Kötöttpályás Kavalkád

Siklók, kábelvasutak, panorámaliftek

Sikló-Budapest Budavári Sikló
Gellérthegyi sikló terve Gellérthegy
Muskolci sikló terve Miskolc
San Franciscoi kábelvasút San Francisco
St.Galleni sikló St.Gallen
Luganói sikló Lugano
Ótátrafüredi sikló Ótátrafüred
Barcelonai sikló Barcelona
Zürich sikló Zürich
































Budavári Sikló

Sikló-Budapest

Jelenlegi formájában 1986-tól működik. A Sikló két kocsija inga jelleggel van összekötve. Miközben az egyik kocsi felfelé indul; a másik lefelé szállít utasokat. Kocsinként egyszerre 24 utast tud szállítani. A jelenlegi szerkezet 3 m/s sebességűre lett kiépítve; de ezt a tempót 1988-ban az utasok kérésére a felére csökkentették.A Sikló is normál nyomtávolságú (1435 mm) vasúti jármű. A mai járművek alvázait régi BHÉV alkatrészekből építették.
Forrás: Wikipédia
Kép: Sör és Sín, Budai Vár

Gellérthegyi sikló terve

Gellérthegyi sikló terve

A gellérthegyi sikló ötlete 1891-ben merült fel először, az engedélyokiratot 1898-ban kiadták rá. 2010-ben még úgy tűnt, hogy 2011-ben meg is épül. A Rác Sikló Kft. valósította volna meg a projektet, az építéshez szükséges minden engedély rendelkezésre állt
A gellérthegyi sikló egy 272 méter hosszú pályán működő panorámalift (kabin), amely a Rác Fürdőnél kialakított alsó állomástól a Gellérthegy tetején lévő Citadella sétányig közlekedne. A vasúti pálya 155 m hosszú mélyvezetésű, alagúti szakasza az Orom utca vonaláig tart, míg a felszíni, magasvasúti szakasza az Orom utca és a Citadella sétány közötti felső állomás között található. A jármű utazási ideje kb. 2 perc.

Forrás: realista.hu, Index
Kép: realista.hu
A realista.hu teljes cikke

Miskolci sikló terve

Miskolci sikló terve

Az Avasi Sikló egy tervezett siklóvasút Miskolcon. A belvárost kötné össze az Avas tetejével. Építésére többször is felmerültek tervek az elmúlt száz évben. A belvárosi végállomást a Papszer u. 2. alatti ingatlan területére tervezik, a közbülső állomást a Latabár sorra, az avasi végállomást pedig a kilátótól keletre, ahová a tervek szerint az avasi buszpályaudvar is átkerül. A tervezett sikló vonalhossza 272 méter lenne 53 méter szintkülönbségen, a jármű 50 fő befogadóképességű és 10 km/h sebességgel halad.

Forrás: Wikipédia
Kép: futurista.blog.hu

San Franciscoi kábelvasút

San Franciscoi kábelvasút

1873-óta közlekednek San Francisco meredek utcáin, a hálózat legnagyobb kiterjedését 1890-re érte el. Az 1900-as évek közepére azonban eléggé lecsökkent a vonalak száma, jelenleg már csak három üzemel.

A járművek egy végtelenített drótkötél segítségével közlekednek, mely a sínpár között található, görgőkkel terelt, süllyesztett nútban fut. Ahhoz hogy a siklók egymástól függetlenül tudjanak közlekedni, egy speciális mechanikus fogószerkezetre van szükség. A fogószerkezet rögzítésével létrejön, oldásával pedig megszűnik a kapcsolat a vonókábel és a jármű között. Oldáskor a kocsi szabadon fut, lefékezéssel megállítható.

  • Forrás: KÖTÉLPÁLYA blog
  • Fotó: Pixabay

St.Galleni sikló, Svájc

St.Galleni sikló
  • Kép: Sör és Sín, 2015.07.30.

Luganói sikló, Svájc

Luganói sikló
  • Már használaton kivül van.
  • Kép: Sör és Sín, 2015.08.02.

Ótátrafüredi sikló

Ótátrafüredi sikló
  • Megnyitás: 1908.
  • Alsó állomás: Ótátrafüred – 1025 m
  • Felső állomás: Tarajka – 1263 m
  • A pálya teljes hossza: 1937 m
  • Szintkülönbség: 255 méter
  • Menetidő:  5 perc
  • Max. emelkedés: 149‰
  • Max. szállítási férőhely: 160 fő
  • Forrás: Wikipédia
  • Kép: Wikipédia

Barcelona, Funicular del Tibidabo 

Barcelona sikló
  • Megnyitás: 1901.
  • Felső állomás: Tibidabo-hegy
  • A pálya teljes hossza: 1130 m
  • Nyomtáv: 1000 mm
  • Szintkülönbség: 275 méter
  • Maximális sebessége 4,1 m/s
  • Max. emelkedés: 25.7%
  • Max. szállítási férőhely: 113 fő
  • Forrás:vonattaltermeszetesen.blog.hu
  • Kép: trenscat.com
  • A blog teljes cikke

Zürich, Polybahn 

Zürich sikló
  • Megnyitás: 1889.
  • A pálya teljes hossza: 176 m
  • Nyomtáv: 955 mm
  • Szintkülönbség: 41 méter
  • Menetidő:  100 másodperc
  • Max. emelkedés: 23%
  • Max. szállítási férőhely: 50 fő
  • Forrás: Wikipédia
  • Kép: Wikipédia
Az oldal utolsó frissítése: