![]() |
Nyitólap | VersenyszabályokSzabadedzések, időmérő edzésMinden nagydíj pénteken, két szabadedzéssel kezdődik. 2007 óta mindkét szabadedzés 90 percig tart. (Az egyetlen kivétel a Monacói Nagydíj, ahol hagyományosan csütörtökön tartják a szabadedzéseket, pénteken szünnap van.) Szombaton van az időmérő edzés előtt a harmadik szabadedzés.
|
F1 története | |
Szabályok | |
Schumacher | |
Új nemzedék |
Video | Intro |
A verseny lebonyolításaA verseny általában helyi idő szerint 14.00 órakor, a felvezető körrel kezdődik meg, melynek végén a pilóták elfoglalják az időmérőn elért rajtpozíciójukat. Jó ellenpélda azonban erre a 2008-as Szingapúri Nagydíj, melyet este, 20:00 órakor kezdtek meg, a nagy időeltolódás miatt. A start előtt egymás után felgyullad 5 piros lámpa, majd mikor ezek egyszerre kialudnak, a mezőny elrajtolhat A futam alatt a versenyzőknek legalább egyszer ki kell állniuk a boxba. Itt tankolhatnak, gumit cserélhetnek és kisebb javításokat is végezhetnek az autón. A csapatok az előző évi konstruktőr-vb sorrendjében helyezkednek el a boxutcában. A rajtszámoktól eltérően azonban itt nem emelik ki az egyéni címvédő csapatát. 2007-től kötelező két különböző keverékű gumiabroncs-készletet használni egy versenyen, egy lágyabbat és egy keményebbet, melyet kizárólag a Bridgestone japán gumigyártó cég bocsát a csapatok részére. A fajták jól megkülönböztethetők az alapján, hogy a lágyon egy fehér csík látható. Emellett fontos a jó időpont megválasztása a boxkiállásra, ami kihathat a végeredményre is. Emellett számít a kerekek állapota, a benzinmennyiség, ebből kifolyólag az autó tömege, ami alapvetően befolyásolja a versenyző köridejét. Esős futamnál a csapatnak el kell döntenie, milyen gumitípussal indul a versenyre. Egy szabályos boxkiállásnál 20 csapattag van jelen. Kettő az autó felemelését végzi, három ember jut egy-egy kerékre, kettő a tankolásra, szintén kettő a tisztításra és a boxkiállás végének jelzésére. A dogogó hátterében megfigyelhetőek a főszponzor logói és a nagydíj hivatalos neve. A versenyt azután intik le, hogy az első helyen haladó teljesíti a kiszabott versenytávot. Kivétel, ha a futamidő túllépi a maximális két órát, ekkor az adott kör befejezésével vége a versenynek; illetve előfordul, hogy kényszerűségből félbeszakad a futam. Utóbbi esetben ha a tervezett táv 75%-át teljesítették, teljes pontszámok járnak a helyezésekért, ha ez nincs meg, csak a pontok fele adható. Azok a versenyzők számítanak helyezettnek, akik a győztes által megtett táv 90%-át teljesítették, függetlenül attól, hogy leintették-e őket vagy hamarabb kényszerültek kiállni. Események a futam utánA verseny végén, a három legjobb helyezett versenyző állhat fel a dobogóra. Ilyenkor mindhárman a gumigyártót reklámozó sapkát viselnek. A versenyzőkhöz csatlakozik a győztes pilóta csapatának valamely tagja is, de ő nem áll fel az emelvényre. Összesen így négy díjat adnak át. A díjak minden versenyen különböző alakúak. A dobogó általában a boxutca épületén, a versenypálya síkja felett helyezkedik el. Az dobogó mögött a verseny hivatalos neve és a nagydíj főszponzorának logója látható. A szűk Monacóban egy kis lépcsőre állhat fel az első három helyezett.![]() A rendezvény elengedhetetlen kelléke a pezsgőzés. Ennek elterjedésétől 1999-ig a Moët, 2000-óta a Mumm cég pezsgőit bontják meg a versenyek után. [148] A versenyzők a futam után kötelesek nyilatkozni a sajtónak a versenyről. Előtte a átöltöznek (a pezsgővel lelocsolt ruha helyett megegyező kinézetű szárazat vesznek fel, valamint a gumigyártó helyett a csapatra jellemző sapkát). Először angol nyelven kérdezik őket, helyezési sorrendben, majd egy rövid kérdés erejéig visszatérnek a győzteshez, végül a nem angol anyanyelvű pilóták saját nyelvükön is szólnak országuk tévénézőihez. | Ma a versenypályák
