DRÁMAJÁTÉK ÉS EMBERI
KOMMUNIKÁCIÓ
T A N T E R V
Az Arany János Tehetséggondozó Program
oktatási-nevelési tervéhez
2000/2001
Akkreditációhoz előkészítve: 2002 márciusában
III. rész
Hitvallás
A tantárgyi program leírása az alábbi szempontok szerint:
Célkitűzés
Óraszámok (évi, heti)
Megjegyzések
A Drámajáték és emberi kommunikáció (mint) tantárgy specialitásai
A drámajáték rövid jellemzése
Tanóravázlatok/leírások/ “forgatókönyvek” példaképpen
Drámajáték gyakorlatok (“A” típusú játékok)
Tananyagleírás (A tanórák tervezése; témája; az óra fókusza; az ajánlott játékok; eszközigény és szakirodalom - tananyagmátrix)
"A" típusú játékok
"B" típusú játékok: "Élő adás"
"C" típusú játékok: "Őrködés" - komplex drámaóra terve
Megjegyzések a tananyag tartalmához
Megjegyzések a tananyag tartalmához
Tananyagleírás (A tanórák tervezése; témája; az óra fókusza; az ajánlott játékok; eszközigény és szakirodalom - tananyagmátrix)
A tanórák tervezésének és vezetésének minőségbiztosításához
A tananyag részletes leírása
Értékelés, követelmények, szintek
Feltételek, minőségbiztosítás
Néhány fontosabb szakirodalmi anyag a készség-/képességfejlesztéshez
Szakirodalom
III. rész
Tananyagleírás
(Az óraszámok, és a tananyag
elosztása csak javaslat! A tanmenetszerű megoldás segítséget kíván nyújtani
a tanórák tervezéséhez és a folyamatok áttekintéséhez.)
Megjegyzések a tananyag tartalmához
Az egyszerűség, a könnyebb áttekinthetőség kedvéért kódoltuk a megjelölt szakirodalmi anyagot. Az adott táblázatban tehát például. így nézhet ki majd a tananyagmátrix egyik részlete:
I. Óraszám; téma; fókusz (mire koncentrál a tanár az órán). |
II. Kompetenciák (készségfejlesztés). |
III. Az ajánlott játék pontos címe |
IV. Az adott játék szakirodalmi helye |
25. óra | csoportépítés -fenntartás páros kapcsolatok kommunikáció |
Kapcsolatteremtés/ Szemkontaktus | Kacsintós párkereső Kaposi -38. |
Értelmezés:
A római számok a megadott táblázatcímeket jelentik.
I. Óraszám; téma; fókusz (mire koncentrál a tanár az órán).
II. Kompetenciák (készségfejlesztés).
III. Az ajánlott játék pontos címe (Ha nincs olyan játék, amely pontos hivatkozással ajánlható, akkor csak körülírjuk, és a következő, a
IV-es számú táblázati egységben nem jelenik meg az utalás. Ebben az esetben saját játékkal, vagy a megadott szakirodalomban való keresgéléssel kell terveznünk.)
A mostani példánkban a Szemkontaktus és a Kacsintó párkereső című játék a Kaposi László szerkesztette “Játékkönyv”- ben található a 15., illetve a 38. oldalon: ezt mutatja a IV táblázati egység.
A könnyebb beszerezhetőség érdekében szinte minden “A” típusú játéknál a következő játékgyűjtemény(ek)re hivatkozunk (hivatkozási kódok):
DPM (Drámapedagógiai Magazin 1999. / Különszám)
Gabnai (Gabnai Katalin: Drámajátékok gyermekeknek, fiataloknak, felnőtteknek)
Gyermház (a győri Gyermekek Háza kiadványa; a könyv címe: DRÁMAÓRA-TERVEK
GYŰJTEMÉNYE)
Montágh-Ú (Montágh Imre: Útravaló c. sorozata, mely videokazettán beszerezhető.
Montágh-T (Montágh Imre Tiszta beszéd c. könyvére való utalás)
A játékok eszközigénye függ a játékot
vezető tanártól, az óra szerkezetétől és az adott lehetőségektől.
Egyébként pedig az eszközökre, a térre, a nehézségi fokra, a korosztályi
javallatra (ellenjavallatra), a játék konkrét-egyedi céljára
vonatkozó információkat általában közli a megadott forrás.
A tanórák tervezésének és vezetésének minőségbiztosításához
Néhány idézet a drámajáték óratervezéseinek folyamatához
Jonothan Neelands könyvéből
(Neelands: Dráma a tanulás szolgálatában)
A drámajátékot szabályozó elemek:
tanári irányítás mellett végzett gyakorlatok (egyszemélyes)
páros munka
játékok közösen
gyűlés (ahol a tanár elnököl)
szimuláció
mozgássorok tanári irányítással
írásos munka
rajzolás
mímes játékok
A tervezés struktúrája a D típusú drámaórákhoz:
Az 1. szakasz vázlata:
CSOPORT
Kit szolgál a dráma? |
Milyen életkorú csoport számára tervezünk? |
Milyen tapasztalat érdekében? |
Milyen képességszintre? |
Melyek a csoport erős/gyenge pontjai? |
Milyen összetételű a társaság? |
Mit kell még figyelembe venni? |
Milyen szinten gondolkodnak? |
CÉL (Minden tanórához szükséges a
célmeghatározás!)
Mire használjuk a dráma munkaformáit: |
Zavaros témák tisztázására? |
Problémamegoldó tevékenységként? |
A csoportközi viszonyok javítására? |
Az elvont gondolatok konkretizálására? |
A nyelvhasználat fejlesztésére? |
A mélyebb megértés érdekében? |
A gondolatok művészi formába öntésére? |
TÁGABB TÉMA
Tantárgyi/szaktárgyi téma? |
Egy adott történet? |
Morális probléma? |
Gyerekek által választott? |
Új téma? |
Humán kérdésekről szól? |
pl. igazság, hatalom, |
Közösség? (stb.) |
FÓKUSZ
Milyen nézőpontot, kérdést helyezünk |
a játék középpontjába? |
(Az egész játék ekörül örvénylik.) |
Fókusz lehet pl. "Milyen hatása lehet egy összeszokott |
közösségre annak, ha új tag érkezik a csoportba?" |
A 2. szakasz vázlata:
IDŐ | HELYSZÍN |
Múlt? | Hol játszódik a dráma? |
Jelen? | (faluban, városban, zárt vagy nyílt térben…) |
Jövő? |
SZEMÉLYEK | VISZONYOK |
Milyen szerepbe lépjünk? | Milyenek legyenek |
Milyen korúak legyünk? | a szereplők közötti viszonyok a dráma |
Foglalkozás? | indulásakor: |
Egyéb jellemzők? | |
Gazdasági háttér? | egyének?; család?; másféle csoport?; |
Státus? | vidámak vagyunk? szomorúak vagyunk? |
stb… |
PROBLÉMÁK |
Mi érdekel bennünket az adott viszonyok ismeretében? |
Milyen problémával kell szembesülnünk? |
A tananyag részletes leírása
I. |
II. |
III. |
IV. |
1.óra névtanulás Név-lánc Kaposi-9.
ismerkedés memóriafejlesztés Név-sor Kaposi-9.
kapcsolatteremtés szabályok
elfogadása, Név-kör Kaposi-10.
bemelegítés, követése Zsipp-zsupp Kaposi-10.
felszabadítás Drámajáték-gyakorlatok Gyermház-
15-18.
2-3.
óra ismerkedési
technikák Név-kör Kaposi-10.
tanulási szerződés csoportdinamika (ismétlés-
kombináció)
megjelenés énkép Láncjáték Kaposi-11.
kommunikációs öltözködés Karmesterjáték Kaposi-32.
sztereotípiák testtartás Megjelenés,
testbeszéd Montágh-Ú.
járásmódok
testbeszéd
4. óra érzékelés Szigetek Kaposi-26.
készségfejlesztés ritmusérzék (csendreflex)
csoportépítő mozgáskultúra Hangsúly Kaposi-27.
gyakorlatok egymásra figyelés Add tovább a hangot! Kaposi-40.
feszültség oldása koncentráció Kulcsos játék Kaposi-36.
Földrengés Kaposi-61.
5-6.
