Vannak olyan emberek, akik képesek farkassá
változni (nem feltétlenül fizikai értelemben, de az sem ritka), és prédára
lesve nekivágni a – nem feltétlenül - teliholdas éjszakáknak.
Ezek az emberek az Emberfarkasok. Születésüktől fogva
képesek a farkassá változásra (aminek lehet családi-átok is az oka, de
többnyire öröklött fizikai ill. szellemi tulajdonság), de csak akkor támad
fel bennük a vérontás vágya, ha elérik a felnőtt kort.
Miután ennek a belső kényszernek a hatására
farkassá változnak, őrjöngő dühükben megtámadnak és szétmarcangolnak
minden élőlényt ami csak
az útjukba kerül, élő húsra és vérre éheznek...bár
megtanulhatják kontrollálni a bensőjükben tomboló fenevadat. Habár
prédaállatok terén nem válogatósak, mégis csak akkor falnak fel
kivétel nélkül bármit, ha szörnyű éhség kínozza őket. Általában csak akkor
támadnak emberre, ha azok Telihold idején farksalakjában megtámadják őket,
vagy sarokba szorítva nehéz helyzetbe kerülnek. Máskülönben vagy
visszaváltoznak emberré, hogy elrejtsék valódi énjüket, vagy menekülésre
fogják a dolgot. Már az Őskorban is voltak sámánok és varázslók, akik
állat-alakot tudtak felvenni, a vadászatok előtt pedig nem lehetett ritka,
hogy a szokásos vadászat-mágiát (vagyis a vadászat előre eljátszását
rajzokkal és tánccal, hogy a sikert garantálják) ötvözték azzal, hogy egy
ragadozó állat (pl. egy farkas, vagy medve) erejét kívánták maguknak, mert
úgy még hatékonyabban ejthették el a vadat. A fiatal farkasharcosok
beavatásuk előtt a vadonban éltek, mint a farkasok: farkasbőrt viseltek,
nyers húson éltek, miközben erejüket és bátorságukat próbára tevő
feladatokat teljesítettek, mindezekután a törzs vénei beavatták őket a
hagyomány titkaiba. Az alakváltó harcosok nehezen tudtak uralkodni
állati-énjük félelmetes és erőszakos dühkitörésein. Az Ókorban történetek
keringtek olyan népekről, melyek farkassá változtak. Hérodotosz a görög
történetíró említ egy neuri nevű, nomád törzset, amelynek minden tagja az év
néhány napjára farkassá változott. Régi iráni feljegyzésekben olvashatunk a
haumavarka, szó szerint szómafarkas nevű törzsről, ahol a szóma egy rituális
drog, amely sokszor fordul elő ősi szanszkrit és perzsa szövegekben.
Léteznek tehát a farkas-népek, akik máig köztünk élnek. Olyan „emberek” ők,
akik közönséges embernek tűnnek, de valójában további négy alakjuk van a
szellemi szférákban, ezek: a Vadember-alak (mentál forma),
a Farkasember-alak (harci forma), az Óriásfarkas-alak ("anyagi" forma) és a Farkas-alak ("szellemi"
forma).
Az ókori görögök úgy hitték a farkasembereket Zeusz átkozta meg bűneikért
(pl. kannibalizmus) azzal a sorssal, hogy emberből farkassá változva 9 évig
éljenek emberhús fogyasztása nélkül, s akkor újra emberek lehetnek, ha nem,
örökre farkasként kell élniük. Az első ilyen átkozott farkasember a legenda
szerint Lycaon (Lükáón) király volt, Árkádia uralkodója.
A Középkorban az átváltozást a Teliholddal, az
Újholddal (a farkasember mítikus napfaló/holdfaló tulajdonságából fakadóan)
valamint a hét két különlegesnek számító éjszakájával (Péntek-Szombat és
Szombat-Vasárnap) hozták kapcsolatba.
Emberfarkassá nem csak öröklődés által válhatott az
ember, de varázslat útján is ill. a Vámpírokhoz hasonlatosan képesek
megajándékozni másokat harapásukkal, akiknek ezáltal jó esélyük van arra, hogy
amennyiben életben maradnak, maguk is farkasemberré válnak, ha nem, úgy
vámpír-kísértetként kelnek ki sírjukból, s később halála után maga az
Emberfarkas is erre a sorsra jut. De visszatérve az Emberfarkas által
megmart emberhez, az mindenben hasonlatossá válik megajándékozójához, és
ezentúl ő maga is tovább adja az adományt harapásával.
Ugyanakkor az Emberfarkasok az emberre legkevésbé
veszélyes éjszakai rémnek számítanak a farkasemberek családjában. Sőt, az
Emberfarkas-varázslók (más néven werwolf-varázslók vagy
varázsló-vérfarkasok), akik örökölték (burokban, foggal, farokkal vagy
többlet ujjal születtek) mágikus képességeiket s képesek voltak állattá
változni, a kereszténység befolyása következtében Isten haragjának, Mihály
Arkangyal vérebeinek tartották magukat, akik megvédték az embereket és a
termést a boszorkányoktól, a vámpír-kísértetektől és a rosszindulatú
alakváltóktól, s éjszaka alászálltak a Pokolba, hogy megküzdjenek az éjszaka
ördögeivel.
A régi időkben az Emberfarkas kiléte gyakran csak
halála után derült ki. Gyakori volt az az eset, hogy valahol farkas támadott
meg egy bikát vagy ökröt, ill. emberek támadtak egy farkasra s ilyenkor vagy
a szarvasmarhák nyársalták fel, vagy a parasztok szúrták át vasvillával a
farkast. Ezekután ha találtak egy embert valahol az erdőben, akit
szarvasmarha vagy vasvilla szúrt át, akkor bizonyos volt, hogy az az ember
Emberfarkas volt s a halálos sérüléseit farkas alakjában szerezte.
Köztudott, hogyha az Emberfarkas farkas alakjában meghal, akkor
visszaváltozik emberré.
Íme két magyar, Tordatúri történet:
„Vot a berbécseknél épen a vejem, aki itt, ebbe
a házbo lakatt – szegény nyugodjék. Ö gyermek vot, és ö ügyelte a
berbécseket – a berbécsek ki votak választva, nem votak még a juhok közt. És
így ő ügyelte itt a Szénafübe, mindjárt a Kereszten fejül, vot egy ijen
kalibájo, s aztán a berbécsek csak ott votak a Szénafübe. Hát eccer, egy kis
idő múlva szaladnak a berbécsek, hogy innet... itt a Décsengébe, a földekbe,
a töröuza közt mind berbécs vót megölve. Nem sok berbécs maradt. Mind
megölte a farkas. És a Gátnál is, én láttam a szememmel ott megölve, hogy
tiszta kék vot szegén berbécsnek a bőre, úgy meg vot dögölve. Sok berbécset
megölt. Az is prikolics vot. Farkas alakjábo. Nem is tudom, hogy ki vot az,
aki aval a fiuval vot katona, aki asz mondta...mondta, hogy ő túri. - Én is
jártam Túrba – asz mondja - , egynéhány berbécset megzavartam, meg is öltem
– asz mondja. - Van ojan idő – asz mondja - , mikor én átváltozok farkasnak.
Aztán még votak farkas kolégák, nemcsak egyedül vótam. Még akadt ojan – asz
mondja - , s úgy megzavartuk... sokat megöltünk – asz mondja - , sok
berbécset Turba. Azt mondta, hogy átalakul. Azt nem tudom, hogy farkasnak
hogy alakul át.”
„Ott lenn nálunk van egy asszony, és annak vot a
férje, vot, járt az ökrekkel ott a Gosztátnál. S még votak... s vagy
tizenkét ökör vot ott. És vagy három farkas vot. Jöttek, közeledtek az
ökrekhez. De messze votak. Az emberek nem látták, és az ökrek megérezték,
hogy jönnek a farkasok. És megdühüdtek, és futottak a farkasok után. És az
egyik ökör felvette az egyik farkast a szarváro, kijukasztatta s átszurta a
szarvával azt a farkast az ökör. És nem tudott már futni vele, mer nehéz vot
a farkas, és leeresztette, és az ökör visszajött, s a farkas felkelt és
elfutott. És másnap aztán mondták, hogy meghalt egy ember a... ott egy
faluban... nem tudam, mijen falu vot. Nem tom, mijen falu vot, és hogy
átszurta egy ökör a szarvávol. A másik két farkas el tudott futni. Ez
prikalics vót, aminek akar, annak változik át. Az ökrek megérzik ojan
messzire, mind ide az Országút (egy és fél km).”
Az állatok mindig megérzik az Emberfarkas jelenlétét, legyen az bármilyen
alakban. Azok az emberek, akikkel az állatok rendszeresen idegesen
viselkedtek, könnyen gyanúba keverhették magukat. Ám az állatok korántsem
reagálnak mindig idegességgel az Emberfarkas jelenlétére. Sokszor előfordul,
hogy csak bámulják, farkasszemet néznek velük, vagy egyszerűen
elszaladnak...de előfordul az is, hogyha ragadozóról van szó, pl. egy
termetes kutyáról, akkor agresszívan viselkedik s esetleg rátámad az
Emberfarkasra.
A farkasemberek családjának tagja még egy jóval veszélyesebb fenevad is. Ez
a rém pedig nem más, mint a Lupin, azaz a Vérfarkas.
A Vérfarkasok a Vámpír-kísértetek unokatestvérei és esküdt
ellenségei is egyben. Ugyanis a Vérfarkasok, akárcsak a vámpírok, vért
isznak éjszakánként (hasonlóan az Emberfarkashoz, ám a Vérfarkas kizárólag
véren él, és az emberi vér a kedvenc tápláléka), és mint ahogy a többi
farkasember, ez a típus sem tűri el, hogy vadászterületén Vámpírok is
vadásszanak.
Ezek az éjszakai lények, a vámpírokkal ellentétben nincsenek a nappali
órákban tétlenségre kárhoztatva, hiszen napközben egyszerű halandóként élik
életüket. Ugyanakkor éjszaka felöltik farkas alakjukat olyképpen, hogy
emberi bőrüket levedlik akár a boszorkányok. Erejük a vámpír-kísértetekével
vetekszik. Sőt, ezek a szörnyetegek nem csak arra képesek, hogy elűzzék a
vámpír-kísérteteket, képesek megsebesíteni, sőt végleg elpusztítani is őket.
A Vérfarkasok a vámpírokhoz hasonlóan az éltető vért isszák, hogy azzal
csillapítsák a bennük tomboló Fenevad éhségét. Amennyiben nem fogyasztanak
sokáig vért, megtébolyodnak és megtámadnak mindenkit, aki csak az útjukba
téved.
A magyar és a szomszédos román területeken él minden bizonnyal a legfurcsább
alakváltó rém, a Prikolics (vagy románul Priculici).
Ezek a
lények olyan farkasemberek, akik nem csak ember és farkas alakot tudnak
felvenni, hanem jóval több állat alakját is képesek magukra venni. Képesek
kutyává, macskává, békává, és persze farkassá átváltozni. Ezek az állatok
mindig ellenségesek „fajtársaikkal” szemben, és többnyire fekete vagy fehér
színűek.
A Prikolics leggyakrabban felvett alakja egy sárga kutya. Ez a sárga szőrű
kutya igazi fenevad, amely rendre széttépi a többi kutyát a közelében.
A Prikolics tulajdonsága az átváltozásra már születésekor megmutatkozik,
hiszen az ilyen képesség birtokában lévő emberek születésükkor már magukon
hordják a jellegzetes külső jegyeket, melyekről a Prikolics megismerszik.
Ilyen jelek a szájból kitüremkedő hegyes, agyarszerű fogak, vagy a farok,
esetleg annak csökevénye.
A Prikolics átváltozása idején igazi fenevaddá válik. Az útjába kerülő
jószágokat és embereket megszaggatja, széttépi. Hogy milyen is egy igazi
Prikolics, lássuk a következő leírásban:
”A Prikolics úgy lesz, hogy van egy ember, és háromszor kecskebucskázik
a fején keresztül, no és akkor sárga kutyává, farkassá vagy macskává
változik. A Prikolics minden embert megtámad, megront és elpusztít, aki csak
ilyenkor az útjába kerül. Az ember csak egy módon védekezhetik ellene, ha
sikerül megszúrnia –és a vér ki is folyik akkor abból a megszúrt
Prikolicsból, mert az akkor el fog tűnni. Ha nem folyik ki a vér teljesen
belőle, vissza fog térni és az embereket akiket kap, asszonyt, embert
mindenkit megtámad. Ha újra megszúrja akkor valaki, akkor azonnal
visszaváltozik emberré, de ha nem sikerül akkor megszúrni, akkor teljesen
összetépi az asszonyt, vagy az embert.”
A román ember számára a középkortól kezdve szinte napjainkig nagy
veszedelmet jelentett egy lassan gyógyuló seb, vagy gennyesedő nyílt
sérülés, hiszen az ilyen sérülések a Prikolicsok lassú gyógyulására és
sebezhetőségének bizonyságára emlékeztették az egyszerű embereket. Így az
ilyen sebek gazdái általában rejtegették sérüléseiket, mellyel még inkább
gyanúba keverték magukat. Az ilyen szerencsétlen flótások legenyhébb
büntetése a kiközösítés volt, de előfordultak lincselések is.
Ugyanakkor az emberek hittek a Prikolics rontáshozó képességében is, így, ha
valami nagyobb baj, vagy megmagyarázhatatlan jelenség ütötte fel a fejét,
azt hajlamosak voltak a Prikolics számlájára írni.
Íme egy példa a jelenségre:
” A Prikolics története szájról-szájra járt. Előfordult, hogy egy
öregasszony halálakor nagy dögvész ütött ki a faluban. Addig tanakodtak a
derék emberek, amíg kiderítették, hogy valaki az álmában meglátta az
öregasszonyt, hogy az okozta a vészt. Erre mi volt a teendő? Másnap, vagy
harmadnap olvastuk, hogy felásták a sírt, és persze el volt mozdulva a test
a sírban, akkor beütöttek egy szeget a szívébe, tüskebokorral lefedték, azt
petróleummal leöntötték és felgyújtották, és csodálatos módon megszűnt a
marhavész.”
A farkasemberek azonban nem csak kelet-európában járják az éjszakát.
Franciaország erdeiben is kóborolnak farkasemberek akiket Loup-garou-nak
neveznek.
A francia farkasemberek olyan gonosz és vad emberek, akik farkassá tudnak
változni. Emberi húson és véren élnek, éjszakánként pedig magányos utazókra
vadásznak, hogy megtámadják és megegyék őket. Némelyikről azt állították,
hogy félig ember félig farkas lénnyé változott (pl. Gilles Garnier), míg
mások egészen farkassá váltak (pl. Jean Grenier). A Loup-garou-k
farkas-alakja többnyire mindig eltért valamiben egy normális farkas
kinézetétől pl. nagyobb vagy kisebb volt, hiányozhatott a farka, emberi
végtagjai lehettek vagy mancs helyett keze volt ill. a tekintete emberi
volt. Úgy hitték kitudja fordítani a bőrét, hogy elrejtse a bundáját, amikor
emberi formát vesz fel. Sokaknak, akiket azzal vádoltak, hogy farkasemberek,
felhasították a bőrét, hogy ráleljenek erre a farkasbundára. Azonban
lehetséges volt a farkasembert emberi alakjában is felismerni.
A farkasembert nagyon szőrösnek hitték, dús és egyenes szemöldökkel, ami
középen összenőtt és hegyes fülekkel képzelték el. Gyakran mindkét kezük
középső ujja ugyanolyan hosszú volt, mint a mutatóujj, és a tenyerük is
szőrös volt. A bőre lehetett sötét (a farkasbunda miatt), vörös (a benne
tomboló düh miatt) vagy egészen sápadt (az éjszakai életmód miatt) is. A
farkasember ismét emberi alakot vesz fel, ha megsérül és a hátrahagyott
vérnyomok segítségével lehet üldözni. A farkasember elpusztításának
leghatékonyabb módja az, ha egy megolvasztott ezüstkeresztből készített
golyóval vagy késsel öljük meg. A holttestet temetés helyett el kell égetni,
mivel a hiedelem szerint a farkasember vámpírként kiemelkedik a sírból,
magyarán vámpír-kísértet vagy farkasdémon válik belőle. Legendák szólnak
olyan emberekről, akik átok hatására vagy szörnyű baleset után váltak
farkasemberré. Arra ítéltettek, hogy farkassá váljanak minden éjjel vagy
minden teliholdkor, és úgy üdvözölték a halált, mint menekülést ebből a
sorsból.
Egy Francia középkori történet egy vadászról szól,
aki egy farkassal vívott, ami megtámadta őt. Lenyisszantotta a vadállat
egyik mellső lábát, azonban az mégis elmenekült, a vadász pedig a lábát
betette a táskájába. Amikor hazaért, megdöbbenve látta, hogy az női kézzé
változik át. Felismerte az egyik ujján azt a gyűrűt, amit a feleségének
adott. Felrohant az emeletre és az asszonyt az ágyban fekve találta. Számos
kardvágástól vérzett, levágott keze helyén pedig csonk éktelenkedett.
