Fogaskerekű vasutak
Salgótarjáni fogaskerekű
- Közlekedett: 1881-1956
- Útvonal: Vasgyár–Salgóbánya–Szénrakodó
- Pálya: keskeny nyomközű, gőzvontatású, fogaskerekű és adhéziós szakaszok váltakozásával 5830 m hosszban épült ki, 222,6 méternyi szintkülönbséget leküzdve
- Funkció: a hangsúly a szén továbbításán volt, de szállitottak fát, élelmiszert és utasokat is
- Szintkülönbség: 255 méter
- Sebesség: fogaspályán 8 km, az adhéziós pályán 12 km volt óránként
- Forrás: Wikipédia
- Kép: nosza.info
Jungfrau fogaskerekű (Svájc)
- Megnyitás: 1912.
- Alsó állomás: Kleine Scheidegg 2061 m
- Felső állomás: Jungfraujoch 3454 m, Európa legmagasabban lévő vasútállomása
- A pálya teljes hossza: 9.34 km, ebből 7 km alagútban
- Nyomtávolság: 1000 mm
- Szintkülönbség: kb. 1400 m
- Max. emelkedés: 250 ‰
- Forrás: Wikipédia
- Kép: Sör és Sín, 2015.07.31.
Jenbach, Achenseebahn (Ausztria)
- Európa legrégebbi, még napjainkban is gőzmozdonyokkal hajtott fogaskerekű vasútja.
- Megnyitás: 1889.
- Alsó állomás: Jenbach- 530 m
- Felső állomás: Seespitz -931 m
- A pálya teljes hossza: 6.8 km
- Nyomtávolság: 1000 mm
- Szintkülönbség max.: 440 m
- Max. emelkedés: 16 %
- Forrás: Indóház Online
- Kép:wikiwand.com
- Indóház teljes cikke
Az oldal utolsó frissítése: