-ban Panyty Mihály,
1646-tól 1649-ig Nánási István,
1651 május 1-től 1652-ig Horti István
1652 májustól 1654-ig Püspöki János
1654 ápr. 24-től Claudiopolitanus H. István viselte a rektori tisztséget Nagybányán
Forrás: Thurzó Ferenc: A nagybányai ev. ref. főiskola (Schola Rivulina) története 1547-1755 (Függelék: Matrix illustris scholae Rivulinae.) Nagybánya, 1905. VI, 286. l. (67.o.) A Dunántúli Református Egyházkerület prédikátorai és rektorai. I. 1526-1760. Szerk. Köblös József, Kránitz Zsolt.
Pápa, 2009. (A Pápai Református Gyűjtemények kiadványai. Forrásközlések 10.) 759 oldal + 8 kép + CD melléklet.
A messze földön híres református iskolát, amely Erdély legrégibb középiskolája volt, Kopácsi Sándor –a ferences szerzetesből lett reformátor- alapította 1547-ben. Korábban 1531-ben Perényi Péter meghívására ő alapította meg a Sárospataki Kollégiumot is. Erdőd lelkésze és rektora volt a zsinatok idején, innen hívták meg Nagybányára. Kopácsinak sikerült a reformációnak megnyernie Veress Mihály plébánost is a 11 káplánjával együtt, haladéktalanul megalakította itt a református főiskolát, melynek ő maga volt az első rektora. A főiskola neve Schola Rivulina lett, Nagybánya ősi nevéről: Rivulus Dominarumról. Az 1547-ben szervezett Schola Rivulina rövid idő alatt hat osztályú gimnáziummal egybekötött akadémiai tanfolyammá, azaz rendes főiskolává lett, ahol lelkipásztorokat és tanítókat képeztek. Kopácsi maga is tanított, mégpedig logikát, görög nyelvet és teológiát.
A „Schola Rivulina” 27 rektort Sárospatakról, Váradról, Kolozsvárról, Szatmárról, Enyedről kapott. A városi levéltárban őrzött egyik jegyzőkönyvben olvashatjuk „1660 die 6 Febr. Scholamestert hova hamarébb hozzanak Patakról vagy Varadról”. Tehát a bányai iskola is azoknak a hatása alatt lehetett. Az iskola könyvtárral is rendelkezett és féltve őrizte könyveit.
Igen érdekes részleteket közöl Thurzó Ferenc a főiskola működéséről, egy fejezet alább olvasható:
V. Fejezet. Az iskola belső élete – (letölthető pdf formátumban)
1551-ben egy bizonyos Péter deák, Izabella királynő nagybányai híve, a városból kikergette a ferences szerzeteseket és a zárdát lerontatta. A protestánsok lutheránus és református ágra való szakadása hamarosan bekövetkezett, előbbieké lett a régi plébániatemplom, utóbbiaké a kisebb Szent Márton-templom (a jezsuiták által épített mai plébániatemplom helyén), de nem sokkal később a kálvinisták szerezték meg a Szent István templomot. Az ellenreformáció a XVII. század végén jelent meg Nagybányán: 1673-ban Spankau tábornok fegyveres fenyegetéssel kiűzte a reformátusokat az őseik által épített Szent István-templomból.
Thököly Imre (1657–1705) kuruc mozgalma (1678-1687) idején, 1678-ban az egymást váltó bányafelügyelők és a császári hatalom más képviselői ellen a városban is nyílt felkelés tört ki, megrongálták a pénzverdét s a kamarai épületeket, s visszavették a templomot. A felkelés elfojtása után, 1687-ben a császári adminisztráció által kinevezett rekatolizációs bizottság határozata eredményeképpen a Szent István- meg Szent Márton-templomot elfoglalták a jezsuiták, a Szent Miklós-templomba pedig 1689-től visszatértek a ferencesek. Ez az állapot – miután rövid időre visszatérhettek a reformátusok – a Rákóczi-szabadságharc leverése után állandósult, 1712-ben a protestánsokat újra a fegyveres karhatalom űzte ki a jezsuitáknak ítélt szent hajlékból. A jezsuiták azonban 1717-től a Szent Márton-templom helyébe építettek új egyházat, és a reformátusok sorozatos kérvényei ellenére az ősi templomot sorsára hagyták. Az elodázhatatlan javításokat a városi tanács finanszírozta, ám a templom egyre rosszabb állapotba került, kőanyagát kezdték elhordani, míg végül 1847-ben a tanács lőporral a levegőbe röpíttette a még fennálló jelentős romokat, és anyagát értékesítette, illetve plébánia és egyéb építkezésekhez használta fel, pedig a műértő Teleki Sándor gróf 100 forintot ajánlott fel csak a kapuzatokért. A templomból csupán a torony maradt meg, mely mai napig a város legrégibb és egyik legértékesebb építészeti emléke, s egyben szimbóluma.
