DRÁMAJÁTÉK ÉS EMBERI KOMMUNIKÁCIÓ
 
 
 
 
 

T A N T E R V
 
 
 
 

Az Arany János Tehetséggondozó Program

oktatási-nevelési tervéhez
 
 

2000/2001

Akkreditációhoz előkészítve: 2002 márciusában

 

III. rész


I. rész

Hitvallás

A tantárgyi program leírása az alábbi szempontok szerint:

Célkitűzés

Óraszámok (évi, heti)

Megjegyzések

A Drámajáték és emberi kommunikáció (mint) tantárgy specialitásai

A drámajáték rövid jellemzése


Tanóravázlatok/leírások/ “forgatókönyvek” példaképpen


Drámajáték gyakorlatok (“A” típusú játékok)

 

Tananyagleírás (A tanórák tervezése; témája; az óra fókusza; az ajánlott játékok; eszközigény és szakirodalom - tananyagmátrix)

 

II. rész

"A" típusú játékok

"B" típusú játékok: "Élő adás"

"C" típusú játékok: "Őrködés" - komplex drámaóra terve


Megjegyzések a tananyag tartalmához

III. rész

Megjegyzések a tananyag tartalmához

Tananyagleírás (A tanórák tervezése; témája; az óra fókusza; az ajánlott játékok; eszközigény és szakirodalom - tananyagmátrix)

A tanórák tervezésének és vezetésének minőségbiztosításához

A tananyag részletes leírása

IV. rész

Értékelés, követelmények, szintek

 

Feltételek, minőségbiztosítás

 

Néhány fontosabb szakirodalmi anyag a készség-/képességfejlesztéshez

 

 

V. rész


Szakirodalom


 

III. rész

 

Tananyagleírás

 

(Az óraszámok, és a tananyag elosztása csak javaslat! A tanmenetszerű megoldás segítséget kíván nyújtani

a tanórák tervezéséhez és a folyamatok áttekintéséhez.)

 

Megjegyzések a tananyag tartalmához

  1. A tanóra száma, témája (fókusza)
  2. Fejlesztési követelmények (kompetenciák)
  3. Játékajánlás
  4. A játék szakirodalmi helye

Az egyszerűség, a könnyebb áttekinthetőség kedvéért kódoltuk a megjelölt szakirodalmi anyagot. Az adott táblázatban tehát például. így nézhet ki majd a tananyagmátrix egyik részlete:

 
I.

Óraszám; téma; fókusz (mire koncentrál a tanár az órán).

II.

Kompetenciák (készségfejlesztés).

III.

Az ajánlott játék pontos címe

IV.

Az adott játék szakirodalmi helye

25. óra csoportépítés -fenntartás

páros kapcsolatok

kommunikáció

Kapcsolatteremtés/ Szemkontaktus Kacsintós párkereső Kaposi -38.

Értelmezés:

A római számok a megadott táblázatcímeket jelentik.

I. Óraszám; téma; fókusz (mire koncentrál a tanár az órán).

II. Kompetenciák (készségfejlesztés).

III. Az ajánlott játék pontos címe (Ha nincs olyan játék, amely pontos hivatkozással ajánlható, akkor csak körülírjuk, és a következő, a

IV-es számú táblázati egységben nem jelenik meg az utalás. Ebben az esetben saját játékkal, vagy a megadott szakirodalomban való keresgéléssel kell terveznünk.)

A mostani példánkban a Szemkontaktus és a Kacsintó párkereső című játék a Kaposi László szerkesztette “Játékkönyv”- ben található a 15., illetve a 38. oldalon: ezt mutatja a IV táblázati egység.

A könnyebb beszerezhetőség érdekében szinte minden “A” típusú játéknál a következő játékgyűjtemény(ek)re hivatkozunk (hivatkozási kódok):

DPM (Drámapedagógiai Magazin 1999. / Különszám)

Gabnai (Gabnai Katalin: Drámajátékok gyermekeknek, fiataloknak, felnőtteknek)

Gyermház (a győri Gyermekek Háza kiadványa; a könyv címe: DRÁMAÓRA-TERVEK

GYŰJTEMÉNYE)

Montágh-Ú (Montágh Imre: Útravaló c. sorozata, mely videokazettán beszerezhető.

