Az
asztalitenisz történetének fontosabb szakaszai
Az
asztalitenisz eredetét a múlt század utolsó negyedétől tudjuk
pontosan nyomon követni. Van-
nak utalások
arra vonatkozóan, hogy az asztaliteniszhez hasonló játékot már
sokkal előbb is ját-
szottak.
Kínában, a kínai császárok rezidenciájában, a nyári palotában
lehet látni ma is olyan ké-
peket,
festményeket, amelyekből arra lehet következtetni, hogy már a
középkorban ismertek és
játszottak az
asztaliteniszhez jellegében hasonlító játékot. A japán
sporttörténet kutatói állítják,
hogy Japánban
is volt olyan népi játék ebben az időben, melyet az
asztalitenisz kezdeti formájá-
nak lehet
tekinteni.
Ezekből a
nyomokból arra lehet következtetni, hogy már a középkorban is
voltak törekvések
arra, hogy
valamilyen labdajátékot a szabadból a négy fal közé vigyenek be.
Ennek a törekvés-
nek a jegyében
sokkal később, a XIX. században az angolok is megpróbálták -
sikerrel - a pol-
gári lakásokba
bevinni az akkor már ismert és az arisztokrácia körében népszerű
teniszt. Ebéd-
lőasztalon,
pergamen bevonatú ütőkkel, kis gumilabdákkal és házilag
készített hálókkal játszot-
ták. Ezt a
játékot, ha kellékeiben, szabályaiban még teljesen más is volt,
mint a mai játék, jog-
gal
tekinthetjük már asztalitenisznek.


A múlt
század utolsó évtizedében megjelent a kaucsuklabda és a játék
nagyon kezdett hason-
lítani -
természetesen nem a játékmódot és a színvonalat illetően -
ahhoz a játékhoz, amit ma
asztalitenisznek nevezünk.

