Aaron Biggs a detroiti United States of Mind elnevezésű hip hop csoportosulás és kiadó egyik alapítója válaszolt kérdéseinkre...
Hazai hip hop kategóriában az első interjúnk az éppen friss hanganyaggal jelentkező Minimál Project tagjaival készült....
Grandmaster Flash & The Furious Five "The Message" című számának fordítása...
Detroit
mindig is kiváló táptalaja volt a hamisítatlan hip-hop-nak. Meghatározó
előadók, producerek gyökerei vezetnek vissza a város utcáira és
klubjaihoz. Az United States Of Mind elnevezésű csoportosulás tagjai is
a jellemzően a semmiből feltűnő és a saját útjukat saját maguk kitaposó
előadók közé tartoznak. Munkásságuk példaértékű, hogy az
elüzletiesedett zeneipar ellenére is akadnak olyanok akik az alkotást
nem a számok irányából közelítik meg - és mégis fennmaradnak. Friss
riportunk alanya Aaron Biggs, a United States Of Mind alapítójával
készült.
Először is, mikor és hogyan állt össze a USM? Mi volt a cél vele?
USM
vagy teljes néven United States of Mind egy éjszakai rendezvénysorozat
neve volt amit mi szerveztünk és hoztunk össze. Én (Aaron Biggs
szervező/grafikus tervező/ceo), a testvérem Sleepy Biggs és Crate Digga
(későbbi DJ-k és producerek) MC párbajokat szerveztünk. Ezekkel
kezdtünk belefolyni az eseményekbe Detroit városában... azok
nagyszerűen sikerültek és láttuk is a sikert... az egyetlen probléma az
volt, hogy az erőszak mindig tönkretette bárhova mentünk. Ezért
előálltunk egy új ötlettel, ahelyett, hogy tovább párbajoztatnánk az új
MC résztvevőinket ami elég bizonytalan lett volna és továbbra is meg
kellett volna osztani a mikrofont. Azt akartuk, hogy legyen egy pozitív
szemlélet és amit éreztünk a United States of Mind név képes volt
közvetíteni. A USM csapat és lemezkiadó az MC-k (Asylum 7,
Metasyons, Wayne Draztik, David Allie, 5iLL) és DJ-ink (Crate Digga és
Sleepy Biggs) ismeretségén és barátságán alapult. Crate Digga és Sleepy
elkezdett zenéket készíteni és kidobtuk az első projektünket, Asylum
7 “Brownstudy EP”-t 2006 közepén. A teljes USM csapat debütálása
a Souls of Mischief előtti fellépésünk volt 2007 áprilisában.
Hogyan éritek el a rajongókat és juttatjátok el a zenéteket olyan helyekre ahol az sikeres lehet?
Valóban,
ez jó kérdés és számos módon fel is tesszük magunknak ezt a kérdést
naponta. A közszolgálati média szart sem ér, valamikor ott volt a
myspace amikor kezdtük, aztán a facebook, aztán a twitter... van egy
e-mail listánk... mindezek az utak rendben vannak és szolgálják a
céljukat... de igazán semmi sem mérhető az igazi rajongókhoz akik
terjesztik az igét a szabadidejükben amiért örökre hálásak vagyunk.
Voltunk egy rövid ideig a blogolás darálójában is, de az önmagában egy
majdnem teljesidős munka... fárasztó csinálni miközben bíbelődsz a
saját életeddel és a hivatalos melóddal is. Soha nem csinálunk elég
pénzt ahhoz, hogy megbízzunk egy profi kapcsolatszervező személyt. Hogy
kapjunk valamiféle reflektorfényt, az csakis úgy lehetséges, hogy
keresek és fizetek egy nagyhatékonyságú PR személyt aki ránkirányítja a
figyelmet... nem gondolom, hogy ezt fogjuk csinálni. Az új fókusz az,
hogy a barátainknak, magunknak és a városunknak (Detroit city)
csináljunk művészetet. de egy nagyobb skálán a régiónknak (az Egyesült
Államok középnyugati része). Ez egy sokkal dinamikusabb, izgalmasabb,
művészibb környetet az embereknak akik itt élnek és dolgoznak...fuck
fame
Mennyire
nehéz fennmaradni függetlenként 2012-ben? Milyen lehetőségek vannak,
hogy sikeres előadóvá váljon valaki, ha nem áll egy major label mögötte?
NINCS
valós pénz a karrieredért ebben a "hip-hop játékban". Csinálunk elég
pénzt ahhoz, hogy megvegyük és fejlesszük a felszereléseinket, kiadunk
több produktumot és néha koncertezünk, ha tényleg szerencsések vagyunk
(de mint a jelenlegi gázolaj árakkal az Egyesült Államokban, itt is úgy
tűnik eléggé elszaródtak a kilátások). Mi fennmaradunk, mert olyan
emberek vagyunk akik szeretik a művészetet és szeretik megosztani
másokkal. Nekünk még megmaradt a valós szeretet a hip hop iránt.
Nincsenek lehetőségek, kivéve, ha fejleszted magad. Mindig is komolyan
vettük a felkéréseket a fellépéseinkre, így szerencsésnek mondhatjuk
magunkat, hogy azon a területen is jelen voltunk. Mindaz a szar amit a
képedbe nyomnak a "nagy" hip-hop weboldalak az nyilvánosan és
egyszerűen megvásárolt és kifizetett tartalom. If you can't pay you
can't play.
Emlékszem
amikor megrendeltem W. Draztik & Sleepy Biggs "Smokers Cough" című
albumát. Az ár kedvező volt, a borító jól nézett ki, de semmit nem
tudtam az előadókról. Ez volt az első USM album amit hallottam és
emlékszem, hogy hetekig nem vettem ki a lejátszóból. Az egy nagyon jóra
sikeredett hip hop album. Milyen volt a fogadtatása annak az albumnak
és a többi USM albumnak/ep-nek és hogyan tudjátok ezt lemérni?
Szóval...
én terveztem azt a borítót... jól esik hallani, hogy tetszett az az
album, abban a formában ahogy én reméltem, hogy tetszeni fog az
embereknek. Úgy gondolom az volt olyan jó, hogy megérje hónapokig is
újrapörgetni. Ki tudja, hogy kivel fog még megtörténni az ami veled, és
ki keres még meg bennünket. Reméljük, hogy a te élményed egy általános
véleménye mindenkinek. Mi a '90-es évek gyermekei vagyunk, ezért a
filozófiánk mindig is az volt, hogy csináljuk elég jól és az emberek
eljutnak hozzánk. Az album fogadtatása helyi szinten nagyszerű volt, a
felméréseink a bandcamp lejátszásokon/letöltéseken, youtube nézettségen
alapul... ez néha pontos, néha nem... néha miután elindítunk egy
projektet egy pár hónapig is eltart mire kezdjük látni a belefektetett
promóciós erőfeszítések eredményét.
Hogyan születtek a nemzetközi közreműködéseitek? Hogyan látjátok az európai hip hopot? Sleepy
Svájcba utazott személyes okokból és ott találkozott Khaderbai-jal
akivel közös munkánkat 2013 elején dobjuk ki. Az európai hip hop
tetszik, egy nyitott hely ahol értékelik az igazi zenét és nem úgy
tűnik, hogy elér abba a hamis kamuba ami élve felfalta az amerikai hip
hop kultúrát.
Mit jelent a Detroit hip hop a számotokra ? Kik azok az előadók és producerek akik hatottak rátok? Nos,
ezt úgy fogom megválaszolni ahogy igaz Detroitiként szokás. Detroit
hip-hop a mi szívünk... ahogy mondani szokás ez mindig
szeretet/gyűlölet kérdés... Én nem fogom megnevezni a szokásos
embereket akiket valószínűleg jól ismersz... seggnyalásnak tűnhetne...
mi megállunk a saját két lábunkon... ha jó zenéd van és kreatív lélek
vagy és a fő célod, hogy megoszd a művészetedet és gyarapítsd D-t akkor
mi tisztelgünk mindenkinek a legutolsókig.
Mik a további tervek a USM-mel? Mire számíthatunk a jövőben? A közvetlen közeli tervek kidobni 5iLL új instrumentál albumát november 26-án. Az
új Wayne Draztik videók, maxik és a “The Invitation” album amit Crate
Deezy (Crate Digga) producerelt... mindig van valamink ami kijön, ezért
kérlek látogassátok az usmdetroit.com és az
unitedstatesofmind.bandcamp.com oldalainkat.