A Francia farkasemberek többsége lykantróp volt, akik a tudomány szerint egy
létező, azonban ritka és különös betegségben szenvedtek, amit
lycantrophiának neveznek. Aki ebben a betegségben szenvedett, szerintük azt
képzelte, hogy farkassá változik. Az „elmebajnak” ez a fajtája arra vezette
az embereket, hogy úgy viselkedjenek, mintha igazi farkasok lennének,
embereket öljenek meg, hogy megehessék az áldozatok húsát. Franciaországban
rengeteg per zajlott (több mint 30.000), amelyben embereket lycantrophiával
vádoltak.
Néhány emberről azt hitték, hogy akaratuk ellenére változtak farkassá minden
egyes éjszaka, vagy Teliholdkor. Rossz emberek azonban szándékosan vérengző
farkassá akartak válni és varázslatot használtak ahhoz, hogy ez sikerüljön
nekik. Számtalan eset létezik az ókori-, középkori-, és a későbbi Európában,
mikor valaki szándékosan akart farkassá válni.
Most álljon itt néhány biztos módszer a farkasemberré váláshoz:
Egy orosz legenda szerint az átváltozáshoz arra volt szükség, hogy
átugorjunk egy kidőlt fát az erdőben, majd beledöfjünk egy kis rézkést és
varázsigét énekeljünk, hogy farkassá váljunk. A farkassá válás másik biztos
módja volt, ha a farkas lábnyomában összegyűlt vizet itták meg vagy olyan
állatok agyvelejét ették meg amiket farkas ölt meg.
Európa számos részén, legendák szólnak arról, hogy pontosan milyenek is azok
a varázslatok, amelyek képesek arra, hogy valakit farkassá változtassanak.
Egy tipikus mágikus farkasember szertartás a következő példa:
A leendő farkasember az átváltoztató balzsamot teliholdkor, éjfélkor
készítette. Egy vasüstbe farkas-füvet, ópiumot, gyűszűvirágot, denevérvért
és egy megölt gyermek zsírját tette, majd megfőzte. Amikor ez a keverék
elkészült a farkasember levetette a ruháit és bedörzsölte a testét ezzel.
Felvette farkasbőrből készült ruháját, miközben varázsigéket énekelt és
kérte a farkas lelkét, hogy változtassa őt is farkassá. Miután véghez vitte
a szertartást, azt várta, hogy természetfeletti, farkasszerű lénnyé
változik, ami éhezik az élő húsra és vérre. Ha sikerült neki ez a gonosz
átváltozás, minden éjjel farkassá változott reggel pedig vissza emberré. A
varázslatot a halál, vagy az törte meg, ha a farkasembert háromszor homlokon
szúrták.
A kontinenstől viszonylag elzárt Írországban a Farkasemberek eredetét
átkokhoz kötik. Ezt az átkot olyan emberek viselik, akik valamiféle bűnöket
követtek el. A Farkasemberség kvázi egyfajta vezeklés és büntetés volt
számukra.
Egy ír történet szerint egy pap, aki eltévedt az erdőben, megpillantott egy
tűz mellett ülő farkast. Az emberi hangon beszélt és kérte a papot, hogy
adja fel az utolsó kenetet a feleségére, aki haldoklott. A farkas
elmagyarázta, hogy a családját megátkozták, és a családból egy férfinak és
egy nőnek hét éven át farkasként kellett élnie. Ha ezután még életben
vannak, akkor visszaváltoznak emberré. A pap nem hitte el a történetet
egészen addig, amíg a nőstény farkas felhasította a farkasbőrét, hogy
felfedje női alakját.
Farkasemberek észak-európában is megtalálhatók
voltak.
A Dán és Norvég harcosok különleges erőt tulajdonítottak a falkában vadászó
farkasoknak, akiket irigyeltek erejük és ravaszságuk miatt. Így megpróbáltak
hozzájuk hasonlóvá válni. Nem csoda hát, hogy a félelmetes norvég harcosok
is hozzájárultak az európai farkasember-legendákhoz.