óra játéktanulás Kapcsolódás Kaposi-13.
a
drámajáték együttműködés Vakvezetés Kaposi-19.
néhány megnyilatkozási
technikák Vak-kígyó Kaposi-21.
munkaformájának kapcsolattartás játék
közben Tükörjáték Kaposi-32.
kipróbálása; a „mintha” világa Távolságtartás Kaposi-33.
egyeztető bizalom Szobrász Kaposi-34.
beszélgetések; Tablóképek
bizalomérzet. Állóképek Dráma-
pedagógiai
Kiscsoportos olvasó-
improvizáció
könyvben
7.óra mozgáskoordináció Általános helycsere DPM-41.
Mozgáskoordináció bizalom (Az 1999. évi
csoportdinamika együttműködés Különszám)
csoport(ok)ban
és párban
Ölelj
meg, mert üldöznek! DPM-41.
Bagoly DPM-42.
Csináljunk
gépet! DPM-44.
8-9.
óra vitakultúra beszélgetés Forrás:
„viselkedés”, egymás
meghallgatása szituációs játékok Thomas
Gordon:
T.E.T.
kommunikációs „empátiás dörmögés” szerepcserék A. Pease:
Testbeszéd
problémák, beszélgetéstechnikák „Élő
adás” Wenczel
Imre:
vita, testbeszéd „Élő adás”
érvek-ellenérvek önérzékelés és (ez a tanterv
közli
partnerérzékelés példaképpen
a „B” típusú játékot)
Önérzékelés
és partner- Gabnai-53.
Érzékelés
10.
óra
szerepbelépés hétköznapi és
ünnepnapi Szerepek, játékok, Gabnai-127-
139.
konvenciók szerepeink, szerepjátékok
tanulása, státusmegvalósítás, Narratív konvenciók
(Dráma-
pedagógiai
kipróbálása megnyilatkozás, olvasókönyv
–174-187.)
hitelesség,
verbális kifejezőkészség Beszéd-játékok Montágh -Ú
fejlesztése
11-12.óra
(a
10.óra anyagának
folytatása az itt
ajánlott és egyéb
játékokkal)
szerepbelépés hétköznapi és
ünnepnapi Szerepek, játékok, Gabnai-127-139.
konvenciók szerepeink, szerepjátékok
tanulása, státusmegvalósítás, Narratív konvenciók (Drámapedagógiai
kipróbálása a megnyilatkozás olvasókönyv
–174-187.)
hitelessége,
verbális kifejezőkészség Beszéd-játékok Montágh -Ú
fejlesztése
13.óra
verbális készségeink, kiejtés, artikuláció, Montágh Imre játékai Montágh -Ú
a
beszélőszervek légzés, lendület, Montágh
-T
működése hangerő,
szünettartás,
hangszínek
14-15.óra
beszédgyakorlatok kiejtés,
artikuláció, Király-bíró Kaposi-30.
ritmus légzés, lendület, Ide
figyelj! Kaposi-38.
koncentráció, hangszínek,
beszéddallam Add tovább a hangot! Kaposi-40.
társismeret beszédkészség Montágh Imre játékai Montágh -Ú
Montágh
-T
16.
óra
a
beszédgyakorlatok hangsúly, hanglejtés, Számolós játék Gabnai-32.
folytatása, tempó, Ritmikus
párbeszéd Gabnai-33.
együttműködés, kifejezőkészség, mozdulatokkal
szituációk, verbális és nonverbális Feszítés-lazítás Gabnai-58.
feszítés-
lazítás megnyilatkozás Koncentrációs Gabnai-59.
érzékelésfejlesztés Hallás Gabnai-22
-25.
Ízlelés
Szaglás
Tapintás
Légzésgyakorlatok
Adok neked egy kutyát Gabnai-62.
17-18.óra megnyilatkozás(kontroll), Montágh Imre játékai
Forrás:
szó,
hang gesztus kifejezőkészség, Montágh Imre:
önmegfigyelés,
önismeret Mondjam vagy mutassam?
társmegfigyelés, Gesztusok (Móra Ferenc
hogy ülsz, Könyvkiadó,
Bp.,1985)
hogy állsz,
fintorok, arcjáték
19.óra felszabadult
játék Találkozás Kaposi-60
feszültségoldás elfogadott szabályok Páros versmondás Kaposi-63
érzékelés keretei
között, Szinkronizálás Kaposi-63
érzékelő képességek Rokonszenves
hangforrás Kaposi-16.
fejlesztése Kutatás
és találkozás Kaposi-16.
Vakvezetés Kaposi-21.
Vak-kígyó Kaposi-21.
20-21.
óra érzékelés Visszajelzés Kaposi-23.
csoportismeret személyiség Üzenet Kaposi-28.
önismeret csoportismeret Mi változott? Kaposi-31.
érzékelés önismeret Szemkontaktus Kaposi-15.
kommunikáció társismeret Tekintettel Kaposi-15.
tekintettel memóriafejlesztés Őrjáték Kaposi-36.
22.
óra koncentrációs
készség Kézfogó Kaposi-13.
koncentráció egyensúly Sziámi Kaposi-12.
feszítés / lazítás harmonikus jelenlét Egyszerre indulni Kaposi-12.
mozgáskoordináció együttműködés Szigetek Kaposi-26.
Térfelosztás Kaposi-41.
23-24.
óra koncentrációs
készség Hangsúly Kaposi-27.
koncentráció harmonikus
jelenlét Számfuttatás Kaposi-27.
feszítés / lazítás együttműködés Tanár úr azt mondta Kaposi-29.
Mozgáskoordináció utánzókészség fejlesztése Állj! Kaposi-33.
verbális gyakorlatok Rabló Kaposi-37.
Szituációs
játékok kommunikációs készségek Találkozások Pease: Testbeszéd
Köszönés
Kézfogások
Nyitó
társalgás
25.
óra kapcsolatteremtés/ Szemkontaktus Kaposi
-15.
csoportépítés, -fenntartás Kacsintós párkereső Kaposi -38.
páros kapcsolatok, kommunikáció Néma kiáltás Kaposi-42.
kommunikáció testnyelv értelmezése Együtt könnyebb Kaposi-45.
különböző „Élet-játék” Kaposi-53.
szituációkban,
testnyelv értelmezése
26-27.
óra önismeret Időgép Kaposi-48.
önismeret, társismeret Kétperces
önéletrajz Kaposi-49.
társismeret önkép, vágykép Páros interjú Kaposi-49.
jellemzés Csoportos
interjú Kaposi-50.
Hogy
került hozzá? Kaposi-51.
Telefon Kaposi-55.
Így
járok én? Kaposi-54.
28.
óra
társválasztás érzékelésfejlesztés Halandzsa Kaposi-65.
együttműködés döntések Beszélgetés számokkal
Kaposi-65.
kommunikáció megalapozottsági Család Kaposi-14.
próbája „Liszt
családja” Kaposi-14.
Szemkontaktus Kaposi-15.
29-30.óra Mit
várok tőled? Mit
várok tőled? Kaposi-58.
társválasztás, Mit várhatsz
tőlem? Vádlottak padja Kaposi-58.
társ- és önismeret, Énkép,
társas kapcsolatok Egy percünk a
tiéd Kaposi-58.
csoportismeret feltérképezése Árverés Kaposi-60.
értékrendek életmodellek Beszélgetés
31.
óra
bizalom bizalomérzet
kialakítása, „Dülöngélős
bizalomjátékok” Kaposi-18.
bizalmatlanság egész csoport Utazás Kaposi-18.
együttműködése, Tanulmányút Kaposi-21.
önbizalom együttműködés Visszajelzés Kaposi-23.
kis csoportokban, Nyaktorna Kaposi-26.
térérzékelés érzékelésfejlesztés
32-33.
óra
bizalom egész
csoport Hová
tartozom? DPM-40.
bizalmatlanság együttműködése, Életmentő tutaj DPM-44.
együttműködés Kövesd
a vezetőt! DPM-45.
kis csoportokban Hova
utazzunk? (Egy „B” típusú
drámajáték
ajánlása
és eljátszása)
34-35-36.
óra vezető
és vezetettek, Átkelés az óceánon Lipták Ildikó
bizalom-játékok felelősségvállalás, („D” típusú drámaóra)
tanórája
felelőtlenség Forrás:
és következményei Drámapedagógiai
olvasókönyv 244-
245.
37-38-39.
óra élethelyzetek
Szituációs
játékok (Meg kell adnunk:
a
kifejezőkészség gyakorlása a
teret, az időt,
fejlődése szituációkban a
szereplőket (típus!),
szerepek-típusok: a
viszonyokat,
a konkrét szituációt
eladó-vevő, -
nyitottan vagy zártan.)
tanár-diák,
igazgató-beosztott,
szülő-gyerek,
edző-csapattag,
stb.
40-41-42.óra formaérzékenység Kiscsoportos improvizációk Forrás:
színházi formák dramatikus
érzék Gyűlés, értekezlet Drámapedagógiai
használata színházi
nyelvezet A teljes csoportot olvasókönyv a 174.
a
játékainkban készségfejlesztés, megmozgató
szerepjáték és a 188.
oldaltól
(konvenciók) Stílusváltás
Fórumszínház
43-44-45.óra a
közlésfolyamat Szituációs
játékok
a
kommunikáció tudatosítása
tényezői
(elmélet
és gyakorlat);
játék:
a
közlő,
a
befogadó,
a
közlemény,
a
közvetítő csatorna,
a
visszacsatolás,
a
kontextus,
változataival
46.
óra interakciós
képességek Tekintettel Kaposi-39.
interakciók fejlődési
lehetőségei A hercegúrfi vizsgája Kaposi-45.
fantázia fantáziafejlesztés Mondj egy történetet!0 Kaposi-44.
asszociáció asszociációs
készség Szópárbaj Kaposi-45.
Jut
eszembe Kaposi-47.
Beszélgetés
számokkal Kaposi-65.
47-48.
óra kreativitás, STOP! Kaposi-67.
szituációs játék, színészi
tehetség, Ki vagy és mit akarsz?
Kaposi-68.
fantáziagyakorlat koncentráció Most mutasd meg! Kaposi-69.
49-50-51.óra tulajdonságok Ismerem? Felismerem?
Kaposi-22.
ön
és csoportismeret önismeret Kötött
mondatkezdések Kaposi-57.
jellemző vonások, csoportismeret Kinevetős Kaposi-64.
külső/benső empátia Tükörjáték Kaposi-32
tulajdonságok, felelősségtudat Csomagolás Kaposi-24.
Empátia Mese (lazítás) Kaposi-25.
52.
óra
önismeret önismeret Beszélgetés az Eric Berne:
(beszélgetés emberi
játszmák Emberi játszmákról
Emberi játszmák
és
szituációs c.
könyve alapján
próba)
53-54.
óra elhelyezkedés
a Keresd meg a helyed! Benedek
László:
ön
és csoportban Játék és pszichoterápia
csoportismeret Bp.
1992.
(mélyítés) 97.oldal
(Figyelem!
NEM
terápiás
célú játék!)
Kit
néz a csoport? Forrás: ugyanaz.
205.oldal
Odüsszeusz-játék Forrás: ugyanaz.
219.oldal
55-56-57.
óra
szituációs játékok élethelyzetek Ajánlott szituációk;
játékcímek:
feltérképezése Ki
vagyok én? /c Kaposi-46-47.
(az
adott szituációk Időgép Kaposi-48.
egyik szereplője A
helyzet kulcsa Kaposi-62.
lehet a tanár; Szituációk:
majd szerepcsere) veszekedés;
kibékülés;
vádaskodás;
kérés;
felvételi;
vizsga;
vásárlás;
álláskeresés;
stb.
58-59-60.
óra
metakommunikáció testbeszéd, Szituációk a Forrás:
érvényesülése gesztusok, protokoll
könyvből Ottlik Károly:
szituációkban mimika, Protokoll
(szituációs
játékok) szövegfonetikai
(Viselkedéskultúra
eszközök a mindennapok
„illik-nem illik” gyakorlatában)
Protokoll
96 Könyvkiadó,
Bp.
1994
(57-től
a 245. oldalig)
61.
mozdulat-játékok mozgáskoordináció Távolságtartás Kaposi-33.
egyedül, párban, Állj! Kaposi-33.
csoportosan Térfelosztás Kaposi-41.
Lassított
mozgások
Gyorsított
mozgások
62-63.óra
mozgás és testkommunikáció Lazítás-feszítés Forrás: Uray Péter
emberi kapcsolat; párban, Találj ki
egy érdekes foglalkozásai mozdulatot!
elemi kontakt-tánc kis
csoportban, Húzlak.
gyakorlatok egész csoportban Taszítalak.