Montágh-T (Montágh Imre Tiszta beszéd c. könyvére való utalás)

A játékok eszközigénye függ a játékot vezető tanártól, az óra szerkezetétől és az adott lehetőségektől. Egyébként pedig az eszközökre, a térre, a nehézségi fokra, a korosztályi javallatra (ellenjavallatra), a játék konkrét-egyedi céljára vonatkozó információkat általában közli a megadott forrás.
 

A tanórák tervezésének és vezetésének minőségbiztosításához

Néhány idézet a drámajáték óratervezéseinek folyamatához

Jonothan Neelands könyvéből

(Neelands: Dráma a tanulás szolgálatában)

A drámajátékot szabályozó elemek:

tanári irányítás mellett végzett gyakorlatok (egyszemélyes)

páros munka

játékok közösen

gyűlés (ahol a tanár elnököl)

szimuláció

mozgássorok tanári irányítással

írásos munka

rajzolás

mímes játékok
 

A tervezés struktúrája a D típusú drámaórákhoz:

  1. szakasz: A csoport "szembesítése" az anyaggal
  2. szakasz: A drámai kontextus felállítása

Az 1. szakasz vázlata:

CSOPORT
 
Kit szolgál a dráma?
Milyen életkorú csoport számára tervezünk?
Milyen tapasztalat érdekében?
Milyen képességszintre?
Melyek a csoport erős/gyenge pontjai?
Milyen összetételű a társaság?
Mit kell még figyelembe venni?
Milyen szinten gondolkodnak?


   

CÉL (Minden tanórához szükséges a célmeghatározás!)
 
Mire használjuk a dráma munkaformáit:
Zavaros témák tisztázására?
Problémamegoldó tevékenységként?
A csoportközi viszonyok javítására?
Az elvont gondolatok konkretizálására?
A nyelvhasználat fejlesztésére?
A mélyebb megértés érdekében?
A gondolatok művészi formába öntésére?

 

TÁGABB TÉMA
 
Tantárgyi/szaktárgyi téma?
Egy adott történet?
Morális probléma?
Gyerekek által választott?
Új téma?
Humán kérdésekről szól?
pl. igazság, hatalom, 
Közösség? (stb.)

 

FÓKUSZ
 
Milyen nézőpontot, kérdést helyezünk
a játék középpontjába?
(Az egész játék ekörül örvénylik.)
 
Fókusz lehet pl. "Milyen hatása lehet egy összeszokott
közösségre annak, ha új tag érkezik a csoportba?"

A 2. szakasz vázlata:
 
 
IDŐ HELYSZÍN
Múlt? Hol játszódik a dráma?
Jelen? (faluban, városban, zárt vagy nyílt térben…)
Jövő?  


 

SZEMÉLYEK VISZONYOK
Milyen szerepbe lépjünk? Milyenek legyenek
Milyen korúak legyünk? a szereplők közötti viszonyok a dráma
Foglalkozás? indulásakor:
Egyéb jellemzők?  
Gazdasági háttér? egyének?; család?; másféle csoport?;
Státus? vidámak vagyunk? szomorúak vagyunk?
  stb…


 

PROBLÉMÁK
Mi érdekel bennünket az adott viszonyok ismeretében?
Milyen problémával kell szembesülnünk?

 

 

 

A tananyag részletes leírása

 

 

I.

II.

III.

IV.

 

1.óra                            névtanulás                                Név-lánc                                 Kaposi-9.

ismerkedés                  memóriafejlesztés                     Név-sor                                  Kaposi-9.

kapcsolatteremtés        szabályok elfogadása,              Név-kör                                  Kaposi-10.

bemelegítés,                 követése                                  Zsipp-zsupp                            Kaposi-10.

felszabadítás                                                               Drámajáték-gyakorlatok          Gyermház-

                                                                                                                                 15-18.

 

2-3. óra                       ismerkedési technikák  Név-kör                                 Kaposi-10.

tanulási szerződés         csoportdinamika                      (ismétlés-

                                                                                   kombináció)

megjelenés                   énkép                                      Láncjáték                                Kaposi-11.

kommunikációs            öltözködés                               Karmesterjáték                        Kaposi-32.

sztereotípiák                testtartás                                  Megjelenés, testbeszéd            Montágh-Ú.

                                   járásmódok

                                   testbeszéd

 

 

4. óra                          érzékelés                                 Szigetek                                  Kaposi-26.

készségfejlesztés          ritmusérzék                              (csendreflex)

csoportépítő                mozgáskultúra              Hangsúly                                 Kaposi-27.

gyakorlatok                 egymásra figyelés                     Add tovább a hangot!              Kaposi-40.

feszültség oldása          koncentráció                            Kulcsos játék                          Kaposi-36.

                                                                                  Földrengés                              Kaposi-61.

 

5-6. óra                       játéktanulás                             Kapcsolódás                           Kaposi-13.

a drámajáték                együttműködés             Vakvezetés                              Kaposi-19.

néhány                         megnyilatkozási technikák        Vak-kígyó                               Kaposi-21.

munkaformájának        kapcsolattartás játék közben    Tükörjáték                              Kaposi-32.

kipróbálása;                 a „mintha” világa                     Távolságtartás                         Kaposi-33.

egyeztető                     bizalom                                    Szobrász                                 Kaposi-34.

beszélgetések;                                                 Tablóképek                            

bizalomérzet.                                                   Állóképek                               Dráma-

                                                                                                                                  pedagógiai

 

                                                                                  Kiscsoportos                            olvasó-

                                                                                   improvizáció                             könyvben

 

7.óra                           mozgáskoordináció                  Általános helycsere                  DPM-41.

Mozgáskoordináció    bizalom                                                                          (Az 1999. évi

csoportdinamika          együttműködés                                                         Különszám)

                                   csoport(ok)ban                                                                      

                                   és párban

                                                                                  Ölelj meg, mert üldöznek!        DPM-41.

                                                                                  Bagoly                                     DPM-42.

                                                                                  Csináljunk gépet!                     DPM-44.

 

 

8-9. óra                       vitakultúra                                beszélgetés                              Forrás:

„viselkedés”,                egymás meghallgatása  szituációs játékok                                Thomas

                                                                                                                                 Gordon:

                                                                                                                                  T.E.T.

kommunikációs            „empátiás dörmögés”               szerepcserék                           A. Pease:

                                                                                                                                 Testbeszéd

 

 problémák,                 beszélgetéstechnikák                „Élő adás”                                Wenczel

                                                                                                                                  Imre:

vita,                             testbeszéd                                                                              „Élő adás”

érvek-ellenérvek          önérzékelés és                                                                         (ez a tanterv

                                                                                                                                  közli

                                   partnerérzékelés                                                                      példaképpen

a „B” típusú játékot)

                                                                                  Önérzékelés és partner-           Gabnai-53.

                                                                                  Érzékelés

 

 

10. óra

szerepbelépés              hétköznapi és ünnepnapi          Szerepek, játékok,                  Gabnai-127-

                                                                                                                                  139.

konvenciók                  szerepeink,                              szerepjátékok

tanulása,                      státusmegvalósítás,                   Narratív konvenciók                 (Dráma-

                                                                                                                                   pedagógiai

kipróbálása                  megnyilatkozás,                                                                       olvasókönyv

                                                                                                                                   –174-187.)

hitelesség,                               

verbális kifejezőkészség           Beszéd-játékok                       Montágh -Ú

                                   fejlesztése       

 

 

11-12.óra

(a 10.óra anyagának

folytatása az itt

ajánlott és egyéb

játékokkal)

 

szerepbelépés              hétköznapi és ünnepnapi          Szerepek, játékok,       Gabnai-127-139.

konvenciók                  szerepeink,                              szerepjátékok

tanulása,                      státusmegvalósítás,                   Narratív konvenciók    (Drámapedagógiai

kipróbálása                  a megnyilatkozás                                                         olvasókönyv

                                                                                                                       –174-187.)

hitelessége,                             

verbális kifejezőkészség           Beszéd-játékok           Montágh -Ú

                                   fejlesztése       

 

 

13.óra

verbális készségeink,    kiejtés, artikuláció,                   Montágh Imre játékai   Montágh -Ú

a beszélőszervek          légzés, lendület,                                                           Montágh -T

működése                    hangerő, szünettartás,

            hangszínek

 

 

14-15.óra

beszédgyakorlatok       kiejtés, artikuláció,                   Király-bíró                              Kaposi-30.     

ritmus                          légzés, lendület,                        Ide figyelj!                               Kaposi-38.

koncentráció,               hangszínek, beszéddallam         Add tovább a hangot!              Kaposi-40.                 

társismeret                   beszédkészség                         Montágh Imre játékai               Montágh -Ú

                                                                                                                                 Montágh -T

 

 

16. óra

a beszédgyakorlatok    hangsúly, hanglejtés,                 Számolós játék                        Gabnai-32.

folytatása,                    tempó,                                     Ritmikus párbeszéd                  Gabnai-33.

együttműködés,            kifejezőkészség,                       mozdulatokkal

szituációk,                    verbális és nonverbális            Feszítés-lazítás                         Gabnai-58.

feszítés-

lazítás                          megnyilatkozás             Koncentrációs             Gabnai-59.

