Csütörtöki János

A Szatmári Református Kollégium (1647), majd a Nagybányai Református Kollégium – Schola Rivulina – diákja (1649), tanító a kővárvidéki Magyarberkeszen (1648), a Nyitra vármegyei Szentmihályúr lelkésze (1650).

Forrás:

Thury Etele – A Dunántúli Református Egyházkerület Története I. kötet 1998

Köblös-Kránitz: A Dunántúli Református Egyházkerület prédikátorai és rektorai I. 1526-1760 (Pápa; 2009) /25MB/

 

togatusdiak.jpg

A Szatmári Református Kollégium diákja:

Középiskolai tanulmányait a Szatmári Kollégiumban végezte, ahol 1647. május 31.-én jegyezték be nevét a kollégium anyakönyvébe a Matrikula studiosorumba.

782. Johannes Csötörtöki  (1647. Május 31.).

Innen a közeli Nagybányára került, ahol a híres tanító- és lelkészképző főiskola, a Schola Rivulina diákja volt.

Nagybányai tanulmányait megszakítva 1648-ban a közeli Magyarberkeszen tanítóskodott, majd 1649-ben visszatért Nagybányára és ismét beiratkozott a főiskolára.

 

 

 

 

 

 

Magyarberkesz - 1648

7673_3.jpg7676_3.jpgMagyarberkesz, 1910-ig Sárosmagyarberkesz (románul Berchez) település Romániában, Kővár-vidéken,a mai Máramaros megyében, Nagysomkút és Kővárremete között, Nagybányától dél–délnyugati irányban 20 kilométerre fekszik.

A 15. században a bélteki uradalom falva Közép-Szolnok vármegyében. Az önálló Erdélyi Fejedelemség korában vásáros hely. A 17. század második felétől Kővár vidékéhez tartozott. 1639-ben 31 marhával szolgáló, 25 „gyalogszeres” (háziállat nélküli) és 29 nem szolgáló, összesen 85 jobbágy családfő lakta. Szántóföldje és kaszálója annyi volt, hogy a termés betakarításában, illetve a kaszálásban a szomszédos falvak lakói is részt vettek. Hét hold szőleje és a szomszéd falvakkal közösen tilalmas tölgyerdeje is volt. 1647-ben évi négy országos vásárt tartott. A Rákóczi-szabadságharc idején a Kővár vidéki kurucok egyik vezetője a helyi egytelkes nemes Mosa László, később a vidék vicekapitánya volt. A 19. század folyamán sok és jó szilvája és kevés gesztenyéje termett, amelyet az árusok a nagybányai gesztenyével együtt Kolozsvárig elhordtak. 1848-ig jó bort adó szőlői is voltak, amelyet azonban a rákövetkező években kipusztultak. A hagyományos, állattartással kombinált kétnyomásos földművelés az 1860-as években szűnt meg. A vidéken a berkeszi református egyház volt az egyetlen, a helyi nagybirtokostól anyagilag független egyházközség. 1876-ban, Kővár vidéke fölszámolása után Szatmár vármegyéhez csatolták.

Református temploma 1514 előtt épült, benne gótikus papi ülőszék.

Itt látható Kővár vidéke egykori vármegyeháza, alatta pincebörtön.

 

 

Csütörtöki János 1648-ban tanítóskodott a magyarberkeszi református iskolában.

1647. májusában jegyezték be nevét a Szatmári Kollégium névjegyzékébe. Feltehetően ez után nem sokkal került Nagybányára a Schola Rivulinába, s már innen ment tanítóskodni a közeli Magyarberkeszre.

 Itt csupán egy évet töltött el, s 1649-ben ismét beiratkozott a Nagybányai iskolába immár másodszor. Ezt igazolja, hogy a kollégium névjegyzékébe a Matrix illustris scholae Rivulinae-be is így jegyezték fel 1649-ben: „Joannes Csötörtöki 2da vice ingressus vagyis Csütörtöki János 1649-ben másodjára lépett be az iskolába (részletesen lásd lent).

A korabeli református oktatási rendszerben bevett szokás volt, hogy a vidéki kisebb iskolákba a főiskolás diákokat küldték tanítóskodni. Erről részletesen lásd: Sárospataki Református Kollégium

 

berkessitanitok.pngForrás: Protestáns egyházi és iskolai lapok – 6. évfolyam – 1847. február 21. /8. szám

Nagyításért kattints a képre!

 

Pontosan kétszáz évvel később tesz említést Csütörtöki Jánosról a Protestáns egyházi és iskolai lap.

Ebben részletes névtár található településenként a Nagybányai egyházvidék 17. századi lelkészeiről és tanítóiról. ( a tanítókat csak 1650-ig bezárólag írta össze).

Itt olvasható 5. pontnál Berkesz (Sáros) településen a tanítók között Csötörtöki P. János neve 1648-ból.

Érdekes adalék a neve melletti „P” jelző, ami nem fordul elő sehol máshol, s így nem tudni sajnos, hogy e betű milyen családnevet takar.

 

 

 

image014.jpg

Nagybánya

 

Nagybánya (Baia Mare, Románia) régi kiváltságos bányaváros az egykori Szatmár vármegyében. Német neve Neustadt, régi magyar neve Asszonypataka, s használatos volt ennek latin megfelelője: Rivulus Dominarum, németül Frauenbach.

 

Privilégiumait arany- és ezüstbányászatának köszönhette. Lakosai zömmel németajkú kereskedők, iparosok, bányászok voltak. 1408-ból említik a város kórházát, 1411-ben már pénzverdéje is működött. A város védőszentje Szent István király. Nagybánya messzi földön híres volt Szent István nevezetű gótikus stílusú templomáról, ami egyedi módon kéthajósnak épült, és 1387-ben fejezték be. A templom méretei impozánsak voltak, az épület 50 méter hosszú, a tornya meg 40 méter magas volt. Hatalmas tornya mai napig is magaslik Nagybánya felett.

A város 1411-ig királyi város, ekkor azonban Zsigmond király Lazarovits István szerb uralkodónak adományozta. Később Hunyadi János kezére került s keze alatt a bányászat ismét fellendült. Hunyadi János házat épített Nagybánya főterén, ami mai napig is megtekinthető.

A 17. század közepén Nagybánya I. Rákóczi György erdélyi fejedelem tulajdonába került, majd II. Rákóczi Györgyé lett.

A város iskolájáról 1380-ból maradt fenn írásos emlék.

 

 

 

 

 

A Schola Rivulina diákja

 

Csütörtöki János nevét 1649 körül jegyezték be a református kollégium anyakönyvébe, a Matrix illustris scholae Rivulinae –be. Az anyakönyv gazdag tárháza a nagybányai ev. ref. főiskola történetének. Csaknem az összes hazai ev. ref. főiskoláról tartalmaz adatokat. 1633-tól kezdve megőrizte a tanulók nevét, a nevük mellé írt érdekes megjegyzésekkel. A főiskolába lépő ifjú kézadással, esküvel és neve aláírásával kötelezte magát a törvények megtartására. A felvett tanulót az iskola anyakönyvébe jegyezték, hol a saját neveirása mellett a törvények megtartását hitelesítette. Az aláírás formulája ez volt: „Ego N. N. subscribo legibus scholae Rivulinae.” Nánásy István rector idejében, 1684-ben, kezdték a tanulók saját maguk aláírni az iskolai törvényeket, az iskola anyakönyvében.

Csütörtöki János bejegyzésének pontos dátumát nem ismerjük, de azt tudjuk, hogy Czehi András rektorsága alatt írták be, aki 1649-1651 között működött.

Clarissimus ac doctissimus vir Andreas Czehi conductus est consueto ritu ad moderandam scholam illustrem Rivulianam in anno 1649.

Paulus Czetneky Debreczinum migravit. – Stephanus Magyarosi satisfecit labori scholae gerendo explora. – Franciscus Maxai satis fecit gerendo explo. – Johannes Szathmari clam discessit furcifer. – Johannes Kereszturi similitudo a postico discessit nequam. – Stephanus Csegyei satis fecit labori scholae ger. exp. – Stephanus Bodaki satis fecit labori scholae ger. exp. – Petrus Gidofalvi satis fecit labori scholae ger. exp. – Joannes Csötörtöki 2da vice ingressus. – Stephanus Bathori satisfecit ductus Megyesinum. – Stephanus Matolczi satis fecit ge. ex. ductus Berkeszinum. – Isacus Varallyai satis fecit gerendo….ductus Felső-Miszttottfalvinum . – Samuel Con. Daroczi 2da vice ingressus. – Johannes M. Csernathoni 2da vice ingressus.”

 

A bejegyzés alapján Csütörtöki János „2da vice ingressus”, vagyis másodjára lépett be az iskolába, miután egy évet tanítóskodott a közeli Magyarberkeszen.

 

1644-től haláláig, 1646 aug. 23-ig Vilmányi Mihály,

1646-ban Panyty Mihály,

1646-tól 1649-ig Nánási István,

1651 május 1-től 1652-ig Horti István

1652 májustól 1654-ig Püspöki János

1654 ápr. 24-től Claudiopolitanus H. István viselte a rektori tisztséget Nagybányán

 

Forrás: Thurzó Ferenc: A nagybányai ev. ref. főiskola (Schola Rivulina) története 1547-1755 (Függelék: Matrix illustris scholae Rivulinae.) Nagybánya, 1905. VI, 286. l. (67.o.)  A Dunántúli Református Egyházkerület prédikátorai és rektorai. I. 1526-1760. Szerk. Köblös József, Kránitz Zsolt.

Pápa, 2009. (A Pápai Református Gyűjtemények kiadványai. Forrásközlések 10.) 759 oldal + 8 kép + CD melléklet.

 

A messze földön híres református iskolát, amely Erdély legrégibb középiskolája volt, Kopácsi Sándor –a ferences szerzetesből lett reformátor- alapította 1547-ben. Korábban 1531-ben Perényi Péter meghívására ő alapította meg a Sárospataki Kollégiumot is.  Erdőd lelkésze és rektora volt a zsinatok idején, innen hívták meg Nagybányára. Kopácsinak sikerült a reformációnak megnyernie Veress Mihály plébánost is a 11 káplánjával együtt, haladéktalanul megalakította itt a református főiskolát, melynek ő maga volt az első rektora. A főiskola neve Schola Rivulina lett, Nagybánya ősi nevéről: Rivulus Dominarumról. Az 1547-ben szervezett Schola Rivulina rövid idő alatt hat osztályú gimnáziummal egybekötött akadémiai tanfolyammá, azaz rendes főiskolává lett, ahol lelkipásztorokat és tanítókat képeztek. Kopácsi maga is tanított, mégpedig logikát, görög nyelvet és teológiát.

A „Schola Rivulina” 27 rektort Sárospatakról, Váradról, Kolozsvárról, Szatmárról, Enyedről kapott. A városi levéltárban őrzött egyik jegyzőkönyvben olvashatjuk „1660 die 6 Febr. Scholamestert hova hamarébb hozzanak Patakról vagy Varadról”. Tehát a bányai iskola is azoknak a hatása alatt lehetett. Az iskola könyvtárral is rendelkezett és féltve őrizte könyveit.

Igen érdekes részleteket közöl Thurzó Ferenc a főiskola működéséről, egy fejezet alább olvasható:

V. Fejezet. Az iskola belső élete – (letölthető pdf formátumban)

 

 

181_1265307377_DSC03634.jpg1551-ben egy bizonyos Péter deák, Izabella királynő nagybányai híve, a városból kikergette a ferences szerzeteseket és a zárdát lerontatta. A protestánsok lutheránus és református ágra való szakadása hamarosan bekövetkezett, előbbieké lett a régi plébániatemplom, utóbbiaké a kisebb Szent Márton-templom (a jezsuiták által épített mai plébániatemplom helyén), de nem sokkal később a kálvinisták szerezték meg a Szent István templomot. Az ellenreformáció a XVII. század végén jelent meg Nagybányán: 1673-ban Spankau tábornok fegyveres fenyegetéssel kiűzte a reformátusokat az őseik által épített Szent István-templomból.

Thököly Imre (1657–1705) kuruc mozgalma (1678-1687) idején, 1678-ban az egymást váltó bányafelügyelők és a császári hatalom más képviselői ellen a városban is nyílt felkelés tört ki, megrongálták a pénzverdét s a kamarai épületeket, s visszavették a templomot. A felkelés elfojtása után, 1687-ben a császári adminisztráció által kinevezett rekatolizációs bizottság határozata eredményeképpen a Szent István- meg Szent Márton-templomot elfoglalták a jezsuiták, a Szent Miklós-templomba pedig 1689-től visszatértek a ferencesek. Ez az állapot – miután rövid időre visszatérhettek a reformátusok – a Rákóczi-szabadságharc leverése után állandósult, 1712-ben a protestánsokat újra a fegyveres karhatalom űzte ki a jezsuitáknak ítélt szent hajlékból. A jezsuiták azonban 1717-től a Szent Márton-templom helyébe építettek új egyházat, és a reformátusok sorozatos kérvényei ellenére az ősi templomot sorsára hagyták. Az elodázhatatlan javításokat a városi tanács finanszírozta, ám a templom egyre rosszabb állapotba került, kőanyagát kezdték elhordani, míg végül 1847-ben a tanács lőporral a levegőbe röpíttette a még fennálló jelentős romokat, és anyagát értékesítette, illetve plébánia és egyéb építkezésekhez használta fel, pedig a műértő Teleki Sándor gróf 100 forintot ajánlott fel csak a kapuzatokért. A templomból csupán a torony maradt meg, mely mai napig a város legrégibb és egyik legértékesebb építészeti emléke, s egyben szimbóluma.

