Brick Records Kidd Called Quest a.k.a. Jay Quest Volt egyszer egy hip hop találkozó...
Interjú Papa D-vel a Brick Records alapítójával és mozgatórugójával. Az utóbbi idők egyik legígéretesebb ütemgyárosával olvashattok egy rövid interjút. Szarvas - 1995 Egy kis visszaemlékezés a legelső országos hip hop találkozóra.

Az első olvasnivalók között mindenképpen szerettem volna bemutatni klasszikus hip hop lemezkiadókat. Első körön a legendás bostoni Brick Records kerül terítékre aki 16 éves múltjával beírta magát a hip hop történelemkönyvébe. Számos feltörekvő és már elismert előadó kiadványait jelentették meg, Reks, 7L & Esoteric, King Syze, Insight, Main Flow... csak egy pár név a sokból. Idei felhozatalukból mindenféleképpen megemlítendő Big Shug "I.M. 4-EVA" című lemeze ami az első osztályú  zenéken kívül a különleges kivitelével is felhívta magára a figyelmet. Papa D a  Brick Records alapítója és mozgatórugója válaszolt a kérdéseinkre...


Először is néhány szót a Brick Records kezdeteiről. Mennyire volt nehéz egy lemezkiadót alapítani 1996-ban? Mi volt a cél az új kiadóval?


Nos, ez nem volt nehéz, mert, hogy őszinte legyek, fogalmunk sem volt, hogy mibe kezdünk, az a fajta "találjuk ki hogy csináljuk" dolog volt. Inkább szórakozás volt , mint munka, soha nem éreztem nehéznek. Nem sok független hip hop kiadó működött addig. A társamnak Truth Elemental-nak voltak kapcsolatai a hardcore rock szcénában. Azok a bandák a "csináld magad" módon működtek hosszú ideje így mi csak követtük a mintát, kerestük a lehetőségeket hol tudnánk lemezeket nyomni, hol tudnánk eladni őket stb... Csak két online shop volt és mindkettő éppcsak megnyitott (az egyik a Sandbox volt), a legtöbb eladásunk nagykereskedéseken keresztül történt így már az üzleti része is kezdett sínen lenni.

A kiadó célja valójában azon előadók elindítása volt akikkel barátok voltunk és együtt dolgoztunk akkor... a fő irányelv abban az időben az volt, hogy az előadók megpróbáljanak lemezszerződéshez jutni egy nagykiadónál. Úgy gondoltuk, hogy hadd szóljon, kidobunk pár lemezt saját erőből. Volt egy stúdióm, a legtöbb helyi arc ott vette fel a dolgait és készítettem zenéket The Archaeologist nevű haveromnak, egy rakat zenét csináltunk a '90-es évek közepén, de valódi megnyilvánulási alkalmunk nem volt. Volt egy csomó tehetség körülöttünk, és tudtuk, hogy ezek a rapperek jók Nem csak helyi szinten - világméretű szinten is jók. Olyan előadók mint Mr. Lif, 7L & Esoteric, Virtuoso, Akrobatik stb. mind készítettek egy rakat zenét, ezért azt mondtuk: "Indítsunk egy kiadót ezeknek az arcoknak, hadd jussanak egy kis nyilvánossághoz Bostonon kívül is"... és itt tartunk most, 16 évvel és 125 kiadvánnyal később.

Milyen változások történtek a zene bizniszben a '90-es vége óta? Hogyan változtak a lemezeladások? Igaz lehet-e a feltételezés, hogy a kézzel fogható megjelenések eltűnhetnek? (Nagyon sajnálnám, mert én is megszállott lemezgyűjtő vagyok.)

Valaha el tudtunk adni 2000 db 12"-et egy új felvételből mindenféle promóció nélkül! Most mégcsak nem is adunk ki 12"-eket, a vinyl LP-kből viszont kezdenek ismét egy kicsit többet eladni, legalábbis eleget, hogy legyen rajta egy kis haszon. A 2000-es évek közepén egy rövid időre abbahagytuk a vinyl nyomást, mert egyáltalán nem tudtuk eladni őket. A szakma hatalmasat változott és lehetetlen megmondani, hogy hogyan és hol tart épp most az útján, az internet megjelenése ártott is és használt is a zeneiparnak. Most könnyebb hírt adni a világnak az új megjelenésekről (amikor kezdtünk SENKI nem használta az internetet, különösen a rap arcok nem!), de a digitális fájlokkal a helyzet, hogy ha bárki hozzájuthat ingyenesen bármihez amihez csak akar akkor miért venné meg bárki is?
Sok változás bekövetkezett... valamikor volt vagy tíz disztribútor, most van vagy három, valamikor sokkal nagyobb hangsúly volt a college rádiókon és a mainstream rádiók alig játszottak rapet... most a rap ott van minden rádióállomáson és a college rádió intézménye nem az a földrengető hatású, mint amilyen a '80-as és '90-es években volt... tudnám még folytatni mennyi változás történt.
Igazán remélem, hogy a kézzelfogható formátum nem hal ki teljesen, de egyre nehezebbé válik eladni a lemezeket... valószínűleg nem fogunk a bizniszben maradni ha ez bekövetkezik, most úgy tűnik a zeneipar végül efelé fog haladni.

   

A '90-es évek végén, amikor a hip hop valóban nagy üzletté vált (a nagykiadóknak) egy rakat új független hip hop kiadót alapítottak. Sok legendás kiadó eltűnt az évek során, de a Brick Records-nak még mindig fontos szerepe van a ma hip hopjában. Mi a ti sikeretek kulcsa?