                        érzékelésfejlesztés                    Hallás                                      Gabnai-22

                                                                                                                                 -25.

                                                                                  Ízlelés

                                                                                  Szaglás

                                                                                  Tapintás

Légzésgyakorlatok

Adok neked egy kutyát           Gabnai-62.

 

 

17-18.óra                    megnyilatkozás(kontroll),         Montágh Imre játékai              Forrás:

szó, hang gesztus          kifejezőkészség,                                                          Montágh Imre:

önmegfigyelés,              önismeret                                                        Mondjam vagy mutassam?

társmegfigyelés,                                                           Gesztusok        (Móra Ferenc

hogy ülsz,                                                                                           Könyvkiadó, Bp.,1985)

hogy állsz,                               

fintorok, arcjáték

 

 

 

19.óra                         felszabadult játék                     Találkozás                               Kaposi-60

feszültségoldás            elfogadott szabályok                 Páros versmondás                   Kaposi-63

érzékelés                     keretei között,                         Szinkronizálás                          Kaposi-63

                                   érzékelő képességek                Rokonszenves hangforrás         Kaposi-16.

                                   fejlesztése                                Kutatás és találkozás               Kaposi-16.

 

                                                           Vakvezetés                              Kaposi-21.

                                                           Vak-kígyó                               Kaposi-21.

 

 

20-21. óra                   érzékelés                                 Visszajelzés                             Kaposi-23.

csoportismeret személyiség                              Üzenet                                     Kaposi-28.

önismeret                     csoportismeret             Mi változott?                           Kaposi-31.

érzékelés                     önismeret                                 Szemkontaktus                       Kaposi-15.

kommunikáció             társismeret                               Tekintettel                               Kaposi-15.

tekintettel                     memóriafejlesztés                     Őrjáték                                   Kaposi-36.

 

 

 

22. óra                        koncentrációs készség  Kézfogó                                  Kaposi-13.

koncentráció                egyensúly                                 Sziámi                                     Kaposi-12.

feszítés / lazítás          harmonikus jelenlét                     Egyszerre indulni                      Kaposi-12.

mozgáskoordináció      együttműködés             Szigetek                                  Kaposi-26.

                                                                                  Térfelosztás                             Kaposi-41.

 

 

 

 

23-24. óra                   koncentrációs készség          Hangsúly                         Kaposi-27.     

koncentráció                harmonikus jelenlét                  Számfuttatás                            Kaposi-27.

feszítés / lazítás együttműködés             Tanár úr azt mondta                 Kaposi-29.

Mozgáskoordináció     utánzókészség fejlesztése         Állj!                                         Kaposi-33.

verbális gyakorlatok                                                    Rabló                                      Kaposi-37.

Szituációs játékok        kommunikációs készségek       Találkozások               Pease: Testbeszéd

                                                                                  Köszönés

                                                                                  Kézfogások

                                                                                  Nyitó társalgás

 

 

 

 

25. óra                        kapcsolatteremtés/       Szemkontaktus                        Kaposi -15.

csoportépítés,              -fenntartás                               Kacsintós párkereső                Kaposi -38.    

páros kapcsolatok,      kommunikáció             Néma kiáltás                           Kaposi-42.     

kommunikáció  testnyelv értelmezése                Együtt könnyebb                      Kaposi-45.

különböző                                                                   „Élet-játék”                             Kaposi-53.

szituációkban,

testnyelv értelmezése

 

 

26-27. óra                   önismeret                                 Időgép                                    Kaposi-48.

önismeret,                    társismeret                               Kétperces önéletrajz                Kaposi-49.

társismeret                   önkép, vágykép                       Páros interjú                            Kaposi-49.

jellemzés                                                                     Csoportos interjú                     Kaposi-50.

                                                                                  Hogy került hozzá?                  Kaposi-51.