mindegyikében külön kórházak vannak, a versenyzők mentését a baleset
után 15 másodpercen belül meg kell kezdeni. Az autók is sokkal
biztonságosabbak lettek, az autók elemeinek nagy része szénszálas
anyagokból készül, amelyek enyelik az ütközésből keletkező
energiákat Szintén fontos biztonsági felszerelés a Head And Neck Support rendszer (rövidítve HANS rendszer). Ez a szerkezet is szénszálas anyagból készül. A versenyző vállára támaszkodva, annak két oldalán rögzítő szalagokkal kapcsolódik a versenyző sisakjához. Célja, hogy megakadályozza a baleset során, hogy a versenyző feje túlságosan előrelendüljön, ennek következménye lehet nyakcsigolyák sérülése és a pilóta be is ütheti a fejét a kormányba. Ütközéskor óriási erők hatnak a versenyzők testére. A valaha volt legnagyobb ilyen erő, amelyet az illető túl is élt, David Purley 1977-es balesete volt. Testét a normális gravitációs erő 179,8-szorosa húzta előrefelé, egy rövid ideig. ![]() A Formula–1 legveszélyesebb pályái közé tartozik a hosszú és kanyargós régi Nürburgring (Nordschleife) és a rendkívűl gyors monzai pálya. Súlyosabb balesetekhez vonul a pályára a Medical Car, magyarul egészségügyi autó. Ebben orvosok ülnek, akik azonnal ellátják a balesetet szenvedő versenyzőt, majd a pályakórházba viszik. Veszélyhelyzetekben, például erős esőben vagy baleset után beküldik a Safety Cart, azaz a biztonsági autót. Ebben a fázisban a biztonsági autó a mezőny előtt halad a saját sebességével, ami jóval alacsonyabb a Formula–1-es autók tempójánál. Ezalatt tilos az előzés (kivételt képeznek a lekörözöttek, akik körhátrányukat ledolgozhatják a mezőny mögé visszatérve, de az egymás közti sorrendjük nekik sem változhat és meg kell várniuk, míg a versenybírók megadják az engedélyt). Az így megtett körök is beletartoznak a verseny köreibe. A biztonsági autót 2000 óta a német Bernd Mayländer vezeti. A boxutcába való behajtás is tilos addig, amíg össze nem gyűlik mögötte a mezőny. Többen kezdeményezték ezen szabály módosítását, mivel ha egy versenyzőnek elfogy az üzemanyaga a biztonsági autós fázisban, kénytelen behajtani a boxba tankolni. ZászlószabályokMivel a rádió-kommunikáció sokszor nem megbízható, a Formula–1-ben a pályabírók és a versenyők közötti kommunikációt elsődlegesen zászlók és táblák szolgálják. Az adott színű zászlók lengetésével figyelmeztethetik különböző eseményekre a versenyzőket. 2007 óta a zászlójelzéseket a versenyzők a kormányon taláható kijelzőn is láthatják. A televíziós közvetítéseknél a képernyőn szintén megjelenik az adott színű jelzés.![]() Sárga zászló és SC felirattal ellátott tábla: nem lehet előzni, és bejön a Safety Car is Zöld zászló: ismét lehet előzni, a biztonsági autó kiment Zászló Jelentése A szabadedzésnek, az időmérő edzésnek, vagy a versenynek vége van. A verseny, a szabadedzés, vagy az időmérő edzés félbeszakad. Figyelmezteti a lassabb versenyzőt, hogy engedje el az őt lekörözni készülőt. Ha a pilóta háromszor nem veszi figyelembe figyelmeztetést, boxutca-áthajtásos büntetést kap. A boxutca kijáratában lengetve: forgalom van a pályaszakaszon, kihajtásnál legyen óvatos a versenyző. Tilos az előzés, a pályán lévő valamilyen akadály miatt. Ha a sárga zászló mellett az SC felirattal ellátott táblát is mutatják, akkor bejön a Safety Car is.
|