Ugrálóköteles
gyakorlatok
64-66.
óra mozgás Csoportkép vezényszóra Gabnai-103.
mímes játékok testkommunikáció Üzenet – szavak nélkül Gabnai-70.
mozgás Testtartás Gabnai-74.
Önérzékelés
és Gabnai-53.
partnerérzékelés
Bemelegítő gyakorlatok Gabnai-54-58.
Egyéb
gyakorlatok Uray Péter
67-69.
óra
Egy
„D” típusú emberi kapcsolatok Az ajánlott drámaórát Forrás:
drámaóra feltérképezése; az adott korosztályi A dráma tanítása
Cserbenhagyás viselkedés sajátosságokra át kell (segédlet)
Fókusz: és döntéshelyzetek alakítani
(nem sok Kerekasztal Színházi
Milyen
„nyomot” változtatást igényel). Nevelési Központ,
hagy bennünk Gödöllő, 1997.
a
cserbenhagyás? Inkább
a játék
bevezetésének attitűdje Lipták Ildikó:
változik. Fehérlófia --
A
téma és a problémakör cserbenhagyás
sajnos jellemző ebben
a korosztályban is.
70-71-72.
óra
játékos szituációk mindennapi
gondjaink Kötött mondatkezdések Kaposi-57.
beszélgetések megoldási
lehetőségei Beszélgetés Kaposi-56.
a
diákélettel
kapcsolatban
73-75.
óra
Egy
„D” típusú csoporthoz
tartozás Kaposi László: Forrás:
drámaóra szembesülés a
mássággal Prométheusz A dráma tanítása
Téma: (segédlet)
Segítségnyújtás Kerekasztal Színházi
Fókusz: Nevelési Központ,
Lehet-e
rajtunk Gödöllő, 1997.
segíteni „felülről”? 51.oldal
76-77-78.
óra
megfigyelés-játékok, megfigyelőkészség Így hallottam Kaposi-41.
beszélgetések, memória-fejlesztés Tabló Kaposi-42.
vita vitakultúra Néma kiáltás Kaposi-42.
beszélgetési technikák Mi
volt a képen? Kaposi-46.
A
játszma szabálya Kaposi-44.
Hogy
volt az elején? Kaposi-64 Hallgassuk
figyelmesen a másikat! Forrás:
Az
eredményes
kommunikáció
kézikönyve
Szerző: Geoffrey Moss
Bagolyvár Kiadó,
Bp.
1998.
7-től
a 29. oldalig
79-81.
óra
egy
„D” típusú szembesülés Wenczel Imre: Forrás: a tanórát
drámaóra konfliktusokkal Őrködés teljes terjedelmében,
Téma:
munkahely részletesen
közli
és
magánélet ez
a tanterv.
konfliktusai
Fókusz:
1. Mi befolyásolja
az Őrt a döntésében,
amikor elfogja
Antigonét, és átadja
a testvérét eltemető
lányt az
igazságszolgáltatásnak
(ezzel a halálba taszítja)?
2. Milyen
következményei lettek
volna annak,
ha másképp
dönt az Őr
(pl. futni hagyja Antigonét)?
82-83. óra a
csoport számára Gyakorlatsor Javasolt
forrás a
készségfejlesztő szükséges a tanár
döntése problémák
gyakorlatok készségek alapján áttekintéséhez:
fejlesztése Herskovits Mária
Polonkai Mária szerk.
Tehetség és társadalom
(Debrecen,
1998)
84-86.
óra mozgáskultúra
Csárdás, Gabnai-153.
tánctanulás Keringő(k)
népi táncok, Néhány
népszokás
játékok,
Magyar népi
gyermekjátékok
fontosabb (Tánctanár bevonása
szükséges!)
szalontáncok
87-88-89.óra
RÍTUSUNK ünnepi és Saját rítus közös
kialakítása; hétköznapi kitalálása
szertartások
Képzeletbeli
ajándék. Kaposi-51.
emlékezetes tárgyaink Emlékezetes jó
és .
„pillanataink” rossz
pillanatok
megjelölése; felidézése.
Új
ünnep. Gabnai-30.
beszélgetés; Beszélgetés,
tervezgetés.
búcsúzás