II-XII-XXI. kerületi asztalitenisz csapatbajnokság

Utolsó frissítés dátuma: 2022. március 26. Ezen az oldalon található az asztalitenisz sportág rövd története ...

Menü

Oldalaink

Főoldal
Hírek, információk
Versenykiírás
I.osztály 1.csoport őszi mérkőzései
I.osztály 2.csoport őszi mérkőzései
I.osztály 1.csoport tavaszi sorsolása
I.osztály 2.csoport tavaszi sorsolása
II.osztály őszi mérkőzései 
II.osztály tavaszi sorsolása  
A bajnokság állása
Ranglista oldal
Játékhelyek
Játékoslista
A bajnokság csapatainak képei

  Archívum

A bajnokság archív oldala, előző évi végeredmények
2000.évi TIZEK BAJNOKSÁGA
2001.évi TIZEK BAJNOKSÁGA
2002.évi TIZEK BAJNOKSÁGA
2003.évi I.egyéni- és páros verseny
2004.évi I. osztályú TIZEK BAJNOKSÁGA
2004.évi II.osztályú TIZEK BAJNOKSÁGA
2004.évi díjátadás
2005.évi I. osztályú TIZEK BAJNOKSÁGA
2005.évi II.osztályú TIZEK BAJNOKSÁGA
2005.évi díjátadás
2006.évi I. osztályú TIZEK BAJNOKSÁGA
2006.évi II. osztályú TIZEK BAJNOKSÁGA
2006.évi díjátadás
2007.évi díjátadás
2007.évi I.osztály 1.csoport TIZEK BAJNOKSÁGA
2007.évi I.osztály 2.csoport TIZEK BAJNOKSÁGA
2007.évi II.osztályú TIZEK BAJNOKSÁGA
 2008.évi díjátadás
 2008.évi I.osztály 1.csoport TIZEK BAJNOKSÁGA
 2008.évi I.osztály 2.csoport TIZEK BAJNOKSÁGA
2008.évi II.osztályú TIZEK BAJNOKSÁGA  
2009.évi I.osztály 1.csoport TIZEK BAJNOKSÁGA
2009.évi I.osztály 2.csoport TIZEK BAJNOKSÁGA
2009.évi II.osztályú TIZEK BAJNOKSÁGA 
2010.évi I.osztály 1.csoport TIZEK BAJNOKSÁGA
2010.évi I.osztály 2.csoport TIZEK BAJNOKSÁGA
2010.évi II.osztályú TIZEK BAJNOKSÁGA
2010.évi díjátadás 
2011.évi I.osztály 1.csoport TIZEK BAJNOKSÁGA
2011.évi I.osztály 2.csoport TIZEK BAJNOKSÁGA
2011.évi II.osztályú TIZEK BAJNOKSÁGA
2011.évi díjátadás
2012.évi I.osztály 1.csoport TIZEK BAJNOKSÁGA
2012.évi I.osztály 2.csoport TIZEK BAJNOKSÁGA
2012.évi II.osztály 1.csoport TIZEK BAJNOKSÁGA
2012.évi II.osztály 2.csoport TIZEK BAJNOKSÁGA  
2013.évi I.osztály 1.csoport TIZEK BAJNOKSÁGA  
2013.évi I.osztály 2.csoport TIZEK BAJNOKSÁGA  
2013.évi II.osztályú TOP 12 BAJNOKSÁGA
2014.évi I.osztály 1.csoport TIZEK BAJNOKSÁGA  
2014.évi I.osztály 2.csoport TIZEK BAJNOKSÁGA  
2014.évi II.osztály TOP 12 BAJNOKSÁGA 
2015.évi I.osztály 1.csoport TIZEK BAJNOKSÁGA 
2015.évi I.osztály 2.csoport TIZEK BAJNOKSÁGA 
2015.évi II.osztály 1.csoport TIZEK BAJNOKSÁGA  
2015.évi II.osztály 2.csoport TIZEK BAJNOKSÁGA  
2016.évi I.osztály 1.csoport Tizek bajnoksága   
2016.évi I.osztály 2.csoport Tizek bajnoksága   
2016.évi II.osztály 1.csoport Tizek bajnoksága   
2016.évi II.osztály 2.csoport Tizek bajnoksága   
2016.évi díjátadás  
2017.évi I.osztály 1.csoport Tizek bajnoksága    
2017.évi I.osztály 2.csoport Tizek bajnoksága    
2017.évi II.osztály 1.csoport Tizek bajnoksága   
2017.évi II.osztály 2.csoport Tizek bajnoksága    
2017.évi díjátadások    
2018.évi I.osztály 1.csoport Tizek bajnoksága     
2018.évi I.osztály 2.csoport Tizek bajnoksága     
2018.évi II.osztály 1.csoport Tizek bajnoksága    
2018.évi II.osztály 2.csoport Tizek bajnoksága     
2018.évi díjátadások    
2019.évi I.osztály 1.csoport Tizek bajnoksága     
2019.évi I.osztály 2.csoport Tizek bajnoksága    
2019.évi II.osztály 1.csoport Tizek bajnoksága     
2019.évi II.osztály 2.csoport Tizek bajnoksága     
2019.évi díjátadások    
    
 

Archív ranglista oldalak

1999 / 2000.év
2000 / 2001.év
2001 / 2002.év
2002 / 2003.év
2003 / 2004.év
2004 / 2005.év
2005 / 2006.év 
2006 / 2007.év 
2007 / 2008.év 
2008 / 2009.év 
2009 / 2010.év
2010 / 2011.év
2011 / 2012.év
2012 / 2013.év
2013 / 2014.év
2014 / 2015.év
2015 / 2016.év
2016 / 2017.év
2017 / 2018.év 
2018 / 2019.év 
 

A z asztalitenisz története


 


 



Az asztalitenisz történetének fontosabb szakaszai

 

Az asztalitenisz eredetét a múlt század utolsó negyedétől tudjuk pontosan nyomon követni. Van-

nak utalások arra vonatkozóan,  hogy az asztaliteniszhez hasonló játékot már sokkal előbb is ját-

szottak. Kínában, a kínai császárok rezidenciájában, a nyári palotában lehet látni ma is olyan ké-

peket, festményeket,  amelyekből arra lehet következtetni, hogy már a középkorban ismertek és

játszottak az asztaliteniszhez jellegében hasonlító játékot.  A japán sporttörténet kutatói állítják,

hogy Japánban is volt  olyan népi játék ebben az időben, melyet az asztalitenisz kezdeti formájá-

nak lehet tekinteni.

   Ezekből a nyomokból arra lehet következtetni, hogy már a középkorban is voltak törekvések

arra, hogy valamilyen labdajátékot a szabadból a négy fal közé vigyenek be. Ennek a törekvés-

nek a jegyében sokkal később, a XIX. században az angolok is megpróbálták - sikerrel -  a pol-

gári lakásokba bevinni az akkor már ismert és az arisztokrácia körében népszerű teniszt. Ebéd-

lőasztalon, pergamen bevonatú ütőkkel, kis gumilabdákkal és házilag készített hálókkal játszot-

ták. Ezt a játékot, ha kellékeiben, szabályaiban még teljesen más is volt, mint a mai játék,  jog-

gal tekinthetjük már asztalitenisznek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   A múlt század utolsó évtizedében megjelent a kaucsuklabda és a játék nagyon kezdett hason-

lítani  - természetesen nem a játékmódot és a színvonalat illetően -  ahhoz a játékhoz, amit ma

asztalitenisznek nevezünk.

 

 

 

 

   Magyarországra egy angol üzletember hozta el e játékot, ami nálunk is hamar népszerű lett.

1904-ben már nemzetközi versenyt, 1905-ben pedig - elsőként a világon - országos egyéni baj-

nokságot rendeztek. Az első világháború után, 1924-ben alakult meg a Magyar Országos Aszta-

litenisz Szövetség (MOATSZ), amely szintén elsőként a világon, 1925 elején beindította az or-

szágos csapatbajnokságot.

   Az asztalitenisz az ismert, illetve nyomon követhető közel 100 esztendő alatt akár a játék kel-

lékei, akár szabályai vagy színvonala tekintetében óriási változásokat, különbségeket mutat. Ha

ezt az időszakot valamilyen módon szakaszokra akarjuk osztani, azt több szempont szerint meg-

tehetjük. Vélhetően a játékra a legnagyobb hatást az ütő anyaga gyakorolta, és az összes többi

változás ezzel függhet össze. Ennek megfelelően négy korszakot különböztethetünk meg:

-          a kialakulás időszakát (pergamen, fa, parafa- és egyéb ütők),

-          a klasszikus játék időszakát (gumiütő),

-          egy átmeneti – rövid – időszakot (szivacsütő),

-          a modern időszakot napjainkig (softütő).

 

 

 

A kialakulás időszaka (-1926)

 

  Erre a szakaszra a kezdetlegesség, az állandó változás, az útkeresés volt a jellemző. A századfor-

duló előtt és azt követően még évekig a fakeretes, pergamenbevonatú ütőket használták. A labda

irányítása ezzel nagyon nehéz volt,  a könnyebb irányíthatóságot szolgálta a parafaborítású ütők

megjelenése.

  Ezek az ütők sem adtak lehetőséget széles technikai repertoár alkalmazására, így még meglehe-

tősen szegényes, kezdetleges volt a játék.  A kemény ütőkről gyorsan pattant vissza a labda, így

mindenki arra törekedett, hogy  saját térfelén felpattant labdát a felpattanás után minél gyorsab-

ban juttassa (pattintsa) az ellenfél térfelére. Ütni, támadni, nyesni nem lehetett ezzel az ütővel,

csak pötyögtetni. A pötyögtetést ösztönözte az is, hogy a háló (1936-ig) mintegy 2 cm-rel volt

magasabb a ma használatosnál.

 

Ilyen adottságok mellett azok nyertek, akik türelmesebbek voltak és gyorsabban tudták átpattin-

tani ellenfelük térfelére a labdát, ezzel is hibázásra késztetve őket. Valószínűleg ebből a törekvés-

ből alakult ki Európában a tollszárfogás, az azelőtt használatos teniszfogás helyett. Így ugyanis

nem kellett az időt vesztegetni azzal, hogy az ütőt az egyik oldalról a másikra fordítgassák, mert

csak az ütő egyik oldalával játszottak. A játék unalmas, hosszú ideig tartó labdapattogtatásból állt,

szinte csoda, hogy mégis népszerű lett.

  A játék szabályai sem alakultak még ki teljesen. A labdamenetek számolása, illetve a győzelem

eléréséhez szükséges labdamenetek száma nem volt egységes. Angliában egy mérkőzés 50 pontos

(poen) játszmából állt, Magyarországon két játszmát kellett megnyerni, egy játszma 30 pontig tar-

tott. Kísérletképpen nálunk is volt olyan év, amikor egyetlen játszma, azon belül 80 pont kellett a

győzelemhez. A játszmákon belül a pontokat is különbözőképpen számolták. Az általános az volt,

hogy amikor egy labdamenet megnyerése egy pontot jelentett, de sok helyen a teniszhez hasonlóan

számoltak. A számolási rendszert 1926-ban egységesítették. Akkor alakult ki, hogy a játszmák 21

pontig (egy labdamenet megnyerése egy pont) tartanak. Egy mérkőzés megnyeréséhez, a verseny-

kiírástól függően, két vagy három játszmát kellett megnyerni. A játszmák időtartama nem volt kor-

látozva.

 

 

  Az adogatás szabályainak kialakítását sok kísérletezés előzte meg. Először a teniszhez hasonlóan,

a fej fölött adogattak. Ez az adogatónak olyan nagy előnyt jelentett, hogy a fogadónak szinte esélye

sem volt a labdamenet megnyerésére. Később azzal próbálkoztak, hogy kimondták: a labdának az

adogatás pillanatában az asztallap képzeletbeli meghosszabbított vonala alatt kell lennie. Tehát így

nem felülről lefelé, hanem alulról felfelé kellett adogatni. Ez viszont az adogatót sújtotta, mert lab-

dája nagyon magasan pattant fel az ellenfél térfelén. A mai, úgynevezett közvetlen adogatást

-    amikor az adogatónak először a saját térfelére kell ütni a labdát, mielőtt az átpattan az ellenfél     térfelére -, Magyarországon találtak ki, és így vált szabállyá. A feldobás módjának, helyének és a

kéznek a szerepét ebben az időben még nem szabályozták.

  A játék kellékei közül nemcsak az ütő, de az asztal méretei sem voltak szabályozva. Ausztriában

például kisebb asztalokon játszottak, mint Magyarországon.

  Ebben az időszakban tehát sok volt a kísérletezés, nem volt túlságosan „sportjellegű” az asztali-

tenisz. Mégis a magyar asztalitenisz-történet egyik fényes korszakaként tartják nyilván ezeket az

éveket, mert a magyar játékosok sikert sikerre halmoztak, kialakult az első nagy magyar aranycsa-

pat - Mechlovits, Jacobi dr., Pécsi dr. összetételben -, amely legtöbbször verhetetlennek bizonyult. 

 

Még az 1900-as évek elején, a pergamen- és parafa ütők korszakában történt, hogy az egyik angol

játékos (Good) egy verseny előtti napon betért egy gyógyszertárba fejfájás elleni port vásárolni. A

visszajáró pénzt recés gumilapra tették vissza (a gyógyszertárakban ez évtizedekig használatos volt)

Valamilyen pillanat szülte gondolat következtében Good megvette a gumilapot, ráragasztotta az ütőjére és másnap fölényesen megnyerte a versenyt. A siker azonban csak átmeneti volt, a gumiütő

elterjedésére még várni kellett néhány évet. Tulajdonképpen csak 1926-ban - igaz, akkor viharos

gyorsasággal - lett népszerű a gumiütő, és rövid időn belül alaposan átalakította a játékot. Kialakult

a támadóütés és a védőütés (nyesés). Az új ütő lehetőségei következtében kibontakozó új technikát

a régi parafa ütős játékosok már nem voltak képesek elsajátítani. Új gárda alakult ki, ők már nem a

nagypolgársághoz tartoztak, munkások, diákok, munkanélküliek voltak, akik között nagyon népszerű

 lett a hirtelen nagy tömegbázist kapott asztalitenisz. A korszak első részének legjobb játékosai is

magyarok voltak: Barna, Bellák, Szabados, Kelen, Glancz és a nők között Mednyánszky, Sipos.

Valószínű, hogy Barna Viktor és Mednyánszky Mária a világ minden idők legeredményesebb já-

tékosai maradnak még sokáig, hiszen Barna 22, míg Mednyánszky 18 világbajnokságot nyert, és

ebből mindketten 5-öt egyes versenyszámban.    

                           

 

Szabados – Barna világbajnoki döntő –1935-

 

  A Barna, Bellák, Szabados összetételű csapat tekinthető a magyar asztalitenisz második arany-

csapatának, amely ekkor sikert sikerre halmozott. Az asztalitenisznek mégsincs becsülete hazánk-

ban, mert ebben az időben már nem „úri sport”. Az 1927-35 közötti sikerkorszak hamar lezárult,

a legjobb játékosok külföldre távoztak, utánpótlás pedig nem volt. Időközben a dinamikusan fej-

lődő, látványos asztalitenisz átmeneti válságba került. Az 1936-os prágai világbajnokságon óriási

méreteket öltött és visszatérni látszott a század eleji pötyögtetés. A napi játékidőt 20 órára emel-

ték, és csak éjfél (12 óra) és hajnali 4 között volt szünet. Így sem lehetett befejezni a VB-t, a pá-

ros számok döntőjére már nem jutott idő. Mai szemmel szinte hihetetlennek tűnik, hogy például

a román Paneth és a lengyel Erlich mérkőzésének első labdamenete 78 percig tartott (!), a román

Marin és a francia Hagenauer mérkőzése pedig 8 és fél órán át zajlott.  Ennek magyarázata az

volt, hogy a támadójáték mellett kifejlődött a nyesésen alapuló védőjáték, és a kiváló védőjáté-

kosok ellen az ellenfelek nem mertek támadni.

  Az akkor éppen 10 éve megalakult Nemzetközi Asztalitenisz Szövetség azonnal reagált: 2 cm-

rel csökkentette a háló magasságát és 20 percre korlátozta egy játszma időtartamát.

  Az első időszabályt azóta több is követte, mindegyiket azért hozták, hogy az unalmas, pötyög-

tető játékot korlátozzák. A korlátozásoknak meg is lett az eredménye, mert a következő években

a férfiaknál ismét a támadójáték dominált. (Ma egy játszma 15 percig tarthat, utána váltogatott

adogatás következik, és az adogatónak 12 ütés alatt kell megnyernie a labdamenetet.)

  A második világháború után a sportág hamar talpra állt, Magyarországon is újra sikersport lett

az asztalitenisz. Kialakult a magyar férfi válogatott harmadik aranycsapata Sidó, Soós, Kóczián

összetételben, hozzájuk csatlakozott a háború utáni időszak legnagyobb női játékosegyénisége,

Farkas Gizi, majd később Kóczián Éva is.

  A játékban még a szépség dominált, a nagyszerű technikai megoldások tették élvezetessé, de

már észrevehetően erősödött, jobban előtérbe került a küzdőjelleg, nagyobb szerepet kapott a

gyorsaság, az erő, az állóképesség, a küzdeni tudás.

 

 

Az átmeneti időszak (1952-1959)

 

  Az 1952-es bombayi világbajnokságtól az 1959-es dortmundi világbajnokságig terjedő, mind-

össze 7 évnyi időszakot a szivacsütő berobbanása jellemezte.

  Bombayben először vettek részt világbajnokságon a japánok, és rögtön átütő sikert arattak, négy

aranyérmet nyertek. Egy szivacsütővel játszó játékos, Satoh, akit a japánok a leggyengébb játé-

kosuknak tartottak, nyerte a férfi egyest, méghozzá megszorítás nélkül.

  Kezdetben úgy tűnt, hogy a szivacsütő, amely főleg az 1954-57 közötti években volt egyedural-

kodó, vissza fogja fejleszteni a sportágat, visszahozza a pötyögtetést, csúnyává, élvezhetetlenné

teszi a játékot. A vastag szivacsréteg ugyanis zajtalan érintkezést biztosított az ütő és a labda kö-

zött, és röviden a háló mögé lehetett vele ütni a labdát. Később kiderült, hogy a kemény szivacs-

ütővel sokkal jobban lehet nyesni, mint a gumiütővel, és gyorsabban, nagyobb erővel lehetett

támadni. Csupán nagyobb mozdulatokra és nagyobb fizikai erőre volt szükség. Ezért előtérbe

került az erő, hátrább szorult a technika. Ez volt az oka, hogy a japánok új ütőt kísérleteztek ki,

az ún. softütőt, melynek lényege, hogy a befelé fordított gumilap és a fa között szivacsréteget

helyeznek el. Ennek hatására ismét újítás következett, a gumilapot „visszafordították” és kifelé

tették a szemcsés oldalt. Ezt nevezzük szendvicsütőnek. Ennek a rövid időszaknak a versenye-

ire a teljes zűrzavar volt a jellemző, a különböző ütőkkel, borításvariációkkal megjelenő verseny-

zők felborították az addigi erőviszonyokat, új játékosok kerültek az élvonalba. A régi játékosok

alig tudtak megbarátkozni az új anyaggal, egyedül Sidó Ferenc tudott közülük az élvonalban ma-

radni, aki 1953-ban Bukarestben - a japánok távollétében - egyéni világbajnok lett, és aki 38 éve-

sen, gumiütővel is ezüstérmet tudott szerezni az 1959-es dortmundi VB-n, férfi egyesben.

 

Bergman - Sidó Ferenc mérkőzés

 

 

  A különböző anyagok okozta áldatlan helyzet miatt a szakemberek az asztalitenisz jövőjéért

aggódtak, és már 1956-ban felmerült a szivacsütő betiltásának a gondolata. Hosszú harc után

végül 1959-ben kompromisszumos megoldás született, egységesítették az ütőket, megfogalma-

zódott az új szabály, amely ma is érvényben van. Ennek lényege: szabályos a soft- és a szend-

vicsütő legfeljebb 4 mm vastag borítással, a gumiütő legfeljebb 2 mm vastag borítással és a fa-

ütő. Gumiütővel ma már a játékosok elenyésző hányada játszik, faütővel pedig senki. Így gya-

korlatilag ma a soft- és a szendvicsütő az egyeduralkodó.

  Bár a szivacsütő – amely igazi üstökösként tűnt fel az asztalitenisz világában és ugyanolyan

gyorsan tűnt is el – csak néhány évig uralkodott, mégis igen nagy volt a sportágra gyakorolt ha-

tása. Mintegy előkészítője volt az asztalitenisz mai, modern korszakának, minden eddiginél job-

ban előtérbe helyezte a fizikai képességeket, az erőt.

 

Fujie Eguchi (JAPAN) - 1957

 

  Ehhez az időszakhoz kapcsolódnak az ütők egységesítése mellett olyan fontos döntések, mint

amelyek az 1956-os tokiói kongresszuson születtek: világbajnokságokra ezután 2 évenként kerül

sor, (az addigi évenkénti helyett), a közbeeső években kontinentális bajnokságokat kell rendezni.

  Az első EB-t Magyarország rendezte, és négy aranyérmet gyűjtött. Itt kezdődött Berczik Zoltán

„aranyos” pályafutása. Összesen 6 Európa-bajnoki aranyérmet szerzett.

 

 

 

A modern időszak (1959-)

 

  Az 1959-es – az ütők egységesítésére vonatkozó – határozat nem okozott különösebb problémát

a sportágban, könnyű volt az átállás. Ehhez hozzájárult, hogy a határozat időpontjában, sőt már

előbb is, a soft- és a szendvicsütő kezdte kiszorítani a szivacsütőt. A határozat után a sportszer-

gyárak, köztük a Tamasu cég, fokozatosan javítani kezdték a minőséget és az új borítások több le-

hetőséget nyújtottak a különböző technikai elemek végrehajtásához.

  Ennek ellenére a 60-as évek végéig nem mindig volt élvezetes a játék, a labdamenetek rövidek

voltak, kevés volt a látványosság. Európában visszatért a biztonsági játék, a legnagyobb játékosok:

a magyar Berczik Zoltán, Kóczián Éva, a svéd Alser, az NSZK-beli Schöller védők voltak.

  A világbajnokságokon megjelenő kínaiak és a japánok külön versenyt vívtak, legtöbbször kínai

sikerrel, Európa háttérbe szorult.

 

 


Ogimura - Berczik mérkőzésen

 

 


Ogimura (Japan)

 

 


Farkas Gizella

 

  A férfiaknál Kína 1961-65 között egyeduralkodó, a nőknél a japánok. Ezidőtájt a japánok új ele-

met hoztak a játékba, a PÖRGETÉST.  Csupa nagybetűvel kell írni, mert ez az elem teszi látványossá,

majdnem akrobatikává az asztaliteniszt.

  A pörgetést elkezdték tanulni a magyar játékosok is. Berczik Zoltán - miután kiderült, hogy nye-

séssel nem tudja hatástalanítani a pörgetést - megtanult pörgetni és igyekezett ellenfeleit ebben is

megelőzni. Hatására a fiatalok, köztük Péterfy, Rózsás és Faházi kitűnően megtanulták a pörgetést

és sok sikert értek el vele.

  A pörgetés igazi sikeremberei azonban a 60-as évek végén, a 70-es évek elején formálódó negye-

dik magyar aranycsapat tagjai lettek: Gergely Gábor, Jónyer István, Klampár Tibor. Ők fejlesztet-

ték ki a pörgetés mai változatait, ezek között elsősorban a gyorspörgetést, az oldalpörgetést (haj-

lított síkú pörgetést), a fonákpörgetést, a visszapörgetést. A pörgetés Európát újra versenyképessé

tette az ázsiai versenyzőkkel szemben, sőt átmenetileg lépéselőnyt is jelentett a legkiválóbb euró-

pai játékosok részére. A magyarok mellett különösen a svédek: Johansson, Bengtsson és a jugosz-

lávok: Surbek, Sztipancsics törtek sok borsot az ázsiai játékosok orra alá.

  Az 1979-es phenjani világbajnokságon úgy tűnt, hogy tovább csökken a kínai fölény, hogy az

érzékeny vereségek megrendíthetik a férfi szakágat. Elvesztették – Magyarországtól elszenvedett

kétszeri, egymásutáni vereséggel – a férfi csapatbajnokságot, emellett nem ők nyerték a férfi

egyest és a férfi párost sem.

 


Jónyer István

 

  Akkor a szakemberek joggal hihették, hogy az ereje teljében lévő Jónyer, Klampár, Gergely

hármasból álló magyar csapat hosszabb távon a csúcson marad. Alátámasztotta ezt a véleményt

a kínai játékosok szembetűnő félelme a magyar játékosoktól, a szokatlanul ideges hangulat, mely

a verseny során a kínai játékosok, vezetők között uralkodott.

  A magyar csapat győzelmének fő okát a szakemberek abban látták, hogy a magyar játékosok

kétoldali pörgetéseinek ellenszerét nem találták a kínai játékosok és nagy meglepetésre az ado-

gatásokból is Jónyerék kerültek jobb pozícióba. A magyarok rövid adogatásaiból a kínaiak nem

tudtak kezdeményezni, az ő hosszú szerváikból viszont a magyar játékosok rendre pörgetéssel

indítottak.

 

 

Gergely Gábor

 

 

az 1979-évi világbajnokság VB győztes férfi csapata: Magyarország

 

 

  A magyar asztalitenisz a „nagy győzelem” után nem tudta megtartani pozícióját. Az 1981-es

Világbajnokságon a kínai-magyar csapatdöntőn még mint egyenlő ellenfelek küzdöttek egymás-

sal, s talán csak néhány szerencsés poénon múlt, hogy a magyar csapat nem ismételte meg sikerét.

  Az 1982-es, budapesti Európa-bajnokságra még egyszer összekapta magát az „aranycsapat”, és

Jónyer kimagasló játékával – hatalmas közönségsikert aratva – csapatban Európa-bajnoki címet

szerzett. A férfiakhoz hasonlóan a női csapat is Európa-bajnok lett. A következő világbajnokságo-

kon, Európa-bajnokságokon a magyar férfi csapat már csak árnyéka önmagának – bár 1983-ban

még bronzérmes -, és megindul a „mélyrepülés”. Az 1986. évi, prágai EB-n, a csapatküzdelmek

során Klampár Tibornak, a nagy hármas utolsó, még jelenlevő játékosának kiemelkedő teljesítmé-

nye (14 győzelem, 1 vereség) sem elegendő a csapat dobogós helyezéséhez. Prágában vált egyér-

telművé, hogy évekig nem lesz olyan férfi csapata hazánknak, amely akár csak megközelíthetné

elődeinek teljesítményét.

  Megállapítható, hogy 1980-87 között növekedett a különbség Európa és Kína között, a kínaiak

javára. Miben kereshetők az okok ?

  Első helyen lehet említeni a népesség számarányát. Nemcsak azért, mert az 1 milliárdot megha-

ladó lakosság valószínűségi alapon is hatalmas előnyt jelent, hanem az is köztudott, hogy az asz-

talitenisz az egyik leginkább elterjedt és támogatott sportág Kínában. Becslések szerint 10 milliót

meghaladja az igazolt versenyzők száma. Ennek megfelelően nagyon népszerű sport.

  A népszerűségnek valószínűleg élettani magyarázata is van. A Távol-Keleten élő népekre jellem-

ző az evőpálcika használata. Ez fejleszti a kéz ügyességét, a csukló mozgékonyságát, erejét. A kí-

nai asztaliteniszre jellemző ütőfogás, a tollszárfogás, nagyon sok hasonlóságot mutat az evőpálci-

kák kezeléséhez. A kínai játékosok erős kéz- és lábizomzattal, arányos, az asztaliteniszhez kiváló

fizikai tulajdonságokkal rendelkeznek, rendkívül gyorsak, robbanékonyak. Stílusukat, játékmód-

jukat is ennek megfelelően választják meg. Erőszakos, gyors játékot játszanak, minél előbb poént

akarnak elérni.

 

 

 

Desmond Douglas (ENG)

 

  Az elmúlt évtizedben a kínai játékosok (elsősorban a férfiak) tollszárfogásban fonák oldalon is megtanulták szinte tökéletesre fejleszteni játéktudásukat, rendkívül biztosan és pontosan pörgetnek

fonákkal és tenyeressel egyaránt, sőt kihasználják a tollszárfogásos játék minden előnyét európai

és a többi sportoló nemzettel szemben. Kínában több komoly asztalitenisz sportszergyártó cég lé-

tezik, náluk a boltokban a versenyzők megvásárolhatják az ütőborítást -külön a szivacsréteget és

külön a softot-, ráadásul rengeteg variációban, sok gyártó termékét.

  Amíg a kínaiak hatalmas versenyzői állományból válogatnak, addig az európai bázis elég szűk,

s úgy tűnik, hogy a közeljövőben sem lesz lényegi változás. A kínaiak megengedhetik maguknak,

hogy a legkülönbözőbb játékstílusokat is támogassák, sőt kifejezetten arra törekednek, hogy nagy

létszámú, magas színvonalú állományuk legyen minden stílusból. Ez lemérhető a különböző világ-

versenyeken, ahol a kínai csapatot képviselő játékosok között megtalálhatók a hagyományos toll-

szárfogásos játékosok, a védekező játékosok, az európai stílusban játszók, a szemcsés softtal ját-

szók ugyanúgy, mint a különleges ütőborítást használók. A különböző stílusok egymás közötti

harca, az európaiak számára szokatlan játék, a szokatlan ütőborítások, valamint az a tény, hogy az

európai iskolák csak kis különbséggel térnek el egymástól – így az ellenük való felkészülés sem je-

lent különösebb nehézséget a kínaiaknak – olyan súllyal esnek a latba, hogy valószínűleg hosszabb

időre konzerválhatják a meglévő erőviszonyokat.

  E mellett szól az a körülmény, hogy az európai klasszis játékosok – kis számuk miatt – viszony-

lag hosszú időt, 10-15 évet is eltöltenek az élvonalban, szemben a kínai játékosokkal, akiket gyak-

ran cserél a szakvezetés. A kínaiak ritkán vesznek részt 2-3 világbajnokságnál többön, állandóan

új arcok, s velük új játék, adogatásvariációk, új borítások jelennek meg. Amíg az európai játéko-

sok minden tekintetben fel vannak térképezve, addig a megjelenő új kínai játékosokat szinte senki

sem ismeri. Mire pedig megismerik, kiismerik őket, el is tűnnek a nemzetközi élvonalból, jönnek

helyettük mások.

 

 

 

Deng Yaping (CHINA) Olimpia- és világbajnok -

 

 

  Tudvalevő, hogy Kínában államilag az asztalitenisz a legjobban dotált, támogatott sport. Mivel

nemzeti sportjuknak tekintik, ennek megfelelően viszonyulnak hozzá, mind a szakemberképzés,

mind az utánpótlásképzés és a versenyzők viszonyában. Többrendszeres bajnokságot tartanak fenn,

városi, körzeti, kantoni és országos bajnokságuk is van, utánpótlásnevelés terén következetesek,

rengeteg képzett edző és segítő áll a rendelkezésre. A fiatalok között óriási a versengés, hogy minél

feljebb jussanak, kiemelkedjenek. Külön meg kell említeni azt a tényt is, hogy Kínában (hasonlóan

a többi ázsiai országhoz) az edzőnek kijáró tisztelet és elismerés a gyerekek által is természetes, nem

ritka, hogy edzésen az edző utasításait vigyázzállásban, maximális odafigyeléssel követik, mivel

a szüleik és a vezetőik is elvárják tőlük ezt. Hasonlóan Japánban is, ahol az iskolában és a sported-

zéseken is a gyerekek szinte katonásan fegyelmezettek, utasításkor elismétlik a feladatukat és meg-

hajolva fogadják azt. Az ő kultúrájuk ezt követeli tőlük.

       

Wang Nan (CHINA) Olimpia- és világbajnok -

 

 

 

Jan-Ove Waldner (SWE) Európa- és világbajnok -

 

 

 

    

Koji Matsushita (JAPAN)        

     

 

 

 

Kong Linghui (Kína) - olimpiai- és világbajnok -

 

 

 

 

 

Liu Guo Liang (Kína) - világbajnok -

 

 

 

 

A kínai női világbajnok asztalitenisz csapat a 2000-es években

 

 

 

A bajnokság aktuális állása
tabella

 

 

 
 

©2022. II-XII-XXI. kerületi asztalitenisz csapatbajnokság
Versenybizottság:
martonbenyak@t-online.hu