Magyarországra egy angol üzletember hozta el e játékot, ami
nálunk is hamar népszerű lett.
1904-ben már
nemzetközi versenyt, 1905-ben pedig - elsőként a világon -
országos egyéni baj-
nokságot
rendeztek. Az első világháború után, 1924-ben alakult meg a
Magyar Országos Aszta-
litenisz
Szövetség (MOATSZ), amely szintén elsőként a világon, 1925
elején beindította az or-
szágos
csapatbajnokságot.
Az
asztalitenisz az ismert, illetve nyomon követhető közel 100
esztendő alatt akár a játék kel-
lékei, akár
szabályai vagy színvonala tekintetében óriási változásokat,
különbségeket mutat. Ha
ezt az
időszakot valamilyen módon szakaszokra akarjuk osztani, azt több
szempont szerint meg-
tehetjük.
Vélhetően a játékra a legnagyobb hatást az ütő anyaga
gyakorolta, és az összes többi
változás ezzel
függhet össze. Ennek megfelelően négy korszakot
különböztethetünk meg:
-
a kialakulás időszakát (pergamen, fa, parafa- és egyéb
ütők),
-
a klasszikus játék időszakát (gumiütő),
-
egy átmeneti – rövid – időszakot (szivacsütő),
-
a modern időszakot napjainkig (softütő).
A kialakulás időszaka (-1926)
Erre a
szakaszra a kezdetlegesség, az állandó változás, az útkeresés
volt a jellemző. A századfor-
duló előtt és
azt követően még évekig a fakeretes, pergamenbevonatú ütőket
használták. A labda
irányítása
ezzel nagyon nehéz volt, a könnyebb irányíthatóságot szolgálta
a parafaborítású ütők
megjelenése.
Ezek az ütők
sem adtak lehetőséget széles technikai repertoár alkalmazására,
így még meglehe-
tősen
szegényes, kezdetleges volt a játék. A kemény ütőkről gyorsan
pattant vissza a labda, így
mindenki arra
törekedett, hogy saját térfelén felpattant labdát a felpattanás
után minél gyorsab-
ban juttassa
(pattintsa) az ellenfél térfelére. Ütni, támadni, nyesni nem
lehetett ezzel az ütővel,
csak
pötyögtetni. A pötyögtetést ösztönözte az is, hogy a háló
(1936-ig) mintegy 2 cm-rel volt
magasabb a ma
használatosnál.
Ilyen
adottságok mellett azok nyertek, akik türelmesebbek voltak és
gyorsabban tudták átpattin-
tani
ellenfelük térfelére a labdát, ezzel is hibázásra késztetve
őket. Valószínűleg ebből a törekvés-
ből alakult ki
Európában a tollszárfogás, az azelőtt használatos teniszfogás
helyett. Így ugyanis
nem kellett az
időt vesztegetni azzal, hogy az ütőt az egyik oldalról a másikra
fordítgassák, mert
csak az ütő
egyik oldalával játszottak. A játék unalmas, hosszú ideig tartó
labdapattogtatásból állt,
szinte csoda,
hogy mégis népszerű lett.
A játék
szabályai sem alakultak még ki teljesen. A labdamenetek
számolása, illetve a győzelem
eléréséhez
szükséges labdamenetek száma nem volt egységes. Angliában egy
mérkőzés 50 pontos
(poen)
játszmából állt, Magyarországon két játszmát kellett megnyerni,
egy játszma 30 pontig tar-
tott.
Kísérletképpen nálunk is volt olyan év, amikor egyetlen játszma,
azon belül 80 pont kellett a
győzelemhez. A
játszmákon belül a pontokat is különbözőképpen számolták. Az
általános az volt,
hogy amikor
egy labdamenet megnyerése egy pontot jelentett, de sok helyen a
teniszhez hasonlóan
számoltak. A
