Éneklő pogány asszonyok dalolásából született a magyar nyelv. A csodaszarvas rázta le agancsával az erdő ékszereit, a piros bogyókat, hogy szép magyar szavak legyenek belőlük.
                            Krúdy Gyula

Jelentősebb Művei

A Napraforgó (1918) című regényének hátterét Bujdos, Nyírjes Emil lakóhelye adja, amelyet nosztalgikusan
ábrázol a szerző.

 

 Az N. N. (1922) regényes önéletrajz, az író talán leglíraibb alkotása. Gyermekkorának legmélyebb rétegeibe 
ás le benne, s itt vall legőszintébben családjáról, származásáról is. A könyv lapjain egyszerre megelevenedhet
előttünk a múlt század nyolcvanas-kilencvenes éveinek Nyíregyházája:

 

„A városban még nádasházak voltak, amelyekben kis ablakok mögött epedő fiatal nők, mániákus
vénasszonyok, bogarászó, elgondolkozó öregemberek laktak. S bár köztük éltem, sohasem tudhattam 
meg, hogy mit csinálnak a vályogfalak mögött. Az úri hölgyeket többnyire csak vasárnap lehetett látni az utcán;
Hosszú, hosszú, kíváncsi estéken hányszor jártam be a várost, hogy valamit észrevehessek e nyírségi 
nagyfalu éjszakájából! Csak egyetlen éjszakai regényt láthassak, amelyekről a szép színdarabok szólnak, 
költők énekelnek! Egy érzelmes hangot szerettem volna felfogni a nyíregyházi éjszakából. Legfeljebb 
részeg emberrel találkoztam 
a Három Rózsa táján. A tornyok csodálatos nyugalommal nézegették az alant elterülő házakat, 
udvarokat, mintha bizonyosak lehettek volna arról, hogy odalent nem történhetik semmi rendellenesség..." (N. N)

 

Az utolsó gavallér (1925) cselekményének keretét, hátterét a régi borbányai szüretek hangulatos rajza alkotja.

 

A Valakit elvisz az ördög (1928) a  legjelentősebb nyírségi témájú műve.

A regény 1928-ból való, s Krúdy két fő témakörét, a nyírségi dzsentri-világot és a vörös 
postakocsi utasainak világát egyesíti. Témája egy eleve reménytelen kísérlet a dzsentri-réteg 
megmentésére. Alvinczi Eduárd (igazi nevén Szemere Miklós), a legendás gazdagságú különc főúr, 
elhatározza, hogy felkarolja, megmenti a pusztuló magyar nemességet, az eladósodott dzsentrit.
Talpra kell állítani ismét a magyar nemességet

Hogy terveit megvalósítsa, Alvinczi Eduárd meg is érkezik legendás vörös postakocsiján 
Nyíregyházára, s az Európa fogadóban üti fel tanyáját, ahol csakhamar meg is jelennek a megmentésükre
váró nyíri nemesek. Alvinczi egyre mélyebb undorral és kiábrándulással szemléli az elszegényedett uraságokat,
akiket meg akart menteni. „- Hát ez volna az a magyar középosztály, amelyet én megmenteni akarok?”

Alvinczi lemond hóbortos ábrándjairól.

„Belátom, hogy rossz helyen kezdtem el a dolgot - mondja. Az Ómagyarországot akartán felállítani, pedig
annak ideje lejárt. Hagyjuk békén pihenni a halottakat. Az ittmaradt, még látható ómagyarságot majd
lassan sírjába eresztik, az eljövendő Magyarországért kell dolgozni." 

Ez a regény végső kicsengése, s így válik ez a mű, nemcsak Krúdy, hanem a kor magyar 
irodalmának is egyik legerőteljesebb leszámolásává minden hazug illúzióval.

A főcselekmény mellett van a történetnek egy másik szála is, amely sokkal személyesebb jellegű.
A költőnek készülő ifjú Patkó Bandi és a Regensburger-kisasszonyok különös szerelmében Krúdy saját 
ifjúkori élményét, a Riszdorfer-lányok iránti szerelmét dolgozza fel. Ugyanilyen hiteles, személyes 
élmény azonban a cselekmény hátterét alkotó környezet, a régi Nyíregyháza rajza is. Szinte megelevenedik 
a regény lapjain a századvégi kisváros pletykáival, jellegzetes figuráival és kocsmáival. Életre kel a Rigó,
a Zsandár, a Zöldfa, a Sas kocsma, Jurás polgártárs vendéglője s az előkelő Európa fogadó. S hitelesek 
a szereplők is valamennyien. Modelljeik egykor valóban ott jártak a nyíregyházi utcákon és kiskocsmákban.