A Schola Rivulina sorsát az ellenreformációs törekvések pecsételték meg. A nagy múltú híres iskolát végül a Helytartótanács záratta be 1755-ben a jezsuiták ténykedése következtében.

 

 

 

 

Szentmihályúr lelkésze

 

B2193451.jpgCsütörtöki János Szentmihályúr és a szomszédos Mártonfalva  községek lelkészeként működött 1650 körül.

Forrás: Thury Etele, A Dunántúli Református Egyházkerület története, I: 1523-1674;  s. a. rend. Koncsol László, Pozsony, 1998 (Csallóközi kiskönyvtár) (511.o.)

 

Szentmihályúr (Michal nad Zitavou, Szlovákia) az egykori Nyitra vármegyében, Érsekújvártól 25 km-re északkeletre a Zsitva jobb partján fekszik, Bars vármegye közvetlen szomszédságában. A Dióssy, Abaffy, Thuróczy családok voltak a fő birtokosai. 1560-tól a töröknek adózott. Lakói főként mezőgazdasággal foglalkoztak.

 

Mártonfalva (Vajkmártonfalva, Lucnica nad Zitavou) első írásos említése 1437-ből származik "Martonfalva" néven. Ekkor királyi birtok volt, a Ludányi család zálogbirtoka. A 16. században a Solymosi, Ghyczy és más nemes családoké volt. 1554-ben felégette a török.  A 18. – 19. században a Botka, a Kéres, a Nagy és más családoké. Lakosai főként mezőgazdasággal foglalkoztak.

 

E terület egyház-igazgatásilag a Somorjai-, vagy más néven Komárominak, Csallóköz-Mátyusföldinek, vagy Felsődunamellékinek is nevezett református egyházkerülethez tartozott, ezen belül pedig a Komjáti, vagy más néven Ürményi egyházmegyéhez. A helyi esperesek a következők voltak ez idő tájt: Kőrösi István ürményi lelkész (1648. dec.) (1654. máj.), Szathmári Ötvös István érsekújvári lelkész 1663-ig.

Szentmihályúr az un. Mátyusföld történelmi régióban található, egyaránt közel fekszik Nagysallóhoz, ahol 60 évvel korábban Csütörtöki István lelkészként működött, de nincs messze Csütörtök falutól sem.

 

 

 

Csütörtöki János nevét egy 1650-ből származó összeírás őrizte meg.

Perlaki Könczöl Márton barsi esperes (1645-78)(lásd fent Csütörtöki István lelkészként link alatt) feljegyzése 1650-ből:

 

Gyűjteményét, mint tudjuk, Ember Pál használta, értékesítette. Megvan ebben Perlakinak egy 1650. június 24-én kelt értékes levele, fájdalom, csonkán, amennyiben az elejéből egy levél, vagyis két lap a történetírás nagy kárára hiányzik, és amelyben közli Szilágyival (Szilágyi Benjámin István) a Felső-Dunamelléki Egyházkerületben levő egyházak lajstromát, egyházmegyénként elkülönítve lelkészeik neveivel együtt. A levelet Debreczeni Ember Pál használta, egyháztörténetében (Historia ecclesiae reformatae. 565-567. l. lásd fent Csütörtöki István lelkészként link alatt) teljesen aszerint írt sorrendben sorolta elő az egyházakat azzal a különbséggel, hogy a lelkészek neveit nem közli.

 

Perlaki levele Nagymegyerrel kezdődik, kiegészítem tehát az egyházak jegyzékét Ember Pál egyháztörténetéből, a figyelmes olvasó azután, ha innen összeveti a kettőt egymással, azonnal észreveszi, hogy Ember is innen merített. A Dunáninneni Egyházkerületben hajdan öt egyházmegye volt, úm.: 1. A samarjai, Pozsony vármegyében. 2. Komáromi. 3. Komjáti, Nyitra vármegyében. 4. Barsi vagy lévai. 5. Nógrádi vagy Drégelypalánki.