                                                                                  Telefon                                    Kaposi-55.

                                                                                  Így járok én?                           Kaposi-54.

 

 

28. óra

társválasztás                 érzékelésfejlesztés                    Halandzsa                                Kaposi-65.     

együttműködés             döntések                      Beszélgetés számokkal             Kaposi-65.

kommunikáció  megalapozottsági                     Család                                     Kaposi-14.

                                   próbája                                   „Liszt családja”                        Kaposi-14.

                                                                                  Szemkontaktus                        Kaposi-15.

 

 

 

29-30.óra                    Mit várok tőled?                      Mit várok tőled?                      Kaposi-58.

társválasztás,                Mit várhatsz tőlem?                  Vádlottak padja                       Kaposi-58.

társ- és önismeret,        Énkép, társas kapcsolatok       Egy percünk a tiéd                   Kaposi-58.

csoportismeret             feltérképezése            Árverés                         Kaposi-60.

értékrendek                 életmodellek                          Beszélgetés

 

 

31. óra

bizalom                        bizalomérzet kialakítása,           „Dülöngélős bizalomjátékok”  Kaposi-18.

bizalmatlanság  egész csoport                          Utazás                                     Kaposi-18.

együttműködése,                     Tanulmányút                            Kaposi-21.

önbizalom                    együttműködés                        Visszajelzés                             Kaposi-23.

kis csoportokban,                    Nyaktorna                               Kaposi-26.

térérzékelés                 érzékelésfejlesztés

 

 

32-33. óra

 

bizalom                        egész csoport                          Hová tartozom?                       DPM-40.

bizalmatlanság  együttműködése,                      Életmentő tutaj            DPM-44.

                                   együttműködés             Kövesd a vezetőt!                   DPM-45.

                                   kis csoportokban                     Hova utazzunk?           (Egy „B” típusú

                                                                                                                                 drámajáték

                                                                                                                                 ajánlása

                                                                                                                                 és eljátszása)

 

 

34-35-36. óra             vezető és vezetettek,                Átkelés az óceánon                Lipták Ildikó

bizalom-játékok           felelősségvállalás,                     („D” típusú drámaóra)              tanórája

                                   felelőtlenség                                                                            Forrás:

és következményei                                                      Drámapedagógiai

                                                                                                                       olvasókönyv 244-

                                                                                                                                            245.

 

 

37-38-39. óra             élethelyzetek                            Szituációs játékok        (Meg kell adnunk:

a kifejezőkészség         gyakorlása                                                                  a teret, az időt,

fejlődése                      szituációkban                                                              a szereplőket (típus!),

szerepek-típusok:                                                                                           a viszonyokat,

                                                                                                                      a konkrét szituációt

eladó-vevő,                                                                                        - nyitottan vagy zártan.)

tanár-diák,

igazgató-beosztott,

szülő-gyerek,

edző-csapattag,

stb.

 

 

40-41-42.óra              formaérzékenység        Kiscsoportos improvizációk     Forrás:

színházi formák            dramatikus érzék          Gyűlés, értekezlet                     Drámapedagógiai

használata                    színházi nyelvezet         A teljes csoportot                    olvasókönyv a 174.

a játékainkban              készségfejlesztés,         megmozgató szerepjáték             és a 188.

                                                                                                                         oldaltól

(konvenciók)                                                   Stílusváltás

                                                                       Fórumszínház

 

 

43-44-45.óra              a közlésfolyamat                      Szituációs játékok

a kommunikáció           tudatosítása

tényezői

(elmélet és gyakorlat);

játék:

a közlő,

a befogadó,

a közlemény,

a közvetítő csatorna,

a visszacsatolás,

a kontextus,

változataival

 

 

46. óra                        interakciós képességek            Tekintettel                               Kaposi-39.

interakciók                   fejlődési lehetőségei                 A hercegúrfi vizsgája                Kaposi-45.

fantázia            fantáziafejlesztés                      Mondj egy történetet!0            Kaposi-44.

asszociáció                  asszociációs készség                Szópárbaj                                Kaposi-45.

                                                                                  Jut eszembe                             Kaposi-47.

                                                                                  Beszélgetés számokkal             Kaposi-65.

 

 

47-48. óra                   kreativitás,                               STOP!                                    Kaposi-67.

szituációs játék,            színészi tehetség,          Ki vagy és mit akarsz?             Kaposi-68.

fantáziagyakorlat          koncentráció                            Most mutasd meg!                   Kaposi-69.

