|
|
|
Brick
Records |
Kidd
Called Quest a.k.a. Jay Quest |
Volt
egyszer egy hip hop találkozó... |
Interjú
Papa D-vel a Brick Records alapítójával és mozgatórugójával. |
Az
utóbbi idők egyik legígéretesebb ütemgyárosával olvashattok egy rövid
interjút. |
Szarvas
- 1995 Egy kis visszaemlékezés a legelső országos hip hop találkozóra.
|
|
Az
első olvasnivalók között mindenképpen
szerettem volna bemutatni klasszikus hip hop lemezkiadókat. Első körön
a legendás bostoni Brick Records kerül terítékre aki 16 éves múltjával
beírta magát a hip hop történelemkönyvébe. Számos feltörekvő és már
elismert előadó kiadványait jelentették meg, Reks, 7L &
Esoteric, King Syze, Insight, Main Flow... csak egy pár név a sokból.
Idei felhozatalukból mindenféleképpen megemlítendő Big
Shug "I.M.
4-EVA" című lemeze ami
az első osztályú zenéken kívül a különleges kivitelével is
felhívta magára a figyelmet. Papa D a Brick Records alapítója
és mozgatórugója válaszolt a
kérdéseinkre... |
Először
is néhány szót a Brick Records kezdeteiről. Mennyire volt nehéz egy
lemezkiadót alapítani 1996-ban? Mi volt a cél az új kiadóval?
Nos,
ez nem volt nehéz, mert, hogy őszinte legyek, fogalmunk sem volt, hogy
mibe kezdünk, az a fajta "találjuk ki hogy csináljuk" dolog volt.
Inkább szórakozás volt , mint munka, soha nem éreztem nehéznek. Nem sok
független hip hop kiadó működött addig. A társamnak Truth Elemental-nak
voltak kapcsolatai a hardcore rock szcénában. Azok a bandák a
"csináld magad" módon működtek hosszú ideje így mi csak követtük a
mintát, kerestük a lehetőségeket hol tudnánk lemezeket nyomni, hol tudnánk
eladni őket stb... Csak két online shop volt és mindkettő éppcsak
megnyitott (az egyik a Sandbox volt), a legtöbb eladásunk
nagykereskedéseken keresztül történt így már az üzleti része is kezdett
sínen lenni.
A
kiadó célja valójában azon előadók elindítása volt akikkel barátok
voltunk és együtt dolgoztunk akkor... a fő irányelv abban az időben az
volt, hogy az előadók megpróbáljanak lemezszerződéshez jutni egy
nagykiadónál. Úgy gondoltuk, hogy hadd szóljon, kidobunk pár lemezt
saját erőből. Volt egy stúdióm, a legtöbb helyi arc ott vette fel a
dolgait és készítettem zenéket The Archaeologist nevű haveromnak, egy
rakat zenét csináltunk a '90-es évek közepén, de valódi megnyilvánulási
alkalmunk nem volt. Volt egy csomó tehetség körülöttünk, és tudtuk,
hogy ezek a rapperek jók Nem csak helyi szinten - világméretű szinten
is jók. Olyan előadók mint Mr. Lif, 7L & Esoteric, Virtuoso,
Akrobatik stb. mind készítettek egy rakat zenét, ezért azt mondtuk:
"Indítsunk egy kiadót ezeknek az arcoknak, hadd jussanak egy kis
nyilvánossághoz Bostonon kívül is"... és itt tartunk most, 16 évvel és
125 kiadvánnyal később.
Milyen
változások történtek a zene bizniszben a '90-es vége óta? Hogyan
változtak a lemezeladások? Igaz lehet-e a feltételezés, hogy a kézzel
fogható megjelenések eltűnhetnek? (Nagyon sajnálnám, mert én is
megszállott lemezgyűjtő vagyok.)
