Siklók, kábelvasutak, panorámaliftek
Budavári Sikló

Jelenlegi formájában 1986-tól működik.
A Sikló két kocsija inga jelleggel van összekötve. Miközben az egyik kocsi felfelé indul; a másik lefelé szállít utasokat. Kocsinként egyszerre 24 utast tud szállítani. A jelenlegi szerkezet 3 m/s sebességűre lett kiépítve; de ezt a tempót 1988-ban az utasok kérésére a felére csökkentették.A Sikló is normál nyomtávolságú (1435 mm) vasúti jármű. A mai járművek alvázait régi BHÉV alkatrészekből építették.
Forrás: Wikipédia
Kép: Sör és Sín, Budai Vár
Gellérthegyi sikló terve

A gellérthegyi sikló ötlete 1891-ben merült fel először, az engedélyokiratot 1898-ban kiadták rá.
2010-ben még úgy tűnt, hogy 2011-ben meg is épül. A Rác Sikló Kft. valósította volna meg a projektet, az építéshez szükséges minden engedély rendelkezésre állt
A gellérthegyi sikló egy 272 méter hosszú pályán működő panorámalift (kabin), amely a Rác Fürdőnél kialakított alsó állomástól a Gellérthegy tetején lévő Citadella sétányig közlekedne. A vasúti pálya 155 m hosszú mélyvezetésű, alagúti szakasza az Orom utca vonaláig tart, míg a felszíni, magasvasúti szakasza az Orom utca és a Citadella sétány közötti felső állomás között található. A jármű utazási ideje kb. 2 perc.
Forrás: realista.hu, Index
Kép: realista.hu
A realista.hu teljes cikke
Miskolci sikló terve

Az Avasi Sikló egy tervezett siklóvasút Miskolcon. A belvárost kötné össze az Avas tetejével.
Építésére többször is felmerültek tervek az elmúlt száz évben.
A belvárosi végállomást a Papszer u. 2. alatti ingatlan területére tervezik, a közbülső állomást a Latabár sorra, az avasi végállomást pedig a kilátótól keletre, ahová a tervek szerint az avasi buszpályaudvar is átkerül.
A tervezett sikló vonalhossza 272 méter lenne 53 méter szintkülönbségen, a jármű 50 fő befogadóképességű és 10 km/h sebességgel halad.
Forrás: Wikipédia
Kép: futurista.blog.hu
San Franciscoi kábelvasút

1873-óta közlekednek San Francisco meredek utcáin, a hálózat legnagyobb kiterjedését 1890-re érte el. Az 1900-as évek közepére azonban eléggé lecsökkent a vonalak száma, jelenleg már csak három üzemel.
A járművek egy végtelenített drótkötél segítségével közlekednek, mely a sínpár között található, görgőkkel terelt, süllyesztett nútban fut. Ahhoz hogy a siklók egymástól függetlenül tudjanak közlekedni, egy speciális mechanikus fogószerkezetre van szükség. A fogószerkezet rögzítésével létrejön, oldásával pedig megszűnik a kapcsolat a vonókábel és a jármű között. Oldáskor a kocsi szabadon fut, lefékezéssel megállítható.
- Forrás: KÖTÉLPÁLYA blog
- Fotó: Pixabay
Barcelona, Funicular del Tibidabo

- Megnyitás: 1901.
- Felső állomás: Tibidabo-hegy
- A pálya teljes hossza: 1130 m
- Nyomtáv: 1000 mm
- Szintkülönbség: 275 méter
- Maximális sebessége 4,1 m/s
- Max. emelkedés: 25.7%
- Max. szállítási férőhely: 113 fő
- Forrás:vonattaltermeszetesen.blog.hu
- Kép: trenscat.com
- A blog teljes cikke