A Schola Rivulina sorsát az ellenreformációs törekvések pecsételték meg. A nagy múltú híres iskolát végül a Helytartótanács záratta be 1755-ben a jezsuiták ténykedése következtében.
Szentmihályúr lelkésze
Csütörtöki János Szentmihályúr és a szomszédos Mártonfalva községek lelkészeként működött 1650 körül.
Forrás: Thury Etele, A Dunántúli Református Egyházkerület története, I: 1523-1674; s. a. rend. Koncsol László, Pozsony, 1998 (Csallóközi kiskönyvtár) (511.o.)
Szentmihályúr (Michal nad Zitavou, Szlovákia) az egykori Nyitra vármegyében, Érsekújvártól 25 km-re északkeletre a Zsitva jobb partján fekszik, Bars vármegye közvetlen szomszédságában. A Dióssy, Abaffy, Thuróczy családok voltak a fő birtokosai. 1560-tól a töröknek adózott. Lakói főként mezőgazdasággal foglalkoztak.
Mártonfalva (Vajkmártonfalva, Lucnica nad Zitavou) első írásos említése 1437-ből származik "Martonfalva" néven. Ekkor királyi birtok volt, a Ludányi család zálogbirtoka. A 16. században a Solymosi, Ghyczy és más nemes családoké volt. 1554-ben felégette a török. A 18. – 19. században a Botka, a Kéres, a Nagy és más családoké. Lakosai főként mezőgazdasággal foglalkoztak.
E terület egyház-igazgatásilag a Somorjai-, vagy más néven Komárominak, Csallóköz-Mátyusföldinek, vagy Felsődunamellékinek is nevezett református egyházkerülethez tartozott, ezen belül pedig a Komjáti, vagy más néven Ürményi egyházmegyéhez. A helyi esperesek a következők voltak ez idő tájt: Kőrösi István ürményi lelkész (1648. dec.) (1654. máj.), Szathmári Ötvös István érsekújvári lelkész 1663-ig.
Szentmihályúr az un. Mátyusföld történelmi régióban található, egyaránt közel fekszik Nagysallóhoz, ahol 60 évvel korábban Csütörtöki István lelkészként működött, de nincs messze Csütörtök falutól sem.
Csütörtöki János nevét egy 1650-ből származó összeírás őrizte meg.
Perlaki Könczöl Márton barsi
esperes (1645-78)(lásd fent Csütörtöki István
lelkészként link alatt) feljegyzése
1650-ből:
Gyűjteményét,
mint tudjuk, Ember Pál használta, értékesítette. Megvan ebben Perlakinak egy
1650. június 24-én kelt értékes levele, fájdalom, csonkán, amennyiben az
elejéből egy levél, vagyis két lap a történetírás nagy kárára hiányzik, és
amelyben közli Szilágyival (Szilágyi Benjámin István) a Felső-Dunamelléki
Egyházkerületben levő egyházak lajstromát, egyházmegyénként elkülönítve
lelkészeik neveivel együtt. A levelet Debreczeni Ember Pál használta,
egyháztörténetében (Historia ecclesiae
reformatae. 565-567. l. lásd
fent Csütörtöki István lelkészként link alatt) teljesen aszerint írt
sorrendben sorolta elő az egyházakat azzal a különbséggel, hogy a lelkészek
neveit nem közli.
Perlaki
levele Nagymegyerrel kezdődik, kiegészítem tehát az
egyházak jegyzékét Ember Pál egyháztörténetéből, a figyelmes olvasó azután, ha
innen összeveti a kettőt egymással, azonnal észreveszi, hogy Ember is innen
merített. A Dunáninneni Egyházkerületben hajdan öt
egyházmegye volt, úm.: 1. A samarjai, Pozsony
vármegyében. 2. Komáromi. 3. Komjáti, Nyitra vármegyében. 4. Barsi vagy lévai.
5. Nógrádi vagy Drégelypalánki.
Kívül: In gratiam Clarissimi
Doctissimi Reverindissimque
viri Domini Stephani
Benjamin Szilágyi orthodoxi ministri
Tholczvensis.” Szilágyi Benjámin István Synodáliáiból, a Debreceni Református Főiskolai Könyvtár
kézirattárából.