Valaha
el tudtunk adni 2000 db 12"-et egy új felvételből mindenféle promóció
nélkül! Most mégcsak nem is adunk ki 12"-eket, a vinyl LP-kből viszont
kezdenek ismét egy kicsit többet eladni, legalábbis eleget, hogy legyen
rajta egy kis haszon. A 2000-es évek közepén egy rövid időre
abbahagytuk a vinyl nyomást, mert egyáltalán nem tudtuk eladni őket. A
szakma hatalmasat változott és lehetetlen megmondani, hogy hogyan és
hol tart épp most az útján, az internet megjelenése ártott is és
használt is a zeneiparnak. Most könnyebb hírt adni a világnak az új
megjelenésekről (amikor kezdtünk SENKI nem használta az internetet,
különösen a rap arcok nem!), de a digitális fájlokkal a helyzet, hogy
ha bárki hozzájuthat ingyenesen bármihez amihez csak akar akkor miért
venné meg bárki is?
Sok
változás bekövetkezett... valamikor volt vagy tíz disztribútor, most
van vagy három, valamikor sokkal nagyobb hangsúly volt a college
rádiókon és a mainstream rádiók alig játszottak rapet... most a rap ott
van minden rádióállomáson és a college rádió intézménye nem az a
földrengető hatású, mint amilyen a '80-as és '90-es években volt...
tudnám még folytatni mennyi változás történt.
Igazán
remélem, hogy a kézzelfogható formátum nem hal ki teljesen, de egyre
nehezebbé válik eladni a lemezeket... valószínűleg nem fogunk a
bizniszben maradni ha ez bekövetkezik, most úgy tűnik a zeneipar végül
efelé fog haladni.
A
'90-es évek végén, amikor a hip hop valóban nagy üzletté vált (a
nagykiadóknak) egy rakat új független hip hop kiadót alapítottak. Sok
legendás kiadó eltűnt az évek során, de a Brick Records-nak még mindig
fontos szerepe van a ma hip hopjában. Mi a ti sikeretek kulcsa?
Yeah,
mi túléltünk egy rakat kiadót abból a korszakból, egy csomót ami
nagyobb volt mint mi bármikor is voltunk... én nem hívnám ezt
"sikernek" hahaha... mi csak folytattuk azt amit elkezdtünk - kiadunk
lemezeket amik rajongóként tetszenek. Soha nem próbáltunk kiadni
olyasmit ami zenei szemmel nem tetszik nekünk, de egyébként
kereskedelmi szempontból sikeres lenne. Csak csináljuk amit szeretünk,
néha eladható, néha nem. Egy dolog ami a bizniszben tartott bennünket,
hogy kezelhető szinten tartjuk a dolgokat. Úgy érzem néhány kiadó
kifelé tart a bizniszből, túl sokat fektettek bizonyos projektekbe amik
megbuktak és úgyszólván a gatyájuk is ráment. Mi mindig megpróbálunk
óvatosak lenni azzal kapcsolatban amire költünk, ezzel biztosítva, hogy
a bizniszben maradhassunk. Ez a megközelítés meggátolta néhány dolog
létrejöttét az évek alatt, néhány előadó nem kötött szerződést velünk,
mert mi nem akartunk annyi pénzt költeni a projektjeikre amennyit ők
szerettek volna, de hé mi még mindig itt vagyunk...
Melyik kiadványra
vagy a legbüszkébb?
Ez
egy nehéz kérdés. A korai kiadványok nagyon közel állnak hozzám, így
azok jobban kiemelkednek mint az újabbak, de csak azért, mert valóban
érintve voltam az elejétől a végéig a létrejöttükkel kapcsolatban. Én
vettem fel és kevertem egy csomó korai 12"-t a stúdiómban, segítettem a
fotók készítésében (néhányat a saját lakásomban készítettünk!), érintve
voltam a gyártás, eladás és promóció minden szintjén stb. Ezért azok
amik nagyon emlékezetesek voltak és a teljesítmény és eredmény
személyes érzését adták. De néhány újabb kiadvány, különösen az a
néhány ami még nem jött ki, valóban komolyak lesznek ezért valóban
büszke lehetek rá, hogy kiadhatom őket.
