DRÁMAJÁTÉK ÉS EMBERI KOMMUNIKÁCIÓ
T A N T E R V
Az Arany János Tehetséggondozó Program
oktatási-nevelési tervéhez
2000/2001
Akkreditációhoz előkészítve: 2002 márciusában
IV. rész
Hitvallás
A tantárgyi program leírása az alábbi szempontok szerint:
Célkitűzés
Óraszámok (évi, heti)
Megjegyzések
A Drámajáték és emberi kommunikáció (mint) tantárgy specialitásai
A drámajáték rövid jellemzése
Tanóravázlatok/leírások/ “forgatókönyvek” példaképpen
Drámajáték gyakorlatok (“A” típusú játékok)
Tananyagleírás (A tanórák tervezése; témája; az óra fókusza; az ajánlott játékok; eszközigény és szakirodalom - tananyagmátrix)
"A" típusú játékok
"B" típusú játékok: "Élő adás"
"C" típusú játékok: "Őrködés" - komplex drámaóra terve
Megjegyzések a tananyag tartalmához
Tananyagleírás (A tanórák tervezése; témája; az óra fókusza; az ajánlott játékok; eszközigény és szakirodalom - tananyagmátrix)
A tanórák tervezésének és vezetésének minőségbiztosításához
A tananyag részletes leírása
Értékelés, követelmények, szintek
Feltételek, minőségbiztosítás
Néhány fontosabb szakirodalmi anyag a készség-/képességfejlesztéshez
Szakirodalom
Értékelés; követelmények/szintek
Mivel a Drámajáték és emberi kommunikáció eredményei rövid távon alig mérhetők, legfeljebb a mindennapi találkozáskor érzékelhetők, a követelmények és azok teljesítési szintjeinek meghatározásánál is óvatosan/pontosan kell fogalmaznunk.
A kínált játékkal, közös csoportos (csoportban végzett páros/egyéni) tevékenységgel elvileg összeegyeztethetetlen a didaktikus értékelés, dicséret, pláne elmarasztalás. A sztrókokat másképp szerzik itt a tanulók. Csak annak a közös tudása hozhat bármilyen megértésbeli változást, bevonódást a játékba, ha az nem külső (tanár általi) dicséretektől/elmarasztalásoktól függ. A csoportos játék ugyanis minden értékét abban hordozza, hogy az egyes embert a csoport egészére vonatkoztatjuk (a tanár is beleértendő), és a csoport egészét az egyénre. Viták, szembesülések, értékek felmutatása/kipróbálása, életmodellek prekoncepciójának kipróbálása nem lehetséges egy olyan légkörben, amelyben a játszótársnak először a tanár értékítéletével kell megküzdenie, még ha az dicséret formájában éri is őt.
Az "A" és "B" típusú játékoknál egyértelműen magának a játéknak a működőképessége ad sztrókot, illetve minden egyéb, ami a gyerekekből belülről fakad;
a "D" típusú, fókuszált játékfolyamatban pedig a megértésben bekövetkezett változást semmilyen egyéb "záradék" ("Na látjátok, így kell viselkedni!") nem helyettesítheti, nem hozhatja létre, csupán maga a játékfolyamat. (A hasonló didaktikus megjegyzések leginkább lerombolják a létrejött hatást.)
Mégis – fogalmazzunk meg néhány olyan elvárást, követelményt, amelyet nyilvánvalósága miatt érdemes rögzíteni.
Követelmény a tanárral szemben:
Legyen:
Követelmények a diákokkal szemben:
Legyenek:
Feltételek, minőségbiztosítás
A kínált játékokhoz, gyakorlatokhoz megfelelő nagyságú térre van szükség. (Egy harmincas létszámú csoporttal szokványos tanteremben nem lehet játszani)
A játékcsoport ideális létszáma 15-18 fő. Mindenkinek annyi hely kell, hogy karjait bármilyen irányban kiterjesztve szabadon (a többiek akadályozása és tárgyakba-falakba ütközés nélkül) körbefordulhasson.
A legjobb a négyzet alapterületű, parkettás vagy padlószőnyeges terem. (Vannak olyan gyakorlatok, amelyekhez le kell feküdni a földre, esetleg ott kúszni-mászni.)
A tevékenység gyakran igényel nagy csendet, zajos terem tehát nem alkalmas erre.
A készségfejlesztésben, a drámapedagógiában és a kommunikációban egyaránt képzett és gyakorlott tanárt kíván a feladat (ideális esetben; a tanárral szemben támasztott követelményekről fent bővebben).
Ideális esetben rendelkezésre állnak mindazok az apró-cseprő tárgyi eszközök, amelyek gyakran nélkülözhetetlenek a különböző munkaformákban (babzsákok, labdák, kötelek, madzagok, gyertyák, leplek, vetítő, kamera, videolejátszó, fényeffektusok, audioeszközök, kartonok, gombostűk, rajzszögek, vékonyabb-vastagabb filcek, rajzirónok, kréták…egyéb kellékek).
A kínált játékos tevékenység eredményessége - bár nehezen mérhető -, általában szemmel látható, és a mindennapokban tapasztalható. Pszichológiai mérési módszerekkel pedig nyilvánvalóan felderíthető, hogy mennyit fejlődtek egy tanuló (és egy csoport!!) verbális és nonverbális készségei/képességei, illetve milyen a viszonya az általános emberi és etikai normákhoz. Továbbá azok a tanulók, akik részesei voltak ezeknek a "tréningeknek", már sokszorosan bizonyították különböző fesztiválokon a módszer eredményességét. (További információk a http://www.revai.hu/~szinkor honlapon.) Javaslatunk tehát: egy, az itt leírt készségfejlesztő tevékenységben részt vevő csoportot és egy kontrollcsoportot vizsgálva - akár többféle módszerrel is - "mérjük be", milyen mértékű az a fejlődés, amely a leírt játékok nélkül nem következne be.
A készség- és képességfejlesztés néhány fontosabb szakirodalmi anyagát vettük figyelembe a tanterv készítésekor.
A készség- és képességfejlesztés néhány szakirodalmi anyaga
Mivel ez a program kifejezetten a tehetséges gyerekek képzésével,
készségfejlesztésével foglalkozik (a készségek fejlődésének kereteit adja meg),
érdemes itt megemlítenünk a kommunikációs játékokat és a drámajátékot is
újragondoltató néhány könyv, cikkgyűjtemény, tanulmánygyűjtemény címét.
Balogh László – Herskovits Mária – Tóth László (szerk.): Tehetség és képességek.
KLTE, Debrecen, 1995.
Martinkó József: A magyar tehetséggondozó társaság rövid története
Juventus 96 Bt. 1999.
Nagy László: A tehetséges gyermek
Bp. 1922
Ranschburg Jenő szerk.: Tehetséggondozás az iskolában
Tankönyvkiadó, Bp., 1990.
Tóth László: A tehetségek tanítása
Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen, 1998.
Polonkai Mária – Herskovits Mária (szerk.): Tehetség és társadalom
KLTE, Debrecen, 1998.
(Továbbá lásd a “Tehetség” c. lap cikkeit, tanulmányait!)