I.
Somorjai Egyházmegye hajdan, 1650 körül egész 1668-ig ezeket a virágzó
református egyházakat foglalta magában:
1)
Halászi, város
2)
Nagyszombat, szabad királyi város
3) Szenc, város
4) Moson,
város
5) Somorja, város
6) Óvár,
város
7) Csütörtök,
város
8) Fél
9)
Egyházfalva
10) Nagymagyar
11) Ivány
12) Saáp
13) Réte
14) Tarcsa
15) Szap
16) Jóka
17) Csiliztó
18) Kiliti
19) Fekete-Erdő
20) Kálnok, a Duna szigetén van erdeje rétje, földje
21) Nyárád
22) Radvány
23) Szentmihályfalva
24) Szerdahely,
város
25) Alistály
26) Mecsér
27) Kemlye (Kimle)
Mint hitelre
méltó lelkésztől hallottam, a Szigetközben volt hajdan 19 református falu, mely
ezen egyházmegyében tartozott.
II.
Komáromi Egyházmegye
28)
Révkomárom, királyi város
29) Tata,
város, várral
30) Nagymegyer: lelkész Endrédi Péter
31) Füs: Szakmáry Lukács
32) Csicsó: Szücs János öreg ember
33) Tany: Halászi Pál
34) Nagykeszi: Magyarbólyi András
35) Aranyos:
Dénesdi Máté
36) Ekel
37) Megyercs: Farnadi György
38) Thuriszakállas: Samarjai Miklós
39) Ekecs
40) Rétköz-Szakállas: Eőrségi Ferenc
41) Gönyü: Tornai Pál
42) Ács: Kissallai János
43) Bana
44) Császár:
Verestói Pál
45) Igmánd: Újvári János
46) Szend: Tapolcsányi János
47) Dad
48) Kocs:
Marosi P. János
49) Környe: Füssi György
50) Bánhida
51) Bajna
52) Csanak
53) Süttő
54) Neszmély
55) Szomód
56) Baj: Alistáli György
57) Naszály:
Oroszi Tamás
58) Mocsa:
Megyeri János
59) Szőny:
Körmendi István
60) Izsa vagy Patt: Nagyszombati Balázs
61) Radvány:
Szűcs András
62) Mocs
63) Marczelháza: Galantai Mihály
64) Hetény: Patay György
65) Martos: Újváry János
66) Bagota: Oldgyai János
67) Szentpéter: Oroszi P. Dániel
68) Madar: Alistáli János
69) Bucsu
70) Bátorkeszi: Sáffár István
71) Kisújfalu: Farnadi Hencz András
72) Almás
73) Lábatlan
Komjáti
Egyházmegyében van 29 egyház
74) Ürmény, város. Lelkész: Kórósi István főesperes
75) Udvard, város. Lelkész: Köveskuti
György alesperes
76)
Érsekújvár, erődítmény. Lelkészek: Nyikos János és Tolnai Tamás
77) Séllye, város. Lelkész: Barbély
Gergely
78) Deáki:
Szenczi János
79) Farkasd: Nagy-Magyari János
80) Kamocsa: Barsi János
81) Sóok: Komáromi Miklós
82) Cabaj: Ürményi István
83) Bajcs
84) Perbete: Komáromi András
85) Csúz:
Csáktornyai János
86) Szőgyény, erődítmény: Nagy Sárói
András
87) Mező-Ölved: Felekessy János
88) Farnad: Halászi György
89) Jaszfalu
90) Szemere:
Búcsi János
91) Csehi
92) Lóoth: Losonczi János
93) Ohaj
94) Für:
Budakeszi György
95)
Baracska: Damásdi János
96) Töhöly
97) Eözdöge: Komáromi István
98) Nagymánya
99) Szentmihály Ur: Csütörtöki János
100)
Komjáti, város: Erdélyi János
101) Belád: Németh János
102) Kolon: Ujváry István
Lévai
Egyházmegyében van 30 egyház.
103) Léva,
erődítmény. Lelkész: Perlaki Könczöl Márton főesperes
104) Bars,
város. Lelkész: Ürményi Nagy Balázs, alesperes
105) Kiskoszmály: Iványi György
106) Mohi:
Kis-Sallai János
107) Nived: Izsapi András
108) Sötétkut: Barsi Ukró Márton
109) Lök: Koloni Lőrinc
110) Alsó-Pél: Szenczi Lőrinc
111)
Nagy-Endréd: Endrédy István
112) Nagy-Salló, város: Ladányi András
113) Málas:
Gálos Pál
114) Ágó: Zselizsi István
115) Garam-Vezekény: Kolozsváry György
116) Zseliz: Máté Miklós
117) Szódó: Kocsis János
118) Nagy-Sáró: Harsányi György
119)
Felső-Várad: Nagy Sallói Balázs
120) Nagy-Kálna: Oroszi Tamás
121) Kis-Szecse: Szanyi Márton
122) Nagyod:
Csornai Balázs
123)
Szent-György: Goda Bálint
124) Ladány: Nehéz Balázs
125)
Varsány: Muraközi Máté
126) Csank: Váczi István
127) Kiskér: Nehéz Pál
128)
Füzes-Gyarmat: Tali András
129)
Fegyvernek: Nagy-Sárói János
130)
Nemes-Oroszi: Negyedi János
131) Peszek: Pencz János
132) Kis-Salló: Kiskálnai János
Palánkai
Egyházmegyében van 21 egyház
133)
Szokolya, ennek lelkésze Varsányi Kovács Mátyás
134) Palánk,
erődítmény: Barsi Mihály
135)
Balassa-Gyarmat, erődítmény: Turai Máté
136) Szécsény,
erődítmény: Zágorhidai György
137) Fülek,
erődítmény: Tasnádi György
138) Losoncz, város: Mezőlaki Kis István
139) Maros,
város: Oroszi Máté
140) Nógrád,
erődítmény: Malassi Gergely
141) Jenő:
Mezei János
142) Nagy-Oroszfalu, város: Sütő Pál
143) Perőcsény:
Búcsi Máté
144) Rétság
145) Nőtécs: Laskói Miklós
146) Verőcze: Szenczi András
147)
Pettyen: Marosi István
148) (Pilis)
Marót: Marosi István
149) Szob:
Marosi Máté
150) Helemba: Perőcsényi János
151) Kövesd:
Marosi György
152) Pásztoha
153) Bél
Barsi
Egyházmegye 1655.
(Más
néven Lévai
Egyházmegye)
154) Kalna
155) Lok
„És így a mi egész püspökségünkben van 146 anyaegyház,
melyeknek Isten kegyelméből több leányegyházai vannak. Írtam Léván, 1650. évi
június 25-én. Perlaki Könczöl Márton, a lévai egyház lelkésze.”
Az Ember Pál által közölt sorozatban 155 egyház van a
Felső-Dunamellékéről kimutatva, mely eszerint a Perlaki összegezésénél
kilenccel több. Mivel a komáromi, barsi,
vagy lévai és palánki egyházmegyékben mind a két lajstrom teljesen azonos
sorrendben, ugyanazon egyházakat sorolja elő, valamint a Komjáti Egyházmegyénél
is egymással teljesen egyező sorrendet tartanak egész a 29-dikig, Ember Pálnál
azonban itt a 29. után még kettő szerepel, úm. Szered város és Szakolca szabad királyi város Nyitra vármegyében, a Morava folyó partján, azon megjegyzéssel, hogy „az
üldözések alkalmával elnyomatott, de a református egyház csak a minap
felállíttatván, ez is előszámláltatik”, világos, hogy ezeket azért vette föl,
mert az elsőről maga is mondja, hogy Bornemisza
püspök ide való lelkész volt, a másodikat pedig, mert ezt az 1687:XXVI.t.-cikk új életre hívta. Eszerint a Samarjai Egyházmegye gyülekezeteinek Ember Pálnál olvasható
előszámlálásában hét egyházzal van több felvéve, mint Perlakinál, pedig ha
ennek az idejében már csak húsz egyházunk volt, a Lipót alatti üldözés alatt
itt majdnem minden egyházunk elpusztult, és Ember Pál azért sorolt elő mégis
héttel többet, mert az országgyűlésekre fölterjesztett sérelmi iratokban azokat
feljegyezve találta, holott tényleg, műve bevégzésekor (1708) is alig volt 4-5
egyházunk az egész egyházmegyében.
Forrás: A
Felső-Dunamelléki Egyházkerület gyülekezeteinek összeírása. in.
Thury Etele: A Dunántúli
Református Egyházkerület története. I. kötet (I-II. korszak)
1523-1674. Kalligram
Könyvkiadó,
Pozsony, 1998. 508-512. valamint 527-528.