Mi volt a
legsikeresebb kiadvány a Brick Records történetében?
Nos,
a sikert úgy gondolom kétféleképpen lehet mérni - az eladásokkal és a
fogadtatással. 7L & Esoeteric "Dangerous Connection" lemezének
eléggé jók voltak az eladásai ugyanúgy mint az összes Statik Selektah
és Reks albumnak... az 1982 is elég jól teljesített, a Doom/Grimm EP, a
Mr. Lif 12”, a régi Rebel Alliance LP stb... de néhány cucc mint
Headnodic "Red Line Radio" albuma és Moe Pope "Life After God" albuma
nem keltek túl jól, de elég jó visszajelzései voltak a rajongók és a
kritikusok részéről.
2012
egyik legjobb albumának tartom Big Shug "I.M. 4-EVA" lemezét. A bónusz
könyv nagyszerű meglepetés volt számomra. Számíthatunk hasonló extrákra
a következő kiadványokkal is?
Igen,
ilyen fajta speciális megjelenést a jövőben biztosan fogtok még látni.
Big Shug egy két lábon járó történelem, az ő kapcsolata a Bostoni
szcénával és a GangStarral mind azzá teszik, annak a cuccnak papírra
kellett kerülnie így a rajongók meg fogják ismerni. Nagyon komoly
sztorik kerültek bele és azt hiszem a kivitel is frankó. Headnodic "Red
Line Radio" albumához mellékeltünk egy 5" lemezt ami két exkluzív
számot tartalmaz, plusz még egy matrica és egy poszter. A CZARFACE
(Inspectah Deck and 7L & Esoteric) albumhoz - ami 2013 elején
jelenik meg - készül egy nagyon komoly bónusz
pakk, amivel még nem állunk készen, hogy bejelentsük, de azt hiszem ez
valóban betalál majd az embereknek! Plusz lesz mindenféle gyűjteményes
cucc az albummal kapcolatban amit külön is lehet majd kapni... ezek a
bónuszok segítik a kézzel fogható kiadványok eladását, mert sokkal
inkább egyedi gyűjteményes darabok, ezért reméljük, hogy még több ilyet
adhatunk ki...
Vannak
Brick Records kiadványok amik ma már ritkaságnak számítanak. Vannak még
példányaitok a kiadó korai megjelenéseiből? (például az M.F.
Doom
& M.F. Grimm CD-ből)
Saját
példányom mindenből van amit valaha is kiadtunk, de a legtöbb korai
cucc - mint a Doom/Grimm EP is - már nem kapható, vagy mert a
szerződések már lejártak, vagy mert nem keltek annyira, hogy többet
készítettünk volna belőlük! Haha, azt hiszem a legtöbb cím azért
megtalálható még valahol, talán néhány korai 12" kivételével.
Kiadhatnánk újra egy-két cuccot valamikor, de most egyelőre tetszik,
hogy azok ritkák... és továbbra is az új cuccokra akarunk fókuszálni.
Milyen kiadványokra
számíthatunk a Brick Recordstól a (közeli) jövőben?
A
következő négy lemez amit betervezünk a Lil Fame (M.O.P.) &
Termanology (ST. Da Squad & 1982) "Fizzyology" album ami 2012
november 6-án jön ki Busta Rhymes, DJ Premier, The Alchemist, Bun B,
Freeway, Styles P, Statik Selektah és még sok más közreműködővel...
őrület!
2013
elején kidobjuk a CZARFACE (Inspectah Deck and 7L & Esoteric)
albumot amin Ghostface Killah, Action Bronson, Roc Marciano, Mr.
Muthefuckin’ eXquire, DJ Premier, Large Professor és még sok más név is
közreműködik... nagy lesz.
2013-ra
készülünk egy albummal Moe Pope & Quills-től és egy producer/MC
kombót köszöntünk Detroitból akik Nameless & Nametag nevet
viselik... egy csomó frankó cucc a láthatáron!
Köszönjük a riportot!
(2012 szeptember)
|
|