Main Content Heade r
Main Content Date
Mi az OBD-I és OBD-II?
OBD (On Board Diagnosis) fedélzeti diagnoszikát az USA-ban vezették be az 1988-as mdellévtől kötelezően.
A műszaki előírásokat a SAE (Society of Automobile Engineers) szabványok tartalmazzák. Az OBD-I szerint
ellenőrizni kell az emissziókorlátozó azon rendszereit melyek a központi vezérléssel kapcsolatban állnak.
A keletkező hibák kijelzéséhez a műszerfalon elhelyezett MIL (Malfunction Indicator Light) lámpát helyeznek el.
A keletkezett hibát villogókódokkal vagy arra alkalmas kiolvasóval ( interfész ) lehet meghatározni.
Az európai autógyártók részre az előírásokat az ISO (International Organization for Standardization) szabályozza.
Alapnorma az ISO 9141,mely tartalmazza pl.: a diagnosztikai csatlakozó adatait, valamint a diagnosztika műszer
adatait (csatlakozási paraméterek, protokoll, adatforgalom jellemzői).
Az OBD-I szabványt 1994-ben felváltotta az OBDII.
USA-ban készült gépjárműveknél 1996-tól kötelező az OBD2.
EUrópában az Otto motoros gépjárműveknél 2001-től a dízel üzemű autóknál 2003-tól és a teherautóknál 2005-től
kötelező az OBD II szabvány használata. A hibakódok kiolvasása csak arra alkalmas rendszerteszterrel lehetséges.
A diagnosztika csatlakozó szabványát és lábkiosztását a SAE J1962 ajánlás tartalmaza. Az ajánlás tartalmát az
ISO 9141-2 szabvány változatlanul átveszi (CARB-ISO csatlakozó).
Az OBD2 csatlakozón kiolvasott hibakódok ( DTC ) paraméterei és értékei minden járműnél azonos jelentéssel bírnak,
de a hibakódok kiolvasásához használt adat protokoll gyártók szerint különbözhet.
GM járművek a SAE J1850 VPW (Variable Pulse Widht Modulation),Ford a SAE J1850 PWM ( Pulse Widht Modulation ),
európai és ázsiai autók általában az ISO 9141 szabvány protokollt használják a hibakód kiolvasásához.
A 16 pólusú csatlakozó bekötése alapján beazonosítható,hogy milyen protokollt használó gépjárművel van dolgunk.
( Csatlakozó az autó felől nézve)
PIN (Jel) | PIN (Test) | PIN (Jel) | PIN (Jel) | PIN (+12 V) | Protokoll |
---|---|---|---|---|---|
-- | 4 + 5 | 7 | 15 | 16 | ISO 9141-2 |
2 | 4 + 5 | -- | 10 | 16 | PWM J1850 |
2 | 4 + 5 | -- | -- | 16 | VPW J1850 |
-- | 4 + 5 | 6 | 14 | 16 | CAN Bus |
|
Az OBD szabvány csak a motor emisszió ellenőrző rendszerekkel kapcsolatos funkciókat szabályozza,tehát az hogy a motor vezérlésen kívül mit tudunk még diagnosztizálni az autón az attól függ,hogy a gyártó még mely egységeket kötötte rá az OBD2 rendszerre.
What is OBD?
All 1996 and newer model year vehicles have a built-in On-Board Diagnostic (OBD) computer system.
The OBD system monitors, among other things, the performance of your vehicle's emission controls system to make sure it is functioning properly.
The OBD test reviews your vehicle's emission control performance history.
How is the OBD test performed?
The inspector will attach the testing equipment to a vehicle's "Data Link Connector" (or DLC) to read specific codes from the vehicle's computer memory. The DLC is usually located inside the vehicle on or near the dashboard.
Most well-maintained vehicles will pass inspection the first time. However, if a vehicle has an emission-related problem or malfunction, the testing equipment will ready one or more Diagnostic Trouble Codes (DTCs) indicating the nature of the malfunction.
A vehicle's on-board computer system will tell whether the emission control system is working properly or not. If it is not working properly (if a "DTC" is indicated), it is likely that the vehicle is exceeding emission levels.
OBD-II, a new standard introduced in the mid-'90s, provides almost complete engine control and also monitors parts of the chassis, body and accessory devices, as well as the diagnostic control network of the car.
There are three basic OBD-II protocols in use, each with minor variations on the communication pattern between the on-board diagnostic computer and the scanner console or tool. While there have been some manufacturer changes between protocols in the past few years, as a rule of thumb, Chrysler products and all European and most Asian imports use ISO 9141 circuitry. GM cars and light trucks use SAE J1850 VPW (Variable Pulse Width Modulation), and Fords use SAE J1850 PWM (Pulse Width Modulation) communication patterns.
You may also tell which protocol is used on a specific automobile by examining the connector socket carefully. If the dash connector has a pin in the #7 position and no pin at #2 or #10, then the car has the ISO 9141 protocol. If no pin is present in the #7 position, the car uses an SAE protocol. If there are pins in positions #7 and #2 and/or #10, the car may use the ISO protocol.
While there are three OBD-II electrical connection protocols, the command set is fixed according to the SAE J1979 standard.