számolási rendszert 1926-ban egységesítették. Akkor alakult ki,
hogy a játszmák 21
pontig (egy
labdamenet megnyerése egy pont) tartanak. Egy mérkőzés
megnyeréséhez, a verseny-
kiírástól
függően, két vagy három játszmát kellett megnyerni. A játszmák
időtartama nem volt kor-
látozva.
Az adogatás
szabályainak kialakítását sok kísérletezés előzte meg. Először a
teniszhez hasonlóan,
a fej fölött
adogattak. Ez az adogatónak olyan nagy előnyt jelentett, hogy a
fogadónak szinte esélye
sem volt a
labdamenet megnyerésére. Később azzal próbálkoztak, hogy
kimondták: a labdának az
adogatás
pillanatában az asztallap képzeletbeli meghosszabbított vonala
alatt kell lennie. Tehát így
nem felülről
lefelé, hanem alulról felfelé kellett adogatni. Ez viszont az
adogatót sújtotta, mert lab-
dája nagyon
magasan pattant fel az ellenfél térfelén. A mai, úgynevezett
közvetlen adogatást
-
amikor az adogatónak először a saját térfelére kell ütni a
labdát, mielőtt az átpattan az ellenfél térfelére -,
Magyarországon találtak ki, és így vált szabállyá. A feldobás
módjának, helyének és a
kéznek a
szerepét ebben az időben még nem szabályozták.
A játék
kellékei közül nemcsak az ütő, de az asztal méretei sem voltak
szabályozva. Ausztriában
például kisebb
asztalokon játszottak, mint Magyarországon.
Ebben az
időszakban tehát sok volt a kísérletezés, nem volt túlságosan
„sportjellegű” az asztali-
tenisz. Mégis
a magyar asztalitenisz-történet egyik fényes korszakaként
tartják nyilván ezeket az
éveket, mert a
magyar játékosok sikert sikerre halmoztak, kialakult az első
nagy magyar aranycsa-
pat -
Mechlovits, Jacobi dr., Pécsi dr. összetételben -, amely
legtöbbször verhetetlennek bizonyult.
Még az 1900-as
évek elején, a pergamen- és parafa ütők korszakában történt,
hogy az egyik angol
játékos (Good)
egy verseny előtti napon betért egy gyógyszertárba fejfájás
elleni port vásárolni. A
visszajáró
pénzt recés gumilapra tették vissza (a gyógyszertárakban ez
évtizedekig használatos volt)
Valamilyen
pillanat szülte gondolat következtében Good megvette a
gumilapot, ráragasztotta az ütőjére és másnap fölényesen
megnyerte a versenyt. A siker azonban csak átmeneti volt, a
gumiütő
elterjedésére
még várni kellett néhány évet. Tulajdonképpen csak 1926-ban -
igaz, akkor viharos
gyorsasággal -
lett népszerű a gumiütő, és rövid időn belül alaposan
átalakította a játékot. Kialakult
a támadóütés
és a védőütés (nyesés). Az új ütő lehetőségei következtében
kibontakozó új technikát
a régi parafa
ütős játékosok már nem voltak képesek elsajátítani. Új gárda
alakult ki, ők már nem a
nagypolgársághoz tartoztak, munkások, diákok, munkanélküliek
voltak, akik között nagyon népszerű
lett a
hirtelen nagy tömegbázist kapott asztalitenisz. A korszak első
részének legjobb játékosai is
magyarok
voltak: Barna, Bellák, Szabados, Kelen, Glancz és a nők között
Mednyánszky, Sipos.
Valószínű, hogy Barna Viktor és Mednyánszky
Mária a világ minden idők legeredményesebb já-
tékosai
maradnak még sokáig, hiszen Barna 22, míg Mednyánszky 18
világbajnokságot nyert, és
ebből
mindketten 5-öt egyes versenyszámban.

Szabados – Barna világbajnoki döntő –1935-
A Barna,
Bellák, Szabados összetételű csapat tekinthető a magyar
asztalitenisz második arany-
csapatának,
amely ekkor sikert sikerre halmozott. Az asztalitenisznek
mégsincs becsülete hazánk-
ban, mert
ebben az időben már nem „úri sport”. Az 1927-35 közötti
sikerkorszak hamar lezárult,
a legjobb
játékosok külföldre távoztak, utánpótlás pedig nem volt.
Időközben a dinamikusan fej-
lődő,
látványos asztalitenisz átmeneti válságba került. Az 1936-os
prágai világbajnokságon óriási
méreteket
öltött és visszatérni látszott a század eleji pötyögtetés. A
napi játékidőt 20 órára emel-
ték, és csak
éjfél (12 óra) és hajnali 4 között volt szünet. Így sem lehetett
befejezni a VB-t, a pá-
ros számok
döntőjére már nem jutott idő. Mai szemmel szinte hihetetlennek
tűnik, hogy például
a román Paneth
és a lengyel Erlich mérkőzésének első labdamenete 78 percig
tartott (!), a román
Marin és a
francia Hagenauer mérkőzése pedig 8 és fél órán át zajlott.
Ennek magyarázata az
volt, hogy a
támadójáték mellett kifejlődött a nyesésen alapuló védőjáték, és
a kiváló védőjáté-
kosok ellen az
ellenfelek nem mertek támadni.
Az akkor
éppen 10 éve megalakult Nemzetközi Asztalitenisz Szövetség
azonnal reagált: 2 cm-
rel
csökkentette a háló magasságát és 20 percre korlátozta egy
játszma időtartamát.
Az első
időszabályt azóta több is követte, mindegyiket azért hozták,
hogy az unalmas, pötyög-
tető játékot
korlátozzák. A korlátozásoknak meg is lett az eredménye, mert a
következő években
a férfiaknál
ismét a támadójáték dominált. (Ma egy játszma 15 percig tarthat,
utána váltogatott
adogatás
következik, és az adogatónak 12 ütés alatt kell megnyernie a
labdamenetet.)
A második
világháború után a sportág hamar talpra állt, Magyarországon is
újra sikersport lett
az
asztalitenisz. Kialakult a magyar férfi válogatott harmadik
aranycsapata Sidó, Soós, Kóczián
összetételben,
hozzájuk csatlakozott a háború utáni időszak legnagyobb női
játékosegyénisége,
Farkas Gizi,
majd később Kóczián Éva is.
A játékban
még a szépség dominált, a nagyszerű technikai megoldások tették
élvezetessé, de
már
észrevehetően erősödött, jobban előtérbe került a küzdőjelleg,
nagyobb szerepet kapott a
gyorsaság, az
erő, az állóképesség, a küzdeni tudás.
Az átmeneti időszak (1952-1959)
Az 1952-es
bombayi világbajnokságtól az 1959-es dortmundi világbajnokságig
terjedő, mind-
össze 7 évnyi
időszakot a szivacsütő berobbanása jellemezte.
Bombayben
először vettek részt világbajnokságon a japánok, és rögtön átütő
sikert arattak, négy
aranyérmet
nyertek. Egy szivacsütővel játszó játékos, Satoh, akit a japánok
a leggyengébb játé-
kosuknak
tartottak, nyerte a férfi egyest, méghozzá megszorítás nélkül.
Kezdetben
úgy tűnt, hogy a szivacsütő, amely főleg az 1954-57 közötti
években volt egyedural-
kodó, vissza
fogja fejleszteni a sportágat, visszahozza a pötyögtetést,
csúnyává, élvezhetetlenné
teszi a
játékot. A vastag szivacsréteg ugyanis zajtalan érintkezést
biztosított az ütő és a labda kö-
zött, és
röviden a háló mögé lehetett vele ütni a labdát. Később
kiderült, hogy a kemény szivacs-
ütővel sokkal
jobban lehet nyesni, mint a gumiütővel, és gyorsabban, nagyobb
erővel lehetett
támadni.
Csupán nagyobb mozdulatokra és nagyobb fizikai erőre volt
szükség. Ezért előtérbe
került az erő,
hátrább szorult a technika. Ez volt az oka, hogy a japánok új
ütőt kísérleteztek ki,
az ún.
softütőt, melynek lényege, hogy a befelé fordított gumilap és a
fa között szivacsréteget
helyeznek el.
Ennek hatására ismét újítás következett, a gumilapot
„visszafordították” és kifelé
tették a
szemcsés oldalt. Ezt nevezzük szendvicsütőnek. Ennek a rövid
időszaknak a versenye-
ire a teljes
zűrzavar volt a jellemző, a különböző ütőkkel,
borításvariációkkal megjelenő verseny-
zők
felborították az addigi erőviszonyokat, új játékosok kerültek az
élvonalba. A régi játékosok
alig tudtak
megbarátkozni az új anyaggal, egyedül Sidó Ferenc tudott közülük
az élvonalban ma-
radni, aki
1953-ban Bukarestben - a japánok távollétében - egyéni
világbajnok lett, és aki 38 éve-
sen,
gumiütővel is ezüstérmet tudott szerezni az 1959-es dortmundi
VB-n, férfi egyesben.

Bergman -
Sidó Ferenc mérkőzés
A különböző
anyagok okozta áldatlan helyzet miatt a szakemberek az
asztalitenisz jövőjéért
aggódtak, és
már 1956-ban felmerült a szivacsütő betiltásának a gondolata.
Hosszú harc után
végül 1959-ben
kompromisszumos megoldás született, egységesítették az ütőket,
megfogalma-
zódott az új
szabály, amely ma is érvényben van. Ennek lényege: szabályos a
soft- és a szend-
vicsütő
legfeljebb 4 mm vastag borítással, a gumiütő legfeljebb 2 mm
vastag borítással és a fa-
ütő.
Gumiütővel ma már a játékosok elenyésző hányada játszik,
faütővel pedig senki. Így gya-
korlatilag ma
a soft- és a szendvicsütő az egyeduralkodó.
Bár a
szivacsütő – amely igazi üstökösként tűnt fel az asztalitenisz
világában és ugyanolyan
gyorsan tűnt
is el – csak néhány évig uralkodott, mégis igen nagy volt a
sportágra gyakorolt ha-
tása. Mintegy
előkészítője volt az asztalitenisz mai, modern korszakának,
minden eddiginél job-
ban előtérbe
helyezte a fizikai képességeket, az erőt.

Fujie Eguchi (JAPAN)
- 1957
Ehhez az
időszakhoz kapcsolódnak az ütők egységesítése mellett olyan
fontos döntések, mint
amelyek az
1956-os tokiói kongresszuson születtek: világbajnokságokra
ezután 2 évenként kerül
sor, (az
addigi évenkénti helyett), a közbeeső években kontinentális
bajnokságokat kell rendezni.
Az első EB-t
Magyarország rendezte, és négy aranyérmet gyűjtött. Itt
kezdődött Berczik Zoltán
„aranyos”
pályafutása. Összesen 6 Európa-bajnoki aranyérmet szerzett.
A modern időszak (1959-)
Az 1959-es –
az ütők egységesítésére vonatkozó – határozat nem okozott
különösebb problémát
a sportágban,
könnyű volt az átállás. Ehhez hozzájárult, hogy a határozat
időpontjában, sőt már
előbb is, a
soft- és a szendvicsütő kezdte kiszorítani a szivacsütőt. A
határozat után a sportszer-
gyárak, köztük
a Tamasu cég, fokozatosan javítani kezdték a minőséget és az új
borítások több le-
hetőséget
nyújtottak a különböző technikai elemek végrehajtásához.
Ennek
ellenére a 60-as évek végéig nem mindig volt élvezetes a játék,
a labdamenetek rövidek
voltak, kevés
volt a látványosság. Európában visszatért a biztonsági játék, a
legnagyobb játékosok:
a magyar
Berczik Zoltán, Kóczián Éva, a svéd Alser, az NSZK-beli Schöller
védők voltak.
A
világbajnokságokon megjelenő kínaiak és a japánok külön versenyt
vívtak, legtöbbször kínai
sikerrel,
Európa háttérbe szorult.

Ogimura - Berczik mérkőzésen

Ogimura (Japan)

Farkas Gizella
A férfiaknál
Kína 1961-65 között egyeduralkodó, a nőknél a japánok. Ezidőtájt
a japánok új ele-
met hoztak a
játékba, a PÖRGETÉST. Csupa nagybetűvel kell írni, mert ez az
elem teszi látványossá,
majdnem akrobatikává az asztaliteniszt.
A pörgetést
elkezdték tanulni a magyar játékosok is. Berczik Zoltán - miután
kiderült, hogy nye-
séssel nem
tudja hatástalanítani a pörgetést - megtanult pörgetni és
igyekezett ellenfeleit ebben is
megelőzni.
Hatására a fiatalok, köztük Péterfy, Rózsás és Faházi kitűnően
megtanulták a pörgetést
és sok sikert
értek el vele.
A pörgetés
igazi sikeremberei azonban a 60-as évek végén, a 70-es évek
elején formálódó negye-
dik magyar
aranycsapat tagjai lettek: Gergely Gábor, Jónyer István, Klampár
Tibor. Ők fejlesztet-
ték ki a
pörgetés mai változatait, ezek között elsősorban a
gyorspörgetést, az oldalpörgetést (haj-
lított síkú
pörgetést), a fonákpörgetést, a visszapörgetést. A pörgetés
Európát újra versenyképessé
tette az
ázsiai versenyzőkkel szemben, sőt átmenetileg lépéselőnyt is
jelentett a legkiválóbb euró-
pai játékosok
részére. A magyarok mellett különösen a svédek: Johansson,
Bengtsson és a jugosz-
lávok: Surbek,
Sztipancsics törtek sok borsot az ázsiai játékosok orra alá.
Az 1979-es
phenjani világbajnokságon úgy tűnt, hogy tovább csökken a kínai
fölény, hogy az
érzékeny
vereségek megrendíthetik a férfi szakágat. Elvesztették –
Magyarországtól elszenvedett
kétszeri,
egymásutáni vereséggel – a férfi csapatbajnokságot, emellett nem
ők nyerték a férfi
egyest és a
férfi párost sem.