Yeah, mi túléltünk egy rakat kiadót abból a korszakból, egy csomót ami nagyobb volt mint mi bármikor is voltunk... én nem hívnám ezt "sikernek" hahaha... mi csak folytattuk azt amit elkezdtünk - kiadunk lemezeket amik rajongóként tetszenek. Soha nem próbáltunk kiadni olyasmit ami zenei szemmel nem tetszik nekünk, de egyébként kereskedelmi szempontból sikeres lenne. Csak csináljuk amit szeretünk, néha eladható, néha nem. Egy dolog ami a bizniszben tartott bennünket, hogy kezelhető szinten tartjuk a dolgokat. Úgy érzem néhány kiadó kifelé tart a bizniszből, túl sokat fektettek bizonyos projektekbe amik megbuktak és úgyszólván a gatyájuk is ráment. Mi mindig megpróbálunk óvatosak lenni azzal kapcsolatban amire költünk, ezzel biztosítva, hogy a bizniszben maradhassunk. Ez a megközelítés meggátolta néhány dolog létrejöttét az évek alatt, néhány előadó nem kötött szerződést velünk, mert mi nem akartunk annyi pénzt költeni a projektjeikre amennyit ők szerettek volna, de hé mi még mindig itt vagyunk...

Melyik kiadványra vagy a legbüszkébb?

Ez egy nehéz kérdés. A korai kiadványok nagyon közel állnak hozzám, így azok jobban kiemelkednek mint az újabbak, de csak azért, mert valóban érintve voltam az elejétől a végéig a létrejöttükkel kapcsolatban. Én vettem fel és kevertem egy csomó korai 12"-t a stúdiómban, segítettem a fotók készítésében (néhányat a saját lakásomban készítettünk!), érintve voltam a gyártás, eladás és promóció minden szintjén stb. Ezért azok amik nagyon emlékezetesek voltak és a teljesítmény és eredmény személyes érzését adták. De néhány újabb kiadvány, különösen az a néhány ami még nem jött ki, valóban komolyak lesznek ezért valóban büszke lehetek rá, hogy kiadhatom őket.

     

Mi volt a legsikeresebb kiadvány a Brick Records történetében?

Nos, a sikert úgy gondolom kétféleképpen lehet mérni - az eladásokkal és a fogadtatással. 7L & Esoeteric "Dangerous Connection" lemezének eléggé jók voltak az eladásai ugyanúgy mint az összes Statik Selektah és Reks albumnak... az 1982 is elég jól teljesített, a Doom/Grimm EP, a Mr. Lif 12”, a régi Rebel Alliance LP stb... de néhány cucc mint Headnodic "Red Line Radio" albuma és Moe Pope "Life After God" albuma nem keltek túl jól, de elég jó visszajelzései voltak a rajongók és a kritikusok részéről.

2012 egyik legjobb albumának tartom Big Shug "I.M. 4-EVA" lemezét. A bónusz könyv nagyszerű meglepetés volt számomra. Számíthatunk hasonló extrákra a következő kiadványokkal is?


Igen, ilyen fajta speciális megjelenést a jövőben biztosan fogtok még látni. Big Shug egy két lábon járó történelem, az ő kapcsolata a Bostoni szcénával és a GangStarral mind azzá teszik, annak a cuccnak papírra kellett kerülnie így a rajongók meg fogják ismerni. Nagyon komoly sztorik kerültek bele és azt hiszem a kivitel is frankó. Headnodic "Red Line Radio" albumához mellékeltünk egy 5" lemezt ami két exkluzív számot tartalmaz, plusz még egy matrica és egy poszter. A CZARFACE (Inspectah Deck and 7L & Esoteric) albumhoz - ami 2013 elején jelenik meg - készül egy nagyon komoly bónusz pakk, amivel még nem állunk készen, hogy bejelentsük, de azt hiszem ez valóban betalál majd az embereknek! Plusz lesz mindenféle gyűjteményes cucc az albummal kapcolatban amit külön is lehet majd kapni... ezek a bónuszok segítik a kézzel fogható kiadványok eladását, mert sokkal inkább egyedi gyűjteményes darabok, ezért reméljük, hogy még több ilyet adhatunk ki...

Vannak Brick Records kiadványok amik ma már ritkaságnak számítanak. Vannak még példányaitok a kiadó korai megjelenéseiből? (például az M.F. Doom  & M.F. Grimm CD-ből)

Saját példányom mindenből van amit valaha is kiadtunk, de a legtöbb korai cucc - mint a Doom/Grimm EP is - már nem kapható, vagy mert a szerződések már lejártak, vagy mert nem keltek annyira, hogy többet készítettünk volna belőlük! Haha, azt hiszem a legtöbb cím azért megtalálható még valahol, talán néhány korai 12" kivételével. Kiadhatnánk újra egy-két cuccot valamikor, de most egyelőre tetszik, hogy azok ritkák... és továbbra is az új cuccokra akarunk fókuszálni.



Milyen kiadványokra számíthatunk a Brick Recordstól a (közeli) jövőben?

A következő négy lemez amit betervezünk a Lil Fame (M.O.P.) & Termanology (ST. Da Squad & 1982) "Fizzyology" album ami 2012 november 6-án jön ki Busta Rhymes, DJ Premier, The Alchemist, Bun B, Freeway, Styles P, Statik Selektah és még sok más közreműködővel... őrület!
2013 elején kidobjuk a CZARFACE (Inspectah Deck and 7L & Esoteric) albumot amin Ghostface Killah, Action Bronson, Roc Marciano, Mr. Muthefuckin’ eXquire, DJ Premier, Large Professor és még sok más név is közreműködik... nagy lesz.
2013-ra készülünk egy albummal Moe Pope & Quills-től és egy producer/MC kombót köszöntünk Detroitból akik Nameless & Nametag nevet viselik... egy csomó frankó cucc a láthatáron!

Köszönjük a riportot!

(2012 szeptember)





hiphopaddicts 2012