Ezek a vad harcosok vadállatok (farkasok vagy medvék) bőrét viselték (az
ulfhednar-ok azaz „farkasbőrösök” és a
berserksgangr-ok vagyis berzerkerek
azaz „medveingesek”), a hajukat és a szakállukat pedig hosszúra
megnövesztették, hogy minél ijesztőbb legyen a megjelenésük. Azok a magányos
falubeliek akiket ezek a gyilkos hódítók megtámadtak, joggal hihették őket
félig állatnak. Azt tartották, hogy a berzerkerek képesek voltak vérengző
medvévé vagy farkassá átváltozni s ilyenkor félelmetes erővel vetették
magukat a csatába, ütötték, vágták az ellenséget s úgy tűnt, nem fog rajtuk
se kard se lándzsa.
Bodvar Biarkit, aki a dán király, Hrolf Kraki
szolgálatában állt, a király végső csatájakor sehol sem találták.
Távollétében azonban az elővédben harcolók elé egyszer csak egy óriási medve
vetődött, és ütni-vágni kezdte az ellenség katonáit és lovait. Amikor végül
rátaláltak Bodvarra, ő kábultan ült a sátrában, és amikor barátja felrázta,
a medve abban a pillanatban eltűnt.
A medve- és farkasharcosok legtöbbször fizikailag
is részt vettek a csatában, s ugyanolyan erősek voltak, mint Bodvar a medve
bőrében. Snorri Sturluson, a 13. századi izlandi költő így kommentálta a
jelenséget az Ynglinga sagában: „Ezek az emberek nem viseltek
páncélt, és olyan vadak voltak, mint a kopók vagy a farkasok. Eldobták
pajzsukat, és olyan erősek voltak, mint a medvék vagy a bikák. Tömérdek
embert kaszaboltak le, rajtuk viszont se tűz, se vas nem fogott. Mintha nem
is emberek lettek volna. Úgy hívják ezt, hogy megvadulni.”
Egy norvég történet azt mondja el, hogyan igézett
meg egy varázsló két farkasbőrt. Így bárki, aki viselte őket, tíz napra
farkassá változott. Ezeket a bőröket két harcos Sigmund és Sinjoth fedezte
fel egy erdei lakban. Ellopták a bőröket az ott alvó emberektől. Miután
elvették a bőröket, nem tudták levenni. Ordítottak és megtámadták az alvó
embereket, sőt még egymást is megharapták. Tíz nap múlva mikor
visszaváltoztak elégették a bőröket.
Farkasemberek előfordulnak még a tengerentúlon az
USA-ban (pl. New Orleans-ban), de legfőképpen Kanadában honos a Loup-garou
egy fajtája, amely átváltozott alakban is megtartja humanoid felépítését,
teste sötétszínű, törzse emberi, farkaslába van és karmos keze, valamint
farkasfeje, és előfordulhat, hogy nincs farka. Az amerikai Loup-garou
annyiban különbözik európai rokonától, hogy elég jól képes együttműködni
fajtársaival ellentétben az európai farkasembertől, amely többnyire
magányosan vadászik, és erősen területvédő, gyakran megtámadja és akár megis
öli fajtársait, ha azok a területére tévednek.
A Loup-garounak létezik még egy harmadik fajtája
is, amely kizárólag Haitin honos. Átok révén jönnek létre, amelyet egy
Vudu-pap szór a gyanútlan túristákra, akik azután arra ébrednek reggelente,
hogy véres a szájuk és fáj az álkapcsuk. Iszonyatos félelmet és gyűlöletet
éreznek s széttépnek bármilyen élőlényt ami az útjukba kerül. Áldozataik
gyakran számolnak be arról, hogy egy emberarcú farkas támadta meg őket és a
vérüket szívta. Előfordulhat az is, hogy a megátkozott láthatja saját
farkas-énjét, amint az fel-alá járkál körülötte.
A farkasember történetek igazi reneszánszukat a XIX. Században, a
rémtörténetek aranykorában élték. Ekkor kerültek elő az erdélyi
rémtörténetek is a farkasemberekről, melyek kiegészültek, a Francia
erdőségeket járó és szüzekre vadászó, ezüst fegyvertől rettegő farkasember
legendákkal és került megalkotásra a modern farkasember „ősi” mítosza.
Felhasznált Irodalom:
-
Pivárcsi István: Nagy
vámpírkönyv
-
John Michael Greer:
Mágikus Lények Kalauza
-
Eliot Humberstone: A
Természetfeletti világ
-
Csőgör Enikő: Tordatúr
Hiedelemvilága