Az írói pályájának vége felé járó ötvenéves Krúdy szinte nosztalgikus vággyal járja be még 
egyszer a gyermek és ifjúkor színterét a regény lapjain, s építi fel képzeletében a századvégi Nyíregyházát. 
Az amúgy is laza epikus kereteket nem egyszer szétfeszíti a személyes emlék, különösen a szülőföld 
iránti bensőséges vonzalom és ragaszkodás.

 

 

A tiszaeszlári Solymosi Eszter (1931)

 

Krúdy Gyula tiszaeszlári regénye 1931 tavaszán - két évvel az író halála előtt - folytatásokban
jelent meg a Magyarország című napilapban. Kis híján fél évszázaddal a hírhedt tiszaeszlári vérvád-per
után írta meg művét Krúdy Solymosi Eszterről, akinek tragikus eltűnése akkor szinte az egész világ 
közvéleményét lázba hozta. Ő maga csak 5 éves volt a per idején, az egész országot felkavaró események 
mégis életre szóló élményeket jelentettek számára, a korabeli gyermekek a tiszaeszlári gyilkosság változatait
hallgatták a gyermekmesék helyett.

Tényregénynek, dokumentumregénynek nevezhető a mű, amely megmutatja a vérvád-per emberi
hátterét, atmoszféráját, azokat a sötét figurákat, akik a színfalak mögött mozogtak, és az egész sátáni 
gépezetet is mozgatták. Különösen a korábban viszonylag kevésbé ismert háttérfigurákról kapunk a regényben
remekbe sikerült portrékat, így például Ónody Gézáról, az Istóczy-féle antiszemita párthoz tartozó 
elszegényedett tiszaeszlári országgyűlési képviselőről, Péczely Kálmánról, a rabgyilkosból lett bírósági írnokról, 
s a híres csendbiztosokról, Recsky Andrásról és Vay Györgyről, akik értették a vallatás módját, hogyan kell 
rábírni a 13 éves Scharf Móricot, a zsidó templomszolga fiát, a világot lázba hozó hamis vallomásra, amely
szerint az eltűnt Solymosi Esztert a sakterválasztásra gyülekező tiszaeszlári zsidók, köztük a gyermek apja, 
csalták a templomba, hogy ott vérét vegyék, amelyet aztán vallásszertartási okokból a húsvéti pászkába kevertek.

Az igazságszolgáltatás, az egész megyei közigazgatás felvonul előttünk, s ezen is túl, kirajzolódik az egész nyírségi dzsentrivilág képe.

Korábban sem festett Krúdy hízelgő képet szűkebb hazája kisnemesi rétegéről. Már korai novellisztikájában, 
az 1900 és 1910 között megjelent köteteiben is kíméletlen kritikával ábrázolta ezt az önmagát rég túlélt, pusztulásra
érett, parazita kisúri világot, amely - mintegy különös társadalmi rezervátumban - éppen a Nyírségben tartotta magát 
legtovább.

Ez a mű jelenti Krúdy végső leszámolását a velejéig romlott, a valóságos vagy vélt érdekei védelmében 
semmitől vissza nem riadó dzsentrivilággal szemben. E réteg végső elaljasodásának, társadalmi veszélyességének 
ábrázolására pedig aligha találhatott volna alkalmasabb keretet az író, mint a tiszaeszlári vérvád-per 
történetét, amelyben soha nem látott szenvedélyességgel csaptak össze a haladás és a reakció erői.

A regényből az is kiderül, hogy ez a per a XIX. század végén már csakis a Nyírségben születhetett 
meg, s alakulhatott úgy, ahogyan alakult, csak a Nyírség sajátos társadalmi vegetációja volt képes kitermelni azt 
a különös közeget, amelyben a rituális gyilkosság meséje nemcsak megfoganhatott, hanem fel is növekedhetett.

Ugrás a lap tetejére

Készítette: M.T, O.I, T.G