 

 

49-50-51.óra              tulajdonságok              Ismerem? Felismerem?             Kaposi-22.

ön és csoportismeret    önismeret                                 Kötött mondatkezdések           Kaposi-57.

jellemző vonások,        csoportismeret             Kinevetős                                Kaposi-64.

külső/benső                 empátia                                   Tükörjáték                              Kaposi-32

tulajdonságok,             felelősségtudat             Csomagolás                             Kaposi-24.     

Empátia                                                                      Mese (lazítás)                          Kaposi-25.

 

 

52. óra

önismeret                     önismeret                     Beszélgetés az                         Eric Berne:

(beszélgetés                 emberi játszmák           Emberi játszmákról                 Emberi játszmák

és szituációs                                                                                                   c. könyve alapján

próba)

 

 

 

53-54. óra                   elhelyezkedés a            Keresd meg a helyed!  Benedek László:

ön és                           csoportban                                                      Játék és pszichoterápia

csoportismeret                                                                        Bp. 1992.

(mélyítés)                                                                                           97.oldal

                                                                                                          (Figyelem! NEM

                                                                                                           terápiás célú játék!)

                                                                       Kit néz a csoport?        Forrás: ugyanaz.

                                                                                                                                 205.oldal

                                                                       Odüsszeusz-játék         Forrás: ugyanaz.

                                                                                                                                 219.oldal

 

55-56-57. óra

szituációs játékok         élethelyzetek                            Ajánlott szituációk;

játékcímek:

                                   feltérképezése                          Ki vagyok én?  /c         Kaposi-46-47.

(az adott szituációk                                                     Időgép                         Kaposi-48.

egyik szereplője                                                          A helyzet kulcsa           Kaposi-62.

lehet a tanár;                                                               Szituációk:

majd szerepcsere)                                                       veszekedés;

                                                                                  kibékülés;

                                                                                  vádaskodás;

                                                                                  kérés;

                                                                                  felvételi;

                                                                                  vizsga;

                                                                                  vásárlás;

                                                                                  álláskeresés;

                                                                                  stb.

 

58-59-60. óra

metakommunikáció      testbeszéd,                              Szituációk  a                            Forrás:

érvényesülése               gesztusok,                               protokoll könyvből       Ottlik Károly:

szituációkban               mimika,                                                                       Protokoll

(szituációs játékok)      szövegfonetikai                                                 (Viselkedéskultúra

                                   eszközök                                                           a mindennapok

illik-nem illik                                                                                      gyakorlatában)

                                                                                             Protokoll 96 Könyvkiadó,

                                                                                                          Bp. 1994

                                                                                              (57-től a 245. oldalig)

 

 

61.

mozdulat-játékok         mozgáskoordináció                  Távolságtartás                         Kaposi-33.

                                   egyedül, párban,                      Állj!                                         Kaposi-33.

                                   csoportosan                             Térfelosztás                             Kaposi-41.

                                                                                  Lassított mozgások     

                                                                                  Gyorsított mozgások

 

62-63.óra                   

mozgás és                    testkommunikáció                    Lazítás-feszítés             Forrás: Uray Péter

emberi kapcsolat;         párban,                                    Találj ki egy érdekes    foglalkozásai                                                                                                   mozdulatot!

elemi kontakt-tánc       kis csoportban,                        Húzlak.

gyakorlatok                 egész csoportban                     Taszítalak.

                                                                                   Ugrálóköteles gyakorlatok

 

 

64-66. óra                   mozgás            Csoportkép vezényszóra          Gabnai-103.

mímes játékok  testkommunikáció        Üzenet – szavak nélkül Gabnai-70.

mozgás                                                Testtartás                                Gabnai-74.

                                                                       Önérzékelés és                        Gabnai-53.     

                                                                       partnerérzékelés

                                                                      Bemelegítő gyakorlatok          Gabnai-54-58.