Jónyer István
Akkor a
szakemberek joggal hihették, hogy az ereje teljében lévő Jónyer,
Klampár, Gergely
hármasból álló
magyar csapat hosszabb távon a csúcson marad. Alátámasztotta ezt
a véleményt
a kínai
játékosok szembetűnő félelme a magyar játékosoktól, a
szokatlanul ideges hangulat, mely
a verseny
során a kínai játékosok, vezetők között uralkodott.
A magyar
csapat győzelmének fő okát a szakemberek abban látták, hogy a
magyar játékosok
kétoldali
pörgetéseinek ellenszerét nem találták a kínai játékosok és nagy
meglepetésre az ado-
gatásokból is
Jónyerék kerültek jobb pozícióba. A magyarok rövid adogatásaiból
a kínaiak nem
tudtak
kezdeményezni, az ő hosszú szerváikból viszont a magyar
játékosok rendre pörgetéssel
indítottak.

Gergely Gábor

az 1979-évi
világbajnokság VB győztes férfi csapata: Magyarország
A magyar
asztalitenisz a „nagy győzelem” után nem tudta megtartani
pozícióját. Az 1981-es
Világbajnokságon a kínai-magyar csapatdöntőn még mint egyenlő
ellenfelek küzdöttek egymás-
sal, s talán
csak néhány szerencsés poénon múlt, hogy a magyar csapat nem
ismételte meg sikerét.
Az 1982-es,
budapesti Európa-bajnokságra még egyszer összekapta magát az
„aranycsapat”, és
Jónyer
kimagasló játékával – hatalmas közönségsikert aratva – csapatban
Európa-bajnoki címet
szerzett. A
férfiakhoz hasonlóan a női csapat is Európa-bajnok lett. A
következő világbajnokságo-
kon,
Európa-bajnokságokon a magyar férfi csapat már csak árnyéka
önmagának – bár 1983-ban
még bronzérmes
-, és megindul a „mélyrepülés”. Az 1986. évi, prágai EB-n, a
csapatküzdelmek
során Klampár
Tibornak, a nagy hármas utolsó, még jelenlevő játékosának
kiemelkedő teljesítmé-
nye (14
győzelem, 1 vereség) sem elegendő a csapat dobogós helyezéséhez.
Prágában vált egyér-
telművé, hogy
évekig nem lesz olyan férfi csapata hazánknak, amely akár csak
megközelíthetné
elődeinek
teljesítményét.
Megállapítható, hogy 1980-87 között növekedett a különbség
Európa és Kína között, a kínaiak
javára. Miben
kereshetők az okok ?
Első helyen
lehet említeni a népesség számarányát. Nemcsak azért, mert az 1
milliárdot megha-
ladó lakosság
valószínűségi alapon is hatalmas előnyt jelent, hanem az is
köztudott, hogy az asz-
talitenisz az
egyik leginkább elterjedt és támogatott sportág Kínában.
Becslések szerint 10 milliót
meghaladja az
igazolt versenyzők száma. Ennek megfelelően nagyon népszerű
sport.
A
népszerűségnek valószínűleg élettani magyarázata is van. A
Távol-Keleten élő népekre jellem-
ző az
evőpálcika használata. Ez fejleszti a kéz ügyességét, a csukló
mozgékonyságát, erejét. A kí-
nai
asztaliteniszre jellemző ütőfogás, a tollszárfogás, nagyon sok
hasonlóságot mutat az evőpálci-
kák
kezeléséhez. A kínai játékosok erős kéz- és lábizomzattal,
arányos, az asztaliteniszhez kiváló
fizikai
tulajdonságokkal rendelkeznek, rendkívül gyorsak, robbanékonyak.
Stílusukat, játékmód-
jukat is ennek
megfelelően választják meg. Erőszakos, gyors játékot játszanak,
minél előbb poént
akarnak
elérni.

Desmond
Douglas (ENG)
Az elmúlt
évtizedben a kínai játékosok (elsősorban a férfiak)
tollszárfogásban fonák oldalon is megtanulták szinte tökéletesre
fejleszteni játéktudásukat, rendkívül biztosan és pontosan
pörgetnek
fonákkal és
tenyeressel egyaránt, sőt kihasználják a tollszárfogásos játék
minden előnyét európai
és a többi
sportoló nemzettel szemben. Kínában több komoly asztalitenisz
sportszergyártó cég lé-
tezik, náluk a
boltokban a versenyzők megvásárolhatják az ütőborítást -külön a
szivacsréteget és
külön a
softot-, ráadásul rengeteg variációban, sok gyártó termékét.
Amíg a
kínaiak hatalmas versenyzői állományból válogatnak, addig az
európai bázis elég szűk,
s úgy tűnik,
hogy a közeljövőben sem lesz lényegi változás. A kínaiak
megengedhetik maguknak,
hogy a
legkülönbözőbb játékstílusokat is támogassák, sőt kifejezetten
arra törekednek, hogy nagy
létszámú,
magas színvonalú állományuk legyen minden stílusból. Ez
lemérhető a különböző világ-
versenyeken,
ahol a kínai csapatot képviselő játékosok között megtalálhatók a
hagyományos toll-
szárfogásos
játékosok, a védekező játékosok, az európai stílusban játszók, a
szemcsés softtal ját-
szók ugyanúgy,
mint a különleges ütőborítást használók. A különböző stílusok
egymás közötti
harca, az
európaiak számára szokatlan játék, a szokatlan ütőborítások,
valamint az a tény, hogy az
európai
iskolák csak kis különbséggel térnek el egymástól – így az
ellenük való felkészülés sem je-
lent
különösebb nehézséget a kínaiaknak – olyan súllyal esnek a
latba, hogy valószínűleg hosszabb
időre
konzerválhatják a meglévő erőviszonyokat.
E mellett
szól az a körülmény, hogy az európai klasszis játékosok – kis
számuk miatt – viszony-
lag hosszú
időt, 10-15 évet is eltöltenek az élvonalban, szemben a kínai
játékosokkal, akiket gyak-
ran cserél a
szakvezetés. A kínaiak ritkán vesznek részt 2-3
világbajnokságnál többön, állandóan
új arcok, s
velük új játék, adogatásvariációk, új borítások jelennek meg.
Amíg az európai játéko-
sok minden
tekintetben fel vannak térképezve, addig a megjelenő új kínai
játékosokat szinte senki
sem ismeri.
Mire pedig megismerik, kiismerik őket, el is tűnnek a nemzetközi
élvonalból, jönnek
helyettük
mások.


Deng Yaping (CHINA)
Olimpia- és világbajnok -
Tudvalevő,
hogy Kínában államilag az asztalitenisz a legjobban dotált,
támogatott sport. Mivel
nemzeti
sportjuknak tekintik, ennek megfelelően viszonyulnak hozzá, mind
a szakemberképzés,
mind az
utánpótlásképzés és a versenyzők viszonyában. Többrendszeres
bajnokságot tartanak fenn,
városi,
körzeti, kantoni és országos bajnokságuk is van,
utánpótlásnevelés terén következetesek,
rengeteg
képzett edző és segítő áll a rendelkezésre. A fiatalok között
óriási a versengés, hogy minél
feljebb
jussanak, kiemelkedjenek. Külön meg kell említeni azt a tényt
is, hogy Kínában (hasonlóan
a többi ázsiai
országhoz) az edzőnek kijáró tisztelet és elismerés a gyerekek
által is természetes, nem
ritka, hogy
edzésen az edző utasításait vigyázzállásban, maximális
odafigyeléssel követik, mivel
a szüleik és a
vezetőik is elvárják tőlük ezt. Hasonlóan Japánban is, ahol az
iskolában és a sported-
zéseken is a
gyerekek szinte katonásan fegyelmezettek, utasításkor elismétlik
a feladatukat és meg-
hajolva
fogadják azt. Az ő kultúrájuk ezt követeli tőlük.

Wang Nan (CHINA)
Olimpia- és világbajnok -

Jan-Ove
Waldner (SWE) Európa- és világbajnok -

Koji
Matsushita (JAPAN)

Kong Linghui (Kína) - olimpiai- és világbajnok -

Liu Guo Liang (Kína) - világbajnok -

A kínai női világbajnok asztalitenisz csapat a 2000-es években

tabella
|