 

Kívül: In gratiam Clarissimi Doctissimi Reverindissimque viri Domini Stephani Benjamin Szilágyi orthodoxi ministri Tholczvensis.” Szilágyi Benjámin István Synodáliáiból, a Debreceni Református Főiskolai Könyvtár kézirattárából.

 


 

I. Somorjai Egyházmegye hajdan, 1650 körül egész 1668-ig ezeket a virágzó református egyházakat foglalta magában:

1) Halászi, város

2) Nagyszombat, szabad királyi város

3) Szenc, város

4) Moson, város

5) Somorja, város

6) Óvár, város

7) Csütörtök, város

8) Fél

9) Egyházfalva

10) Nagymagyar

11) Ivány

12) Saáp

13) Réte

14) Tarcsa

15) Szap

16) Jóka

17) Csiliztó

18) Kiliti

19) Fekete-Erdő

20) Kálnok, a Duna szigetén van erdeje rétje, földje

21) Nyárád

22) Radvány

23) Szentmihályfalva

24) Szerdahely, város

25) Alistály

26) Mecsér

27) Kemlye (Kimle)

Mint hitelre méltó lelkésztől hallottam, a Szigetközben volt hajdan 19 református falu, mely ezen egyházmegyében tartozott.

 

 

II. Komáromi Egyházmegye

28) Révkomárom, királyi város

29) Tata, város, várral

30) Nagymegyer: lelkész Endrédi Péter

31) Füs: Szakmáry Lukács

32) Csicsó: Szücs János öreg ember

33) Tany: Halászi Pál

34) Nagykeszi: Magyarbólyi András

35) Aranyos: Dénesdi Máté

36) Ekel

37) Megyercs: Farnadi György

38) Thuriszakállas: Samarjai Miklós

39) Ekecs

40) Rétköz-Szakállas: Eőrségi Ferenc

41) Gönyü: Tornai Pál

42) Ács: Kissallai János

43) Bana

44) Császár: Verestói Pál

45) Igmánd: Újvári János

46) Szend: Tapolcsányi János

47) Dad

48) Kocs: Marosi P. János

49) Környe: Füssi György

50) Bánhida

51) Bajna

52) Csanak

53) Süttő

54) Neszmély

55) Szomód

56) Baj: Alistáli György

57) Naszály: Oroszi Tamás

58) Mocsa: Megyeri János

59) Szőny: Körmendi István

60) Izsa vagy Patt: Nagyszombati Balázs

61) Radvány: Szűcs András

62) Mocs

63) Marczelháza: Galantai Mihály

64) Hetény: Patay György

65) Martos: Újváry János

66) Bagota: Oldgyai János

67) Szentpéter: Oroszi P. Dániel

68) Madar: Alistáli János

69) Bucsu

70) Bátorkeszi: Sáffár István

71) Kisújfalu: Farnadi Hencz András

72) Almás

73) Lábatlan

 

Komjáti Egyházmegyében van 29 egyház

74) Ürmény, város. Lelkész: Kórósi István főesperes

75) Udvard, város. Lelkész: Köveskuti György alesperes

76) Érsekújvár, erődítmény. Lelkészek: Nyikos János és Tolnai Tamás

77) Séllye, város. Lelkész: Barbély Gergely

78) Deáki: Szenczi János

79) Farkasd: Nagy-Magyari János

80) Kamocsa: Barsi János

81) Sóok: Komáromi Miklós

82) Cabaj: Ürményi István

83) Bajcs

84) Perbete: Komáromi András

85) Csúz: Csáktornyai János

86) Szőgyény, erődítmény: Nagy Sárói András

87) Mező-Ölved: Felekessy János

88) Farnad: Halászi György

89) Jaszfalu

90) Szemere: Búcsi János

91) Csehi

92) Lóoth: Losonczi János

93) Ohaj

94) Für: Budakeszi György

95) Baracska: Damásdi János

96) Töhöly

97) Eözdöge: Komáromi István

98) Nagymánya

99) Szentmihály Ur: Csütörtöki János

100) Komjáti, város: Erdélyi János

101) Belád: Németh János

102) Kolon: Ujváry István

 

Lévai Egyházmegyében van 30 egyház.

103) Léva, erődítmény. Lelkész: Perlaki Könczöl Márton főesperes

104) Bars, város. Lelkész: Ürményi Nagy Balázs, alesperes

105) Kiskoszmály: Iványi György

106) Mohi: Kis-Sallai János

107) Nived: Izsapi András

108) Sötétkut: Barsi Ukró Márton

109) Lök: Koloni Lőrinc

110) Alsó-Pél: Szenczi Lőrinc

111) Nagy-Endréd: Endrédy István

112) Nagy-Salló, város: Ladányi András

113) Málas: Gálos Pál

114) Ágó: Zselizsi István

115) Garam-Vezekény: Kolozsváry György

116) Zseliz: Máté Miklós

117) Szódó: Kocsis János

118) Nagy-Sáró: Harsányi György

119) Felső-Várad: Nagy Sallói Balázs

120) Nagy-Kálna: Oroszi Tamás

121) Kis-Szecse: Szanyi Márton

122) Nagyod: Csornai Balázs

123) Szent-György: Goda Bálint

124) Ladány: Nehéz Balázs

125) Varsány: Muraközi Máté

126) Csank: Váczi István

127) Kiskér: Nehéz Pál

128) Füzes-Gyarmat: Tali András

129) Fegyvernek: Nagy-Sárói János

130) Nemes-Oroszi: Negyedi János

131) Peszek: Pencz János

132) Kis-Salló: Kiskálnai János

 

Palánkai Egyházmegyében van 21 egyház

133) Szokolya, ennek lelkésze Varsányi Kovács Mátyás

134) Palánk, erődítmény: Barsi Mihály

135) Balassa-Gyarmat, erődítmény: Turai Máté

136) Szécsény, erődítmény: Zágorhidai György

137) Fülek, erődítmény: Tasnádi György

138) Losoncz, város: Mezőlaki Kis István

139) Maros, város: Oroszi Máté

140) Nógrád, erődítmény: Malassi Gergely

141) Jenő: Mezei János

142) Nagy-Oroszfalu, város: Sütő Pál

143) Perőcsény: Búcsi Máté

144) Rétság

145) Nőtécs: Laskói Miklós

146) Verőcze: Szenczi András

147) Pettyen: Marosi István

148) (Pilis) Marót: Marosi István

149) Szob: Marosi Máté

150) Helemba: Perőcsényi János

151) Kövesd: Marosi György

152) Pásztoha

153) Bél

 

Barsi Egyházmegye 1655.

(Más néven Lévai

Egyházmegye)

154) Kalna

155) Lok


 

„És így a mi egész püspökségünkben van 146 anyaegyház, melyeknek Isten kegyelméből több leányegyházai vannak. Írtam Léván, 1650. évi június 25-én. Perlaki Könczöl Márton, a lévai egyház lelkésze.”

Az Ember Pál által közölt sorozatban 155 egyház van a Felső-Dunamellékéről kimutatva, mely eszerint a Perlaki összegezésénél kilenccel több. Mivel a komáromi, barsi, vagy lévai és palánki egyházmegyékben mind a két lajstrom teljesen azonos sorrendben, ugyanazon egyházakat sorolja elő, valamint a Komjáti Egyházmegyénél is egymással teljesen egyező sorrendet tartanak egész a 29-dikig, Ember Pálnál azonban itt a 29. után még kettő szerepel, úm. Szered város és Szakolca szabad királyi város Nyitra vármegyében, a Morava folyó partján, azon megjegyzéssel, hogy „az üldözések alkalmával elnyomatott, de a református egyház csak a minap felállíttatván, ez is előszámláltatik”, világos, hogy ezeket azért vette föl, mert az elsőről maga is mondja, hogy Bornemisza püspök ide való lelkész volt, a másodikat pedig, mert ezt az 1687:XXVI.t.-cikk új életre hívta. Eszerint a Samarjai Egyházmegye gyülekezeteinek Ember Pálnál olvasható előszámlálásában hét egyházzal van több felvéve, mint Perlakinál, pedig ha ennek az idejében már csak húsz egyházunk volt, a Lipót alatti üldözés alatt itt majdnem minden egyházunk elpusztult, és Ember Pál azért sorolt elő mégis héttel többet, mert az országgyűlésekre fölterjesztett sérelmi iratokban azokat feljegyezve találta, holott tényleg, műve bevégzésekor (1708) is alig volt 4-5 egyházunk az egész egyházmegyében.

Forrás: A Felső-Dunamelléki Egyházkerület gyülekezeteinek összeírása. in. Thury Etele: A Dunántúli Református Egyházkerület története. I. kötet (I-II. korszak) 1523-1674. Kalligram

Könyvkiadó, Pozsony, 1998. 508-512. valamint 527-528.