                                                                       Egyéb gyakorlatok                    Uray Péter  

 

 

 

67-69. óra

Egy „D” típusú emberi kapcsolatok      Az ajánlott drámaórát              Forrás:

drámaóra                     feltérképezése; az adott korosztályi           A dráma tanítása

Cserbenhagyás           viselkedés                     sajátosságokra át kell              (segédlet)

Fókusz:                       és döntéshelyzetek        alakítani (nem sok             Kerekasztal Színházi

Milyen „nyomot                                            változtatást igényel).          Nevelési Központ,

hagy bennünk                                                                                             Gödöllő, 1997. 

a cserbenhagyás?                                            Inkább a játék                      

                                                                       bevezetésének attitűdje            Lipták Ildikó:

                                                                       változik.                                   Fehérlófia --

                                                                       A téma és a problémakör         cserbenhagyás

                                                                       sajnos jellemző ebben             

                                                                       a korosztályban is.

 

 

70-71-72. óra

játékos szituációk         mindennapi gondjaink   Kötött mondatkezdések           Kaposi-57.                                                                                                                              

beszélgetések               megoldási lehetőségei   Beszélgetés                              Kaposi-56.

a diákélettel

kapcsolatban

 

73-75. óra

Egy „D” típusú             csoporthoz tartozás                  Kaposi László:             Forrás:

drámaóra                     szembesülés a mássággal          Prométheusz                A dráma tanítása

Téma:                                                                                                            (segédlet)

Segítségnyújtás                                                                                         Kerekasztal Színházi

Fókusz:                                                                                                     Nevelési Központ,

Lehet-e rajtunk                                                                                          Gödöllő, 1997.

segíteni „felülről”?                                                                                           51.oldal

 

 

76-77-78. óra

megfigyelés-játékok,    megfigyelőkészség                   Így  hallottam                           Kaposi-41.

beszélgetések,              memória-fejlesztés                   Tabló                                      Kaposi-42.

vita                              vitakultúra                                Néma kiáltás                           Kaposi-42.

                                   beszélgetési technikák  Mi volt a képen?                      Kaposi-46.

                                                                                  A játszma szabálya                  Kaposi-44.

                                                                                  Hogy volt az elején?                 Kaposi-64                                                    Hallgassuk figyelmesen a másikat!                                                                       Forrás: Az  

                                                                                                                               eredményes

                                                                                                                               kommunikáció

                                                                                                                                 kézikönyve

                                                                                                               Szerző: Geoffrey Moss

                                                                                                                      Bagolyvár Kiadó,

                                                                                                                                 Bp. 1998.

                                                                                                                      7-től a 29. oldalig

 

 

79-81. óra

egy „D” típusú            szembesülés                  Wenczel Imre:                   Forrás: a tanórát

drámaóra                     konfliktusokkal            Őrködés          teljes terjedelmében,

Téma: munkahely                                                                                           részletesen közli

és magánélet                                                                                                  ez a tanterv.

konfliktusai

 

Fókusz:

1.       Mi befolyásolja

az Őrt a döntésében,

amikor elfogja

Antigonét, és átadja

a testvérét eltemető

lányt az

igazságszolgáltatásnak

(ezzel a halálba taszítja)?

 

2.       Milyen

következményei lettek

volna annak,

ha másképp

dönt az Őr

(pl. futni hagyja Antigonét)?

 

 

82-83. óra                   a csoport számára                    Gyakorlatsor                Javasolt forrás a

készségfejlesztő           szükséges                                a tanár döntése            problémák

gyakorlatok                 készségek                                alapján                         áttekintéséhez:

                                   fejlesztése                                                       Herskovits Mária

                                                                                                          Polonkai Mária szerk.

                                                                                                          Tehetség és társadalom

                                                                                                          (Debrecen, 1998)

 

 

84-86. óra                   mozgáskultúra             Csárdás,                                  Gabnai-153.

tánctanulás                                                                  Keringő(k)                             

népi táncok,                                                                Néhány népszokás                  

játékok,                                                                      Magyar népi gyermekjátékok 

fontosabb                                                                         (Tánctanár bevonása szükséges!)

szalontáncok

 

 

87-88-89.óra

 

RÍTUSUNK                ünnepi és                                 Saját rítus közös                     

kialakítása;                   hétköznapi                               kitalálása

                                   szertartások                                        

                                                                                  Képzeletbeli ajándék.              Kaposi-51.

emlékezetes                 tárgyaink                                 Emlékezetes jó és                    .

„pillanataink                                                               rossz pillanatok

megjelölése;                                                                felidézése.

                                                                                   Új ünnep.                                Gabnai-30.

beszélgetés;                                                                Beszélgetés,

                                                                                  tervezgetés.

búcsúzás