|
|
„Csak
a szerelemben hiszek. Jóformán minden
azért van a világon, mert férfiak
és nők szeretik egymást."
Krúdy
Gyula
Filmművészet
A Szindbád 1971-ben
bemutatott színes, magyar filmdráma. Huszárik
Zoltán első
játékfilmje Krúdy
Gyula Szindbád-történeteinek
felhasználásával
készült. A rendező eredetileg Vittorio
De Sicát szemelte
ki a főszerepre, ám a világhírű olasz
művész szerződtetése anyagi okok miatt
meghiúsult. A címszerepet
végül Latinovits
Zoltán játszotta
el. A film jelentős részét Szlovákiában forgatták,
mintegy nyolc hónapon át. A megejtő
szépségű képsorokat
Sára
Sándor készítette,
a makrofelvételek Gujdár József
nevéhez fűződnek. A mű ősbemutatója
1971 .
október
20-án volt
Krúdy szülővárosában, Nyíregyházán .
Az országos premierre bő egy hónappal
később került sor. A Szindbád mind
Magyarországon, mind külföldön
jelentős szakmai sikert aratott, számos díjban
részesült. Kiemelt jelentősége van a
magyar filmtörténetben, 2000-ben például
az úgynevezett „Új
budapesti 12 ”
közé választották, amely
ranglistán a 3. helyet foglalja el.
Lét
és nemlét határán a haldokló
Szindbád felidézi a múlt emlékeit: a
régi ízeket, az idő
állandóságát sugalló
kisvárosok hangulatát és persze megannyi nő
szerelmét. Az elmúlás és a halál
árnyékolja be az emlékképeket: temetői
találkozások, öngyilkos szerelmek,
siratóasszonyok – elszalasztott lehetőségek,
félresiklott életek. Szindbád asszonyai nem
csupán társadalmi pozíciójukban
képviselnek sokféleséget, hanem a nőiesség,
a szerelem, a szenvedély és az
érzékiség különböző típusait
is megjelenítik. A mesék világát
idéző Setétke azért választotta ezt a
nevet, hogy a sötétben is kedvese eszébe jusson,
amikor az nem látja őt. Fruzsina nem akarna élni, ha
többé nem ragyogna rá a szeretett férfi
csillaga. A doktorné, Lenke, az újbóli
találkozásnál leplezni igyekszik érzelmeit,
mintha nem zaklatná fel a váratlan látogató
megjelenése, pedig évekig várt rá,
és tervezgette közös jövőjüket. Fanny
számára Szindbád az utolsó
fellángolás, vele szeretne élni vidéken,
ám a férfi tudja, hogy ezt a nőt is el fogja hagyni.
Florentinát egy temetőben látta és
hódította meg. Az érzéki szépasszony
kijelenti, hogy meghalna, ha Szindbád elhagyná. A kis
virágáruslány azonban nem csupán
beszélt a halálról, hanem ki is vetette
magát az ablakon, ahonnan előtte egy szál virágot
dobott kedvesének. Eldobta magától az
életet Vendelin, a pincér felesége is. A
derék Vendelin eleinte nem is tudja, hogy éppen az a
férfi rabolta el tőle asszonya szerelmét, aki igazi
ínyenchez méltó módon válogat az
étlap kínálatából. A sok nő
között csupán egyvalaki van, akihez hősünk
állandóan visszatér: az olykor
zsörtölődő Majmunka, aki egykori szeretőből lett
megértő és gondoskodó anyafigura. Szindbád
utolsó utazása a film elején megjelenő lovas
kocsin valójában a halálba vezet, amely egy templomban éri őt, egyszerre
szimbolizálva az emberi élet
múlandóságát és az
örökkévalóságot.
Díjak
- 1972 Magyar Filmkritikusok
Díja (nagydíj, operatőri díj, a legjobb női
alakítás díja Dajka Margitnak)
- 1972 Mannheimi
Filmfesztivál (a legjobb elsőfilmes rendező díja)
- 1972 Joseph von
Sternberg-díj (az Evangélikus Filmközpont
díja)
- 1973 Atlantai
Filmfesztivál (különdíj)
- 1973 Aucklandi
Filmfesztivál (a rendezés díja)
- 1973 Milánói
Filmfesztivál (Agis-kupa)
|